الروحانيات فى الإسلام: ج15: رسالة لا تلتفت - كيف جعل الشيطان آدم وحواء يلتفتا إليه - من هنا بدأت فتنة طلب الروحانيات - وسائل التأثير من الشيطان - الخدعة بأنه ناصح أمين - هكذا حرَّك الشيطان مكنون النفس - هكذا فضح الله حقيقة خدام الجن - خدعة علم السر الروحاني - لماذا انخدع آدم وحواء بحيلة القسم بالله - هكذا ضل بعض الرقاة وانحرفوا وكذبوا على الله - ما معنى قوله تعالى (فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ)

بحث في المدونة من خلال جوجل

الخميس، 11 أكتوبر 2018

Textual description of firstImageUrl

ج15: رسالة لا تلتفت - كيف جعل الشيطان آدم وحواء يلتفتا إليه - من هنا بدأت فتنة طلب الروحانيات - وسائل التأثير من الشيطان - الخدعة بأنه ناصح أمين - هكذا حرَّك الشيطان مكنون النفس - هكذا فضح الله حقيقة خدام الجن - خدعة علم السر الروحاني - لماذا انخدع آدم وحواء بحيلة القسم بالله - هكذا ضل بعض الرقاة وانحرفوا وكذبوا على الله - ما معنى قوله تعالى (فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ)

بسم الله الرحمن الرحيم
تنبيهات في الطريق إلى الله
حتى لا تسقط نفسيا وتنحرف عن الطريق
(الرسالة الثانية)
لا تلتفت .. عن الله
إذا أردت الوصول لرضوان الله
" الجزء الخامس عشر "



* فهرس :
..:: الفصل العشرون ::..
:: نموذج تطبيقي على الوعد الشيطاني "آدم والشيطان" ::
1- لا تلتفت للشيطان حتى لا يفتنك ؟
2- كيف جعل الشيطان آدم وحواء يلتفتا إليه ؟
3- من هنا بدأت فتنة طلب الروحانيات ؟
4- وسائل التأثير من الشيطان على آدم وحوا ؟
5- الخدعة بأنه ناصح أمين ؟
6- هكذا حرَّك الشيطان مكنون النفس ؟
7- وهكذا فضح الله حقيقة خدام الجن ؟
8- لماذا قال تعالى (فوسوس لهما الشيطان) ؟
9- خدعة علم السر الروحاني ؟
10- ما معنى قوله تعالى (فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ) ؟ 
11- ماذا أفاد لفظ (فدلَّاهما) ؟
12- لماذا انخدع آدم وحواء بحيلة القسم بالله ؟
13- وهكذا ضل بعض الرقاة وانحرفوا وكذبوا على الله ؟

*********************************
* السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. مع فصل جديد نستكمل فيه الكلام عن رسالة الإلتفات ..

* وفي هذا الجزء نتكلم عن كيفية حدوث الإلتفات .. مع قصة آدم وحواء .. وكيف فتنهما الشيطان حتى أخرجهما من الجنة ..!!

* مع ضرب أمثلة واقعية في الحياة لما يحدث معنا حتى تعلم أن الله أوضح لنا كل شيء .. حتى لا يقول أحد لم أكن أعلم .. !! بل كلنا كنا نعلم ..!!

* وستجد نفسك أنك تعرف كل الآيات الموجودة هنا في هذا الجزء .. ولكنك لم تحب أن تفكر فيما علمت .. لأن أهواءك حجبت عنك نور الحقيقة .. وحرمتك أن تفهم كلام الله .. وارتضيت بكلام خدام الجن ورقاة تحضير الشيطان كدليلا لك ومرشدا .. بدلا من كلام الله ..!!

* وأعتقد أنك في هذا الجزء ستنتبه لأمور لم تنتبه لها من قبل وكأنك لأول مرة تقرأ قصة آدم والشيطان .. ولو كنا تعلمناها بحق .. ما كنا انخدعنا بكلام رقاة تحضير الشيطان أو بكلام خدام الجن ..!!

* من فضلك اقرأ بهدوء .. لأن هذا تأسيس لحقائق إيمانية طالما غابت عنا .. وتستطيع من خلالها بعد ذلك أن تبصر خدع الشيطان في نفسك وفيمن حولك ..

* ملحوظة هامة : أي أسئلة تتعلق بقصة آدم خلاف ما هو مكتوب هنا .. سيكون من الصعب الإجابة عليها لكثرة الإنشغال .. فضلا عن أننا هنا تكلمنا على جزئية في قصة آدم وحواء مع الشيطان .. وهي كيف تم فتنتهما من الشيطان ..!!


* نبدأ بسم الله .. توكلت على الله ..


*******************************
..:: الفصل العشرون ::..
:: نموذج تطبيقي على الوعد الشيطاني ::
************************
..:: لا تلتفت للشيطان حتى لا يفتنك ::..

* قلت ( خالد صاحب الرسالة ) ..
في سعيك في الحياة .. يترصد بك الشيطان حتى يفتنك .. أي يضلك ويبعدك عن الطريق الحق إلى الطريق الباطل .. ولذلك يحذرنا الله من أن نتبع خطوات الشيطان .. التي تكون سببا في البعد عن الله وانطماس البصيرة ..!!

* ولذلك يقول تعالى ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَداً وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ) النور21 .

* ويحذرنا الله من أن نفتن بكلام الشيطان في النفس الذي قد يترتب عليه رفع الستر الإلهي عنك .. وخروجك من جنة العناية والرعاية الربانية لك .

* ولذلك يقول تعالى ( يَا بَنِي آدَمَ لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ ) الأعراف27 .

* قال الشيخ أبو زهرة رحمه الله :
كان النهي لبني آدم مع أن الفاعل غيرهم ؛ لأن معنى النهي حينئذ ألا يمكنوه منهم ، وذلك بطاعة الله تعالى وحده ورد الأوهام والأهواء ، فإنها باب الشيطان فإن سُدَّ باب الوهم والهوى ، فقد سُدَّت مسالك الشيطان ، واستقام في النفس أمر الرحمن ..
فالحصن الذي يقي المؤمن فتنه الشيطان ، هو الطاعة لأوامر الله تعالى ، وتقوية العزيمة .. والإرادة وأن يكون للرحمن وليا ويتقي ولاية غير الله تعالى .

* والفتنة معناها في أصل اللغة : فتن الفلزات من الذهب والفضة والحديد والنحاس، لإخراج ما يكون فيها من مادة ليست من جوهرها. ثم أطلقت على كل شدة يتميز بها الخبيث من الطيب، وتختبر فيها الإرادات ويتميز فيها ذوو العزائم، ثم كانت للنتيجة وهي محاولة خداع النفوس بالإتيان بما يهد العزيمة ويضعف الإرادة، بخداع النفس ، وإرهاق الإرادة والطغيان على حكم العقل وإضعاف سلطانه .. وهي هنا من هذا القبيل ..
* فالله تعالى ينهانا عن أن ننخدع بالشيطان ، وله ماض في إيذائنا وخدع أبوينا : آدم وزوجه حواء .
زهرة التفاسير ج6 ص2807-2808

* قال الطاهر بن عاشور رحمه الله :
قَدْ نُهُوا عَنْ أَنْ يَفْتِنَهُمُ الشَّيْطَانُ .. وَفُتُونُ الشَّيْطَانِ حُصُولُ آثَارِ وَسْوَسَتِهِ ، أَيْ لَا تُمَكِّنُوا الشَّيْطَانَ مِنْ أَنْ يَفْتِنَكُمْ ، وَالْمَعْنَى النَّهْيُ عَنْ طَاعَتِهِ ، وَهَذَا مِنْ مُبَالَغَةِ النَّهْيِ ، وَمِنْهُ قَوْلُ الْعَرَبِ لَا أَعْرِفَنَّكَ تَفْعَلُ كَذَا: أَيْ لَا تَفْعَلَنَّ فَأَعْرِفُ فِعْلَكَ ، لَا أَرَيَنَّكَ هُنَا: أَيْ لَا تَحْضُرَنَّ هُنَا فَأَرَاكَ ..
فَالْمَعْنَى لَا تُطِيعُوا الشَّيْطَانَ فِي فِتَنِهِ فَيَفْتِنَكُمْ وَمِثْلُ هَذَا كِنَايَةٌ عَنِ النَّهْيِ عَنْ فِعْلٍ وَالنَّهْيِ عَنِ التَّعَرُّضِ لِأَسْبَابِهِ .

* وَشُبِّهَ الْفُتُونُ الصَّادِرُ مِنَ الشَّيْطَانِ لِلنَّاسِ بِفَتْنِهِ آدَمَ وَزَوْجَهُ إِذْ أَقْدَمَهُمَا عَلَى الْأَكْلِ مِنَ الشَّجَرَةِ الْمَنْهِيِّ عَنْهُ، فَأَخْرَجَهُمَا مِنْ نَعِيمٍ كَانَا فِيهِ ، تَذْكِيرًا لِلْبَشَرِ بِأَعْظَمِ فِتْنَةٍ فَتَنَ الشَّيْطَانُ بِهَا نَوْعَهُمْ ، وَشَمَلَتْ كُلَّ أَحَدٍ مِنَ النَّوْعِ، إِذْ حُرِمَ مِنَ النَّعِيمِ الَّذِي كَانَ يَتَحَقَّقُ لَهُ لَوْ بَقِيَ أَبَوَاهُ فِي الْجَنَّةِ وَتَنَاسَلَا فِيهَا ، وَفِي ذَلِكَ أَيْضًا تَذْكِيرٌ بِأَنَّ عَدَاوَةَ الْبَشَرِ لِلشَّيْطَانِ مَوْرُوثَةٌ ، فَيَكُونُ أَبْعَثَ لَهُمْ عَلَى الْحَذَرِ مِنْ كَيْدِهِ .
التحرير والتنوير ج8 ص77

***************************

..:: كيف جعل الشيطان آدم وحواء يلتفتا إليه ؟ ::..
( من هنا بدأت فتنة طلب الروحانيات !! )

* قلت ( خالد صاحب الرسالة ) ..
قال تعالى : ( فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَّا يَبْلَى ) طه120 ..

قال تعالى : ( فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِن سَوْءَاتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَـذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ ) الأعراف20 ..

* الشيطان جذب انتباه آدم وحواء .. بأمرين :

1- أن يكونا من الملائكة ..
وهذا يرشدك إلى أن الشيطان قد وجد في نفس آدم وحواء ما يحركه ويلعب عليه .. وهو أنه تمنى لو كان من الملائكة لما وجده من تشريف الله لهم وأنهم محبوبون لله وأنهم نورانيون ومكرمون .. وقد يكون تمنى لو كان من الملائكة العالين الذين لم يسجدوا له ..!!

* وقد يكون آدم قد وجد صفة أخرى للملائكة وهي النورانية المتحولة .. بين الروحانية والمادية .. وليس المادية فقط ..!!

ولذلك تمنى لو كان مثلهم .. ولما رأى إبليس هذه الرغبة موجودة في آدم .. فسعى لتطميعه فيها وتزينها له ..!!

* وهذا يذكركم بحيلة الشيطان مع الناس حاليا .. وبالعلاقات الروحانية النورانية ..!!

* فيأتي الشيطان في الخلوات أو الأحلام .. ويظهر للإنسان أنه محاط بالنورانيين وأنهم خدما له وتحت تصرفه .. وأن ما معه قوة لا تقهر ويستطيع أن يتصرف بها في أي شيء ..!!

* ولذلك تجد غالب الروحانيين والرقاة دائما فيهم صفة العوج والاستعلاء والكبر عن سماع الحق .. لأن الشيطان يجعلهم يتوهمون أن لهم قدرة وسلطة تصرف على الملائكة أو معهم نورانيين يخدمونهم ..!!

* فالخدعة القديمة لازالت منتشرة بقوة ولها صدى قوي في النفوس .. وهي أن تكون روحاني لك نفوذ على عالم الروحانيات ومتصرف فيهم حتى تظهر مشتهرا بين الناس بذلك ..!!

* إذن الإنفراد بالقوة والسلطة والسيطرة مع حب الظهور والشهرة والطمع فيما ليس من عطاء الله لك .. هي عناصر تحرك في الإنسان المطامع النفسية .. !!

* وإذا لم تفهم أن طلب آدم وحواء ليكونوا أرواح نورانية كالملائكة .. قد أدى به للخروج من الجنة .. فمتى ستعقل أن طلب هذه الأمور هو شيء غير مباح لك ..؟!!

2- الخلود : وهي صفة تدل على طول الأمل ودوام البقاء ..
* وزين لهما الشيطان هذه الصفة لأن آدم وحواء فهما أن المخلوقات المادية مصيرها هو الفناء بدليل كل ما يأكله وينتفع به فهو يكون قد انتهى أمره .. وبالتالي سيأتي عليه يوما وسينتهيا هما أيضا ..!!

* فأخذ يجعلهما يطمعا في طول البقاء مع دوام النعمة التي هما فيها .. حيث كان يعيشا في ترفيه مطلق من الحياة بلا أي عناء أو مشقة .. بل وأصبح له أنيس معه في الحياة وهي زوجته حواء ..!!
فجاءه بالطمع فيما ليس من خصائصه ولا من عطاءات الله له .. حتى يظل محافظا على هذه النعم لا يفارقها ويظل مستمتعا بها أقصى ما يمكن ..!!

* مثال واقعي في الحياة : 
* وهذا لا يزال يحدث مع كل ذي نعمة .. تجده متمسكا بالحياة بأقصى ما يستطيع ولا يريد ترك النعمة .. ويود لو يعمر ألف سنة ..!!

* وهذا يرشدك أن دوام النعمة يورث الغفلة .. لأن الإنسان يشعر وكأنها أصبحت حق مكتسبا له .. فينسى ويغفل أن ما فيه إنما هو نعمة من الله وليس من نفسه ..!!

* وأبسط دليل على ذلك هو قصة صاحب الجنة (البستان) الذي ظن طول البقاء ودوام النعمة .. ( وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ قَالَ مَا أَظُنُّ أَن تَبِيدَ هَذِهِ أَبَداً . وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِن رُّدِدتُّ إِلَى رَبِّي لَأَجِدَنَّ خَيْراً مِّنْهَا مُنقَلَباً ) الكهف 35-36


* حتى كانت النهاية المأساوية لبستانه أي جنته : ( وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَا أَنفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَداً . وَلَمْ تَكُن لَّهُ فِئَةٌ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مُنتَصِراً ) الكهف 42-43


* مثال آخر في نفسية كل إنسان :
* فكل من يقول غدا سأفعل وأتوب .. غدا سأصلي .. غدا سأصلح حالي .. فهو من فعل الشيطان بك .. لأنه يزرع فيك طول البقاء لأنه يعلم أن طول البعد عن الله يورث الظلمة في القلب ..!!
فلا تظن نفسك خالدا في الدنيا .. ولا يغرك طول الأمل في البقاء .. لأن الموت سيأتي في لحظة ويخبط على بابك .. ويقول لك : قد جاءت سكرة الموت فما فعلت في دنيتك ( وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى ) النجم39 ..!!

**************************** 
..:: ما الفرق بين آية سورة الأعراف وآية سورة طه ؟ ::..

قال تعالى فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَّا يَبْلَى ) طه120 ..

قال تعالى فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِن سَوْءَاتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَـذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ ) الأعراف20 ..

* قال الطاهر بن عاشور رحمه الله :
(آية سورة طه) إِنَّ ذَلِكَ حِكَايَةٌ لابتداء وسوسته فابتداء الْوَسْوَسَةَ بِالْإِجْمَالِ فَلَمْ يُعَيِّنْ لِآدَمَ الشَّجَرَةَ الْمَنْهِيَّ عَنِ الْأَكْلِ مِنْهَا .. اسْتِنْزَالًا لِطَاعَتِهِ ، وَاسْتِزْلَالًا لِقَدَمِهِ ..

* ثُمَّ أَخَذَ فِي تَأْوِيلِ نَهْيِ اللَّهِ إِيَّاهُمَا عَنِ الْأَكْلِ مِنْهَا فَقَالَ مَا حُكِيَ عَنْهُ فِي سُورَةِ الْأَعْرَافِ: (مَا نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ) الْآيَةَ .. فَأَشَارَ إِلَى الشَّجَرَةِ بَعْدَ أَنْ صَارَتْ مَعْرُوفَةً لَهُمَا زِيَادَةً فِي إِغْرَائِهِمَا بِالْمَعْصِيَةِ بِالْأَكْلِ مِنَ الشَّجَرَةِ ..

* فَقَدْ وُزِّعَتِ الْوَسْوَسَةُ وتذييلها على السّورتين عَلَى عَادَةِ الْقُرْآنِ فِي الِاخْتِصَارِ فِي سَوْقِ الْقَصَصِ اكْتِفَاءً بِالْمَقْصُودِ مِنْ مَغْزَى الْقِصَّةِ لِئَلَّا يَصِيرَ الْقَصَصُ مَقْصِدًا أَصْلِيًّا لِلتَّنْزِيلِ .

* وَالْإِشَارَةُ في الأعراف بِقَوْلِهِ : (عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ) إِلَى شَجَرَةٍ مُعَيَّنَةٍ قَدْ تَبَيَّنَ لِآدَمَ بَعْدَ أَنْ وَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ أَنَّهَا الشَّجَرَةُ الَّتِي نَهَاهُ اللَّهُ عَنْهَا، فَأَرَادَ إِبْلِيسُ إِقْدَامَهُ عَلَى الْمَعْصِيَةِ وَإِزَالَةَ خَوْفِهِ بِإِسَاءَةِ ظَنِّهِ فِي مُرَادِ اللَّهِ تَعَالَى مِنَ النَّهْيِ ..
التحرير والتنوير ج8 ص58-59 .. بتصرف ..

* قلت ( خالد صاحب الرسالة ) ..
وآية سورة طه .. تدل على أن إبليس بدأ بتوجيه الكلام لآدم إشارة إلى كونه الراعي الذي يدير شئون رعيته .. وبالتالي فهو لن يستمع لكلام حواء .. وإنما لو نجح مع آدم فهو سينجح مع حواء .. لأنها تابعة له في الرعاية والحماية ..!! والله أعلم .

* ثم أن الشيطان بعد أن بدأ بآدم .. فنفهم أن آدم نقل الموضوع إلى حواء .. وبالتالي أصبحا كلاهما في مواجهة الوسواس .. وهذا ما نفهمه من سورة الأعراف .. !! والله أعلم .

* ولذلك لا تنقل لزوجتك أو أهل بيتك عموما أي فتنة أنت تتعرض لها .. لأنك بذلك تكون قد نقلت دائرة الوسواس من حيزك أنت إلى حيز أكبر وهو أنت والزوجة والبيت .. وتبدأ تظهر المشاكل أو الأوهام أو الضغوط عليك .. التي كان من الممكن أن تنتهي لو كتمتها في نفسك وسكت ..!! والله أعلم .

* مثال ذلك : 
قد تغازلك امرأة أو تشتهيك كرجل .. فتذهب وتقول لزوجتك أنه يوجد كذا وكذا .. ولكنك لم تفعل شيئا ..!!
ولكنك بذلك فتحت وسواس في عقل زوجتك بأنك ممكن تخونها .. أو من هي هذه المرأة .. وكلما تحدث مشكلة ستكون هذه المرأة المجهولة هي السبب .. وهكذا ..!! 
مع أنه كان من الممكن سد باب الفتنة من بدايتها وعدم الكلام طالما أنت أغلقته ..!!
وكذلك الحال بالنسبة لإمراة عاكسها شخص وانتهى الموضوع ومر مرور الكرام .. فلا داعي لتذهب لتثير حفيظة زوجها .. وقد يتمهما بشيء ما ..!!
يبقى ليه ننقل دائرة الوسواس من حيز نفسك إلى حيز العالم المحيط بيك ؟!!

* فآدم حينما نقل وسواس الفتنة لزوجته .. أصبح هناك وسيلة ضغط عليه أخرى بخلاف الشيطان .. وهي أن حواء أصبحت يزداد وينمو بداخلها الرغبة في النورانية والخلود هي الأخرى ..!!

والله أعلم .. مجرد اجتهاد في فهم المسألة .


****************************
..:: وسائل التأثير من الشيطان على آدم وحوا ::..
(الخدعة بأنه ناصح أمين)

* قال تعالى : ( فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِن سَوْءَاتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَـذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ . وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ . فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَآنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ) الاعراف20-22 ..

* من معاني الآيات :
* قال الأستاذ محي الدين درويش رحمه الله :
* (وَقاسَمَهُما) : أقسم لهما، والمفاعلة هنا ليست على بابها بل للمبالغة، ويجوز أن تبقى على باب المفاعلة كما قرر الزمخشري، كأنه قال أقسم لكما أني لمن الناصحين، وقالا له: أتقسم بالله أنك لمن الناصحين؟ فجعل ذلك مقاسمة بينهم.

* (فَدَلَّاهُما) التدلية والإدلاء: إرسال الشيء من الأعلى الى الأسفل. وقال الأزهري: وأصله أن الرجل العطشان يتدلى في البئر ليأخذ الماء، فلا يجد فيها ماء، فوضعت التدلية موضع الطمع فيما لا مطمع فيه، ولا فائدة منه.
* (بِغُرُورٍ) الغرور: إظهار النصح وإبطان الغش. وغرّه غرّا وغرّة وغرورا: أي خدعه وأطمعه بالباطل.

* وقوله تعالى: «وطفقا يخصفان عليهما من ورق الجنة» : أي يلزقان بعضه ببعض ليسترا به عورتهما»
إعراب القرآن وبيانه ج3 ص322 .. مختصرا

**************************************
..:: هكذا حرَّك الشيطان مكنون النفس ::..
( وهكذا فضح الله حقيقة خدام الجن )

* قلت ( خالد صاحب الرسالة ) ..

الذي يقرأ قصة آدم وحواء مع الشيطان سيعلم من السياق القرآني أنهما رفضا الإنصياع لكلامه ووسوسته في باديء الأمر .. ولم ينتبها لكلامه إلا حينما أقسم لهما بالله ( وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ ) .. وأعلن عن نفسه أنه ناصح لها راجيا مصلحتهما من وراء كلامه ..!!

* فالشيطان حرَّك التمني في نفسيتهما بالرغبة في النورانية الملائكية والخلود .. ووجد لهذه الرغبات أثر في النفوس وإلا ما كان ألحَّ في التركيز على هاتين الصفتين بالذات ..!!

* والذي يدلك على صحة ما ذكرته لك .. هو أنهما أكلا من الشجرة ليجدا ما كان يتمنياه في أنفسهما .. فلو لم يكن لهذه الأماني وجود في النفس مسبقا .. ما كان الشيطان عرف أن يلعب على هذه الأماني النفسية لأنها لن تكون حينئذ محل استجابة في النفوس ..!!

* ولكن لما وجد الشيطان من آدم وحواء عدم الإستجابة .. فلجأ لحيلة أخيرة .. وهي أن يقسم بالله على صدق كلامه .. لأنهما طالما ثابتين على أمر الله .. فلا مانع أن ينقلب ناصحا بالله ..!!
وجعل يسلك منهج آخر وهو الظهور بمظهر الولي الصالح الذي يرجو الخير للآخرين .. واعتمد على الجانب الإيماني لآدم وحواء .. بعد أن يأس في جذبهما بما تهواه أنفسهما .. ولذلك أقسم بالله لهما حتى يعتقدا في صحة كلامه ..!!

* ولو أن آدم وحواء استعملا منطق الفكر لقالا للشيطان : ولماذا لم تأكل أنت من الشجرة حتى تكون ملكاً وتكون من الخالدين .. !!
ولكن غلبه التمني في النفس حجبت العقل عن التفكير .. وكان ذلك سببا في نفاذ مراد الله ..

* مثال من الحياة الواقعية :
* وهذا يذكرنا تماما .. بحيلة خدام القرآن والروحانيات النورانية التي يغري بها الشيطان بعض الناس تحت مسمى (الدين) عن طريق التريض بالأسماء والآيات والسور .. وأن الإنسان بهذا لم يخرج عن طاعة الله .. بل سيكون معه نورانيون وملائكه وجن نوراني مسلم قوي .. حتى يدفع عن نفسه الأذى وعن أخواته المسلمين .. !!
ونسي هؤلاء (كما نسى آدم من قبل) .. أن العالم الغيبي أختص الله به نفسه في الإستعاذة والإستعانة والإعتصام ولا أسباب فيه سوى اللجوء إلى الله .. ( وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ) الأعراف200

* ويكفي فضيجة خدام الجن المتوكلين عليه المستعيذين به .. قوله تعالى ( إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ . إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُم بِهِ مُشْرِكُونَ ) النحل 99-100 ..

* فلما توكلوا على الجن مثل رقاة (يا جند الله أحضروا) ومثل السحرة والروحانيين الذين يوشوشون الجن .. فقد جعلوا لهم سلطانا عليهم .. وأصبحوا خدام الجن يستمتعون ببعضهم البعض حتى يلاقوا يومهم الذي يوعدون .. ويتوب الله على من تاب وأناب وعمل صالحا .. والعاقبة للمتقين ..

*******************************
..:: لماذا قال تعالى (فوسوس لهما الشيطان) ؟ ::..
(خدعة علم السر الروحاني)

 * قال الشيخ الطاهر بن عاشور رحمه الله :
وَسُمِّيَ إِلْقَاءُ الشَّيْطَانِ وَسْوَسَةً: لِأَنَّهُ أَلْقَى إِلَيْهِمَا تَسْوِيلًا خَفِيًّا مِنْ كَلَامٍ كَلَّمَهُمَا أَوِ انْفِعَالٍ فِي أَنْفُسِهِمَا. كَهَيْئَةِ الْغَاشِّ الْمَاكِرِ إِذْ يُخْفِي كَلَامًا عَنِ الْحَاضِرِينَ كَيْلَا يُفْسِدُوا عَلَيْهِ غِشَّهُ بِفَضْحِ مَضَارِّهِ فَأَلْقَى لَهُمَا كَلَامًا فِي صُورَةِ التَّخَافُتِ لِيُوهِمَهُمَا أَنَّهُ نَاصِحٌ لَهُمَا وَأَنَّهُ يُخَافِتُ الْكَلَامَ .
التحرير والتنوير ج8 ص56

* قلت ( خالد صاحب الرسالة ) ..
والوسوسة كانت حيلة نفسية أخرى لجأ إليها الشيطان في تعامله مع آدم وحواء .. وكأنه يتكلم في سر خاص جدا ولا يريد أن يستمع له أحد سواهما لأنه حريص على أن يتعلما لوحدهما هذا السر فقط ..!!

* وهذا يذكرنا في واقع حياتنا بخدعة علم السر الروحاني ..!!
فخدام الجن الإنسيين يخدعون بعض الغاويين من الناس .. بأنه سيعطيه سر روحاني خاص به فقط لأنه يحبه .. ويطلب منه أن يأتيه ويجالسه حتى يمنحه من الأسرار الروحانية الخاصة جدا التي لا يعطيها إلا لخاصة أحبابه المقربين .. ويسمونه علم السر أو علم الأسرار الروحانية .. وهو في الحقيقة علم الوسواس الملعون الذي يضل به عباد الله منذ عهد آدم وحواء .!!

* لو تدبرنا كلام الله .. ستجدون خطة الشيطان كما هي لم تتغير ولن تتغير لأن هذا فقط هو المسموح له أنه يضل به الناس .. ومع ذلك لازال بعض الناس يطلبون خدمة الجن والشيطان وموالاتهم .. لأنهم يأسوا في التوكل على الله وأن يكونوا عباد لله وأولياءه ..!!

**********************************

..:: ما معنى قوله تعالى (فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ) ؟ ::..
:: وماذا أفاد لفظ (فدلاهما) ؟ ::

* قال الشيخ طنطاوي رحمه الله :
حكى القرآن كيف نجح إبليس في خداع آدم وحواء فقال: (فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ). أى:
فأنزلهما عن رتبة الطاعة إلى رتبة المعصية ، وأطمعهما في غير مطمع بسبب ما غرهما به من القسم.
* ودلاهما مأخوذ من التدلية ، وأصله أن الرجل العطشان يدلى في البئر بدلوه ليشرب من مائها ، فإذا ما أخرج الدلو لم يجد به ماء، فيكون مدليا فيها بغرور. والغرور إظهار النصح مع إضمار الغش، وأصله من غررت فلانا أى أصبت غرته وغفلته ونلت منه ما أريد.
التفسير الوسيط ج8 ص258

* قلت ( خالد صاحب الرسالة ) ..
يرشدك إلى أنه جعلهما يتمنيان ما هو مستحيل تحقيقه .. كالذي يدلي بدلو إلى بئر ليس فيه ماء ..!!

* وهذا ما يحدث في حياتنا الواقعية :
يأت الشيطان لبعض الناس ويغويهم ..
بأنه سيكون لهم قدرة على الجن وقهر الشيطان روحانيا بالعزائم والطلاسم وما شابه ذلك ..
أو يأت الشيطان ليزين لهم أن الخاتم الروحاني سيكون سبب سعد لهم وفك الضيق والكرب ويجعل لك القبول ..
أو يأت ليزين لك أنه سيجلب لك الحبيب الذي تريد أو يرد المطلقة إلى زوجها السابق ..

* أو غير ذلك من التغرير في أمور في الدنيا أو العقيدة .. فيجعلك تنحرف وتضل  ..
ولكننا هنا نركز على الأمور الروحانية لأنها محل دراستنا ..

******************************

..:: لماذا انخدع آدم وحواء بحيلة القسم بالله ؟ ::..
( وهكذا ضل بعض الرقاة وانحرفوا وكذبوا )

* قلت ( خالد صاحب الرسالة ) ..
لعل سبب قبولهما لخدعة الشيطان بالقسم .. هو أنهما ظنا أنه من غير الممكن أن يقسم بالله كذب أي مخلوق .. !! ونسيا قول الله لهما : (فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَّكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى) طه117 ..

* من واقع الحياة العملية :
وقت رقية المصاب روحانيا .. يطلب الرقاة حضور الشيطان ( وهذا عصيان صريح لله ونص القرآن) .. ليسألوا الشيطان ..!!
ويقول الشيطان أن فلان صنع السحر واسمه كذا ، وتم عمله منذ فترة كذا ، وموجود في المكان الفلاني أو تم شربه أو أكله .. أو غير ذلك !!

* ونسوا أن الشيطان من مهامه نشر العداوة والبغضاء بين الإنسان بأي وسيلة : ( إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ ) المائدة91 ..

* ونسوا أن في فعلهم تتبع لعورات الناس بل وانتهاك حرمات الله وفتنة للمؤمنين .. فلماذا يطلبون من الشيطان أن يفضح ما ستره الله ..!!

* ونسوا أن استحضار الشيطان هو جريمة أخرى مع الله .. بعصيان أوامر الله عمدا .. لأن الله أمر نبيه بالإستعاذة من همزات الشياطين ومن حضورهم ( وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ . وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَن يَحْضُرُونِ ) المؤمنون98 ..!!

* ونسوا أنهم يكذبون على الله حينما جعلوا من القرآن وسيلة لاستحضار الجن والشيطان .. !! ففي أي نص قرآني أو حديث نبوي يثبت كلامهم ..!!

* وإنما حقيقتهم النفسية .. أنهم يفعلون ذلك استظهارا أمام الحاضرين أنهم أقوياء ولهم سلطان على الجن .. !!
بل هم أعصى الناس بفعلهم هذا .. في هذا الموقف الذي يفضحون به عورات الناس .. ويتبعون الشيطان .. ويكذبون على كلام الله بالباطل ويزعمون أن يستحضر الشيطان .. !!
ثم يقولون .. أنهم رقاة شرعيون ..!!

* فهؤلاء الرقاة الذين غرهم استحضار الشيطان وجعلهم يظنون أن لهم قدرة على ذلك .. بل وكذبوا كذب صريح على كتاب الله وقالوا أن به آيات لاستحضار الشيطان على لسان المصاب ..!!

* ثم جعلوا من استحضارهم له سلطانا عليهم .. لأنهم فتحوا له باب التسليط على الإنسان .. بعد أن كان مغلقا رحمة من الله .. !!

* ثم ارتضوا بحديث الشيطان لهم بدليل استحضارهم له .. وتدلَّوا له ليأخذوا عنه الأمور الغيبية التي سترها الله .. ولكن في الحقيقة أنهما اتبعا خطوات الشيطان وسلكوا مسلك أهل الغُرور باتباع الغَرور أي الشيطان ..
ثم يزعمون أنهم رقاة شرعيون ..!!

* يا ناس يا مسلمين : إذا كان هؤلاء هم الشرعيون .. الذين يتتبعون العورات ، ويستحضرون الشيطان ، ويكذبون على الله .. فمَن هم الضلالية المنحرفون ..!!

* قصة الشيطان مع آدم وحواء .. تعطينا نموذج قويا في فهم علاقة الشيطان بالإنسان وكيفية خداعه للإنسان .. ولكن هل من متدبر ؟!!
وصدق الله حينما قال ( لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِي الأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثاً يُفْتَرَى وَلَـكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ) يوسف111

***************************
..:: الفصل الحادي والعشرون ::..

***********************

..:: نماذج من الحياة تجعلك تلتفت عن طريق الله ::..

********************
(1)

لا تلتفت إلى .......




يتبع إن شاء الله تعالى 
**********************

والله أعلم

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وسلم

هذا الموضوع مصدره - مدونة الروحانيات فى الاسلام  ولا يحق لأحد نقل أي موضوع من مواضيع أو كتب أو رسائل المدونة .. إلا بإذن كتابي من صاحب المدونة - ا/ خالد أبوعوف .. ومن ينقل موضوع من المدونة أو جزء منه (من باب مشاركة الخير مع الآخرين) فعليه بالإشارة إلى مصدر الموضوع وكاتبه الحقيقي .. ولا يحق لأحد بالنسخ أو الطباعة إلا بإذن كتابي من الأستاذ / خالد أبوعوف .. صاحب الموضوعات ..

هناك 107 تعليقات:

  1. ماشاء الله لاقوة الابالله
    يارب زد وبارك يارب

    ردحذف
  2. بارك الله فيكم وجزاكم الله خير

    ردحذف
  3. مجد عاوز الاتي :
    الذي عنده وقت ، يكتب الاتي : ( بالواتس آب )

    في فقرة ( خدعة علم السر الروحاني )
    قلت صاحب الرسالة: .........
    ..
    والفقرة التي بعدها مباشرة ( فدلاهما بغرور )
    قلت خالد صاحب الرسالة :
    هذا ما يحدث في حياتنا الواقعية :

    ..............................
    مجد عاوز لو في وقت فراغ لديكم أن تكتبوها بالواتس آب وتنشروها بمجموعات الواتس آب.
    ضروري جدا جدا.

    ردحذف
  4. نواصل موضوع

    الشذوذ الجنسي

    المثلية الجنسية

    اللواط

    السحاق

    السدومية

    الأتيانية المُدابرية

    أنحراف التوجه الجنسي
    شذوذ الميل الجنسي
    أضطراب الهوية الجنسية

    ردحذف
    الردود
    1. تحذير شديد اللهجة

      جنود إبليس أجمعون من شياطين الانس والجن ( الماسونيين وغيرهم ........)

      يقولون : أن سبب الشذوذ الجنسي هو :
      = ربنا خلقهم كذا !!!!
      والكلام هذا غير صحيح وكذب وكذب وكذب كذاااابيين
      .......................
      سبب الشذوذ الجنسي هو أحد السببين الاتيين :

      1) التعرض للأغتصاب بالطفولة مما يولد للضحية ( طفل وطفلة ) أضطراب بالنمو الجنسي ، فيحدث خلل وخربطة ولخبطة ولغط بالدماغ وبمراكز اللذة بالدماغ .
      فالمفروض أن الانسان يبدأ بالعملية الجنسية بفترة وهو شاب بالغ كبير= عندما يكتمل بناء:
      ( النمو النفسي الجسمي والجنسي )
      هنا يكون الانسان مُهيأ للعملية الجنسية ......
      أما اذا حدث خلل قبل أكتمال البناء ( النفسي الجنسي والجسمي )
      فهنا يحدث خلل بمراكز اللذة بالدماغ .......
      فمراكز اللذة بالدماغ تلتقط أشارات ( اللذة والمتعة الجنسية بطريقة خاطئة ومعكوسة ومغشوشة )
      أعطي مثال يا مجد ، عشان نفهم ؟
      حاضر : مثل عندما تُعبىء ( بترول / جازولين / بنزين / وقود السيارة ) ويكون مغشوش !!
      ففي هذه الحالة السيارة تمشي وتقطع مسافة
      لكن
      تتوقف وتتعطل ولاتتحرك
      ويحدث خلل بمكينة السيارة = يحدث تآكل بالسيارة وأجهزتها = يكون في خبص بالموضوع !!
      وفي حالة حدوث أغتصاب للأطفال يُسبب لهم خلل بمكينة جسمهم وهي ( الدماغ )
      الدماغ = يكون يشتهي اللخبطة والخربطة التي حدثت أول مرة بمراكز اللذة .............. فيه.
      ...
      وهنا دخلنا بموضوع خطير وهو :
      سحر خطير جدا ...
      لم يُكتشف لحد الان
      وهو سحر ( الدوبامين )
      ..
      أستاذ خالد أبو عوف قال : هناك سحر ( النفووس )

      ومجد قال : بسحر جديد منتشر الان بكثرة هو سحر ( الدوبامين )
      الدوبامين هو = ( عاوز مختص بالطب يشرح لنا ما هو الدوبامين )
      .......................

      2 ) السبب الثاني للمثلية الجنسية / الشذوذ الجنسي هو :

      سوء التربية في البيت الأسرة المجتمع !
      أعطي مثال ، حاضر :

      الولد الذكر = يعييش مع أخواته البنات ويلتصق بأمه بكثرة وخالاته وعماته وووو..... فيتطبع بصفات الاناث.
      أو
      العكس
      البنت تعيش مع أخوانها الذكور وأبوها يأخذها ويصطحبها الى مجالس الرجال بالأسواق والشوارع والمقاهي فتتطبع بصفات الذكور.
      .......................
      أعطيكم الان فلم تثقيفي توضيحي يوضح سؤ التربية بالصغر.

      حذف
    2. https://www.youtube.com/watch?v=kw32wcoQUGM

      .....................................

      لاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم

      أنتبهوا على أطفالكم
      أنتبهوا عليهم = مش كل شيء فلووس وملابس ودراسة ومتاع الدنيا ....
      1) الأباء الذين يغتربون بالخارج عشان تحسين الدخل وزيادة الفلووس
      ( أرجوكم رجاء خاص لاتتزوج وتسافر لانك تدمر أسرة كاملة ) أتزوج بالغربة وبالسفر خارج البلاد . أما أنك تتزوج وتعيش شهور وسنيين بالخارج هذا دمار للأسرة وللمجتمع.
      ..
      2) الأم المتلسطة + الأب المتراخي = كلاكما خطأ وغلط.
      فالأب لازم يكون = قوي الشخصية وهو المتحكم بالبيت وليس الأم.

      لاعبو عيالكم وحبوهم قبل ما يضيعو عليكم من بين أيديكم !!!

      3) بلاش = ممنوع لعب الأطفال ببيوت الجيران
      4) بلاش = ممتوع مبيت الأطفال ببيوت الاهل الأقارب سواء جد جدة أو عم عمة خال خالة أو صديق صديقة ....

      عيالك + عيالك = ينامو ويرقدوا بنفس المكان الذي ينام به الوالدين.
      = لان الزمن تغير وأصبح خُبث وخبائث وخَبَث = ربنا يلطف ويستر.

      5) صاحبو عيالكم وخاووهم وأجعلوهم أصدقاء لكم = عشان يكون سرهم ومشاكلهم وصعوباتهم يبيحوها لكم ويطمئنو لكم .
      لانكم اذا كرهوكم وخافو منكم = سيذهبون للأخرين ................
      ..

      6) مش كل شيء الفلووس والمناصب والملابس والدراسة ( فالجو الأسري المستقر = أنسان واعي وكويس )
      والجو المضطرب = أنسان مضطرب .

      ربنا معاكم
      يارب أجعل عملي خالص ومخلص لوجهك الكريم ياالله ياالله ياالله
      يارسول الله أني أحبك يارسول الله عاوز شفاعتك يارسول الله
      الحمد لله رب العالمين
      لااله الا الله سيدنا ومولانا محمد رسول الله

      حذف
  5. غير معرف11/10/18 9:03 م

    نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

    هذه حويصلت مااطلعت عليه من حرف نوراني بما تحمله الكلمه من معنى ...
    زادك وافاضك وبدى نور الله محوطك من كل حدب وصب ..فاتح لك طريق الحق بنور من مشكاه الرشاد ...ياارب

    🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

    ردحذف
  6. نورك الله بنور محبته وقربه ورضاه..
    استفدت كثيرا من هذه الرسالة..بما حملته من توضيح في جزئية قراءة رغبة نفسية مستترة عند سيدنا ادم عليه السلام وامنا حواء..و انتهاج عدة اساليب لتنميتها واستثارتها..كي تتحقق..
    وارى انها موجهة ايضا للمعالجين الروحانيين الذين انحرفوا بمثل هذه الاعتقادات الروحانية الضالة فحملوا اثقالا واوزارا على كواهلهم..الذين يعتقدون في فكرة استحضار العارض على المصاب روحانيا..فنرجوا من الله لهم الهداية وان يستوعبوا هذا الفهم والتوجيه الهادف ..

    *************
    *نفهم انا الله جل جلاله اذا خص الشيطان بالكشف عن خبايا النفس الانسانية الادمية ، مع ان خبايا النفس خفية ومستترة ..وهي من علم الله المكنون ..و فسح الله للشيطان مجال محدود بمقتضى الحكمة الوجودية.. لتحريك الرغبات المكنونة في نفس الانسان. فهو ايضا خصنا بالفهم من مصدر القران والسنة في اساليب التسليطات الشيطانية وخططها..عند ابتلائنا بها فيحصل هنا اننا فهمنا نحن ايضا خبايا وحقيقة نفوس الشياطين..فتحصل معادلة عدالة الهية بين الانس.. و عدوه الشيطان ..
    1) اذا كانت النفس الانسانية هي مجموعة الجسد والروح " المادة " صلصال من فخار " + الروح"
    عن الجن هل نقول النفس الجنية هي المادة " مارج من النار" كجزء من مكون خلق منه + الروح ام نصفه روحانيا فقط..؟!
    جزاك الله خيرا كثيرا معلمنا ومرشدنا..وايدك بالمحبة والقرب والرضا..

    ردحذف
  7. تمام استاذنا زادكم ربي علما ومعرفة

    ردحذف
  8. اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك .. ويا مصرف القلوب اصرف قلوبنا الى طاعتك .. آمين

    جزاك الله خيرا كثيرا استاذنا الفاضل

    ردحذف
    الردود
    1. الحلقة (126)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى:)
      تلخيص غزوة أحد ❤

      عشان نقدر نستوعب الغزوات سوا.. فاحنا اتفقنا أننا حننزل بوست يبقى فيها تفاصيل كل غزوة فى نقاط مختصرة و كمان أسبابها.. و بعدين حننزل يومياً بتفاصيل الغزوة كلها على حلقات بإذن الله♡
      --------------------------------#غزوة_أحد
      1- سميت بهذا الاسم: عشان موقع الغزوة كان عند جبل اسمه "أحد"..

      2- طرفي القتال: الطرف الأول حوالى 3000 مقاتل من قريش خارجين من مكة و معاهم أسلحة كثيرة جداً أما الطرف التاني حوالي 1000 مقاتل من المسلمين مع رسول الله خارجين من المدينة..

      3- أسباب الغزوة :
      **رغبة قريش في إستعادة مكانتها وسط العرب بعد هزيمتهم في غزوة بدر و خصوصاً مكانتهم الإقتصادية لأن طبعاً تجارة قريش اتأثرت..

      4- أحداث الغزوة :
      ** أخبر العباس عم رسول الله الذى يكتم إسلامه باستعداد قريش للهجوم على المسلمين.. فاستعد النبي و الصحابة لرد العداون .

      ** خرج جيش قريش.. و خرج جيش المسلمين و فى نص الطريق حيجى واحد منافق اسمه عبد الله بن أبى بن سلول حيخلى 300 من المسلمين يرجعوا و مايشاركوش فى الغزوة و بكده حيتبقى فى المعركة 700 بس مع رسول الله.

      ** قسم النبى الجيش لميمنة و ميسرة و وقفهم صف واحد.. و خلى كتف آخر جندى فى الميمنة لازق فى جبل أحد.. و آخر جندى من الناحية التانية لازق فى جبل الرماة.. وبكده قريش لا يمكن تقدر تحاصر المسلمين لأن جيش المسلمين المنطقة كلها تحت عينه.

      **أمر النبى 50 صحابى (معاهم أسهم للقتال) أنهم يطلعوا فوق جبل و بقى اسمه جبل الرماة وتكون مهمتهم أنهم مايخلوش الكفار يقدروا يحاصروا المسلمين.. و النبى قال: أيها الناس إن رأيتمونا نُقتل فتأكلُ الطيرُ من رؤوسنا فلا تتركوا مكانكم.. و لا تنزلوا أبداً حتى آذن لكم.

      ** اشتدت المعركة و حقق المسلمين انتصارات عظيمة و أسقط المسلمين راية جيش قريش و أمر أبو سفيان الجيش بالإنسحاب و انسحب جيش قريش.. فسمع ده المسلمين إللي فوق الجبل ففرحوا و فكروا إن المعركة انتهت و نزلوا من على جبل الرماة.. و وقف عبد الله بن الجبير يقول أنسيتم أمر رسول الله؟! لكن الجنود نزلوا ماعدا شوية منهم..

      ** شاف خالد بن الوليد "قبل إسلامه" المسلمين و هم بينزلوا من فوق الجبل... فأمر الجنود إللي معاه بالصعود فوق جبل الرماة... و شاور لباقي الجيش بيقولهم ارجعوا... فهجموا على المسلمين من كل جانب... وحصل إللي النبي كان خايف على المسلمين منه.

      ** اشتدت المعركة من تانى و جيش المسلمين توتر جداً و بدأ المسلمين يبعدوا عن أرض القتال بعد إشاعة وفاة رسول الله بسبب خوفهم و إحباطهم.. و أي جندي عموماً بيسمع عن وفاة القائد بتاعه بيحبط جداً.

      ** ثبت رسول الله و بدأ يكدب الإشاعة و بصوت عالى قال: إليّ عباد الله.. أنا رسول الله.. فجم الصحابة حول رسول الله.. و اشتدت المعركة و أصيب رسول الله بجرح كبير فى وجهه الشريف و مات عدد من الصحابة و الجيش تعب جداً و صعد المسلمين جبل أحد و كان فيهم إصابات شديدة بس قدروا يمنعوا الكفار من الصعود وراهم.. التفت كفار قريش حول جثث المسلمين و فضلوا يمثلوا بالجثث و يقطعوا الأنف و الأذن.

      **انتهت المعركة و انسحب المشركون و رجعوا إلى مكة، وتجاهلوا كل الغنائم والأسرى، ولم يأخذوا معهم منها شيئاً لأن الجيش منهك من التعب..

      نكمل بكرة ان شاء الله ❤

      حذف
    2. الحلقة (127)

      يلا صلوا على النبى :)
      غزوة أحد (ج1)
      إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِين ♡

      احنا دلوقتى بقينا سنة 3 هجرياً .. أبو سُفيان بن حرب (قبل إسلامه) كان عايز ينتقم من رسول الله ومن المسلمين بسبب اللى حصل فى معركة بدر و انتصار المسلمين عليهم.. أبو سُفيان منع أن حد فى مكة أنه يعمل فرح أو يلبس ملون أو يعمل أى مناسبة و ده حداد على هزيمتهم فى بدر و أقسم أبو سفيان باللات والعُزّى أنه لازم يحقق إنتصار على المسلمين .. أبو سُفيان كمان ماكانش هدفه الانتقام و بس ..لأ..هو كان خايف على المكانة الأقتصادية لقُريش بين العرب بعد هزيمتها فى بدر .
      فعشان كدة كان هدف أبو سفيان الأكبر هو أنه يرجع مكانة قريش وسط الجزيرة العربية عشان التجارة.

      فحينفق فلوس كتيرة جداً ،و حيبدأ أبو سُفيان يجهز جيش بآلاف الدينارات (دى فلوس كتيرة جداً وقتها..دى ثروة ) ، و ربنا بيقول على ده فى القرآن قال تعالى: " إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ " الأنفال آية 36

      طيب كنا قلنا أن العباس أسلم بعد غزوة بدر والنبى ﷺ قال له يخفى إسلامه عشان يبقى وسط الكفار و يعرف الأخبار و الهدف من ده إن النبى كان عايز يتجنب أى حرب بينه و بين كفار قريش فبيبقى عايز يلحق أى خطة قريش تعملها ..لعله يقدر يتجنب هجوم قريش على المسلمين. فالمهم حيبعت العباس للنبى الخبر بسرعة و يقول له : أن قريش قد خرجوا بثلاثة آلاف مقاتل وسبعمائة درع وثلاث مائة فرس و معهم الكثير من السلاح (معاهم كمية سلاح غير طبيعية ،
      وصلت الأخبار للنبى و بعدين النبى ﷺ حيشوف رؤية فبيقول :( رأيت أنى أدخلت يدى فى درعٍ حصينة و رأيت بقراً يُنحر.. فأوّلته خير )النبى ﷺ فسر الرؤية.. النبى شاف أن دراعه فيه درع حصينة يعنى متحصن كويس يعنى فى حاجة حمياه فراح النبى ﷺ مفسر أن الدرع الحصينة دى هى المدينة .. يعنى إيه ؟ يعنى مش حيخرج يقابل جيش قريش بره المدينة.. طب ده صح ؟ آه لأن دول 3 آلاف و أنت يا رسول الله معاك ألف جندى..فلو أنت طلعت لهم فى الصحرا حيبقى ال3000 جندى حوالين جيش المسلمين و حيعملوا دايرة حواليكم و يحاصروكم .. فحيقضوا على المسلمين فى عشر دقايق ..
      فالرؤية بتقول إن الحرب جوه المدينة ... طب إيه البقر الذى يُنحر ؟ النبىﷺ فسر إن دول الصحابة يعنى فى ناس حتستشهد.. فحيجمع النبىﷺ الصحابة و حيعمل مشورة. النبى ﷺ عمره ما فرض رأيه مع إنه قائد الدولة و رسول الله بس كان بيحب دايماً ياخد رأى الصحابة و ربنا بيحب ده قال تعالى : (وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِين) آل عمران 159
      فحيجمع النبى الصحابة و يقول لهم أشيروا علىّ أيها الناس .. فيطلع واحد و يقول له يا رسول الله نظل فى المدينة فإذا دخلوها علينا قاتلهم الرجال فى الأزقة و قاتلتهم النساء والأطفال من فوق الأسطحة (كلامه منطقى) فقال النبى أجل نبقى فى المدينة ..
      بس بعض الصحابة كان ليهم رأى تانى كانوا شايفين أننا نخرج لهم يا رسول الله (الصحابة دول كان أغلبهم متحمسين أوى.. فقالوا نخرج يا رسول الله و نحاربهم بالخارج والله ليسوا أجرأ على الموتِ منا و نحن نريد الشهادة .. فالنبى ﷺ مش عايز يخرج بس مش عايز يفرض رأيه فحنعمل انتخابات و ناخد رأى الأغلبية.. شايفين الديمقراطية اللى بيتكلم عنها الغرب .. النبى عليه الصلاة و السلام كان سابقهم أهو من زمان قوى ) ..
      فيطلع رأى الأغلبية اننا نخرج .. يا ترى حتخرج يا رسول الله ؟ حخرج و ححترم رأى الأغلبية ... يدخل ﷺ بيته و يطلب من عائشة تجيب له الدرع بتاعه فيلبسه، فلما الصحابة لقوا النبى دخل يلبس الدرع فاتكلموا مع بعض و قالوا لكأننا أكرهناه ( احنا ما ينفعش نعمل كده.. و النبى واضح انه ماكانش عايز يطلع بره المدينة .. يبقى احنا اللى غصبنا عليه) فلما خرج قالوا له يا رسول الله لكأننا أكرهناك..و نرى أن نبقى بالمدينة ... فغضب ﷺ (تلاحظوا حاجة فى شخصية النبى ﷺ أن النبى ماكانش بيحب التردد) فقال ألم تكن الأغلبية أن نخرج ؟ قالوا : بلى ولكن .. فقال النبى: ما كان لنبىٍ لبس لأمته (درع الحرب) أن يخلعها حتى يحكم الله بينه و بين عدوه .. ( مش أخدنا الأراء!! و قررنا.. يبقى خلاص نتوكل على الله) ..قال: فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِين

      و حيخرج النبى ﷺ من المدينة و معه ألف مقاتل ، و هم ماشيين فى نص الطريق حتحصل مفاجأة ..

      يتبع ..

      حذف
    3. عبد الله بن أُبى بن سلول (ده كبير المنافقين) قرر يوقع بين المسلمين ..عايز يخذل جيش المسلمين .. ففى وسط الطريق بدأ يلم حواليه مجموعة من المسلمين و يقول: أيها الناس لم يسمع لنا رسول الله واتبع كلام بعض القوم.. فلماذا نقتلُ أنفسُنا؟!!(النبى سمع كلام الصحابة و قرر يحارب بره المدينة.. حنموت نفسنا معاهم ليه؟! إيه اللى يضطرنا أننا نموت نفسنا)...
      و أخبرنا الله عنهم فى قوله تعالى: " وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُوا ۚ وَقِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا قَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا ۖ قَالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتَالًا لَّاتَّبَعْنَاكُمْ ۗ هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِيمَانِ ۚ يَقُولُونَ بِأَفْوَاهِهِم مَّا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ ۗ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يَكْتُمُونَ " آل عمران 167
      و يرجع عبد الله بن أُبى بن سلول المدينة و يرجع معاه 300 مقاتل من المسلمين .. يعنى تلت الجيش.. تخيلوا !! فيجرى وراهم سيدنا عبد الله بن حِرام و يقول أيها الناس لا تخذلوا نبيكم ..كيف تتركونا ؟؟ .. و يقعد يتحايل عليهم بس مايرضوش يرجعوا.. فيزعل عبد الله بن حرام و يقول أبعدكم الله ..أعداء الله ..سيُغنى الله عنكم نبيه (ربنا هيغنينا عنكم) و مشى و مشيوا ..
      طيب معاك كم مقاتل دلوقتى يا رسول الله ؟ 700 بس ... و الكارثة إن فى طائفتين كمان كانوا خلاص حيرجعوا مع عبد الله بن أبى بن سلول بس الحمدلله تراجعوا و ربنا ثبتهم و فضلوا مع النبى، يقول الله
      تعالى : " إِذْ هَمَّتْ طَائِفَتَانِ مِنْكُمْ أَنْ تَفْشَلا وَاللَّهُ وَلِيُّهُمَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ " آل عمران 122
      فطلع واحد صحابى من الطائفتين دول و قال: والله ما قصد ربى غير بنى سلمة و بنى حارثة ..
      طب ليه قال عليهم .. ده ربنا أصلا محددش من هم و سترهم ..حقول لكم ليه: أصل الصحابى ده حدد الطائفتين دول عشان بقية الآية اللى هي: وَاللَّهُ وَلِيُّهُمَا ..فالصحابى ما اهتمش بشكله هو و قومه قدام المسلمين ..لكن اهتم بأن ربنا قال عليهم أنه وليهما ♡ .. و عشان كدة ماحدش من باقى المسلمين قدر يظن فى الطائفتين دول ظن سئ ♡.. و على فكرة ال 300 اللى رجعوا مع عبد الله بن أبى بن سلول ،فى ناس منهم ربنا حيتوب عليهم و ناس تانية منهم حيموتوا منافقين ..بس تخيلوا أننا لحد دلوقتى مانعرفش لا أسماء اللى تابوا ولا اللى ماتوا منافقين .. أصل ربنا ستير بيستر عباده ..حتى المنافقين يارب ؟
      آه حتى المنافقين.. ربنا حيحاسبهم سبحانه وتعالى يوم الدين و مع ذلك ربنا الكريم الستير مافضحهمش برده قدامنا .. ربنا يستر المؤمن و العاصى و المنافق و الكافر .. و العبد الربانى هو اللى يتخلق بالأخلاق دى .. يستر الناس و يحفظ سرهم .. لعل بستره لهم ربنا يستره و يرزقه حسن الخاتمة يوم الدين..

      طيب النبى ﷺ معاه 700 مقاتل و قريش معاها 3000 مقاتل وصل النبى ﷺ لجبل أُحد والنبى كل اللى بيفكر فيه أن مايسمحش لجيش قريش إنه يحاوط جيش المسلمين لأن لو ده حصل حيموت المسلمين فى دقايق فالنبى ﷺ حيحلها إزاى دى؟ إبداع النبى ﷺ النبى حيقسم جيشه لميمنة وميسرة وهيوقفهم كلهم صف واحد وآخر جندى فى الميمنة كتفه لازق فى جبل أُحد .. ليه ؟
      عشان لو جه جيش قريش .. ساعتها حيلاقى الحتة دى مقفولة و جبل أُحد جبل ضخم فصعب يقرر جيش قريش يلف من وراه لأن ده حياخد وقت طويل قوى. طيب النبى ﷺ كمان حيخلى آخر جندى فى الميسرة لازق كتفه فى جبل الرُماة (نفس فكرة الميمنة وجبل أُحد) فقفل على جيش قريش الحتة دى بردو فبكده ما يقدروش يحاوطوا المسلمين. لكن جبل الرماة جبل صغير ممكن كفار قريش يلفوا من وراه طيب حتعمل إيه يا رسول الله ؟

      نكمل بكره إن شاء الله ❤

      حذف
    4. الحلقة (128)

      يلا صلوا على النبي :)
      غزوة أحد (ج2)
      يقول علىّ:" والله كنا إذا اشتد البأس نتقى خلف رسول الله " ❤

      امبارح شفنا جيش قريش فى طريقه للإعتداء على المسلمين و شفنا رسول الله و هو بيحط الخطة لرد العدوان و قلنا إن كل الأماكن اتأمنت ما عدا جبل صغير .. ده محتمل إن جيش قريش يلف من وراه و يجى يحاصر جيش المسلمين.. فحتعمل إيه يا رسول الله؟ بدأ رسول الله عليه الصلاة والسلام يخلى على الجبل ده حوالى 50 مقاتل من أمهر الرماة .. و كان الأمير بتاعهم الصحابى الجليل عبد الله بن الجُبير..
      و كل اللى مطلوب منهم أنهم يقفوا ماسكين نِبال و سهام و يبقوا متربصين لأى حد من قريش يفكر يلف من ورا الجبل و بكده جيش قريش مش حيقدر يحاصر المسلمين و الجبل بقى اسمه جبل الرُماة .. طيب دلوقتى أبو سُفيان جه بجيش قريش ، و كانت ميمنة الجيش من 300 فارس مقاتل بقيادة خالد بن الوليد " قبل إسلامه" و الميسرة بقيادة عكرمة بن أبى جهل و معاه 700 مقاتل وأبو سُفيان معاه فى النص 2000 مقاتل وكانت خطة أبو سُفيان إن خالد و ال300 فارس اللى معاه يحاصروا المسلمين عند جبل الرُماة و عكرمة يحاصرهم من الناحية التانية و أبو سُفيان يدخل من النص و بكدة حيخلصوا المعركة فى دقايق ..

      لكن لما وصل أبو سُفيان اتفاجئ من مواقع جيش المسلمين ..لأن النبى ﷺ كان فاهم أبو سفيان و قاريه كويس ،فجه خالد يلف حوالين جبل الرُماة ..فماعرفش يلف.. لأنه معاه خيول والخيول بتخاف من السهام وكمان الرُماة فوق الجبل فالسيطرة قوية من فوق ، فحيضربوهم بالسهام ويقضوا عليهم فى دقايق فلقى خالد نفسه واقف مش عارف يعمل حاجة.. و كمان عكرمة لقى نفسه برده واقف مش قادر يعمل حاجة فبقى أبو سُفيان وال 2000 جندى اللى معاه بس هما اللى حيواجهوا الرسول (الله على إبداع الحبيب ﷺ )

      طيب مين حامل اللواء عند المشركين؟ اللواء ده زى العلم كدة بيبقى مرفوع وبمجرد سقوطه بتبقى إعلان للهزيمة و علامة نصر و بالتالى لو سقطت بتعمل إحباط رهيب يعنى تقريباً خلاص بتبقى المعركة انتهت واتحسمت ،عشان كدة قريش حتخلى اللى يحمل اللواء بتاعها أكثر من 9 أشخاص من قبيلة من قبائل قريش اسمها بنى عبد الدار طب ليه عدد كبير كده لحمل الراية ؟ عشان لو مات الأول يشيله التانى ولو مات التانى يشيله التالت و هكذا ( يااااه كل ده !!.. شايفين قريش خايفين من المسلمين إزاى!) طيب وأنت يا رسول الله مين حامل اللواء عندك ؟ مُصعب بن عُمير (أول سفير فى الإسلام .. ها فكرينه ؟ سفير لأنه سافر يدعو أهل المدينة للإسلام قبل هجرة الرسول ليها).

      طيب القائد الأعلى للجيش كله هو النبى ﷺ و القائد اللى تحتيه على طول هو حمزة بن عبد المطلب أسدُ الله ورسوله ، و كان هو قائد العمليات القتالية اللى جوه الجيش .. و دراعه اليمين علىّ بن أبى طالب و الزُبير بن العوام فيقف النبى يبدأ يدى تعليماته للرُماة اللى فوق الجبل :"أيها الرُماة لإن رأيتمونا نُقتل و تأكل الطير من رؤوسنا.. فلا تتركوا مكانكم .. ولا تنزلوا أبداً حتى أأذن لكم..و ان رأيتمونا ننتصر فلا تنزلوا أبدا..فيقولوا حاضر يا رسول الله ..

      بس النبى برده قلبه مش مطمن ﷺ يروح ويرجع " أيها الناس لإن رأيتمونا نُقتل فنموت وتأكلُ الطيرُ من رؤوسنا فلا تتركوا مكانكم.. و لا تنزلوا أبداً حتى آذن لكم وإن رأيتمونا ننتصر ونعود للمدينة.. فلا تنزلوا أبداً "(النبى كان عارف أن دى الثغرة الوحيدة اللى قدام جيش الكفار لأنهم لو لفوا حتنتهى المعركة بانتصار الكفار) .. فيردوا : حاضر يا رسول الله ،
      فيروح النبى ويرجعلهم تانى " أيها الناس لا تنزلوا حتى آذن لكم " فيقولوا حاضر يا رسول الله ... فيقف النبى ويقول " اللهم أنى أُشهدك عليهم ،اللهم أنى أُشهدك عليهم " (كان قلبه حاسس ﷺ إن حيحصل شئ صعب ) ...المهم حتبدأ المعركة ويقف النبى عليه الصلاة والسلام و حيبقى عايز يحمس الجيش فيمسك سيفه ويقول : من يأخذ سيفى هذا ؟ (مين حيحارب بسيفى ؟) فكلهم يقولوا : أنا يا رسول الله .. أنا يا رسول الله.. فيقول النبى: من يأخذه بحقه ؟ فقالوا وما حقه يا رسول الله ؟ فقال ﷺ أن يضرب به العدو حتى ينحنى (يعنى السيف يضرب بمنتهى القوة ... من جمال سيدنا النبى أنه حنين قوى وقت الحنية وبطل و فارس شجاع وقت البطولة والقتال ، تعرفوا إن علىّ بن أبى طالب كان عنده 23 سنة والرسول ﷺ53 سنة فكان علىّ يقول: " والله كنا إذا اشتد البأس نتقى خلف رسول الله " يعنى لما القتال يبقى صعب و عنيف كنا نستخبى ورا النبى صلى الله عليه و سلم " فكان النبى وقت الفروسية أشجع الفرسان ووقت الرقة بيبقى أرق مخلوق على وجه الأرض ﷺ ).

      يتبع ..

      حذف
    5. طيب النبى واقف بيقول من يأخذ سيف ؟ فيطلع له صحابى جميل اسمه أبو دُجانة فيقول : أنا آخذه بحقه يا رسول الله ..فياخد أبو دُجانة سيف النبى وكان معاه عُصابة حمراء دى ليها معنى.. إيه هو؟ اللى يربط رباط أحمر ده معناه إنه خلاص باع الدنيا و عايز يموت، عايز يُستشهد ..فيربط أبو دُجانة الرباط ده وياخد سيف رسول الله ويمشى يقول أبيات من الشعر أنا الذي عاهـدني خليلي ** ونحـن بالسَّفْح لدى النَّخِيل ألا أقوم الدَّهْرَ في الكَيول ** أضْرِبْ بسَيف الله والرسول

      ففى صحابى بيقول: فاتبعت أبو دُجانة ( الصحابى عايز يعرف حيعمل إيه بسيف النبى فمشى ورا أبو دُجانة) فبيقول : فرأيته يُقاتل ويُقاتل حتى وقف أمام فارس مُلثم ..فذهب ليضربه فصرخ الفارس (طلعت إمرأة) فكشفت عن وجهها فإذا هى هند بنت عُتبة (دى زوجة أبو سفيان وحتسلم بعد كدة) و كانت طالعة مع جيش الكفار فى المعركة عشان تحمسهم و كانت بتقولهم قوموا اقتلوا محمد .. فعشان كدة لفتت نظر أبو دُجانة ،فكان رايح يقتل الفارس اللى بيحمس جيش الكفار (هند على فكرة بعد ما تسلم حتفضل بنفس الشخصية القوية دى بس هتبقى بتحمس المسلمين ولله الحمد ♡) فأبو دُجانة لما راح يقتل الفارس فلاقاه إمرأة فمارضيش يقتلها وحط السيف ورا ضهره و مشى..

      فالصحابى اللى ماشى ورا ابو دُجانة قال: هذا هو سيف رسول الله لأن النبى عمره ما ضرب امرأة و أبو دُجانة فعلا استخدم سيف النبى صح .. و على فكرة أبو دُجانة كان بيمشى وسط الكفار يتبختر (بيتمنظر عليهم و متحمس يقتل يمين و شمال بسيف رسول الله ) فالنبى قال له : يا أبا دُجانة إن الله يكره هذه المِشية إلا فى هذا الموضع ♡ ( ربنا سبحانه وتعالى بيحب العِزة وقت القتال ) طيب حمزة كان بيعمل إيه فى الوقت ده ؟ سيدنا حمزة كان بيحارب بسيفين و كان رابط ريشة على راسه بيتمنظر على الكفار ) عارفين لما الناس تلاقى حد مبسوط من نفسه كدة ..فيقولوا عليه ده حاطط على راسه ريشة .. أهو كان حمزة حاطط ريشة .. وعلى فكرة ده ماينفعش يتعمل فى العادى بس احنا فى حرب و دى حرب نفسية و ده ذكاء من الصحابة رضوان الله عليهم ) .. تعرفوا إن رجل من الكفار بعد المعركة حيقول من ذلك الذى كان على رأسه ريشة ؟ فيقولوا ده حمزة ... فيرد عليهم و يقول : ذاك الرجل .. فعل بنا الأفاعيل)

      حمزة بقى فى المعركة كان بيعمل حاجة عجيبة جداً .. كان واخد سيفه وراكب على فرسه و بيجرى به بسرعة كبيرة و يخترق جيش الكفار و يقاتل و يقاتل و يوصل لآخر الجيش و يلف من الناحية التانية و يفضل يقاتل ويقاتل و يلف بفرسه ويرجع تانى يخترق الجيش ... رايح جاى .. كان بيستفزهم و نفسية الكفار كانت بتتحطم وتنزل ، فسيدنا علىّ شاف اللى بيعمله سيدنا حمزة .. فكأنه قال إشمعنى انت يا حمزة.. فقام علىّ يخترق الجيش ويفضل يقاتل و يقاتل لحد ما يوصل لآخر الجيش و يخرج من الناحية التانية ويلف ويرجع .. فيشوفهم الزُبير بن العوام فيقلدهم (كل دة واحنا لسه فى أول نص ساعة من المعركة..تخيلوا !!) فيقف حمزة و يقول: أيها الناس إن قتلنا حامل الراية انتهت المعركة (حامل راية الكفار)..طيب بس قريش عاملة حسابها و خلت اللى حيحمل الراية ناس كتير أكثر من 9 أشخاص ..إن مات الأول حيحملها التانى و هكذا .. طيب حتعمل إيه يا سيدنا حمزة ؟

      حنعرف بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    6. الحلقة (129)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :)
      غزوة أحد (ج3)
      أما أنا فلا أعصى أمر رسول الله أبداً ❤

      وقفنا المرة اللى فاتت مع سيدنا حمزة وهو بيقول : أيها الناس إن قتلنا حامل الراية، انتهت المعركة (حامل راية الكفار)..طيب بس قريش عاملة حسابها وخلت اللى حيحمل الراية 9 أشخاص عشان لو الأول مات ، حيحملها التانى و هكذا. فحيطلع حمزة على حامل الراية ، أول واحد من بنى عبد الدار فقتله فحملها الثانى فقتله فحملها الثالث فقتله فحملها الرابع فقتله فحملها الخامس فقتله .. حمزه أسدُ الله (وعلى فكرة حامل الراية مش بيكون واقف لوحده فى حتة فاضية ..لأ .. ده بيبقى فى ناس حواليه بتحميه )

      فحمل السادس الراية فلسة حمزة داخل عليه ، فقام علىّ قال له : توقف !! (كأنه بيقوله إشمعنى أنت يا حمزة ) فقتل علىّ السادس و قتل السابع .. فشاقهم الزُبير فقال: توقفوا فدخل الزُبير فقتل الثامن والتاسع فانهارت قُريش .. خلاص بشائر النصر، سقطت راية جيش الكفار ويبدأ أبو سُفيان يلاقى إن خلاص مافيش فايدة وأنه مُنهزم فيصرخ أيها الناس عودوا عودوا انسحبوا .. فالصحابة يسمعوا كلمة انسحبوا فيقولوا خلاص خلصت المعركة ... وأبو سُفيان كان فعلاً ماشى و ادالهم ضهره وراجع على مكة ...

      فالمسلمين الرُماة اللى فوق الجبل (اللى حكينا عنهم المرة اللى فاتت) قالوا : ننزل خلاص بقى.. خلصت المعركة .. فوقف الأمير بتاعهم اللى اسمه عبد الله بن الجُبير و قال: أيها الناس أتعصون أمر نبيكم ؟ ألم يقل لكم رسول الله لا تنزلوا أرض المعركة ؟! فقالوا له : ولكن انتهت المعركة ،فقال عبد الله بن الجبير: لا والله ، فقال لنا رسول الله "إن رأيتمونا ننتصر فلا تنزلوا أبداً.
      ( هو إيه اللى خلى المسلمين يتسرعوا فى النزول؟ كفار قريش من كتر رعبهم و خوفهم و هم بينسحبوا بقوا يهربوا و يجروا بسرعة و يرموا أسلحتهم عشان مش عايزين حاجة تعطلهم فكانوا بيرموا سيوفهم و دروعهم والخوذ بتاعتهم ، فالأرض كلها غنائم فالمعركة شكلها انتهت فعلاً ) فقالوا : لم يقصد ذلك النبى، بل يقصد أن نتأكد من النصر و قد انسحب جيش قريش بالفعل.. فيرد عبد الله بن الجبير و يقول : لا تنزلوا !! ... فماسمعوش الكلام ونزلوا ... ويقف ابن الجُبير ويقول: أما أنا فلا أعصى أمر رسول الله أبداً و يثبت ويثبت معاه 10 بس من الخمسين جندى والأربعين ينزلوا ..

      طيب خالد بن الوليد" قبل إسلامه " فين دلوقتى ؟ خالد كان ماشى و كان فى منتهى اليأس ..أصل خالد عمره ما انهزم ..فكان الإنسحاب و الهزيمة أمر صعب أوى عليه (على فكرة خالد عمره ما انهزم لا فى أيام الكفر و لا بعد الإسلام) فخالد خلاص ماشى و هو متضايق جداً .. بس و هو ماشى كان بيبص على الجبل بحسرة فلقى الرُماة بينزلوا .. فوقف خالد يبص و هو مش مصدق نفسه !! لقاهم بينزلوا فعلاً فخالد اتأكد أن العشرة اللى لسة واقفين فوق الجبل..أكيد مش هيقدروا على ال 300 اللى معاه .. طيب حتعمل إيه يا خالد ؟ بسرعة البرق حيلف خالد بن الوليد من ورا جبل الرماة و حيطلع على الجبل و يقتل عبد الله بن الجُبير.. و يقتل العشرة اللى مع الجبير.

      و يقف خالد على الجبل و ينادى على أبوسُفيان و باقى الجيش فيقول أعلُ هُبل ، أعلُ هُبل (هُبل ده الإله بتاعهم ..معناها زى الإله أكبر..) .. فالمسلمين يرتبكوا (إزاى سامعين أعلُ هُبل واحنا منتصرين ؟) فأبو سُفيان يسمع فما يصدقش نفسه و يبص وراه يلاقى راية الكفر على جبل الرُماة فيجرى أبو سُفيان بمنتهى السرعة ويجرى عكرمة بمنتهى السرعة ويحصل اللى النبى كان خايف منه .. خالد من ناحية وعكرمة من ناحية وأبو سُفيان من ناحية و يتحاصر المسلمين ويبقى ال 700 مسلم وسط ال 3000 كافر .. حصل بالظبط نفس اللى النبى كان خايف منه .. والموضوع يزداد سوء.. إزاى؟

      يتبع ..

      حذف
    7. حييجى واحد مشرك مجرم اسمه عبد الله بن قمِئة ده كان خارج للمعركة و كل هدفه أنه يقتل النبى ﷺ فيلاقى شاب جميل ماسك راية الإسلام اسمه مُصعب بن عمير، فابن قمِئة يفتكر إن مصعب هو النبى من شدة جمال مُصعب لأنه كان سامع أن النبى جميل جداً ، فهجم ابن قمِئة على مُصعب فقطع ذراعه الأيمن فسقطت الراية ..و مُصعب مش حيصرخ على دراعه اللى اتقطع ولا هيلتفت لها.. مصعب هيلحق الراية بدراعه التانى ، أصل راية الإسلام ماينفعش تنزل ..
      فيجيله عبد الله بن قمِئة فيضربه بالسيف فيقطع دراع مصعب التانى إلا من موضع العضُد (الدراع من فوق ) فتسقط الراية فيبكى مُصعب و ينحنى و يمسك الراية بعضُديه و يبكى و يبكى لأنه مش عايز راية الإسلام تنزل أبداً و يقول: الله أكبر الله أكبر فيجي له ابن قمِئة ويضربه على مفرق رأسه بالسيف ويموت مصعب شهيد رضى الله تعالى عنه وأرضاه ... فابن قمِئة صرخ و قال قتلتُ محمد ، قتلتُ محمد وبعض الروايات قالت إن اللى صرخ كان الشيطان و قال قُتل محمد .. (فاكرين يوم بيعة العقبة لما النبى كان فى مكة و ناس من أهل المدينة بايعته على الإسلام من غير ما قريش تحس و يومها فى صوت صرخ وقال : أدركوا محمد و أصحابه فقريش انتبهت، فالنبى قال :هذا الشيطان ).

      المهم جيش المسلمين أول ما سمع كلمة قُتل محمد .. ارتبك جدا.. و معروف إن أى جيش فى الدنيا أول ما يسمع بموت القائد بتاعه بيحبط جداً جداً.. المسلمين شايفين إن راية الكفار اترفعت.. روحهم المعنوية بتتحطم..و الكفار حاصروهم.. فانتشر الجيش فى كل أرض المعركة .. قمة التوتر.. محدش عارف يتحرك فين و للا منين و أغلب المسلمين اتحركوا فى اتجاه المدينة بسرعة .. وكلهم لابسين حديد و يتفرق الجيش وبقى النبى وحيد فى أرض المعركة، واقف لوحده ، فيضطر يعمل حاجة فى منتهى الشجاعة إن قائد جيش يعملها ، يبدأ يعلن عن نفسه وعن مكانه اللى هو واقف فيه عشان يعرفوا إنه لسة عايش و دى مخاطرة لأن كده الكفار حيقدروا يحددوا مكان النبى.
      بس رغم كدة وقف النبى و نادى و قال : إِلَيَّ عباد الله أنا رسول الله . فجرى عليه كعب بن مالك وعرف إن رسول الله ما ماتش.. بيقول كعب: عرفت إنه هو من حسن عينيه ،تظهران تحت المغفر (الخوذة ) ..(شايفين من حب الصحابة فى النبى كانوا يتغزلوا فى جماله حتى لو كانوا فى وسط الحرب) فراح كعب يجرى عليه و قال له فداك أبى وأمى يا رسول الله ..( يا بختهم ).

      وقعد يصرخ كعب فى الناس و يقول رسول الله حى، رسول الله حى ، فيتلم أبو بكر وعمر و على وطلحة و سعد بن أبى وقاص و أبو دجانة وست اسمها أم عمارة لحد ما وصلوا ل20 صحابى والتفوا حوله وحوطوه وكانوا بيدافعوا عنه .الكفار شافوهم فاستغربوا وقعدوا يقولوا : مين دول؟! ومين الراجل ده اللى محوطين عليه ؟! هو مش احنا قتلنا محمد !! و يبدأ ناس من جيش الكفار يقربوا من الصحابة ورسول الله وعدد الكفار بيزيد و يزيد وصل ل150.. طيب و الصحابة حيواجهوا ده إزاى !!

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    8. الحلقة (130)

      يلا صلوا على النبى :)
      غزوة أحد (ج4)
      قال ﷺ: من يطيق ما تطيقين يا أم عمارة !! فقالت بل أطيق وأطيق و لكن أسألك مرافقتك فى الجنة.

      شفنا امبارح وسط الغزوة ابن قمئة قتل مصعب و كان فاكر أنه قتل النبى و انتشرت الإشاعة أن النبى عليه الصلاة والسلام مات و انخفضت الروح المعنوية للمسلمين جداً و الجيش اتفرق و النبى اضطر يجازف و يعلن عن مكانه و بقى ينادى : إِلَيَّ عباد الله ..أنا رسول الله .. و يروح كعب بن مالك للنبى و يصرخ فى الناس و يقول رسول الله حى و اتجمع الصحابة واحد و وراه التانى حوالين رسول الله لحد ما بقوا 20.

      فكفار قريش شافوهم و استغربوا وقعدوا يقولوا : من دول؟! ومن ده اللى محوطين عليه ؟! هو مش احنا قتلنا محمد !! أصل قريش عارفة إن الصحابة مابيحبوش حد قد حبهم لرسول اللهﷺ فابتدوا يروحوا ناحيتهم عشان يشوفوا مين ده.. و يزيدوا لحد ما وصل عددهم ل150 مقاتل من قريش حوالين 20 صحابى و حول رسول الله ، فيبدأ جيش قريش يفرقهم عشان يعرفوا مين اللى محاوطين عليه وابتدوا يرموا عليهم بالأسهم ..

      و تنزل السهام عليهم زى المطر فيروح أبو دجانة للنبى و ياخده فى حضنه و يحط رأس النبى فى صدره و فى كتب السيرة كاتبين ان أبو دجانة ذهب لرسول الله " فتترس عليه" يعنى حضن النبى و حاوط عليه زى التروس وهى شابكة فى بعضها و الأسهم بقت بتتصوب عليه من كل مكان لدرجة إن ضهر أبو دجانة بقى شبه القنفذ من كتر الأسهم اللى جت فيه وكل ده متحمله دفاعاً عن رسول الله صلى الله عليه وسلم .

      ومن ضمن الصحابة اللى جروا على النبى لما نادى.. سعد بن أبى وقاص رضى الله عنه ده خال النبى صلى الله عليه وسلم وكان ماهر فى الرماية فبدأ يرمى على كفار قريش الأسهم والنبىﷺ بيقوله ارمى سعد ارمى سعد ،اصرفهم عنا يا سعد فداك أبى وأمى حتى قال على بن أبى طالب والله ما علمت أحدا فداه النبى بأبيه وأمه إلا سعد بن أبى وقاص ♡..

      وقف النبى ﷺ وال20 صحابى اللى معاه يبارزوا الكفار والنبى ﷺواقف يبارز.. فواحد من جيش الكفار رمى على النبى سهم من ضهره.. فيجرى بسرعة طلحة ناحية النبى ويحط إيده فى اتجاه السهم عشان ميجيش فى النبى و يدخل السهم فى كف طلحة فدا رسول الله ، ويعيش ويموت طلحة وهو مشلول بسبب السهم ده دفاعاً عن رسول الله فلما شاف النبى طلحة وهو غارق فى دمه ، بكى النبى عليه الصلاة والسلام وقال والله ما أنصفنا أصحابنا (يقصد اللى هم انسحبوا من أرض المعركة).

      طيب القتال لسة شغال والنبى واقف يبارز بس بدأ يتعب وينادى ويقول: من يدفعهم عنى وهو رفيقى فى الجنة ( يا جماعة هو النبى خايف على حياته ؟ لأ طبعا .. النبى خايف على الدعوة .. النبى خايف عليا وعليكو.. النبى عايز يعيش و يلحق يبلغ الإسلام عشان يوصل للبشرية كلها..النبى كان ممكن يستشهد وهو عارف إنه داخل الجنة ، الفردوس الأعلى .. بس عشان هو رحمة للعالمين ربنا الكريم رحمنا بالنبى و بحرصه على إن يوصل لنا دين الله عز وجل .. الحمدلله على رسول الله ) طيب النبى واقف يقول : من يمنعهم عنى وهو رفيقى فى الجنة ؟ فيجرى عليه صحابى اسمه زياد بن السكن عنده 23 سنة و قال له : يكون رفيقك فى الجنة يا رسول الله ؟ فقال : نعم ، فرد زياد و قال : نحرى دون نحرك.. أنا أدفعهم عنك يا رسول الله.

      يتبع ..

      حذف
    9. فييجى زياد ومعاه 6 من أصحابه يقفوا يبارزوا ويستشهدوا واحد ورا واحد لحد ما يموتوا كلهم و يتبقى زياد واقف يبارز الكفار لكن عدد الكفار كتير فجسمه يتملى طعنات و ينفجر بالدماء و يبدأ زياد يفقد توازنه وقريش تزود عليه الطعنات والصحابة بيوصفوا حال زياد و يقولوا : كان يتلقى الطعنة فيميل بظهره إلى الخلف ثم يعود ويتزن ليحارب ويتلقى الطعنة الأخرى فيرجع إلى الخلف ثم يعود و يتزن حتى تكاثرت عليه الطعنات و فقد توازنه وسقط على وجهه وارتطم وجهه بالأرض .. فيجرى النبى صلى الله عليه وسلم على زياد و يقول : ارفعوا وجهه عن الأرض وضعوه فى حجرى و يحضنه النبى و يمسح عنه الدم و يبكى ففتح زياد عينه لقى نفسه فى حضن النبى.. و يموت زياد و خده على رجل رسول الله رضى الله عنه و أرضاه.

      طيب الصحابة لسه بيبارزوا الكفار.. فييجى واحد من الكفار اسمه أُبَيَّ بن خلف (فاكرينه؟ اللى راح للنبى زمان فى مكة وخد شوية عضم و تراب وقال للنبى : أتدعى يا محمد أن ربك يحيي هذا !! و رما التراب فى وجه النبى الشريف فالنبى يقوله نعم ويستحمل ويمشى) كمان فى مرة النبى كان ماشى فى مكة قبل الهجرة للمدينة فيقف له أُبَيَّ بن خلف و هو راكب على فرسه فيقول للنبى : أتدرى هذا الفرس لمَ أعلفه ؟ فيرد النبى ويقوله : لا أدرى. فيرد أُبَيَّ و يقول : لأقتلك عليه ، فالنبى يقوله : لا بل أنا قاتلك إن شاء الله .. فعداوة أُبَىّ لرسول الله دى من زمان..

      فأول ما أُبَيَّ يشوف النبى فى المعركة فيجرى عليه فيشوفوه الصحابة فيقولوا يا رسول الله إن هذا الفارس يقترب ..سنقاتله ..فقال النبى : لا.. دعوه لى، أنا أتصدى له.. وقال لهم أعطونى حربة (ده نوع من السلاح) فبيقول الصحابة من شدة قوة النبى و شجاعته فى انتزاع الحربة : انتفضنا من حوله .. فأخذ الحربة ورماها على أُبىّ بن خلف وكان أُبَيَّ لابس حديد على كل جسمه مش باين منه غير عينيه وفمه بس ، فلما النبى رماه بالحربة ، فالحربة يدوب لمست جزء من فمه و اتصدمت الحربة بالحديد و وقعت على الأرض.. فكان يدوب خدش بسيط بس أُبَيَّ اتفزع و قعد يصرخ ويقول : قتلنى محمد ، قتلنى محمد.. فالجنود الكفار أصحابه اتلموا عليه و هو بيصرخ وقالوا : أذهب فؤادك (عقلك) إنما هو جرح بسيط لا يقتل!!

      فقال أُبَيَّ: لا .. لا.. إن محمد قال لى فى مكة انه سيقتلنى وأنا أصدقه واللات والعزى لو بصق عليا محمد لقتلنى ( إيه ده هو مصدق كلام النبى ؟! آه مصدق .. و عارف إنه ما دام النبى قال له: إنى قاتلك إن شاء الله يبقى أكيد حيموت ..طب مادام مصدقه كدة ليه أُبَيَّ مأسلمش ؟ قال تعالى :" وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِين " ) النمل 14
      طيب أُبَيَّ بيصرخ واقع فى الأرض مش مجروح إلا مجرد خدش..و يروح أصحابه شايلينه و يرجعوا به لمكة و هم فى الطريق فى مكان اسمه وادى صرف ، يموت أُبَيَّ بن خلف .. مات إزاى؟ هل قتله الرعب و للا الخوف وللا ثقته فى كلام رسول الله وللا رب رسول الله سبحانه وتعالى ؟!!

      يتبع ..

      حذف
    10. و بعد شوية والنبى واقف يقاتل ومعاه الصحابة يجى دور المرأة العظيمة نسيبة بنت كعب (أم عمارة ) فى الدفاع عن رسول الله و كانت من ضمن الصحابة اللى اتلموا حول النبى عليه الصلاة والسلام لما وقف ينادى عشان يعرفوا إنه لسه حى .. بس هو فى نساء بتحارب؟! أيوه النساء لهم دور فى الحروب.. كانوا بيخرجوا كطبيبات بيعالجوا الجرحى فى الحروب يعنى ليها دور وبتشارك، ماحدش قال لها اقعدى فى البيت و ماتخرجيش زى ما بيتهموا الإسلام الأيام دى ..المهم تعمل إيه " أم عمارة " الست العظيمة دى ؟ عبد الله بن قمئة اللى قتل "مصعب بن عمير- حامل لواء الإسلام" بدأ يعرف إن اللى قتله ده مش النبى وان النبى لسه عايش.

      فيجرى ابن قمئة على النبى و يجيله من ضهره و النبى عليه الصلاة و السلام بيبارز مش شايفه فتشوف أم عمارة المنظر ده فتقوم تاخد سيف من على الأرض وتقف فى ضهر النبى عشان تتصدى لعبد الله بن قمئة و تقف له .. طب ما كده هو هيقتلها ؟! و حيوصل للنبى عادى ..صح؟ لأ.. مش حتتقتل أم عمارة .. طب إزاى؟ أصل أخلاق و شهامة المقاتل العربى حتى لو كان كافر ماتسمحش أنه يقتل امرأة.. طيب ابن قمِئة لاقى أم عمارة واقفة قدام النبى فمش هينفع يقتلها بس كان عايزها توسع من قدامه عشان يقدر يوصل للنبى ، فبتقول أم عمارة : فضربنى ضربة فى ذراعى، أسقطت السيف من يدى فهممت أن أجرى فنظرت فإذا رسول الله وحده فثبت مكانى وجعل عدو الله يضربنى ببطن السيف على كتفى حتى غارت عظام الكتف (تهشمت ، اتكسرت )فانفجر الدم منه فسقطت مكانى..

      فيشوفها ابنها حبيب بن زيد المنظر ده فيجرى عليها، فيشوفه ابن قمئة فيخاف ابن قمئة و يجرى، فجالها ابنها ينقذها فقالت له : إليك عنى .. اتركنى . و اذهب فأنقذ رسول الله ،فالتفت لها النبى وشافها بالمنظر ده.. وبيحكى النبى و بيقول : يوم غزوة أحد ما نظرت عن يمينى ولا عن يسارى ولا من أمامى ولا من خلفى إلا و رأيت أم عمارة تدافع عنى ..فالنبى شاف قد إيه هي تعبانة و متحملة ..فقال لها : من يطيق ما تطيقين يا أم عمارة !! فقالت بل أطيق و أطيق و أطيق ولكن أسالك شيئاً واحداً ..مرافقتك فى الجنة يا رسول الله ..فقال : لا يا أم عمارة بل أنتِ وأهل بيتك رفقائى فى الجنة طيب دول الصحابة اللى رجعوا حوالين النبى .. طيب فين بقية جيش المسلمين ؟

      حنعرف سوا بكرة إن شاء الله❤

      حذف
    11. الحلقة (131)

      يلا صلوا على النبى :)
      غزوة أحد (ج5)
      ادعُ عليهم يا رسول الله فقال ﷺ: لم أبعث لعاناً و لكنى بعثت رحمة، اللهم اغفر لقومى فإنهم لا يعلمون.

      شفنا الحلقة اللى فاتت ان بدأ الصحابة يتلموا حوالين النبى من تانى بعد ما عرفوا إن خبر موته كان إشاعة و كانوا حوالى 20 صحابى. طيب فين بقية جيش المسلمين ؟ بقية جيش المسلمين بعد ما فكروا أن النبى مات ..حصل ربكة فى الجيش فراح عدد كبير منهم فى إتجاه المدينة و ساب المعركة.. راجعين بمصيبة.. راجعين يقولوا مات رسول الله .. ويشاء الله عز وجل أن وقت وصول الجيش للمدينة يصادف وصول صحابى اسمه أنس بن النضر ، أنس ده يبقى عم أنس بن مالك خادم رسول الله ..فكان أنس وقت غزوة "بدر" فى تجارة فى الشام فماحضرش الغزوة مع المسلمين ولما رجع وعرف اللى حصل بكى وقال: والله لئن أشهدنى الله مشهداً آخر مع رسول الله، فوالله ليرى الله أجمل ما أصنع..

      وتلف الأيام وتيجى غزوة أحد و أنس برده يكون وقتها فى تجارة فى الشام بس المرة دى يسمع عن الغزوة فبسرعة يجرى.. و يوصل فى وقت انكسار المسلمين.. فيلاقيهم راجعين على المدينة فيقول لهم : ما لكم؟ فيحكوا له اللى حصل كله و يقولوا له قتل رسول الله ،فيقولهم : قتل رسول الله ؟ فيقولوا له : نعم .. فيرد عليهم ويقول و ما تصنعون بالحياة بعده !! اذهبوا وعودوا وموتوا على ما مات عليه رسول الله، كانت النتيجة إن بالفعل يرجع الجيش تانى لأرض المعركة و معاهم أنس بن النضر (صحابى واحد قدر إنه يرجع جيش كامل تانى للمعركة.. و احنا كمان لازم نساعد بعض و نشجع بعض لعل بكلمة منك يجعل عمل كبير أوى يبقى فى ميزانك من غير ما تكون عملته).

      طيب دلوقتى رجع الجيش و انتشر فى أرض المعركة بس الصحابة لقوا حاجة غريبة إن أنس بيجرى فى جهة تانية غير اللى بيجروا فيها رايح فى اتجاه جبل أحد ، ناحية معسكر الكفار ، فيقولوا له : إلى أين يا أنس ؟! ليس من هذا الإتجاه يا أنس! فيرد عليهم أنس و يقول: إلى الجنة ، إلى الجنة و الله إنى لأجد ريح الجنة دون أحد ( عند جبل أحد) وبعد انتهاء المعركة حيشوفوه الصحابة مقتول فى نفس المكان اللى كان بيشاور عليه بس للأسف الكفار كانوا ممثلين بجثة أنس لدرجة ان محدش كان عارف مين ده بسبب تشوه وجهه

      لحد ما جت أخته و عرفته من كف إيده و عرفته من صباعه لإن صباعه كان مقطوع فقالت: هذا كف أخى.. هذا بدن أنس بن النضر. وينزل قول الله تعالى " مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا "و كل ما الكفار يزيدوا فى التمثيل و التشويه لجثث المسلمين، كل ما يزداد تشديد النبى صلى الله عليه وسلم فى نهى المسلمين عن التمثيل بجثث الكافرين...طيب دلوقتى الجيش رجع و ابتدى يقاتل فى كل مكان .. بس حتحصل حادثة من أسوأ الحاجات اللى حصلت فى غزوة أحد و هى إصابة النبى صلى الله عليه وسلم.

      النبى واقف بيبارز فيشوفه واحد كافر اسمه أبو عامر الفاسق.. الفاسق ده لقبه.. أصلهم لقبوه بالاسم ده بعد اللى حيعمله دلوقتى مع النبى ... فأبو عامر الفاسق يشوف النبى بيبارز فيرجع بضهره لورا و يشوف خط سير النبى ويقعد يحفر يحفر لحد ما حفر حفرة فى خط سير النبى من ورا .. وحيحفر لحد ما يلاقى صخر فى الحفرة فقام موقف الحفر..ويقف من بعيد يستخبى عشان يتفرج على اللى حيحصل فالنبى عليه الصلاة والسلام راجع بظهره حبة حبة و فجأة يقع النبى فى الحفرة صلى الله عليه وسلم فداك الدنيا يا رسول الله ..ويتخبط وجه النبى الشريف فى الصخر اللى جوه الحفرة و كان النبى لابس خوذة حديد ..

      فلما رأسه اتخبطت فاصطدم الحديد فى وجه النبى ﷺ فيتكسر فكه..ويتملى فمه الشريف بالدم و يبدأ يمج الدم من فمه (يعنى يبصق الدم) وبدأ النبى ﷺ يفقد توازنه ووعيه من كمية الدم اللى خرجت منه بس بيحاول يستعيد توازنه مرة تانية فيشوفه أبو عامر الفاسق فيقوم رايح ناحية النبى و يجى بالسيف بتاعه و يقوم ضارب بالسيف على راس النبىﷺ وكانت ضربة قوية.. من قوة الضربة ، تتعوج الخوذة الحديد و يكون فيها حتتين حديد على الخدين .. فيتعوجوا و يتغرس الحديد ويدخل فى وجه النبى و فى فكه و يبقى الحديد مش راضى يطلع من وجهه صلى الله عليه وسلم و يبدأ يصرخ من الألم فيجرى أبو عامر الفاسق ويبعد عنه..

      يتبع ..

      حذف
    12. فعلى بن أبى طالب جرى على رسول الله و حاول يخرجه من الحفرة .. و يجرى عليه أبو بكر و عمر وأبو عبيدة بن الجراح عشان يساعدوا على بن أبى طالب و قدروا يطلعوا النبى من الحفرة والنبى صلى الله عليه وسلم تنزل دموعه الشريفة من شدة الألم والحديد اللى داخل فى وجهه فيحاول أبو بكر يخرج الخوذة من وجه النبىﷺ، فالنبى يصرخ من الألم لأن اللى بيخرج الحديد بإيده بيزود ألم النبى ..فأبو عبيدة بن الجراح يقول لأبو بكر: دعنى أُخرج الحديد من وجه رسول الله فيمسك أبو عبيدة الحديدة اللى داخله فى خد النبى ويشدها بأسنانه لحد ما يخرجها من وجه النبى صلى الله عليه وسلم ..
      بس حيخسر أبو عبيدة صف أسنانه لأنه بيشد بقوة فالنبى يصرخ من الألم فيمتلئ فم أبو عبيدة بالدماء ..فيقول النبى : أدركوا أبو عبيدة ..(الحقوه ..النبى عايزه يبطل عشان سنان أبو عبيدة بتتكسر و النبى مش عايز أبو عبيدة يتأذي ) بس أبو عبيدة مش بيلتفت للكلام ده خالص..كل همه إنقاذ رسول الله وييجى أبو عبيدة من الجانب الآخر من وجه النبى وينزع الحديد منه بأسنانه فيخرج الحديد من وجه رسول اللهﷺ وينفجر وجهه الشريف بالدم و يخسر أبو عبيدة باقى أسنانه و ينفجر فم النبى بالدم و يخسر أبو عبيدة أسنانه فداءً و دفاعاً عن رسول الله..
      وبعد ما الحديد طلع من وجه النبى ﷺ، بدأ يصرخ من شدة الألم و يجرى الدم على وجهه ..فالصحابة مش عارفين يعملوا إيه فيجى على بن أبى طالب و يرمى المياه على وجه النبى فالمياه تخلى الدم يزيد أكتر فالصحابة مش عارفين يعملوا إيه فتيجى فاطمة وتكوى جرح النبى صلى الله عليه وسلم فيلتئم جرح النبى .. كل ده بيحصل وعمر بن الخطاب واقف حيتجنن من المنظر و من شدة ألم النبى.. فعمر زعلان و مش قادر يتحمل، فيقول للنبىﷺ : ادعُ عليهم يا رسول الله ، فبيحكى عمر و يقول : فرفع النبى يده فقلت سيدعى عليهم فالنبى يقول لعمر : لا يا عمر..لم أُبعث لعاناً و لكنى بعثت رحمة ويدعى النبى ويقول :اللهم اغفر لقومى فإنهم لا يعلمون.

      (يااا يا رسول الله بعد كل اللى عملوه !! أيوه االنبى دعا لهم بالمغفرة و كمان نسبهم لنفسه النبى قال " لقومى"..وبعد كل ده لسة فى ناس بتقول النبى محمد نبى العنف والقتال ويجى ناس تانية عاملين نفسهم مسلمين بيعملوا أعمال عنف وينسبوها للنبى صلى الله عليه وسلم ،النبى كل اللى كان عايزه إنه يبلغ الدعوة .. ولا إكراه فى الدين بس قريش ماسمحتش له إنه يبلغ الدعوة للإسلام و حاربته)

      طيب الجرح اتكوى الحمد لله بس لسه فيه بواقى دم فييجى صحابى اسمه مالك بن سنان .. فيعمل حاجة حتعرفوا قد إيه حرص و حب الصحابة على النبى ﷺ.. مالك بن سنان حيجى و يلعق الدم من على وجه رسول الله فالنبى يقول له :لا تفعل .. لا تفعل..لكن مالك مصمم و مش بيرد على النبى ..و يبدأ النبى يقول له :طب ابصق الدماء ..

      فيرفض مالك و يقول: و الله لا أفعل ، و يقوم مالك بعد كدة و يروح لوسط أرض المعركة و يقاتل فى سبيل الله .. فيقول النبى عليه الصلاة والسلام للصحابة : من أراد أن ينظر إلى شهيد يمشى على وجه الأرض فلينظر إلى مالك بن سنان فإن الله لا يعذب بدناً اختلط دمى بدمه.. أصل مالك مارضيش يبصق دم رسول الله من فمه.. و فعلاً بعد دقايق يتقتل مالك بن سنان و يسقط شهيداً رضى الله عنه ..طيب تعرفوا إن بعد الحادثة بتاعت حديد الخوذة اللى دخلت فى وجه النبى ،غيرت من وجهه وشكله.. بس الصحابة بيقولوا : والله بعد الحادث ازداد النبى حسناً إلى حسنه و ازداد جمالاً إلى جماله صلى الله عليه وسلم.

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    13. الحلقة (132)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :)
      غزوة أحد (ج6)
      و اذهب إلى إخوانى من الأنصار و قل لهم لا عذر لكم إذا خلص إلى رسول الله وفيكم عين تطرف

      حنتكلم النهاردة عن أبطال من أبطال غزوة أحد.. صحابى اسمه عمرو بن الجموح ده كان شيخ كبير وأعرج وعنده 4 أولاد .. والأعرج فى الإسلام مرفوع عنه القتال.. يعنى إعفاء.. قال الله تعالى: "لَّيْسَ عَلَى الْأَعْمَىٰ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ " لكن عمرو بن الجموح عايز يخرج للمعركة فأولاده يقولوا له: نحن نكفيك.. فيغضب منهم ويقول لهم لأشكونكم إلى رسول الله ..
      فيروح للنبى ويقول له : يا رسول الله إن هؤلاء يمنعونى من الغزو.. فيقول النبى عليه الصلاة و السلام : ياعمرو إنما أنت أعرج ولا قتال لك ، فيقول : يا رسول الله دعنى أذهب ، لعلى أطأ (أدخل و أدوس ) الجنة بعرجتى هذه ..فنظر النبى له وشاف فى عينيه صدق ، فقال النبى لأولاد عمرو: دعوه لعل الله يرزقه الشهادة.

      و يدخل عمرو بن الجموح المعركة و يقاتل بس هو أعرج ، حركته صعبة ويقول : واه لريح الجنة .. و يبص فى إتجاه المدينة و يقول اللهم لا ترجعنى إليها وبعد دقايق يستشهد.. فيقول النبى للصحابة : والله إنى أراه يطأ الجنة بعرجته هذه ، صدق الله فصدقه الله ( ربنا شاف منه صدق فربنا صدق وعده وأعطاه الجنة ).

      شيخ تانى كبير اسمه عبد الله بن حرام راجل عجوز عنده ولد اسمه جابر و9 بنات .. و فى وقت الإعلان عن المعركة .. يجى عبدالله بن حرام وابنه ويبقوا عايزين يخرجوا للغزوة مع النبى، طيب ماشى ..إيه المشكلة ؟ المشكلة ان لازم حد فيهم يفضل قاعد مع 9 بنات لأنهم كمان لسه صغيرين. بس الاتنين عايزين يخرجوا ففكروا إنهم يعملوا قرعة ..وكانت نتيجة القرعة إن اللى حيطلع الغزوة هو الأب عبد الله ، فبكى جابر وقال : يا أبى آثرنى بها ( الإيثار يعنى تبقى حاجة بتاعتك و بتحبها وتديها لغيرك لأنك فضلته على نفسك وده خلق راقى جداً شفناه يوم المؤاخاة بين المهاجرين و الأنصار وقت دخول المهاجرين من مكة للمدينة.. بس دى الجنة إزاى حيبقى فيها إيثار !! )

      فيرد الأب : والله لو كانت غير الجنة لآثرتك بها.. و يذهب للمعركة و يدخل يقاتل ..و يستشهد عبد الله بن حرام ، لكن كالعادة الكفار وقسوتهم حيمثلوا بجثة عبد الله و يشوهوا وجهه و بعد ما عرف جابر اللى حصل لأبوه ..جه يجرى بسرعة عشان يشوفه ، فالصحابة يغطوا وجه عبد الله عشان جابر مايشوفش المنظر ده و حاول الصحابة إنهم يمنعوه إنه يشوف جثة أبوه لكن جابر أصر على إنه يشوفه والصحابة أصروا يمنعوه ،لكن رسول الله لم يمنعه وقال : دعوه ينظرإلى أبيه..

      فلما جابر شاف الجثة قعد يبكى من قسوة اللى شافه و بكى و بكى ورسول الله قال له : هون عليك يا بنى .. يا جابر والله ابكى عليه أولا تبكى والله لا تزال الملائكة تحوطه بأجنحتها .. أبشر يا جابر .. والله ما من أحدٍ إلا و كلمه الله من وراء حجاب إلا أباك كلمه الله بغير حجاب و قال الله له :عبدى تمنى علىَّ (نفسك فى إيه) فقال عبد الله : يارب أريد أن أرجع إلى الدنيا فيقتلونى فى سبيلك ثانيةً ثم أعود إليك من نعيم ما رأيت فى الشهادة فى سبيلك .. فيقول الله تعالى : لا ..إنى كتبت عليهم أنهم إليها لا يرجعون.. سلنى شيئاً آخر .. فيقول عبد الله : يارب إذن فبلغ عنى أهل الدنيا وعن ما أنا فيه من النعيم .. فينزل قول تعالى : وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون (آل عمران 169)

      و بطل تانى معانا من أبطال الصحابة اسمه عبد الله بن جحش فى ليلة المعركة كان قاعد مع صاحبه المقرب "سعد بن أبى وقاص" .. فيقترح إقتراح على سعد و يقول له : إيه رأيك إن أنا أدعى دعوة و أنت تؤمِّن عليها و أنت تدعى دعوة وأنا اؤمّن عليها فيوافق سعد ويقوله طيب أنا حبدأ .. فيدعى سعد و يقول : اللهم ارزقنى غداً رجل شديد القوة شديد البأس يقاتلنى وأقاتله فأقتله.. فعبد الله يقول آمين و ييجى الدور على عبد الله فيدعى نفس دعوة سعد ويزود عليها و يقول : اللهم ارزقنى غداً رجل شديد القوة شديد البأس يقاتلنى وأقاتله فيقتلنى ويبقر بطنى ويجدع أنفى ويقطع أذنى ، فألقاك هكذا يوم القيامة فتقول : عبدى ما الذى جعلك هكذا؟ فأقول: لك يارب ، لك يارب وفى سبيلك ..فيقول سعد آميين ويبكى.

      يتبع ..

      حذف
    14. وتانى يوم فى المعركة يمشى سعد ورا عبد الله صاحبه و يراقبه و يحصل لعبد الله بن جحش نفس اللى دعاه بالظبط . والصحابة بعد المعركة لاقوه مقتول وجنبه 2 من المشركين مقتولين و بُقِرَت بطن عبد الله و جُدِعَت أنفه وقُطعت أذنه فلما حكوا القصة بتاعته للنبى، فقال صلى الله عليه و سلم: صدق الله فصدقه الله ..
      ومن الصحابة الأبطال الصحابى سعد بن الربيع و ده كان من الأنصار ..سعد ده اللى أيام ما كان النبى صلى الله عليه وسلم عمل مؤاخاة بين المهاجرين والأنصار فالمهاجرى اللى بقى أخو سعد كان عبد الرحمن بن عوف..

      و كان سعد بن الربيع عايز يقسم كل حاجة مع عبد الرحمن بن عوف بالنص المال و التجارة و البيت فعبد الرحمن قال لسعد بن الربيع : بارك الله لك فى أهلك وبيتك ومالك ولكن دلنى على السوق ( شايفين .. المهاجرين سابوا مالهم و بيوتهم عشان الهجرة مع رسول الله.. والأنصار بيضحوا بفلوسهم و بيوتهم و بيشاركوا و يساعدوا المهاجرين للاستقرار فى المدينة.. بس المهاجرين كانوا عايزين يشتغلوا و يكسبوا رزقهم بنفسهم برده .. عشان كده عبد الرحمن قال لسعد : دلنى على السوق يعنى عايز يشتغل فى التجارة)

      طيب "سعد بن الربيع " البطل الأنصارى راح للمعركة و فضل يحارب و يحارب و فجأة فى نص المعركة النبى يسأل عليه فيقول عليه الصلاة والسلام : أين سعد بن الربيع ؟ التمسوا إلى سعد ( ابحثوا عنه).. فيروح صحابى يدور عليه فيلاقي سعد واقع على الأرض و مجروح و بيموت ..فجرى الصحابى عليه فقال له : يا سعد يسأل عنك رسول الله :').. فتهلل وجه سعد وقال اذهب إلي رسول الله و اقرئه منى السلام و قل له جزاك الله عنا خير الجزاء، جزاك الله خير ما جزى نبى عن أمته و رسول عن قومه .. و بعدين سعد قام مكمل كلام و قايل للصحابى رسالة لهم و لكل مسلم ..سعد قال ؛ و اذهب إلى إخوانى من الأنصار و قل لهم لا عذر لكم إذا خلص إلى رسول الله وفيكم عين تطرف ..
      ( يعنى يا مسلمين ماحدش فيكم له عذر إنه مايدافعش عن رسول الله لو حد مسه بأذى..
      مادام لسه فيكم عين تطرف يعنى مادام لسه فيكم الروح.. طب ازاى ندافع عن رسول الله.. بالعنف ؟ لأ أبداً .. بنشر سيرة رسول الله و أخلاقه فينا.. لأن اللى بيسيئوا لرسول الله مايعرفوهوش لكن عرفوا اللى شوهوا الإسلام بالعنف والتشدد و الجهل ) اللهم إنا نشهدك أننا سنظل وراء رسول الله لنتعلم و تتعلم البشرية حقيقة إنسانية سيدنا محمد و رحمته.. فاللهم علمنا واستعملنا و لا تستبدلنا نحن و كل المسلمين و ردنا إليك و إلى رسول الله رداً جميلاً ..قال تعالى : فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنزِلَ مَعَهُ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون (الأعراف 157)

      نكمل المرة الجاية إن شاء الله❤

      حذف
    15. الحلقة 133

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى
      غزوة أحد (ج7)
      قال ﷺ : والله، لن أصاب بمثلك أبدا يا عمى :')

      شفنا الحلقات اللى فاتت الإيذاء اللى النبى صلى الله عليه وسلم تعرض له ، وشفنا سيدنا عمر و هو متضايق من اللى حصل لرسول الله فقال له : "ادعُ عليهم يا رسول الله" فيقول النبى عليه الصلاة و السلام : "لم أبعث لعانا، بل بعثت رحمة و يدعى و يقول : اللهم أهدى قومى فإنهم لا يعلمون.. دلوقتى المعركة بقت شديدة أوى و غير متكافئة، المسلمين كانوا تعبانين جدا، لأنهم 700 و محاطين ب 3000 مقاتل. و يبدأ سيدنا حمزة " عم رسول الله " بعد ما يشوف اللى حصل مع النبى، فيحس ان المعركة بقت غير متكافئة، فبدأ يفكر المسلمين خسروا ليه؟

      فيلاقى ان السبب هو نزول الرماة من فوق الجبل ،فسيدنا حمزة بدأ يفكر انه يرجع يسيطر مرة تانية على جبل الرماة، وساعتها الموازين هترجع فى صالح المسلمين مره تانية لأن ده جبل إستراتيجى جدا فى المعركة .فقرر سيدنا حمزة التوجه بمنتهى القوة والشجاعة لجبل الرماة، و فضل يقاتل و يقاتل كالأسد وكان بيحارب بسيفين .. تخيلوا !! ده حاجة صعبة قأى انه يشيل سيفين ويقاتل بهم, لأن السيف تقيل جدا.. فده بيخلينا نعرف ان بنية سيدنا حمزة الجسمانية كانت عظيمة..ففضل سيدنا حمزة يقاتل لحد ما وصل تحت جبل الرماة... فكان فيه رجل من كفار قريش اسمه: "الجبير بن مطعم بن عدى" ( فاكرينه؟..ده اللى كان خاطب السيدة عائشة، قبل زواجها من رسول الله) عم الجبير بن مطعم كان اسمه"طعيمة" وده اتقتل يوم غزوة بدر ..

      فالجبير كان عايز ينتقم لمقتل عمه فقام الجبير جايب عبد أسود اسمه "وحشى" وقال له: " يا وحشى، لئن ذهبت إلى أحد، وقتلت عم محمد بعمى طعيمة، لك حريتك" فوحشى كل اللى يهمه انه يعتق و يأخذ حريته ، فمش فارق معاه هيقتل مين، فوافق طبعا...

      فبيحكى و يقول: "فخرجت إلى يوم أحد، فرأيت حمزة "عم رسول الله " يقتل قتال الأسود تحت جبل الرماة، وكان يهز الناس بسيفه هزاً، فاختبأت له خلف جبل من الجبال كى لا يرانى وكانت معى حربتى وكنت ماهراً فى الحراب، ما أضرب بحربتى ضربة إلا وسقطت مكان ما أريد..(يعنى شاطر فى النشان ).

      فبيكمل وحشى كلامه و يقول : فرأيت حمزة يطلع على جبل الرماة، فهززت حربتى، حتى رضيت عنها وكنت فى ظهر حمزة، فأطلقت الحربة.. فسقطت فى ظهر حمزة، فخرجت من بين قدميه. فالتفت لى حمزة، فنظر لى نظرة، عرف منها أننى القاتل، فمن خوفى منه ، ما استطعت أن أتحرك وثبت فى مكانى..فظل حمزة يشتد أمامى (بيحاول يقوم و يروح ناحيتى) يريد أن يقتلنى، و أنا من خوفى ثبت مكانى ..فما أن وقف حمزة أمامى رافعا سيفه حتى غلبه جرحه ، فسقط ميتا" ( كان لسه حمزة حيضربه بالسيف.. بس الجرح كان شديد فوقع حمزة ).

      فوحشى بسرعة جرى و فضل يجرى فى أرض المعركة بيبحث عن مكان يستخبى فيه.. و استخبى فعلا و انتشر الخبر فى المعركة.. و بسرعة جت " هند بنت عتبة" و وصلت لجثة سيدنا حمزة ، و الناس حكت و قالت "فجاءت هند، و وقفت عند حمزة تقول شعر : شفيت نفسى، وقضيت نذرى. شفيت غليل صدرى، فشكر وحشى على عمرى، حتى ترم أعظمى فى قبرى"

      ثم جاءت بخنجر، و بقرت بطن حمزة، ثم أخرجت الكبد، و عصرت الكبد، وحاولت تمضغ الكبد، فقد نذرت أن تشرب من دم حمزة ولكنها جزعت فمجت الدم ( لما حطت الكبد فى بقها ماقدرتش تبلعه و بصقت الدم) على فكرة هند حتسلم ..مستحيل دم شهيد يختلط بدم مشركة.. حتسلم و رسول الله حيعفى عنها و حتشارك فى انتصارات للمسلمين بعد كده.. المهم وقف "أبو سفيان" زوج هند يضحك.. مش مصدق نفسه ان حمزة مات.. ، و جه جنود من قريش وكسروا فك حمزة بخنجر، لدرجة أن ضاعت ملامح وجهه"

      فالنبى عليه الصلاة و السلام و هو بيشوف الشهداء لاقى سيدنا حمزة متمثل بجثته ..فشهق النبى من البكاء شهقة لدرجة أن الصحابة افتكروا النبى حيموت..، ففضل النبى يبكى و يبكى حتى ابتلت لحيته ..(النبى بيخسر حبايبه.. النبى قلبه موجوع و مقهور..كل ده عشان إيه؟ عشانك و عشانى، عشان بس نبقى مسلمين.. عشان نعرف الدين الحق.. ) و ضاقت صدور الصحابة من بكاء النبى، مش قادرين يتحملوا رؤية بكاء النبى عليه الصلاة والسلام. ففضل النبى ﷺ يبكى و راح قايل "والله، لن أصاب بمثلك أبدا يا عمى" ( عمرى ما حشوف وجع فى حياتى قد وجعى فى موتك يا عمى ).

      يتبع ..

      حذف
    16. و رغم اللى حصل لسيدنا حمزة، وقف النبى ﷺ فى وسط المعركة وقال للمسلمين : "إنى أنهاكم عن المثلة، إنى أنهاكم عن المثلة" يعنى ممنوع تمثلوا بجثث الكفار، و دى قمة الرحمة، الإسلام ما بيأمرش ان أى إنسان حتى لو كافر ان يتمثل بجثته .. بعد كده حيقول النبى للصحابة: "والله رأيت حمزة تغسله الملائكة" مع ان الشهيد لا يغسل، ولكن الاغتسال دة اكراما لسيدنا حمزة.

      النبى هيصلى على سيدنا حمزة 70 صلاة، طب ازاى؟ أصل بعد انتهاء المعركة.. بيبدأ النبى يصلى على شهداء المعركة واحد ورا التانى .. فكان النبى سايب جثة سيدنا حمزة فى مكانه ، و كل شوية يحطوا جنب حمزة واحد من الشهداء فالنبى يصلى عليه وبعدين يشيلوه ويحطوا جثة شهيد تانى و يصلى عليه و يشيلوه و يجيبوا شهيد تالت، و كل ده وجثة سيدنا حمزة فى مكانها فبقى كل ما يتحط جنب حمزة حد .. فالنبى يصلى عليه و كمان على حمزة ، فكان شهداء غزوة أحد 70 شهيد ، فبكده النبى صلى على سيدنا حمزة 70 صلاة ،رضى الله عنه وأرضاه .

      تعرفوا ان من كتر بكاء النبى على سيدنا حمزة، ربنا الجبار سبحانه وتعالى الذى يجبر كسر القلوب، حيجبر النبى ويبعت له سيدنا جبريل من فوق سبع سماوات فيقول له: "يا رسول الله، هون عليك. والله يا رسول الله، فى السماء السابعة رأيت مكتوبا عند الله تبارك وتعالى: "حمزة سيد الشهداء، أسد الله وأسد رسوله" فيهدأ النبى .

      و يندفن سيدنا حمزة فى مكانه فى أرض المعركة ، و بعد 40 سنة من غزوة أحد حيصل سيل ( مطر شديد) فتنجرف طبقة من أرض المدينة، فبسرعه أمر أمير المدينة بنقل جثث شهداء أحد و حطوها فى مكانها اللى مدفونين فيه لحد دلوقتى ..وقالوا انهم لما فتحوا على سيدنا حمزة قبره، لاقوه بينزف و دمه بيسيل زى ماهو .. الجرح ينزف دما، كأنه لسه مقتول حالا.. سبحان الله .. مات سيدنا حمزة <3 ويسيب فى قلب النبى جرح لن يلتئم إلا بلقاء حمزة فى الجنة.. و حيقول النبى يوم أحد: "دم وحشى هدر" قصاص طبعا. بس وحشى مش حيتقتل لأنه حيسلم بس فى موقف صعب على أى حد فى الدنيا حيواجهه وحشى.

      حنعرفها سوا بكرة إن شاء الله❤

      حذف
    17. الحلقة (134)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى
      غزوة أحد (ج8)
      قال وحشى بعد إسلامه : قتلت بحربتى هذه خير الناس، وقتلت بها شر الناس.

      شفنا المرة اللى فاتت مقتل سيد الشهداء سيدنا حمزة " عم رسول الله " على يد وحشى.. و شوفنا بكاء رسول الله و الإيذاء اللى اتعرض له الصحابة نفسيا بعد ما شافوا التمثيل بجثة سيدنا حمزة .. و قال النبى صلى الله عليه و سلم :" دم وحشى هدر" ..و ده قصاص طبعا .. بس وحشى بعد غزوة أحد، حيشرح الله صدره للإسلام.. و فى فتح مكة حيسلم وحشي و حيروح للنبى عليه الصلاة و السلام و هو متلثم و يقف قدامه..و يكشف الغطاء عن وجهه و يقول: "أشهد أن لا إله إلا الله، و أنك رسول الله" فقال النبى: "من؟" قال: "وحشى" فقال النبى: "أنت وحشى؟" قال: " نعم يا رسول الله، و جئتك مسلما..قال النبى: "قتلت حمزة !!.. يا وحشى حدثنى، كيف قتلت حمزة؟" فيبدأ وحشى يوصف للنبى بالظبط مقتل سيدنا حمزة، والنبى ماكنش يعرف كل التفاصيل دى، فبكى النبى وقال له:" يا وحشي أقسمت عليك، غيب وجهك عنى" ..فيقول: "أجل يا رسول الله":'( ...

      و يحكى وحشى و يقول : "فكنت أبتعد عن الطرقات التى يسير فيها النبى، حتى لا أؤذيه ( أضايقه بأنه يفتكر اللى حصل لحمزة )" ( النبى مستنكر.. مش مصدق .. إزاى قدرت يا وحشى تقتل حمزة.. ماشى وحشى أسلم.. و خلاص محدش حيقتله و لا حيقتص منه.. بس النبى مش قادر ، النبى مجروح و تعبان).. إحنا متأثرين أوى بمقتل حمزة .. حمزة اللى كتير دافع عن الإسلام و عن رسول الله .. حمزة اللى راح ضرب أبوجهل و دافع عن رسول الله بعد ما سمع أن أبو جهل فتح راس النبى و ضايقه .. و كل ده و كان لسه حمزة كافر.. فما بالكم باللى عمله عشان يدافع عن الله و رسوله بعد إسلامه.. :'( مقتل سيدنا حمزة مؤثر أوى .. بس برده وحشى حاله صعب جدا، تخيلوا أنه أسلم والنبى هيبقى قدامه، بس مش هيعرف يتمتع بالنبى!! يعنى عايش مع النبى بس محروم منه ..والله الموت أهون من وضع سيدنا وحشى..

      تخيلوا أن ده حيبقى حال بعض الناس يوم القيامة يقولَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "إِنِّي فَرَطُكُمْ عَلَى الْحَوْضِ ،مَنْ مَرَّ عَلَيَّ شَرِبَ ، وَمَنْ شَرِبَ لَمْ يَظْمَأْ أَبَدًا ،لَيَرِدَنَّ عَلَيَّ أَقْوَامٌ أَعْرِفُهُمْ وَيَعْرِفُونِي ، ثُمَّ يُحَالُ بَيْنِي وَبَيْنَهُمْ ، فَأَقُولُ : إِنَّهُمْ مِنِّي ، فَيُقَالُ : إِنَّكَ لَا تَدْرِي مَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ ، فَأَقُولُ : سُحْقًا ، سُحْقًا ، لِمَنْ غَيَّرَ بَعْدى" ..حتبقى صعبة أوى أن النبى يبقى قدامك بس مش عارف تبوس يده، فاللهم لا تحرمنا بذنوبنا و اهدنا الصراط المستقيم .. و يرجع تانى وحشى للنبى .. وحشى خايف يموت قبل ما النبى يرضى عنه.. و قبل وفاة النبى، يروح له وحشى.. فالنبى يقول له أنت وحشى!" فقال أجل يا رسول الله.. فيقول النبى : قتلت حمزة يا وحشى!" فقال وحشى: "أجل يا رسول الله، الحمد لله الذى أكرمه على يدى، ولم يهنى على يديه". ( ربنا أكرمه بالشهادة على يدى ) فاقتنع النبى وسكت .
      وقال: " يا وحشى، اذهب، فقاتل فى سبيل الله، كما قاتلت فى الصد عن سبيل الله" وابتسم النبى له ، ففرح وحشى جدا.
      و تلف الأيام و حنشوف ان قبل وفاة رسول الله صلى الله عليه و سلم حيطلع واحد كافر اسمه "مسيلمة الكذاب" الراجل ده ادعى أنه نبى.. فحيتربص له وحشى فى معركة اليمامة فى عهد خلافة سيدنا أبو بكر الصديق و يقول وحشى : "والله أنا قاتله" و يدخل المعركة و يعمل مع مسيلمة نفس اللى عمله بالظبط مع سيدنا حمزة وبنفس الحربة اللى قتل بيها سيدنا حمزة. يقف وحشى على هضبة فى أرض المعركة و ينشن على مسيلمة و يقتل مسيلمة..يبكى ويقول: "والله، قتلت بحربتى هذه خير الناس ، و قتلت بها شر الناس ، قتلت مسيلمة لأكافئ به حمزة يوم القيامة" .. رضى الله تعالى عن وحشى و أرضاه.

      يتبع ..

      حذف
    18. و وسط أحداث غزوة أحد ، بدأ القرآن ينزل أثناء الأحداث دى كلها, و كان ده ملائم جدا لنفسية الصحابة، الصحابة كانوا تعبانين جدا لأنهم حسوا أن هم السبب فى كل اللى حصل، بالذات ال40 رامى اللى كانوا واقفين على جبل الرماة، و دة فعلا حقيقى، فتبدأ الآيات تنزل فى سورة آل عمران: " وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ* إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَتِلْكَ الأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاء وَاللَّهُ لاَ يُحِبُّ الظَّالِمِين َ"وتنزل الآيات تهدى الصحابة، وربنا يقول لهم: " إِن تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجونَ مِنَ اللَّهِ مَا لا يَرْجونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً " و النبى عليه الصلاة والسلام زعلان من ال40 رامى اللى نزلوا و مسمعوش كلامه،

      فيبدأ القرآن يطيب خاطر النبى فيقول له: "فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ "..شايفين حنان ربنا مع النبى، بيقول له سامحهم يا رسول الله، واعف عنهم ، لأن ببساطة دين الإسلام هو دين السماحة و الرحمة و العفو ...وتنزل آية تلم شمل الجيش كله، وتبين قيمة سيدنا محمد و مكانته فى قلوب الصحابة وهى: "لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ"

      إحنا دلوقتى فى أرض المعركة، سيدنا حمزة ميت ، وأخته اسمها "صفية بنت عبد المطلب" سمعت خبر مقتل سيدنا حمزة، فجريت على أرض المعركة و معاها كفنين، فرآها النبى وكان واقف جنبه "الزبير بن العوام" فالنبى قال له: "يا زبير! المرأة المرأة"، النبى عارف اسمها، بس النبى كان مفزوع جدا و مش عايزها تشوف منظر أخوها.. يقول النبى عليه الصلاة و السلام للزبير الحق بسرعة متخليهاش تقدر تشوف حمزة..فانتبه الزبير فراح لها و وقف قدامها وقال: "يا صفية! ارجعى"، فقالت: "إليك عنى" ، فقال لها: "ارجعى"، فقالت: "إليك عنى، لا أرضى لك" (يعنى امشى من قدامى دلوقتى)، وضربته ضربة فى صدره عشان يبعد عنها وجعت الزبير ..

      الزبير بيحكى عن السيدة صفية و قال : كانت امرأة جلدة" ( يعنى امرأة قوية .. أخت سيدنا حمزة يا جماعة ^_^ ♡ ) .. المهم فقال لها الزبير: "رسول الله يعزم عليكى" (يعنى النبى بيحلفك أن بلاش تشوفى حمزة) فبيحكى الزبير و يقول : "فلما قلت هذا ..سكتت" و قالت: "أجل، الطاعة لله و لرسوله" ثم قالت: "جئت بهذا الكفن، خذه!" و فعلا أخذ سيدنا الزبير الكفن و مشيت السيدة صفية. فالصحابة لاقوا ان الكفنين كتير أوى، فقالوا الأحسن أنه يقسم الكفنين بين سيدنا حمزة و الأموات التانيين و فعلا كفنوا سيدنا حمزة بكفن ، و الكفن التانى كان من نصيب شهيد تانى بجانب سيدنا حمزة، و بكدة خير سيدنا حمزة امتد على اللى حواليه حتى بعد موته، رضى الله عنه و أرضاه ..

      و من ضمن الشهداء اللى سقطوا، صحابى مش مشهور فى السيرة خالص اسمه: "وهب بن قابوس المزنى". الصحابى دة من أبطال غزوة أحد.. إيه حكايته ؟ أصل بعد ما مات سيدنا حمزة.. بدأ المشركين يزيدوا حوالين النبى و الصحابة، و جت كتيبة من الكفار هدفها قتل النبى، فالنبى يقف و يقول: "من لهذه الكتيبة؟" فيقف سيدنا وهب و يقول: "أنا لها يا رسول الله" فيبتسم النبى له و يقول: "قم يا وهب" و بالفعل يقاتلهم وهب و يردعهم، و يرجع يحمى النبى. فتأتى كتيبة تانية تريد قتل النبى، فالنبى يقف و يقول: "من لهذه الكتيبة؟" فيقف سيدنا وهب ويقول: "أنا لها يا رسول الله" فيبتسم النبى له و يقول: "قم يا وهب".

      و بالفعل يقاتلهم وهب حتى يردعهم، و يرجع يحمى النبى تانى، و تيجى كتيبة للمرة التالتة و يتكرر نفس الحوار بينه و بين النبى، لكن المرة دى النبى يقوله: "قم يا وهب، و أبشر بالجنة" فعرف سيدنا وهب أنه المرة دى مش راجع، فضحك وهب و قال: "الجنة؟ والله لا أقيل و لا أستقيل"( يعنى مش حقعد لحظة) ، فدخل فقاتل فسقط شهيدا . فقال النبى: "أشهدك يا ربى أنى راض عن وهب، فأرض عنه"...تعرفوا أن الصحابى ده هو اللى سيدنا عمر بن الخطاب قال عنه: والله، لو كنت أختار موتة أموتها، لاخترت موتة وهب بن قابوس المزنى" ... رضى الله عنه وأرضاه.. طيب كمان من ضمن أبطال أحد، رجل غريب جدا، النبى قال عنه .. استشهد و دخل الجنة و لم يسجد لله سجدة واحدة. طب إزاى؟

      يتبع ..

      حذف
    19. الراجل دة اسمه "الأصيرم" من قبيلة مسلمة اسمها : بنى عبد الأشهد.. الأصيرم ده هو الوحيد اللى مكنش راضى يسلم من قبيلته و يوم غزوة أحد كان بيحارب مع الكفار بس ربنا شرح صدره للإسلام. فأخذ سيفه وانشق و ابتعد عن الكفار، ودخل يحارب مع المسلمين مع القبيلة بتاعته. و فى آخر المعركة، وأثناء تفقد القتلى، قبيلة الأصيرم شافوه مرمى على الأرض فى الرمق الأخير، فسألوه: "يا أصيرم، ماذا جاء بك إلى هنا؟" فقال: "جئت لأقاتل معكم، فى صف رسول الله" فقالوا: "كيف؟ أولم تكن ضدنا؟" فقال لهم: كنت ضدكم و لكن شرح الله صدرى للإسلام. أشهد أن لا إله إلا الله، وأن محمدا رسول الله، وما كنت لأقاتل إلا فى سبيل الله ومع رسول الله ."و هو بيقول الكلمات دى مات رضى الله عنه وأرضاه. فبكى النبى وقال: "عمل قليلا، وأجر كثيرا.. و أراه الآن فى الجنة"

      راجل تانى اسمه "مخيريق" ده كان يهودى و بيحارب مع جيش الكفار. وفى نص المعركة وقف وقال: "أيها الناس! تعلمون أن محمدا على الحق، وتعلمون أنه نبى الله حقا.. إنى ذاهب فأقاتل معهم" فقالوا له: "لا نصدقك" فقال لهم: "كذبتم، بل أقاتل فى سبيل الله، أشهد أن لا إله إلا الله، وأن محمدا رسول الله" ، وأخذ سيفه و راح لجيش المسلمين و أعلن إسلامه. وبالفعل حارب معاهم لحد ما مات شهيدا،

      لكن فى الرمق الأخير قبل ما يموت، وقف حواليه مجموعة من المسلمين فقال لهم: "إذا أنا مت من ضربتى هذه، فكل مالى يذهب إلى محمد يصنع به ما شاء" .. وبالفعل استشهد، والنبى أخذ أمواله و وزعها على المسلمين. فقال النبى عليه : مخيريق خير يهود (يعنى أحسن واحد فى اليهود كلهم هو سيدنا مخيريق) رضى الله عنه وأرضاه .. طيب المعركة لسه مازالت غير متكافئة، و المسلمين تعبانين جدا، فالنبى كان عايز المعركة تقف، و بعدين ينسحب المسلمين و تنتهى المعركة على كدة.. و يبدأ النبى يأمر الجيش و ينادى و يقول: ......

      حنعرف بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    20. الحلقة (135)

      يلا صلوا على النبى :) ��
      غزوة أحد (ج9)
      قال عليه الصلاة و السلام: أوجب طلحة♡

      المعركة لسه مازالت غير متكافئة، و المسلمين تعبانين جدا، فالنبى كان عايز المعركة تقف، و بعدين ينسحب المسلمين و تنتهى المعركة على كده..و يبدأ النبى عليه الصلاة و السلام يأمر الجيش و ينادى و يقول: "أيها الناس، الجبل الجبل، الجبل الجبل" يعنى يتجمعوا فى تجويف بداخل جبل أحد لأن خلاص المعركة لازم تنتهى، و فعلا اتحرك المسلمون فى إتجاه الجبل و بدأوا يطلعوا الجبل.. فبيحاول النبى يطلع الجبل .. فما قدرش يطلع وكل ما يحاول يطلع الجبل ما يقدرش، أصل يوم غزوة أحد كان صعب جدا على النبىﷺ.
      النبى عليه الصلاة و السلام فقد فيه أحب الناس لقلبه، و كمان انجرح فى وجهه و بدأ يزيد عليه التعب و كان خلاص كأنه بيغمى عليه، بس مِن لحقه؟

      سيدنا "طلحة بن عبيد الله" اللى اتشل دراعه لما مد كفه عشان يفادى النبى و دخل السهم فى كف طلحة و طلع من الناحية التانية، طيب إزاى يا سيدنا طلحة حتساعد النبى أنه يطلع الجبل و دراعك مشلول؟ حيشوف سيدنا طلحة النبى تعبان و حيغمى عليه فيقول له: انتظر يا رسول الله" ، و يجرى على النبى ﷺ، و يبرك على رجليه، و يحنى ضهره و بيده السليمة، يساعد النبى أنه يطلع فوق ضهره و يبدأ يطلع بيه الجبل.

      لحد ما يوصل النبى لتجويف داخل الجبل، فالنبى ينزل و ينظر لطلحة و يقول: "أوجب طلحة، أوجب طلحة" .. يعنى إيه؟ يعنى أوجبت الجنة لطلحة ..خلاص مضمونة مية فى المية.. ( يااه.. أد إيه سيدنا طلحة تعب عشان يحمى النبى ويدافع عنه!! فطبعا لازم توجب له الجنة... بيقول سيدنا أبو بكر فى سيدنا طلحة: "كانت أحد كلها طلحة" رضى الله عنه و أرضاه..

      دلوقتى الجيش بيطلع الجبل لكن قريش بتحاول تطارد المسلمين أثناء طلوعهم للجبل فيدعى النبى و يقول :"اللهم ربنا إنهم لا ينبغي لهم أن يعلونا "، فالكفار ما يقدروش يمنعوا المسلمين و فعلاً يدخل الجيش فى تجويف فى الجبل ..و تيجى امرأة مسلمة كل هدفها أنها بس تطمن على النبى، مين هى؟ "أم سعد بن معاذ" لأن أخو "سعد بن معاذ"، و هو "عمرو بن معاذ" استشهد، فالصحابة افتكروا أنها جاية تبص على ابنها الشهيد، لكنها كانت تريد النبىﷺ.

      فسيدنا "سعد بن معاذ" كان واقف جنب النبى ﷺ فقال له: "يا رسول الله، أمى أمى"، فقال النبى: "مرحبا بها" ، فجاءت أم سعد ، و وقفت أمام النبى ، و فضلت تبص عليه و تبكى ، فقال لها النبى:" يا أم سعد، أبشرى و احتسبى"، فقالت: "والله يا رسول الله، أما إذ رأيتك سالما، فقد هانت المصيبة(طالما إنى شايفاك كويس خلاص مش مهم أنا مش زعلانة لفقد ابنى) . فالنبىﷺ حب يطيب خاطرها فقال:" يا أم سعد، أبشرى، فإن ابنك و أصحابه قد ترافقوا جميعا الآن فى الجنة ، و شفعوا فى كل أهليهم".فقالت أم سعد: "يا رسول الله ، و من يبكى عليهم بعد الآن" ♡

      فى امرأة تانية طلعت تطمن على النبى و أطلقوا عليها اسم المرأة الدينارية عشان كانت من قبيلة "بنى دينار" ودى امرأة مسلمة اتقتل أبوها و أخوها و زوجها فى أحد. فالسيدة دى بتجرى ناحية الجبل، فالصحابة شايفنها و فاكرين أنها جاية تعرف إيه اللى حصل لأهلها.. و أهلها استشهدوا كلهم، فالصحابة حبوا يبلغوها الأخبار بس واحدة واحدة، عشان ما تخدش الصدمة مرة واحدة..فيجي لها صحابى ويقول لها: "احتسبى ، استشهد أبوكى" فتقول: "إنا لله وإنا إليه راجعون" و تكمل جرى.. وبعد شوية.. يجي لها صحابى تانى و هى بتجرى و يقول لها: " احتسبى، استشهد أخوكى" فتقول: "الحمد لله، إنا لله وإنا اليه راجعون. ولكن ماذا فعل برسول الله؟ " فقال لها: "هو بخير". و تكمل جرى.

      و يجي لها صحابى تالت ويقول لها: " احتسبى، استشهد زوجك" فتقول: "الحمد لله، إنا لله و إنا إليه راجعون. و لكن قل لى ماذا فعل برسول الله؟" فقال لها: "هو بخير". فقالت:" لا والله، لا والله، حتى أراه بعينى" (يعنى مش مصدقاكم، لازم أشوفه بعينى الأول) .. بس من كتر الصدمات عليها ما بقتش قادرة تكمل مشى :'( .. فالصحابة سندوها لحد ما وصلت لرسول الله و وقفت قدامه فقالت: "يا رسول الله، والله ما إن رأيتك سالما، فكل مصيبة بعدك جلل (يعنى تهون)".. طيب دلوقتى الجيش كله انسحب، وسيدنا عمر انضم للمسلمين على الجبل و قريش برده تعبت و ما كملتش المعركة و لم تتبع المسلمين.. بس قريش وقفت ورا جبل الرماة. وحتحصل دلوقتى بين الجيشين معركة كلامية.

      يتبع ..

      حذف
    21. "أبو سفيان" حيبقى عايز يعرف النبى مات ولا لأ؟ وسيدنا عمر عايش ولا مات؟ فيقف أمام جبل أحد بالظبط ويقول: "أيها الناس، أفيكم محمد؟"، فالنبىﷺ يشاور لهم بأنهم ما يردوش عليه، فالكل يسكت و ما حدش يرد ..فيسكت أبو سفيان و بعدين يقول: "أفيكم ابن أبى قحافة؟" (يقصد سيدنا أبو بكر) فما يردش حد ..فيسكت أبو سفيان و بعدين يقول: "أفيكم عمر؟" فما حدش يرد.. فيبص أبو سفيان لجيشه ويقول:" أيها الناس، أما هؤلاء فقد كفيت (يعنى ماتوا وخلصنا منهم، وأبو سفيان ذكى فى إنه سأل على ال 3 أشخاص دول بس، أصل دول عواميد الإسلام، و من غيرهم ينتهى الإسلام) ...فعمر بن الخطاب ما قدرش يمسك نفسه قام قايل: كذبت يا عدو الله فقد أبقى الله لك ما يخزيك ويكمل أبو سفيان كلامه و بيحاول استفزاز جيش المسلمين فيقول : "اعلُ هبل، اعلُ هبل" (يعنى الإله أكبر ..هبل ده اسم صنم) ..فالنبى ﷺ قال للصحابة: "أفلا تجيبوه؟" ( الصحابة ساكتين لأنه فى الأول قال لهم ما تتكلموش).

      فقالوا: "وما نجيب يا رسول الله؟" فقال قولوا: "الله أعلى وأجل" ..و يرد جيش المسلمين بكل قوة و يقول : الله أعلى و أجل .. تخيلوا صوت الجيش كله قوى قد إيه من الجبل ...فارتعش "أبو سفيان". و قال : "لنا العزة، ولا عزة لكم".. فالنبىﷺ قال للصحابة: "أفلا تجيبوه؟" فقال قولوا: "الله مولانا ولا مولى لكم" ...فالمسلمين قالوها بكل قوة..فقال أبو سفيان: " اليوم بيوم بدر والحروب سجال" (يعنى انتقمنا منكم وأخذنا حقنا.. واحدة بواحدة)، فالنبى ﷺ قال للصحابة قولوا: "لا سواء ، قتلانا فى الجنة، وقتلاكم فى النار" .. و بعد ما عرف أبو سفيان أن عمر بن الخطاب لسه عايش فراح قايل "هلم إلى يا عمر" فسيدنا عمر يقول للنبى: "ائذن لى يا رسول الله لأخرج إليه" فالنبى أذن له بالخروج مع أنه كان خايف جدا على سيدنا عمر. فنزل سيدنا عمر إلى أبو سفيان وقال له: "ما تريد يا عدو الله؟"

      فيقول له أبو سفيان: "يا عمر، أسألك بالله أقتلنا محمد؟!" فيرد عليه سيدنا عمر: "لا يا عدو الله، بل هو حى، و يسمع كلامك الآن" ..شايفين عزة المسلمين ... فيقول له أبو سفيان: "والله يا عمر، أنت أصدق عندى من ابن قمئة" ... فسيدنا عمر ما يهتمش بِه ، و يسيبه ويرجع للمسلمين . فأبو سفيان يقف و ينادى: "يا محمد، قد كان فى جيشك مثلة، لم آمر بها ، ولم أغضب منها ، و لم أرضى عنها (يعنى مش فارقين معايا و هم مش مهمين بالنسبة لى.. أبو سفيان هدفه أنه يحارب النبى حرب نفسية) و بعد كدة بدأ أبو سفيان يلم جيشه و وهو ماشى قام قايل: " يا محمد، موعدكم العام القادم كيوم بدر" ، فأمر النبى واحد من الصحابة يرد عليه و قال له : قل أجل .. هو بيننا و بينكم موعد..(يعنى حنحاربكم تانى) .. واخدين بالكم يا جماعة ان دايما قريش هى اللى بادئة الحرب و التهديد ..

      طيب دلوقتى رجع أبو سفيان بجيشه..بس النبى ﷺ دلوقتى لسه فى أرض المعركة بيتفقد القتلى عشان يعرف مين اللى ماتوا، و مين اللى لسه عايش و مين المصاب ..فيحضن جثة سيدنا حمزة و يبكى. و يحضن "سعد بن الربيع" و "زياد بن السكن" و عمرو بن الجموح" ويبكى و يقول: "يارب أنا شهيد على هؤلاء، أنه من خرج فى سبيل الله، فجرح فى سبيل الله، يأتى يوم القيامة، والدم لونه لون الدم ، وريحه ريح المسك" و بعدين يبدأ دفن الشهداء و الحقيقة أن الدفن كان صعب فى أرض المعركة ، فالمسلمين اضطروا يدفنوا 2 و 3 فى نفس المقبرة .. و المسلمين ماكانوش عارفين يقدموا من على من ، و من قبل من، فالنبى يقول لهم: "قدموا أحفظهم لكتاب الله" ،
      شايفين أهمية حفظ القرآن ، والله دى تذكرة لنا عشان نرجع لحفظ القرآن و نفهمه .. النبى عليه الصلاة و السلام قال:
      "اقْرَأُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِي يَوْم الْقِيَامَةِ شَفِيعاً لأَصْحَابه" عارفين لفظ صاحب ده بيتقال على الشخص اللى معاك على طول و مرافقك دايما.. و أكتر طريقة حتخلى القرآن فى يدك على طول و صاحبك هى أنك تحفظ القرآن، و حتحس أنك اتعلقت و التزمت بالإنشغال به و بمعانيه و ده حيأثر فى حياتك جداً خصوصا لما تواجه أى بلاء حتحس أنك مطمن لأن كلام ربنا و قصص القرآن فى بالك و ذهنك دايما.. و حيشفع لك القرآن يوم الدين وكمان يقول النبى فى الحديث الشريف: "إن الله لا يعذب قلباً وعى القرآن".

      يتبع ..

      حذف
    22. طيب دلوقتى تم دفن شهداء أحد و على فكرة حنشوف ان بعد سنين ..قبل وفاة النبى.. حيروح النبىﷺ يزور شهداء أحد، ويقول لهم: "أنتم السابقون، وأنا إن شاء الله بكم لاحقون" :'( <3 ..طيب جيش المسلمين خلاص حيمشى من عند جبل أحد و يرجع للمدينة.. فيفكر النبى فى فكرة فى منتهى الذكاء.. ونادى على سيدنا "على بن أبى طالب" ويقول له: تتبع جيش الكفار يا على. لو ركبوا الإبل وساقوا الخيول، أخبرنى فنرحل، ولو ركبوا الخيول وساقوا الإبل، أخبرنى حتى لا نمشى" ... قصدك إيه يا رسول الله؟ يعنى لو قريش ركبوا الإبل وساقوا الخيول، يبقوا كدة خلاص راجعين بلدهم، لكن لو ركبوا الخيول و ساقوا الابل ، يبقى كدة هيرجعوا للمسلمين تانى و هيتتبعوهم..و بالفعل تتبع سيدنا على جيش قريش، ولاقاهم ركبوا الابل وساقوا الخيل. و بكده عرف أنهم راجعين لمكة و مش حيتتبعوا المسلمين.

      و يبص النبى ﷺ على جبل أحد و يقول : "جبل أحد، نحبه و يحبنا" ..طب ليه بتقول كدة يا رسول الله؟ النبى خاف أن الصحابة يتشائموا من جبل أحد عشان اتهزموا عليه ، فالنبى حب يزيل عنهم الشعور ده..فعلا الصحابة مشيوا من هناك وهم بيفكروا أن جبل أحد بيحبهم ♡ و هم بيحبوه ... صلى الله عليه وسلم ..و يرجع جيش المسلمين الى المدينة، مين حيستقبل الجيش؟ المنافقين. فيقول عبد الله بن أبى بن سلول: "ألم أقل لكم ، لو أطاعونا ما قتلوا" ... يعنى لو المسلمين كانوا سمعوا كلامى و ماخرجوش ..كان زمان ماحدش فيهم اتقتل.. فينزل القرآن بسرعة يرد عليه: "الَّذِينَ قَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ وَقَعَدُوا لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُوا ۗ قُلْ فَادْرَءُوا عَنْ أَنفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ..آل عمران 168

      و قال المنافقون كمان : "لماذا لم تنزل الملائكة دفاعا عنكم كما نزلت فى يوم بدر؟" فربنا رد على المنافقين بسرعة و ينزل القرآن ..قال: "بَلَىٰ ۚ إِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِّنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ" آل عمران 125
      . يعنى عشان الملائكة تنزل تدافع عن المسلمين لازم 3 حاجات تحصل. أول حاجة، الصبر على الغنائم ،يعنى الصبر على النصر.. و تانى حاجة التقوى والخوف من الله. وتالت حاجة ما تهربوش من العدو. طيب هل ال3 حاجات دول حصلوا فى أحد؟ لأ ما حصلوش كلهم.. هم قصروا فى واحدة بس و هى استعجالهم فى النصر لأنهم عصوا النبى ولم يصبروا على النصر و نزلوا من فوق الجبل .. فبالتالى ربنا مانزّلش الملائكة .. ولكن نزلت بس لحراسة النبى والدفاع عنه أن الملائكة كانوا لحراسة النبي صلى الله عليه وسلم والدفاع عنه.. وفى واحد من الصحابة قال "رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم أحد ومعه رجلان يقاتلان عنه، عليهما ثياب بيض كأشدِّ القتال، ما رأيتهما قبل ولا بعد"

      وينزل القرآن ويقول: "إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْاْ مِنكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطَانُ بِبَعْضِ مَا كَسَبُواْ وَلَقَدْ عَفَا اللّهُ عَنْهُمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ" ..آل عمران 155. ربنا بيتكلم عن ال50 رامى اللى عصوا النبى ولكن عفا الله عنهم وسامحهم، لأن ربنا هو الغفور الحليم. بس المنافقين مش حيكتفوا بكدة، فقالوا كمان للمسلمين: "و كيف لا تنتصروا و فيكم رسول الله؟" فينزل القرآن ردا على كلامهم : " أَوَلَمَّا أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّى هَذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ" آل عمران 165
      طيب هل اللى حصل فى غزوة أحد حيأثر على العلاقة بين النبى ﷺ و بين باقى القبائل؟ للأسف أه .. بدأت قبائل تنقض عهودها مع النبى عليه الصلاة والسلام و ممكن تحاربنا فى أى وقت.. طيب ليه؟ لأن النبى ﷺ ماحققش انتصار فى أحد، فقالوا أن قريش هى أقوى من محمد. طيب حتعمل إيه يا رسول الله ؟

      يتبع ..

      حذف
    23. إحنا النهاردة يوم الأحد 16 شوال، و يقوم المسلمين وهم تعبانين جدا لصلاة الفجر ، و بعد صلاة الفجر، فالنبى حيأمر أن يخرج منادى ويقول: "حى على الجهاد"، ويقف النبى ﷺويقول: "من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليخرج معى فإنى خارج الآن إلى ملاقاة قريش، و لا يخرج معى إلا من خرج بالأمس" إزاى يا رسول الله، طيب ليه ؟...النبى أمر جيش المسلمين أنه يجهز من تانى للحرب عشان أبو سفيان وهو راجع لمكة وقف عند منطقة اسمها "الروحاء"، و قال: "أيها الناس، لا محمدا قتلتم و لا أصحابه ، ولا انتصرتم، بئس ما صنعتم" وده معناه أن أبو سفيان ناوى يرجع لجيش المسلمين، و بالتالى أراد النبى أن يردع قريش و إلا حيلاقى قريش عنده تانى يوم و ساعتها ماحدش حيقدر عليهم.. فكان لازم النبى ﷺ يطلع مع الجيش المسلمين عشان يردع قريش عشان ما تفكرش فى الهجوم مرة تانية ، و عشان يرفع من روح المسلمين المعنوية و يترد الإعتبار أمام القبائل...طيب النبى ﷺقال إيه ؟

      قال عليه الصلاة و السلام :من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فليخرج معى فإنى خارج الآن إلى ملاقاة قريش، ولا يخرج معى إلا من خرج بالأمس" .. بس المسلمين لسه ما ارتاحوش .. بس ده اللى رسول الله أمر بِه .. فييجى اتنين أخوات من المسلمين .. واحد رجله مكسورة والتانى دراعه مجروح، فقال واحد منهم: "أسمعت ما سمعت؟" فقال: " أجل والله"، فقال: "أقالوا حى على الجهاد؟" فقال: "أجل والله" ، فقال:" أتفوتنا غزوة مع رسول الله، و لا ندافع عن رسول الله؟" ، فقال أخوه: "بلى،ولكن كيف؟ فما منا إلا جريح أو سقيم؟" (يعنى إحنا الاتنين تعبانين) فرد عليه و قال: "والله، أنا أحملك ، فإذا تعبت فأنت تحملنى، قم بنا" و فعلاً خرجوا إتباعاً لأمر رسول الله رضى الله عنهم وأرضاهم..و يخرج جيش المسلمين كله و يقف عند منطقة ويعسكر فيها اسمها "حمراء الأسد" ...

      و ربنا حب يكافئ النبىﷺ فبعت له انسان من قبيلة خزاعة اسمه "معبد بن أبى معبد"، ده ربنا شرح الله قلبه للإسلام فأسلم، و راح للنبى ﷺ وقال: "يا رسول الله جئتك مسلما"، فقال له النبى: "يا معبد ، اكتم إيمانك ، و خذل عنا إن استطعت" .. (يعنى ارجع لجيش قريش و خليك وسطهم و خوفهم من جيش المسلمين على قد ما تقدر..)و فعلا رجع "معبد" لقى أبو سفيان معسكر فى منطقة قريبة من حمراء الأسد، فقال له: "يا أبا سفيان، ويحك! ماذا تفعل؟" فقال أبو سفيان: "جئنا لنستأصل شأفة محمد"، فقال معبد: "ويحك لا تفعل! فلقد والله رأيتهم يتحرقون عليكم تحرقا، و يغتاظون عليكم تغيظا، وندموا على ما فعلوا، وعلى معصيتهم لنبيهم( بسبب نزولهم من فوق جبل الرماة)، و خرجوا اليوم أضعاف أضعاف الذين خرجوا البارحة. والله، أراهم سيقتلونكم شر قتلة" ... الكلام دة طبعا مش حقيقى بس الحرب خدعة ويجوز الكذب فى الحرب فى الحالة دى...

      و فعلا أبو سفيان صدق كلام معبد واهتز، و قال لمعبد: "ويحك! انظر ماذا تقول!!" فقال معبد: "إنى حذرتك و والله أخاف عليك" و مشى معبد و ساب أبو سفيان ورجع للنبى ﷺ و حكى له اللى حصل .. و اهتز أبو سفيان وارتعش وهو واقف شاف قافلة رايحة المدينة للتجارة، فوقفها وقال لهم: "أتبلغوا محمدا عنى رسالة، وأملأ لكم هذه القافلة فى المقابل زبيباً" فقالوا: "نفعل "..فقال أبو سفيان لهم: "اذهبوا، فقولوا لمحمد أن قريش قد لبست لكم جلود النمور، و جاءوا ليستأصلوكم" ... فراحوا للنبى ﷺو بلغوه بالرسالة، فقال النبى للرجل: "أعد ما قلت أمام الجيش" و قام الراجل عايد الكلام . فقال النبىﷺ للجيش: "قولوا حسبنا الله ونعم الوكيل" .. فبدأ الجيش كله يقول حسبنا الله ونعم الوكيل.

      يتبع ..

      حذف
    24. وتنزل الآية اللى تقول : " الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ ۚ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ (172) الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ"(173) آل عمران ...بس رجع رجل من القافلة لأبو سفيان وقال له: "والله، لقد قالوا كلمات لم أفهمها" ، فقال له أبو سفيان: "ماذا قالوا؟" فقال : "قالوا: حسبنا الله ونعم الوكيل" ففزع أبو سفيان ونظر إلى جيشه وقال: "أيها الناس، والله ما أرى إلا أن نرتحل، إنى مرتحل فارتحلوا.. و فعلا انسحب أبو سفيان بجيشه، إذاً من المنتصر؟ سيدنا محمد القائد العظيم عليه أفضل الصلاة والسلام، وبذلك رد النبى إعتبار المسلمين ...بس النبىﷺ بكدة قدر يصد أذى قريش، لكن لسه فى إيذاء حيحصل من باقى القبائل..قبائل كتير حتحارب النبى ﷺو حتحاول الإستيلاء على المدينة و هيغدروا بالنبى ، كتير من الصحابة حيموتوا و أكترهم من حفظة القرآن .

      طيب نحكى بقى عن زواج السيدة حفصة بنت عمر بن الخطاب رضى الله عنهما و رسول الله صلى الله عليه و سلم..كان زواجها من النبىﷺ فى حوالى سنة 3 هجرية..
      السيدة حفصة مات جوزها فى غزوة أحد فتأيمت (يعني بقت أرملة) فعمر عاوز يجوز بنته بسرعة.. فراح لعثمان بن عفان وقال له: يا عثمان إن أردت أن تتزوج حفصة فأنا قبلت الزواج.. فعثمان قال له حفكر في الموضوع (ماتنسوش إن عثمان متجوز بنت النبيﷺ).. فيعدي يوم و اتنين و يرجع عمر لعثمان.. فعثمان يقول له: معلش يا عمر أنا مش عاوز أتجوز.. فعمر يزعل.. فيروح لأبو بكر و يقول له: يا أبا بكر إن أردت أن تتزوج حفصة فأنا قبلت الزواج.. فيسكت أبو بكر و يقول له حفكر.. و يعدي أيام و أبو بكر يسكت خالص..
      فعمر زعل لدرجة إنه بيحكي و يقول: حين سكت أبو بكر.. وجدت في نفسي أكثر من عثمان.. ( يعني زعل أوي).. فيعدى يومين فيروح النبي عليه الصلاة و السلام لعمر عشان يخطب حفصة ففرح عمر جداً.. فجه أبو بكر لعمر و قال له يا عمر أنت زعلت مني.. فعمر قال له: اه زعلت منك جداً.. فقال أبو بكر: والله يا عمر كنت أعلم أن النبي يريد أن يخطب حفصة.. فعمر قال له: لِمَ لَم تقص عليّ هذا؟ فرد أبو بكر و قال: ما كنت لأفشي سر رسول الله.. و اتجوز النبي ﷺ السيدة حفصة.. طيب ليه؟ إيه السبب؟ النبي مش بيتجوز علشان عايز يتجوز.. أبداً.. الوحيدة إللي النبي اختارها هي السيدة خديجة و كانت أكبر منه و ماكانش راضى يتجوز بعدها أبداً..
      فجواز النبي من بنت عمر كان لتوطيد العلاقات لأن عمر حيبقى خليفة للمسلمين لمدة 10 سنين ( فاكرين وقت بناء مسجد قباء لما النبيﷺ رتب الطوب فأبو بكر حط طوبة و بعدين عمر و بعدين عثمان فقام النبي قال: هؤلاء هم الخلفاء الراشدين من بعدي) فالزواج ده حكمته ظهرت بعد كده إن عمر لما حيكون خليفة حيحتاج رأي حفصة في حاجات كتير لأن حفصة كانت زوجة لرسول الله فحافظة النبي ﷺ كويس أوي.. وده استفاد سيدنا عمر منه جداً.. و كانت حفصة حكيمة و رزينة.. ده غير النسب برسول الله.. رضي الله عن السيدة حفصة ♡

      حنعرف التفاصيل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    25. الحلقة (136)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :) 🌷
      نقض القبائل للعهود مع رسول الله و غزو المدينة.

      خلصت أحداث غزوة أحد..دلوقتى إحنا سنة أربعة هجريا،،السنة دي كلها أحداث نتيجة اللى حصل فى غزوة أحد من عدم تحقيق المسلمين لانتصارات كبيرة فيها،إيه اللى حصل بعد غزوة أحد؟ كل القبائل المحيطة بالمدينة نقضت عهودها مع الرسول عليه الصلاة والسلام ،،العهود دي كان الرسول واخدها معاهم بعد غزوة بدر بتنص على أن رسول الله لا يحاربهم ولا يحاربوه،،

      بس بعد أحد و بعد ماحققت قريش خساير فى جيش المسلمين ،قالوا أن جيش محمد مش قوى ولا حاجة و قرروا ينقضوا العهود ..حتبدأ القبائل تعمل محاولتين لغزو المدينة ... أول محاولة لغزو المدينة كانت من قبيلة بنى أسد بقيادة طلحة بن خويلد الأسدي (حيسلم بعد كدة) ..المهم الرسول حيعرف من المخابرات أن جيش بقيادة طلحة حيهجم على المدينة ،طيب حتعمل إيه يا رسول الله؟ دلوقتى جيش المسلمين منهك و تعبان، كمان لو النبى خرج بالجيش بره حيبقى وضع المدينة فى خطر فالوضع صعب جدا،فحيأمر رسول الله بخروج جيش بقيادة أبو سلمة ( فاكرينه ؟ ده أول مهاجر لله و رسوله من مكة للمدينة .. و زوجته أم سلمة. )

      المهم خرج جيش المسلمين،و طلحة اتخض لما وصلت له الأخبار دى لأنه لاقي ان الموضوع بقى جد، دا محمد باعت جيش ، فخاف طلحة و خد جيشه و انسحب ، أصل طلحة كان متجرأ لأنه معتمد على فكرة أن المسلمين تعبانين فأكيد مش هيطلعوا يحاربوه، و حيهجم على المدينة على غفلة و يهزم المسلمين و ينتصر و خلاص، لكن اتفاجئ طلحة بخروج المسلمين بجيش.. و انسحب طلحة و بكدة فشلت أول محاولة لغزو المدينة، و حيرجع جيش المسلمين بقيادة أبو سلمة للمدينة، بس أبو سلمة كان عنده إصابة فى غزوة أحد و مستريحش، فالجرح يأثر فى أبو سلمة جامد و يموت رضى الله عنه و أرضاه..

      طيب تانى محاولة لغزو المدينة بقيادة خالد بن سفيان الهذيلي ده من قبيلة اسمها هذيل .. خرج خالد ومعاه جيش كبير أكبر من جيش بنى أسد، و اتجه للمدينة، و عسكر فى منطقة قريبة من المدينة و طبعا دي كارثة!!.. وصلت للنبى الأخبار و جيش المسلمين تعبان فمكنش فى حل غير أن المعركة تخلص من قبل ما تبدأ ..يعنى لا المسلمين يخرجوا يحاربوا .. ولا الجيش اللى مع خالد يهجم على المدينة،،طيب إزاي ده حيحصل؟حيستدعى النبى صحابي اسمه عبدالله بن أنيس .. ده كان عنده عشرين سنة،فيقول له: لبيك يا رسول الله،فيبدأ النبى يحكى لعبدالله على الوضع ان خالد بن سفيان يريد قتلي و غزو المدينة وقتل المسلمين، و المسلمين تعبانين.

      و بعدين بدأ النبى يقول لعبد الله بن أنيس : اخرج واذهب إلى المعسكر واقتل خالد بن سفيان و ارجع إلينا ،، فقال : يا رسول الله !!!، فقال النبى: اذهب يا عبد الله..فعبد الله مخضوض فقال: يارسول الله كيف أعرفه!! ( يعنى دى مشكلة عبد الله !! إنه بس مش عارف شكله !! طب مفكرتش إزاى حتعمل ده أصلا!! طبعا ده عشان حبه للدين و ثقته فى النبى) فيرد النبي عليه و يقول له : إذا رأيته وجدت لبدنك قشعريرة وتذكرت الشيطان..و بعدين خرج عبد الله و قال : أنا مكنش قدامى غير انى أنفذ و أطيع أمر رسول الله..

      فبيقول عبد الله : فأخذت سيفى و خرجت و لبست لبس الحرب و الحديد على وجهى و اقتربت فوجدت جيش كبير ،،فقلت الحرب خدعة (حقدر أكذب) ،فدخل بينهم فقالوا من أنت؟ قال رجل يحمل من الكره لمحمد أكثر منكم..فطبعا رحبوا بيه ودخلوه ،،و فضل يبص و يدور على خالد بن سفيان فبيقول عبد الله بن أنيس : فسقطت عينى على رجل فاقشعر بدنى وتذكرت الشيطان فقلت صدقت يا رسول الله ،،صلى الله على محمد..

      طيب عبدالله لاقى خالد..و خلاص حيبدأ يروح يقتله .. بس جه وقت صلاة العصر .. طيب حتصلى يا عبد الله؟ أه ..لأن عبد الله خاف يوصل لخالد و يشك فيه و يتقتل عبدالله وهو عليه فرض .. و فعلا يا جماعة حيصلى عبدالله .. رغم كل المخاطر اللي حواليه و رغم المهمة الكبيرة اللي رايح يعملها فى سبيل الله والإسلام.. حيصلى عبد الله.. رغم أن ممكن يبقى حد ده فى بيته ومش بيصلى و ناس تانية شغلها بياخدها من صلاتها ) ،طيب حيصلى إزاي عبد الله؟

      يتبع ..

      حذف
    26. بيقول عبد الله : أخذت أومأ برأسي و أنا أمشى .. طبعا ده ذكاء و فقه من عبد الله يعنى مش هينفع يصلى بصوت عالى والله أكبر و يلا.. لا طبعا ..المسلم فطن و بيفكر، لاقى حل عشان يصلى ويكمل مهمته و مقلش مش حصلى ^_^ ..المهم وصل عبد الله لخالد فقال خالد: من الرجل؟ فقال عبد الله : رجل يحمل من الكره لمحمد أكثر منك، وسمعت بجمعك هذا و جيشك هذا ،فجئت أفعل كما تفعل،،فقال خالد: أجل.. و بيحكى عبد الله و يقول : فظللت أتودد إليه حتى جعلنى حارسه الخاص ( بيخطط ويفكر و أكيد أخد مدة عشان يوصل لكدة) المهم فى ليلة دخل عبد الله بن أنيس بعد ما خلاص بقى حارس من حراس خالد ..

      فدخل لخيمة خالد و قتله فصرخت النساء فانطلق عبدالله من الخيمة يجرى و اتجمع ناس من الجيش عشان ييجروا وراه ، فشاف عبد الله كهف فاستخبى فيه تلات أيام ، فبيقول : كنت لا أجد إلا ورق الشجر أكله، حتى تشتت الجيش و عدت إلى المدينة .. عبد الله راجع بسرعة يبشر النبى .. طيب دلوقتى النبى فين..قاعد ونايم ومرتاح؟ لا ..حبيبى رسول الله ،كان واقف على باب المدينة قلقان مش بينام لحد ما شاف عبد الله داخل المدينة من بعيد فقال له: أأفلح الوجه؟ فرد عبد الله و قال : فعلتها يا رسول الله، فقال النبى الله أكبر.. الله أكبر فراح النبى واحتضنه، وقال له تعال يا عبد الله أكافئك..

      تخيلى النبى يجى يقولك تعالى أكافئك.. تخيلى أخلاقك، صبرك ، حجابك، إلتزامك و على أى موقف عملته ونيتك كانت خالصة لوجه الله ..فيجى رب العالمين ويكافئك عليه ♡.. المهم ففرح عبد الله و راح مع النبى لحد بيته ،فالنبى قال له: انتظر .. و دخل النبى بيته، وعبد الله كان متشوق بهدية النبى، فخرج النبى من بيته وأعطى لعبد الله "عصا "فبص له عبد الله.. فالنبى قال له: خذها يا عبدالله فأخدها وقال: أجل..( بكل أدب عبد الله بيتصرف مع رسول الله، أخد عبد الله العصاية و مسألش إيه ده ) المهم فضل يقلب فيها يمين وشمال ،جايز فيها قوة خارقة أو أى ميزة بس طلعت مش بتعمل أى حاجة! .. فالصحابة قابلوه و سألوه : ماذا أعطاك رسول الله ؟ فقال :هذه العصا،، فقالوا له: وما تفعل!! عد إلى رسول الله فاسأله،..فقال :ما كنت لأفعل هذا،،بس ضغطوا عليه انه يروح للنبى عليه الصلاة والسلام و يسأله..

      فراح وقال: يا رسول الله ما تفعل هذه العصا؟ فقال النبى : يا عبدالله خذ هذه العصا علامة بينى وبينك يوم القيامة أعرفك بها.. وتوكأ عليها وقليل هم المتوكؤن ، فلما احتضر عبد الله بن أنيس رضي الله عنه وأرضاه أمر أن العصا توضع فى الكفن معه و كانت أحب شئ لسيدنا عبد الله وكان بيقول: فكنت إذا نمت أخذتها بجانبى وإذا قاتلت كانت معى وأمرت أن تدفن معى،حتى إذا انشق عنى القبر أبحث عن رسول الله وأقول أنا عبد الله بن أنيس وهذه العصا التى أعطيتنى إياها، وأدخل الجنة ♡..

      شايفين إزاى النبى ربط و علق قلب عبد الله بالجنة، أى حد عاوز يعيش مرتاح يعلق قلبه بالجنة، كل حاجة فى الدنيا فيها تعب و محتاجة جهاد .. قال تعالى :" لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ" يعنى الدنيا كلها تحديات و راحتك الحقيقة فى الآخرة فى الجنة، فاللي نفسه فى حاجة و مخدهاش ..ميزعلش.. حياخدها فى الآخرة، واللي اتظلم فى الدنيا حقه حياخده، والفقير هيبقى غنى فى الجنة، و فى الجنة لقاء الموتى الأحباب اللي فرقونا..

      يتبع ..

      حذف
    27. ومره اتسأل الإمام أحمد بن حنبل و اتقال له: متى الراحة؟ قال مع أول قدم نضعها فى الجنة.. و عمر بن عبد العزيز قال: أيها الناس إنكم لم تخلقوا لهذه الدنيا،، إنما خلقتم للخلود♡.. عيش الدنيا و افرح و اسعى و اعرف أن رزقك فى مصلحتك مهما كان كتير / قليل ..ربنا خير الرازقين هو الحكيم العليم باللى ينفعك و اللى يضرك.. اربط قلبك بالجنة وكل حاجة حتتعوض بإذن الله..

      يوم القيامة سيدنا محمد حيبقى واقف على الحوض و معاه عصا يوم القيامة ،طب ليه يا سيدنا النبى؟ قال: أذب بها الأمم عن الحوض حتى تأتوا أنتم أولا فتشربون فإذا شربتم فارتويتم.. سمحت لباقى الأمم أن يشربوا.. تخيلوا!! كل الأمم عاوزة تشرب من حوض سيدنا محمد، بس النبى عايز يشربنا إحنا الأول .. أمته <3.. حتى فى الآخرة همك هو إحنا يا رسول الله و شاغل نفسك بينا ومش حترتاح غير لما أمتك تشرب وترتوي..طيب شكل اللى حتشربه من حوض النبى إيه؟ أبيض من اللبن وأحلى من العسل، من شرب منه ..شرب شربة هنيئة لا يظمأ بعدها أبدا..

      و ربنا قال للنبى: "إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ". الكوثر ده حوض فى الجنة والنبى شافه فى الإسراء والمعراج ، يعنى يوم القيامة النبى له حوضين؟ لأ.. حوض واحد، حوض الكوثر فى الجنة فى عليين و للحوض ميزابين يعنى فتحتين، الشراب بينزل منهم .. ميزاب من دهب و ميزاب من فضة .. و واحد منهم حينزل منه نهر هيتعمل مخصوص فى أرض المحشر يوم القيامة ، عشان نشرب منه فلما يخلص يوم القيامة حيترفع و يرجع فى الجنة .. فالصحابة كانوا متعلقين ومرتبطين بيوم القيامة.

      مرة سيدنا أنس راح للنبى وقال : يا رسول الله يوم القيامة أين آتيك؟( ألاقيك فين يوم القيامة؟ شايفين إزاى واثق أنه حيشوفه هناك.. شايفين اليقين و الإيمان بالله واليوم الآخر) فالنبى رد عليه و قال له: عند الصراط ، فقال أنس أرأيت إن جئت ولم أجدك ؟ فقال النبى : ائتنى عند الميزان ،،قال أرأيت إن جئت ولم أجدك؟ فقال النبى : ائتنى عند الحوض .. فأنا لا أغادر هذه الثلاث.. طيب فشلت محاولتين غزو المدينة، فحتلجأ القبائل لأعمال غير شريفة.. حيلجأوا للغدر ..طيب و يا ترى حينجحوا؟ للأسف أه ..

      و حنعرف المرة الجاية إن شاء الله ❤

      حذف
    28. الحلقة (137)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى ��
      فاجعة الرجيع (غدر قبيلتى عضل و القارة و قتلهم ل6 من صحابة رسول الله)

      شفنا المرة اللى فاتت أن القبائل اللى حوالين المدينة نقضت معاهدتها مع رسول الله.. و حصل محاولتين لغزو المدينة و لكن الحمدلله فشلوا .. بس بدأت القبائل تحاول محاولات خبيثة.. محاولات غدر..قبيلتى عضل و القارة .. ناس منهم راحت للنبى عليه الصلاة و السلام و قالوا عاوزين نتعلم الدين فابعت معانا من أصحابك ناس يعلمونا ويكونوا من العلماء ..( طب اشمعنا طلبوا كدة ؟ لأن الأمة بتتهد بموت علمائها).

      فالمهم حيبعت النبى ستة من أحب الصحابة لقلبه و جعل عليهم قائد اسمه عاصم بن ثابت ..ومن ضمن الصحابة الستة صحابى اسمه مرثد بن أبى مرثد الغنوى.. مرثد قبل إسلامه كان له علاقة بامرأة ( علاقة فاحشة) و كانت المرأة دى اسمها عناق .. و لما أسلم سابها ..و النبى عليه الصلاة و السلام كلفه مهمة صعبة أوى و هى أنه يحمل الضعفاء المسلمين من مكة للمدينة عشان يقدروا يهاجروا .. و فى يوم شافت عناق مرثد قالت له : يا مرثد تعال بت عندنا الليلة ، فرفض مرثد و قال : يا عناق إن الله قد حرم الزنا فقالت: اذن أفشى سرك ،و بصوت عالى راحت قايلة : "يا معشر قريش أدركوا مرثد يحمل أسراكم " أصل مرثد ساعتها كان معاه واحد شايله ..فجرى بيه لحد ما لقى كهف فاستخبى فيه مع الرجل و بعد أيام حمل الرجل و كمل فى طريقه فى الهجرة للمدينة.

      و لما وصل مرثد المدينة حكى للنبى عليه الصلاة و السلام اللى حصل و قال له : يا رسول الله أأتزوج عناق ؟ فالنبى مردش و أدار وجهه .. فقام مرثد جى من الناحية التانية و كرر السؤال .. أأتزوج عناق يا رسول الله؟.. فالنبى يسكت و يكرر مرثد نفس السؤال .. و تنزل الآية القرآنية ، قال تعالى : "الزَّانِي لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِين"، فالنبي قال له : يا مرثد لا تفعل إن الله حرم عليك ذلك.. ( طبعا حرام عشان هي لسه زانية.. لكن لو تابت خلاص..لأن التائب من الذنب كمن لا ذنب له..)

      و على فكرة إقامة الحد الزنا "العقاب عليه " له شروط و هى أن يشوف الزانية أو الزانى أربع شهود فى وضع الزنا .. طب ده صعب صح ؟ أه صعب .. أصل ربنا بيصعبها عشان ربنا بيحب الستر يعنى كأن لو أربعة شافوا اتنين بيزنوا يبقى ده جهر و إعلان بالمعصية و دعوة للفسق .. فكأن الحد على الجهر بالزنا .. مرة واحدة فى ألمانيا شافت عرض مباشر لعلاقة زنا .. فدى طبعا دعوة للفسق ففى حالة زى دى يقام الحد للجهر بالزنا .. و مرة سيدنا عمر بن الخطاب وقت خلافته ، كان معدى فعينه وقعت على سيدة بتزنى بين الخوص فذهب عمر لعلي بن أبى طالب و قال له: رأيت سيدة تزنى ،فقال علي : يا أمير المؤمنين ..أمعك أربعة شهود؟

      فقال عمر : لا ولكن رأيت بعينى يا علي ، فقال علي: والله لو نطقت باسمها لوجدت الجلد..فقال عمر: يا علي!! ، فقال علي: والله الجلد إلا لجئت لى بأربعة شهود، فقال عمر:"والله لا أنطق باسمها أبدا".. أصل يا جماعة ربنا ستير بيحب الستر ♡ و ربنا حليم بيحب يدى العبد فرصة .. قال تعالى : " وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ يَلْقَ أَثَامًا*يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا *إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا"

      يتبع ..

      حذف
    29. طيب المهم نرجع لمرثد .. كان مرثد من ضمن ال6 من الصحابة اللى بعتهم النبى ، استجابة لطلب قبيلتى عضل و قارة فى أن حد يجى يعلمهم القرآن ،و فى الطريق حيبقى معاهم ناس من عضل و القارة .. و عند منطقة بئر ماء اسمه الرجيع حيحصل حاجة غريبة.. حيحصل غدر ، حيبدأ الأشخاص اللى تبع عضل و القارة ينادوا على بعض فيتجمع 100 من المشركين و يحيطوا بالصحابة، و يقولوا حناخد الصحابة أسرى و نبعهم لقريش تقتلهم، فالصحابة اتخضوا و قالوا : أليس بينكم وبين الرسول عهد !! فقالوا: لا عهد بعد غزوة أحد..فالقائد اللى مع الصحابة "سيدنا عاصم بن ثابت" قال: أما أنا فلا أنزل على ذمة كافر، فوقف عاصم يقاتلهم و يحاربهم..بس قتلوه �� .. و بعدين قالوا : لقد نذرت سلافة بنت سعد أن من قتل عاصم بن ثابت و يقطع رأسه فستعطيه مئة ناقة ( أصل سلافة كان عندها ولدين و عاصم قتلهم فى أحد ودى كانت حرب،،فقالت اللي يجيب رأس عاصم، حعطي له مائة ناقة و حفرغ رأس عاصم من المخ وكل حاجة وأملأها خمرة وأشرب).

      فبعد ما الكفار قتلوا عاصم..قرروا يقطعوا رأسه لكن عاصم قبل ما يتوفى قال : "اللهم إنى حميت دينك أول النهار فأحمى بدنى آخره" أصل عاصم كان سامع بنذر سلافة فبقى يدعى أن ربنا ميخليش الكفار يعملوا فيه كدة.. و فعلا ربنا مش حيسيبه.. قال تعالى : إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا .. (فالمؤمن مش لازم يخاف أبدا.. يصلى و يسجد و يدعى و ربنا حينصره بإذن الله).. فربنا يبعت دبابير تحوم حوالين جثة عاصم ..

      فيجي الكفار عايزين يفصلوا رأسه عن جسمه فالدبابير تلسع أيديهم و وشوهم .. فيقولوا : " دعوا جثة عاصم لليل " فربنا عزوجل يبعت شتا جامد جدا فالمايه تشيل جثة عاصم و محدش يقدر يلاقى جثة عاصم أبدا.. قال تعالى : " وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ " ..ولما وصل لسيدنا عمر اللى حصل لعاصم قام قايل : يحفظ الله العبد المؤمن فى وفاته كما يحفظه فى حياته .. طيب بعد ما الكفار قتلوا عاصم .. حصل إيه ؟ اتفزع الصحابة و رفعوا أسلحتهم عشان يدافعوا عن نفسهم فاتقتل اتنين كمان غير عاصم .. أصل عدد الكفار كبير كان 100 و اتأسر خبيب و زيد و عبد الله بن طارق و اتكتفوا بالحديد ، فعبدالله بن طارق حاول أنه يفلت منهم فقتلوه، و بكدة مات أربعة من الصحابة و اتبقى اتنين ..خبيب و زيد .

      فالكفار خدوا خبيب عشان يبيعوه لبنى حارث لأن خبيب قتل حد منهم فى غزوة أحد.. فبنى حارث خدوه لكن مقتلهوش.. طب ليه؟ لأنهم كانوا فى الأشهر الحرم و الكفار فى منهم ناس كانوا بيعظموا الأشهر الحرم زى تعظيمهم للكعبة رغم كفرهم..( شايفين !! ..الكافر عنده مبدأ و رسالة.. أه رسالة سيئة.. بس عنده حاجة عايش ليها.. و رغم كدة فى مسلمين كل اللى بيعملوه فى حياتهم أنهم ياكلوا و يشربوا و يناموا..عايشين بلا هدف و بلا رسالة) .المهم بنى حارث حبسوا خبيب و كان فى بنت منهم مسئولة أنها تحط لخبيب الأكل و الشرب ، البنت دى قالت : والله ما رأيت ف حياتى أسيرا خيرا من خبيب،، وبتقول:" والله كنت أدخل عليه بالطعام.. فأراه يأكل قطف من عنب وما فى مكة حب من عنب فعلمت أن هذا العنب رزق من الله لخبيب"..سبحان الله ❤..
      فلما قرب موعد قتل خبيب.. طلب من البنت دى أنها تعطى له موس .. طب ليه؟

      يتبع ..

      حذف
    30. ( خبيب عايز يقص أظافر يديه و يهذب الشارب بتاعه ..عايز يقابل ربنا و هو نضيف ).. فبتحكى البنت و بتقول : فجئت بالموس و أخذه ..و غفلت ..فذهب ابنى إليه و كان يحبه ♡ و خبيب فى يده الموس ..فاستيقظت فوجدت ابنى فى حجره والموس فى يد خبيب، فشهقت شهقة فهمها خبيب( هى خايفة خبيب يقتل ابنها بالموس ) فقال لها خبيب : أتخافين أن أقتله؟.. فمردتش من الرعب، فقام قايل لها : ما كان لى أن أفعل هذا و أنا من أصحاب رسول الله ..فيكمل كلامه و يقول : قم يا بنى و اذهب إلى أمك.

      ( على فكرة .. خبيب كان يقدر ياخد الولد رهن عشان تفكه و يهرب، بس أصحاب النبى ميجوش جنب الأطفال أبدا ♡) المهم عدت الأشهر الحرم و بنى حارث أخذوا خبيب ..فييجى أبو سفيان و يقول لخبيب : أتريد شئ قبل أن تموت؟ ( ودى أول مرة كانت تتسأل لواحد قبل ما يموت.. و بقت تتطبق لحد دلوقتى ) ،فقال خبيب : أجل ، دعنى أصلى ركعتين.. فصلى خبيب و راح قايل والله لولا أن تقولوا أن ما بى جزع من القتل لأطلت فى الركعتين ما شاء لله لى أن أطيل ولكنى اشتقت إلى لقاء ربى ( يعنى لولا إنى خايف تفتكروا أنى بطول فى الصلاة عشان خايف من أنكم حتقتلونى .. كان زمانى طولت) .

      فيسأله أبو سفيان و يقول له : يا خبيب.. أيسرك و يسعدك أن يكون محمد عندنا بدلا منك و نضرب عنقه و تكون أنت فى أهلك ؟ فقال خبيب: لا والله ما يسرني أن أكون فى أهلى و أن يكون رسول الله فى مكانه الذى هو فيه و تصيبه شوكة تؤذيه ) ❤ ..فيتصلب خبيب و يأمر أبو سفيان أنه يضربه الرجال بالسهام فى رجله و يده عشان عايز خبيب يموت بالبطئ .. فيدعى خبيب عليهم بكل قوة و يقول دعاء قوى جداااا جدااا

      حنعرفه بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    31. الحلقة (138)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبي :) ��
      فاجعة بئر معونة و قتل 70 من خير أصحاب رسول الله ﷺ غدراً

      نكمل سوا غدر قبيلتّى عضل و القارة بالمسلمين و قتلهم ل4 من الصحابة و شفنا إمبارح سيدنا خُبيب لما اتصلب و الكفار سابوه يموت بالبطئ فيقوم خُبيب يدعى عليهم دعاء قوى جداً و يقول : اللهم أحصهم عدداً، واقتلهم بدداً ولا تبقِ منهم أحداً،.. فتخيلوا حصل إيه ؟ الكفار اللى واقفين قاموا موطيين راسهم..( أصلهم بيفكروا إنهم لما بيوطوا الدعوة مش حتيجى فيهم ) و فى واحد من الكفار اسمه سعيد بن عامر ، كان من ضمن اللى واقفين فى مقتل خبيب ..و حيسلم سعيد بن عامر بعد كده ..

      و بعد وفاة النبى ﷺ فى عهد الخليفة عمر بن الخطاب .. حيختار سيدنا عمر بن الخطاب ..سعيد بن عامر .. لولاية مدينة حمص وكان سيدنا عمر بيحبه جداً ،المهم أهل حمص كل ما يتولي حد يمشوه .. يطفشوه ^_^ ،، فأهل حمص كتبوا شكوي فى سعيد و بعتوها لعمر بن الخطاب و كان مضمون الشكوي هو أن سعيد بن عامر بيخرج يشوف مصالحنا بعد الشروق مش من الفجر !! .. تانى شكوى إن سعيد بياخد أجازة يوم فى الشهر، تالت شكوى هي إن سعيد بالليل مش بيرد على حد و سعيد أمير ضعيف و بيغمي عليه كل شوية...

      طبعاً سيدنا عمر يعني العدل ❤ فأقام محكمة و جاب سعيد و كمان شهود .. و بدأ يوجِّه لسعيد التهمة الأولى، ليه بتتأخر وبتشوف مصالحهم بعد الشروق مش من الفجر ؟ فقال سعيد : والله يا أمير المؤمنين إنى ليس لدي خادم وليس لدي مال لأحضر خادم، و زوجتي ضعيفة ، فأنا أجلس معها بعد الفجر و أطحن لها الطحين و أُساعدها فى أعمال المنزل وأتركها و أنصرف لأحوال الناس..طيب تانى شكوى..ليه بتأخد يا سعيد أجازة يوم فى الشهر ؟ فقال سعيد : والله ليس لدي إلا هذا الثوب أغسله يوم فى الشهر وأنتظره يجف ...طيب و تالت شكوى ليه مش بترد على الناس بالليل و ليه بيغمى عليك ؟

      فيرد سعيد و يقول : النهار للرعية ..والليل لربي أقوم الليل ، و سبب الإغماء هو أنى كنت ممن شهد مقتل خبيب ورأيته يدعى و يقول اللهم أحصهم عدداً وأقتلهم بدداً ولا تبق منهم أحداً ..فكلما تذكرت دعوته و تذكرت أنى كنت على الكفر فأسقط مغشياً عليّ ..فبكي عمر بن الخطاب و قال :" الحمد لله الذي لم يخيِّب ظني فيك ".. سعيد بن عامر كان مثال للزوج الصالح و الولي الصالح والعابد الزاهد..
      طيب نرجع لخُبَيب، خُبَيب دعا على الكفار و بيموت بالبطئ ..و كان بيقول بيت شعر :ولستُ أبالي حين أُقتَلُ مسلماً على أي جنب كان في الله مصرعي **وذلك في ذات الإله و إن يشـأ يبارك على أوصال شلو ممــزع ..

      فخُبَيب يموت فيدعى و يقول اللهم إنا قد بلغنا رسالة رسولك ،فبلّغه بما يحدث لنا، حينزل سيدنا جبريل على رسول الله ﷺ و يقول له : قتلوا خُبَيب و يقرئك خبيب السلام ،فيبكي النبيﷺ.. (و النبىﷺ حيجيب حقهم بس لسه حيحصل غدر كمان من الكفار وهو مقتل 70 من الصحابة ) المهم بعد ما اتصلب سيدنا خُبَيب و مات ..الكفار سابوه متعلق بدون دفن..لكن النبى عليه الصلاة و السلام بعت لخبيب واحد اسمه عمرو بن أمية الضمرى.. فعمرو وصل لمكان خبيب و نزِّل جثته و اندفن خبيب) طيب ليه خبيب اتقتل ؟ عشان ينال الشهادة.. و عشان إحنا نعرف أن الصحابة تعبوا أوى عشان الإسلام .. فإحنا علينا إننا ننشر عدل و سماحة الإسلام..)

      طيب دلوقتى 4 من الصحابة ماتوا و خبيب مات .. و دلوقتى اتبقى سيدنا زيد بن الدثنة .. سيدنا زيد بعد ما اتأسر حياخده واحد اسمه صفوان بن أمية عشان صفوان عايز ينتقم من المسلمين بعد ما أبوه "أمية اتقتل علي إيد المسلمين فى بدر..و يكون أبو سفيان موجود عند الحرم فيسأل زيد و يقول له : أنشدك الله يا زيد ، أتحب أن محمداً عندنا الآن في مكانك تضرب عنقه، وأنك في أهلك؟

      فقال زيد بن الدثنة : والله ما أحب أن محمداً الآن في مكانه الذي هو فيه تصيبه شوكة تؤذيه، وإني جالس في أهلي، فقال أبو سفيان : ما رأيت من الناس أحداً يحب أحداً كحب أصحاب محمد محمداً ". و بعدين قتلوا زيد .(حيتقتل زيد بعد ما تعدى الأشهر الحرم.. و بكده اتقتل 6 من الصحابة و اتسمت الحادثة دى بفاجعة الرجيع لأن الغدر حصل عند بئر الرجيع )

      يتبع ..

      حذف
    32. و بعد فترة صغيرة جداً حيتغدر بالمسلمين تاني فى حادثة اسمها فاجعة بئر معونة، حييجى ناس من قبيلة نجد ..حيبعتوا للنبى عليه الصلاة و السلام واحد اسمه أبو البراء و يقول للنبىﷺ: ابعت لنا من أصحابك إلي أهل نجد ليدعوهم للإسلام و يعلموهم الدين ..أبو البراء كان راجل كويس بس ماكانش قادر يُسلِم فكان عاوز أصحابه يُسلِموا عشان ياخدوا بإيده و يشجعوه .

      و على فكرة أبو البراء ماكانش يعرف إن دي خدعة و كمان الناس اللى من قبيلة نجد مارضيوش يقولوا له عشان يقدر يتكلم بثقة و النبى ﷺيصدقه و فعلاً حيبعت النبى ﷺ سبعين من الصحابة .. العدد كبير عشان أهل نجد كتير، بس برده النبى ﷺكان قلقان .. بس أبو البراء قال للنبى ﷺإنهم حيبقوا فى حمايته و طبعاً زمان ده يعتبر عهد قوى جداً.. والنبيﷺ كمان كان فرحان إن الناس عاوزة تعرف الإسلام ..

      فالمهم بعت النبى ﷺ مع أبو البراء 70 صحابى من القراء يعنى حفظة القرآن و بيعلموا القرآن..المهم وصل أبو البراء و الصحابة لحد بئر معونة.. فيروح حامل كتاب الله الصحابى حِرام بن ملحان لعامر بن طفيل الكافر و معاه القرآن فيقول له عامر :" ادعو الناس للإسلام ".. فيبدأ حِرام يتكلم عن الإسلام بمنتهى الأمان ،فكان عامر متفق مع السياف بتاعه اسمه " جبار " ( حارس معاه سيف ) إن أول ما يغمز عامر له ،يقوم هاجم على حِرام .. و طبعاً الصحابى مش واخد أى خوانة إن حاجة تحصل..فيشاور عامر لجبار ،فيضرب حِرام بالسيف فى ظهره .. فحِرام أول ما طعنوه قام صرخ و قايل :" الله أكبر..فزت و رب الكعبة "و مات .

      ( حِرام فاز بإيه ؟؟؟ فاز بالشهادة و الجنة .." قال النبى عليه الصلاة و السلام ، للشهيد عند الله ست خصال: يغفر له في أول دفعة من دمه، ويرى مقعده من الجنة، ويُجار من عذاب القبر، ويأمن من الفزع الأكبر، ويُحَلَّى حُلة الإيمان، ويُزوَّج من الحور العين، ويشفع في سبعين إنساناً من أقاربه ) على فكرة بعد كده جبار حتفضل كلمة فزت و رب الكعبة بترن فى ودنه و يبقى حيتجنن نفسه يفهم حرام فاز بإيه ؟ فيروح جبار للمدينة و حيسأل و الناس ماكانتش عارفاه .. و حيسألهم : بِمَ فاز ؟ فيقول الصحابة : يفوز بالشهادة ،فيروح للنبىﷺ و يسأله: بِمَ فاز؟ فيقول النبى : بالجنة.. و يُسلِم جبار <3.

      المهم بعد ما اتقتل حِرام .. إيه اللى حصل لباقى الصحابة؟ اتقتل الصحابة :'(.. عشان كده اتسمت الحادثة دى بفاجعة بئر معونة .. و اتقتلوا إزاى؟ عامر بن الطفيل بعد ما قتل حِرام ، بقى يجرى عشان يكمل قتل الصحابة .. فنادى القبائل .. فأصحاب أبو البراء رفضوا إنهم يقتلوا الصحابة لأنهم قالوا : هم فى جوار و حماية أبو البراء و نحن مع أبو البراء و لن نخالفه أبداً، فبدأ عامر عدو الله يستصرخ و ينادى على القبائل فاستجابت له قبيلة رعل .. ذكوان ..و عصية .. و بعد ما قتلوا الصحابة.. سابوهم من غير ما يدفنوهم فبدأت الطيور تحوم عشان تنزل تأكل من الجثث .

      فيُقدِّر ربنا أن في اتنين من الصحابة من ضمن السبعين وصلوا متأخر شوية و ماكانوش موجودين في المجموعة اللى قتلها عامر بن الطفيل ..دول حصل لهم ظرف فاتأخروا شوية و كأن ربنا اللي أخرهم . عشان النبيﷺ يعرف منهم و توصل له الأخبار.. مين هم الاتنين دول؟ الصحابى "المنذر بن عقبة" و " عمرو بن أُمية" فوصلوا للمكان.. فبيحكى عمرو و يقول :فرأينا الطير، فقلت : إن لهذه الطير شأن.. فشافوا أصحابهم مقتولين إلا صحابى واحد كان فيه الروح.

      فاتخضوا لما شافوا المأساة دى و بكوا ..فعمرو بن أمية قال ما ترى يا منذر!! أولا نعود إلى رسول الله فنخبره ..فقال المنذر : لا والله أما أنا فما كان لي أن أعود و أترك مكان قُتل فيه أصحابى .. فلأُقاتلن كما قاتلوا و لأموتن كما ماتوا.. و دخل المنذر و قاتل و اتقتل و استشهد بعد دقائق و اتأسر عمرو بن أمية ..

      و جاله عامر بن الطفيل الكافر و سأله سؤال عجيب جدا
      حنعرف بكرة ان شاء الله ❤

      حذف
    33. الحلقة (139)

      يلا بينا صلوا على النبى :)
      غدر يهود بنى نضير برسول الله ��

      شفنا إمبارح غدر أهل نجد و قتلهم 70 من الصحابة و اتأسر صحابى واحد بس، اسمه عمرو بن أمية .. و كان أسير عند عدو الله " عامر بن الطفيل " و باقى الصحابة مقتولين على الأرض ،فعامر بن الطفيل حيسأل سيدنا عمرو سؤال عجيب و يقول:يا عمرو.. من الميت هذا الذى هناك ؟؟(بيشاور على واحد من ضمن الصحابة اللى مقتولين على الأرض.. طب هو ليه عامر سأل عن ده بالذات؟ أصله أكيد شاف على الصحابى اللى ميت ده حاجة عجيبة).

      فالمهم رد عليه عمرو قال له : هذا عامر بن فهيرة صاحب رسول الله .. فرد عامر بن الطفيل و قال : و الله بعد مقتله رأيته قد ارتفع حتر وصل إلى السماء ثم رأيتهم يردونه إلى الأرض ... ( هم مين اللى رفعوه ؟ الملايكة ..إنتوا فاكرين عامر بن فهيرة؟ عامر بن فهيرة ده صاحب النبي عليه الصلاة و السلام في الهجرة من مكة للمدينة ..اللى كان بيحمي النبي و ابو بكر في الهجرة و كان بيمسح آثار الأقدام، فكان لازم ربنا يكرمه في الدنيا قبل ما يدخل الجنة :') ) ..

      طيب عمرو بن أمية متكتف و أسير ..فيبدأ يتوعد لعامر و يخوفه بأن قبيلته حتقتص..فخاف عامر و فك أسر عمرو .. و يجرى عمرو بن أمية على المدينة، عايز يبلغ رسول الله بالمصيبة اللى حصلت ..فيقول عمرو: فذهبت أجري إلى المدينة لأخبر رسول الله فوصلت الليل بالنهار.. ماكنش بينام .. وهو في الطريق تعب فراح تحت ظل شجرة يرتاح.. و بعد شوية جه رجلين من بنى عامر ( من القبيلة اللى غدرت ب ال 70 صحابى) عمرو حاربهم قصاص لأصحابه..و قتلهم.. و كمل و وصل للمدينة .. و شاف النبى و بدأ يحكى المأساة :'( ..

      فبكى النبي جامد جداً لدرجة أنه كان يشهق من البكاء و بعدين عمرو وصف له الاتنين اللي قتلهم من بنى عامر ..فغضب النبي عليه الصلاة و السلام جداً ..طب ليه ؟ أصل الاتنين دول طلعوا الوحيدين فى أهل نجد اللى كان بينهم بين رسول الله عهد و معاهم جواب أمان من رسول الله إن محدش يقتلهم .. فغضب النبي و قال : ياعمرو لقد قتلت إثنين ما أدينهما، فقال له : استغفر لى يا رسول الله ..والله لم أكن أعلم .. المهم حزن النبي حزن شديد على السبعين صحابى . و كل الصحابة فى المدينة كانوا فى شدة الألم و الحزن ..

      و قال أنس بن مالك : فوالله ظل يقنت بنا شهر..( يعني النبى فضل يقف يدعى في آخر ركعة في كل صلاة ..و يدعى على الظالمين الغادرين .. القبائل اللى غدرت و يقول اللهم عليك بذكوان .. اللهم عليك برعد.. اللهم عليك بعصية .. عصية عصت الله ورسوله .. قتلوا أصحابى و يبكى.. (تحسوا انه دعاء حد قلبه محروق) والصحابة يقولوا آمين و ده يومياً لمدة شهر كامل ..

      بس حيحصل حاجة حتريح قلب النبى شوية. إيه هي؟ الصحابة الشهداء،أحياء عند ربهم يرزقون.حاسيين إن النبى زعلان و مقهور عليهم، فقالوا لربنا،يارب بلغ عنا نبينا أنا قد لقيناك فرضينا عنك و رضيت عنا ❤ .. فتنزل آية قرآنية بس بعد كده نسخت. يعنى مبقتش موجودة فى المصحف (حنشرح موضوع الآيات المنسوخة بعد نهاية البوست).. واحنا عارفين ان جبريل قبل وفاة النبى عليه الصلاة و السلام راجع معاه القرآن مرتين.. تثبتت آيات و اتنسخت آيات ..ربنا حكيم ، فعال لما يريد.. طيب إيه هى الآية ؟" بلغوا قومنا أن قد لقينا ربنا فرضي عنا ورضينا عنه " فارتاح النبى شوية. طيب أبو البراء اللى خد ال70 صحابى وقال للنبى إنهم فى حمايته ..أبو البراء وضعه إيه بعد قتل الصحابة؟

      أبو البراء غضب و زعل جداً و مرض و بقى كل خوفه إن النبي يفتكره متواطئ و متفق معاهم ضد رسول الله..فربيعة بن أبو البراء حيقتل "عامر بن الطفيل" .. ربيعة حياخد سيفه و يروح لعامر من ضهره و يطعنه بالسيف فيموت عامر بن الطفيل.. طيب الوضع إيه في المدينة دلوقتي؟ .. الوضع سئ جداً فيه سحابة حزن مخيمة على المدينة (غزوة أُحد .. حمراء الأسد .. فاجعة عضل و القارة .. فاجعة بئر معونة) النبي تعبان بس النبي عنده مشكلة تانيه .. إيه هي؟ ..

      الاتنين اللي اتقتلوا خطأ اللى اقتص منهم عمرو بن أمية .. دول ليهم دية ( مال / تعويض) المفروض عمرو بن أمية هو اللي يدفع الدية بس مش معاه فلوس.. بس النبى مش حيسيبه.. النبى حيتحمل هو الدية عنه، طيب هو النبى معاه فلوس؟..لأ .. النبى حيروح لناس أغنياء في المدينة و حيستلف منهم فلوس .. طيب مين أغنى ناس في المدينة ؟ اليهود .. هو لسه في يهود في المدينة؟ اه لسه فيه.. النبي طرد يهود بني قينقاع بس (بعد ما غدروا و نقضوا العهد بعد ما اعتدوا على إمرأة فى السوق.. فاكرين ؟ ) لكن فى يهود مغدروش ..فدول لسه موجودين فى المدينة و هما بني النضير و بني قريظة..

      يتبع ..

      حذف
    34. فيروح النبى عليه الصلاة و السلام ليهود بني النضير و ياخد معاه أبو بكر و عمر و علي .. بس يهود بني النضير كان نفسهم يقتلوا النبي ..فالنبي راحلهم لحد عندهم، فأول ما دخل سلموا عليه و قالوا :سلامٌ عليك يا أبا القاسم.. و حكى النبى لهم اللي حصل وقال لهم أنا محتاج فلوس.. و قال : فجئت إن قبلتم أستعين بكم و أرد لكم المال بعد كذا و كذا.. فقالوا : يا أبا القاسم نعطيك و نزيدك..و لتأكل معنا أنت و أصحابك أنتم أضياف علينا في هذا اليوم، ثم ترجع راشدا إلى أهلك..

      و ياخد النبى المال.. ويستضيفوا النبى و أبو بكر و عمر و على و خلوا النبى يقعد فى مكان معين على باب البيت .. و يتفق يهود بنى نضير على عمل خبيث جداً .. و هو إن حد يطلع فوق سطح البيت و يزقوا الحجر عشان يقع من فوق و ينزل على راس رسول الله صلوات ربى عليه و سلامه.. و يتقال إن الحجر وقع صدفه و قضاء و قدر .. طب النبي ربنا حيسيبه؟

      .. أبدا لأ ..بسرعة حينزل جبريل من فوق سبع سموات و يقول : يا رسول الله يقتلوك الآن .. قُم الآن..فالنبي يروح قايم و ماشى على طول.. طب و الصحابة ؟ الصحابة لاقوا النبى قام، قاموا قايمين وراه على طول... انتو متخيلين!! ^_^ ( النبى لما جبريل حذره..قام و مرضيش يقول للصحابة ان في طوبة نازلة علينا .. لأن ده كان حياخد وقت و كان زمان الطوبة و قعت عليهم و كمان النبى عارف انهم حيجوا وراه .. تخيلوا ان لو أى حد غير الصحابة كان زمانه قال انت رايح فين يا رسول الله.. مش حنقعد نتغدى! ^_^ .. صلى الله على سيدنا محمد و صحبه و سلم ❤) المهم محدش سأل النبى حاجة لحد ما النبى وصل المسجد النبوي و صلى و قعد و اتلموا حواليه و بدأ يحكى لهم..

      و النبي عليه الصلاة و السلام يغضب غضب شديد جداََ بسبب غدر بنى النضير.. طيب و العمل ؟ حيجيب النبى واحد اسمه محمد بن مسلمة و يخليه يكتب جواب لبنى نضير ..طب إشمعنا محمد بن مسلمة ؟ لأنه محمد بن مسلمة كان من يهود بنى النضير و لكن أسلم و يبدأ النبى يملى محمد بن مسلمة و يكتب : "" من رسول الله إلى يهود بنى النضير، أخرجوا من بلادي .. لا تساكنوني فيها و قد نقضتم العهد بما هممتم به من الغدر وقد أجلتكم عشرا فمن رُؤي بعد ذلك ضربت عنقه .. والسلام.. "" هو قرار قوي جدا .. البلد محتاجة قائد قوي يعرف يحمي بلده و النبي فيه كل حاجة .. وقت القوة بطل و وقت الحنية يكون أحن إنسان.. وقت الفروسية فارس ..صلى الله على سيدنا محمد.

      المهم حيروح محمد بن مسلمة و يقرأ على بنى نضير الجواب، فيقولوا له : أمنك أنت يا محمد؟( يعنى ازاى تشارك فى ده ضدنا) فقال محمد بن مسلمة: لقد بدل الإسلام القلوب( يعني الله و رسوله أهم حاجة عندي دلوقتي).. فيقولوا:" ما ظلمنا أبا القاسم (نبيك معاه حق).. فيا محمد اذهب فسأله هل نأخذ أموالنا..فيروح محمد بن مسلمة و يقول للنبى إنهم عايزينك ترجع لهم أموالهم .. فالنبى قال له : نعم سأردها إليهم .. فبنى نضير تبعت لمحمد بن مسلمى تانى و يقولوا له :طيب قل لمحمد نأخد الأسلحة بتاعتنا؟
      راح محمد سأل النبي ، فالنبى قال : إذن يأخذوها .. فيبدأ بنى نضير يجهزوا نفسهم عشان يخرجوا من المدينة و يروحوا لمنطقة اسمها خيبر..و لما كانوا بيجهزوا نفسهم للخروج ،من كتر غناهم فيبقى الرجل منهم يحمل فلوسه و الدهب بتاعه على ست و سبع جمال .. وكمان كان الرجل منهم يخلع باب بيته و يحطه على الجمل و الشباك كمان..

      المهم النبي أعطى لبنى نضير مهلة 10 أيام عشان يلموا حاجتهم .. و يجى اليوم التاسع و يقوم عبدالله بن أُبي بن سلول المنافق (صاحبهم) يسأل بنى نضير .. ليه بتلموا حاجتكم.. رايحيين على فين؟ فيبدأوا يحكوا له اللى حصل.. فيقول لهم عبد الله بن أبى بن سلول : لا لا تخرجوا.. أنا أحميكم و حجيب الحلفاء بتوعى و ندخل جوه حصن و نتحصن فيه .. و مش هيقدر محمد (رسول الله ) يعمل لنا حاجة ..طيب و بعدين حيسمعوا كلاموا .. أه للأسف..

      و حنكمل بكرة ان شاء الله ❤

      يتبع ..

      حذف
    35. **قال تعالى : (مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِير) عشان أكتر من حد سأل عن معنى موضوع نسخ الله تعالى لبعض الأيات فى القرآن الكريم ♡
      أولا: فى حاجة مهمة لازم نعرفها هي ان مصدر العلم بيبقى من القرآن و السنة .. يعنى الصلاة اتفرضت فى القرآن لكن إزاى نصلى!! ده بقى ورد فى السنة ♡ ..فأى شئ ثبت في السنة المطهرة فلا فرق بينه وبين ما ثبت في القرآن، فالكل من عند الله، قال تعالى عن نبيه -صلى الله عليه وسلم-: وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى [النجم:4،3[، وقال تعالى: وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا {الحشر:7}، وقال تعالى:فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ {النور:63}
      ثانيا : نسخ يعنى الإزالة.. قال تعالى : مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِير" (سوره البقرة 106) و النسخ للأيات القرآنية ظهر فى أربع أنواع:
      1-آيات قرآنية مش المصحف لكن ربنا خلى النبى و الصحابة فكرينها .. (دى آيات نزلت على رسول الله و قرأها على الصحابة و بعدين اترفعت و اتنسخت و مبقتش فى المصحف لكن الصحابة فضلوا فكرينها بس عارفين كويس أنها منسوخة و مش آية قرآنية..زى الأيه اللى حكينها عنها الحلقة رقم 139 و هي : بلغوا قومنا أن قد لقينا ربنا فرضي عنا ورضينا عنه
      2-آيات قرآنية مش فى المصحف و ربنا خلى الصحابة و النبى ينسوها ( دى آيات ربنا نزلها على النبى عليه الصلاة و السلام و قرأها على الصحابة و بعدين اتنسخت و كمان ربنا أنساها للنبى و الصحابة.. زى ما ورد فى روايات الصحابة أن فى آيات كانت نازلة فى سورة الأحزاب و ربنا نسخها من المصحف و كمان نسيوا كلماتها).
      3-آيات قرآنية موجودة فى المصحف لفظا لكن حكمها اتنسخ .. (( يعنى فى الشرع مش حناخد بيها و بحكمها زى الآية بتاعة الأرملة ،كانت الأرملة تقعد سنة فى بيتها بعد وفاة زوجها..رغم انه اتنسخ حكم الآية لكن فضلت الآية موجودة فى القرآن ..قال تعالى : وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِيَّةً لِّأَزْوَاجِهِم مَّتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِي مَا فَعَلْنَ فِي أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعْرُوفٍ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيم (سورة البقرة 240) ... و نزلت آية تانية فيها حكم الأرمل اللى حنمشى عليه وهو 4 شهور و 10 أيام.. قال تعالى: وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِي أَنفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِير.. ( البقرة 234 )
      و كمان فيه الآية بتاعت الخمر قبل تحريم الخمر.. الآية دى منسوخ حكمها و لكن موجودة فى المصحف .. قال تعالى:وَمِن ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَالْأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَعْقِلُون ( سوره النحل 67) و نزلت آية تانية فيها حكم الخمر اللى حنمشى عليه و هى تحريم الخمر تماما. قال تعالى : إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُون (سورة المائدة 91).

      يتبع ..

      حذف
    36. 4-آيات قرآنية اتنسخ لفظها يعنى مبقتش موجودة فى القرآن لكن حكمها موجود .. وهى و دى كانت آية عن الزنا.((الشيخ و الشيخة إذا زنيا فأرجموهما البته )) دى ربنا نسخها و مبقتش فى المصحف لكن الحكم صحيح و فى آية بتوضح دى موجودة فى القرآن ..قال تعالى: الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَة (سوره النور آية 2) لاحظ : حكم الرجم للزانى و حكم الأرمل له ظروفه و استثناءاته مش حنتكلم فى تفاصيل له عشان حنبعد عن موضوعنا دلوقتى.
      ملحوووووظة مهمة : #كل اللى انتم قريتوه عن النسخ و الإزالة لبعض أيات القرآن أو إزالة أحكامها فقط ... ده أكبر دليل على حفظ ربنا عزو جل للقرآن الكريم و كمال الدقة فى كل كلمة.. يعنى تخيلوا ان حتى الآيات اللى نزلت على رسول الله و ربنا رفعها معروفة.. و كل تفصيلة حصلت فى القرآن معروفة..و ده قمة الحفظ للقرآن و الدقة.قال تعالى :" إنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُون " ❤ و سيدنا جبريل كان بيراجع القرآن مع النبى مرة فى السنة و قبل وفاة النبى عليه الصلاة و السلام راجعه مرتين و من هنا النبى عرف انه خلاص حيموت.. قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :إن جبريل كان يعارضني القرآن كل سنة مرة، وإنه عارضني العام مرتين، ولا أرى الأجل إلا قد اقترب :') ♡
      #طيب ممكن حد يسأل و يقول ليه حصل نسخ !! كان ربنا مينزلش الآية اللى حينسخها من الأول و خلاص..!!؟؟ طيب عارفين ليه .. عشان قال تعالى : لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا وَلَا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا " ( سورة المدثر) ..و قال تعالى : آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا( البقرة 285).
      #المؤمن بربه و برسول الله .. هو ده اللى لما عقله ميقدرش يستوعب حاجة بيبقى عارف ان التقصير منه هو و بيبقى متأكد و واثق فى حكمة ربنا كويس أوى حتى لو مش قادر يفهمها و بيبقى مؤمن بالله و يعلم أن الله حكيم عليم ، فعال لما يريد .. و هو ده الإيمان ❤
      قَالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَإِلَّا تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُن مِّنَ الْخَاسِرِين (سوره هود47)
      - انتهى -

      بكره هنكمل ان شاء الله ❤

      حذف
    37. الحلقة (140)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبي ��
      غزوه ذات الرقاع (ج1)

      شفنا المرة اللى فاتت غدر يهود بنى نضير و أنهم كانوا حيقتلوا النبى عليه الصلاة و السلام و دى خيانة للعهد بينه و بينهم.. و النبى عليه الصلاة و السلام اعطاهم مهله 10 ايام للخروج من المدينة.. و بدأ بنى نضير يجهزوا رحالهم و فى اليوم التاسع جه عبد الله بن أبى ابن سلول" المنافق " و قال لهم : لا تخرجوا.. أنا أحميكم و حجيب الحلفاء بتوعى يساعدونا و ندخل جوه حصن و نتحصن فيه.. و بنى نضير يردوا عليه و يقولوا : أصبت يا عبد الله .. فيروحوا لرسول الله ﷺ فيقولوا : يا مُحمد إنا لن نخرج .. فأفعل ما شئت..

      و بكده أعلنت بنى نضير الحرب على المسلمين..طيب حتعمل أيه يا رسول الله ؟ طبعا حيواجه العدوان ده و حيحاربهم.. النبى عليه الصلاة و السلام بدأ يجهز جيش .. فبسرعة يخش اليهود فى الحصن بتاعهم فيحاصرهم جيش المسلمين .. طيب فين عبد الله بن أبى بن سلول..!!مش كان قايل لليهود انه حيساعدهم..!! ؟؟ عبد الله مش موجوود.. أختفى^_^ ..
      و نزلت فيه الآيه الكريمه دى ،قال تعالى :"أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ نَافَقُوا يَقُولُونَ لِإِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَئِنْ أُخْرِجْتُمْ لَنَخْرُجَنَّ مَعَكُمْ وَلَا نُطِيعُ فِيكُمْ أَحَدًا أَبَدًا وَإِن قُوتِلْتُمْ لَنَنصُرَنَّكُمْ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُون" .. طيب يهود بني نضير إستخبوا في الحصون و معاهم فلوسهم و حاجاتهم و أكلهم و أزواجهم و أطفالهم.. يعنى مش محتاجين حاجه خالص من بره الحصن.. و جيش المسلمين فضل محاصرهم لمدة سنة

      فالصحابة تعبوا لأنهم كانوا لسه طالعين من غزوة أحد و حمراء الأسد و نكبات الغدر اللى أدت لموت بعض الصحابة ..و فى الغزوات كان الصحابى يدوب ياكل تلات تمرات يتقوى بيهم .. و ماكنش فيه حاجه تانية ياكلها .. طيب و وسط كل الأحداث دى.. فجأة ينزل في نص الليل على رسول الله ﷺ آيه تحريم الخمر .. طب ايه علاقة ده بالموضوع؟ حنعرف بس استنوا �� ..

      يتبع ..

      حذف
    38. دلوقتى الخمر أتحرم بالتدريج .. وكان كل شويه سيدنا عمر بن الخطاب يسأل النبى : يا رسول الله هل نزل جوابآ شافيآ في الخمر؟ اصل عمر كان شايف الإسلام و الخمر مش راكبين على بعض ..فكان مضايق ان لسه الخمر مش محرم .. فتنزل آيه تحريم الخمر قال تعالى :يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحون "

      فأول ما يسمع الصحابه و سيدنا عمر الأيه.. فيفرحوا جداً.. و يفرح عمر و يجيب الأزايز و يكسرها ويكبها فى طرقات المدينه و ينادى على المسلمين و يقول : كبوا الخمر اللى معاكم.. و يرد الصحابه و سيدنا عمر على الأيه "فَاجْتَنِبُوهُ" و يقولوا أنتهينا يارب.. أنتهينا يارب .. و بيحكى الصحابه و يقولوا : فأصبحنا في اليوم التالي و كانت طرقات المدينه أنهارآ من الخمر و كأنما السماء أمطرت خمر..

      طيب تعرفوا أن سيدنا عمر بن الخطاب أتسمى "بصاحب الموافقات" عشان لما كان بيقول حاجه كانت بتوافق قول الله تبارك و تعالى و بينزل فيها قرآن.. زى موضوع الخمر كده.. و فى مره كمان زى ما حنشوف بعد كده لما يموت المنافق عبد الله بن ابى بن سلول ..حيبقى النبى عايز يصلى عليه.. لكن سيدنا عمر حيقف و يقول: يا رسول الله لا تصلى عليه و يحاول يقنعه بس النبى حيرفض .. و ينزل القرآن الكريم : وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰ أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُون" .شايفين و مره النبى عليه الصلاه و السلام قال : لو كان بعدي نبي لكان عمر بن الخطاب...

      طيب اتحرمت الخمر و الصحابه قالوا سمعنا و اطعنا .. فيحصل بعد كده حاجه غريبه .. بنى نضير طلعوا بره الحصن و اعلنوا إستسلامهم لجيش المسلمين .. طب ايه العلاقه بين تحريم الخمر و استسلام بنى نضير؟ العلاقه هيه بركة الطاعه .. شفتوا المسلمين لما حصل لهم خساير في غزوه احد .. ده كان بسبب 40 مسلم عصوا أمر رسول الله..فلما اتحرم الخمر و بقى الصحابه يرموا الخمر فى طرقات المدينه طاعه لأمر ربنا.. فقام ربنا نصرهم على يهود بني النضير ،قال تعالى : " سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْب" المهم خرج يهود بنى نضير من الحصن و قالوا : يا محمد كف عن دمائنا و أخرجنا من البلاد ،

      فقال النبى : لكم ذلك .. فقالوا : و نأخذ أموالنا..قال النبى : اجل ، لكم أموالكم ولكن من غير سلاح.. فيخرج يهود بني نضير من المدينه إلى منطقه اسمها خيبر و على فكره يهود بني قينقاع اللى غدروا قبل كده.. راحوا خيبر همه كمان.. فبقت خيبر مستوطنه يهود.. طيب أحنا دلوقتى لسه فى سنة 4 هجرية ، حتطلع قبيلتين (ثعلبه و محارب) ودول حيقرروا يغزوا المدينه.. و النبى عليه الصلاه و السلام حيقرر يطلع لهم و بجيش من 400 مقاتل و حتتسمى غزوه ذات الرقاع .. طيب ليه كل الجيش الكبير ده يا رسول الله !!.. هوه جيش القبيلتين ( ثعلبه و محارب) كبير اوى ؟ لأ.. امال النبى حيبذل المجهود ده ليه؟

      عشان النبى عليه الصلاه و السلام عارف كويس ان القبائل عارفه ان جيش المسلمين تعبان فبيستغلوا ده و بيهجموا على المدينه .. فالنبى قرر يخرج بالجيش الكبير ده عشان يوصل للناس رساله مهمه و هيه أن جيش المسلمين مستعد يحارب و حيخرج للحرب فيخافوا و يبطلوا يهجموا على المدينه .. وفعلا لما جيش القبيليتين شافوا النبي خرج بجيشه.. أنسحبوا ..و أتسأل الصحابى سيدنا أبو موسى سؤال جميل و مهم ..ليه سميت الغزوة بغزوه ذات الرقاع؟ فقال أبو موسى : كنا في هذه الغزوة نتعاقب على 6 بعير...

      ( تخيلوا !! فطبعا ده خلاهم يمشوا كتير أوي) و يكمل أبو موسى كلامه و يقول : فتعبنا من المشى .. و نقبت أقدامنا و سقطت أظافرنا .. فكنا نقطع من الثياب فنجعلها خرق و نربط على أقدامنا فبذلك سميت ذات الرقاع (يعنى من كتر المشى الأحذيه بتاعت اتقطعت. وطبعا الحذاء بسيط جدا فأتقطع..فرجليهم اتعورت و اظافرهم وقعت :') ❤ فى سبيل الله ..رضى الله عنهم.. بس تعرفوا بعد ما ابو موسى حكى الموضوع ده.. إضايق اوى اوى .. وحس انه كأنه قال سر و عمل جميل بينهم و بين ربنا.. خاف يكون عمل رياء .. يااا.. معقول بيتهم نفسه بالرياء �� .. رضى الله عنه و أرضاه ) طيب دلوقتى بعد إنسحاب القبيلتين حيرجع جيش المسلمين للمدينه الحمدلله. بس و الجيش مروح حتحصل 3 أحداث..

      حنعرفهم المرة الجاية إن شاء الله❤

      حذف
    39. الحلقة (141)

      *يلا صلوا على النبى*��
      *غزوه ذات الرقاع (ج2) و صلاة الخوف*

      شفنا المرة اللى فاتت محاولة قبيلتى ثعلبة و محارب و هم فى طريقهم للهجوم على المدينة و شفنا جيش المسلمين و هو خارج يصد العدوان ب400 جندى.. ولما عرفوا ان النبى طلع بجيش المسلمين .. فخافت القبيلتين و انسحب الجيش بتاعهم و بعد ما انسحب الكفار.. رجع جيش المسلمين للمدينه و دى كان اسمها غزوه ذات الرقاع ..بس فى الطريق للمدينة حصل 3 أحداث.

      اول حاجة حصلت هيه صلاة العصر.. جه وقت الصلاة فجيش المسلمين مش عارف يصلى .. طب ليه ؟ اصل المسلمين خايفين ان يكون فى حد بيراقبهم و يستناهم و أول ما يسجدوا فيقوم هاجم عليهم.. و فعلا حيطلع حد مراقبهم. المهم كان لازم المسلمين يصلوا بطريقة مختلفه. فى الوقت ده انزل الله تعالى ، سيدنا جبريل بتشريع صلاه الخوف و ده له اكتر من طريقه، فالمهم وقف النبى و بدأ المسلمين يصلوا ... (و على فكرة صلاة الخوف اتصلت كذا مرة فى اكتر من موقف فى السيرة .. وفى موقف منهم كان قائد المشركين هو خالد بن الوليد (قبل إسلامه) و لما شافها أستغرب جدا من براعه المسلمين .. و قال : الصلاة دي مش ممكن تكون اخترعها بني آدم إنما هي من رب العالمين .. و دي كانت أول حاجه من الإسلام تأثر فى قلب خالد بن الوليد )
      ((طريقه صلاه الخوف فى اللينك ده : https://islamqa.info/ar/36896 )) طب دلوقتى الجيش صلى و اتحرك و بدأ يكمل الطريق للرجوع للمدينه،
      و في نص الطريق جيش المسلمين قعد يستريح شويه .. محتاجين يناموا ،فالنبي عليه الصلاة والسلام ينام و أتنين من الصحابه كانوا لازم يفضلوا سهرانين عشان يحرسوا الجيش و همه سيدنا عمار بن ياسر و سيدنا عباد بن بشر .. و الاتنين فضلوا يتناوبوا طول الليل فى الحراسه.. فعمار نام الاول و عباد وقف يحرس الجيش ..فقال عباد فى نفسه أن مادام انا واقف لوحدي، طب ما أقف أصلى قيام ليل و فعلا بدأ يصلي .. بس للأسف طلع فى حد مراقب عباد.. و بدأ الراجل الكافر اللى مراقبه يرمي السهام على عباد .. و رشق السهم الاول فى ضهر عباد .. طيب و عباد عمل ايه؟

      عباد شد السهم و كمل صلاه.. فأترمى عليه سهم تانى فرشق فى عباد �� فشد عباد السهم و كمل صلاه..و يترمى السهم التالت.. فعباد قام مخلص الصلاه بسرعه و صحى عمار بسرعه فعمار شاف عباد متعور فأتخض جدا فحكى له عباد على اللى حصل ..فقال عمار : يرحمك الله يا عباد .. لما لم توقظني من أول سهم.. فرد عليه عباد .. تخيلوا عباد قال ايه ؟ عباد قال : والله يا عمار كنت أصلى بسوره و لذهاب روحي و ذهاب الدنيا أحب إليا من أن أقطعها :') و لولا ان رسول الله كلفني بحماية الجيش ..ما كنت قطعتها أبدا حتى تخرج معها روحي.. كنت أقرأ سورة الكهف..

      (الله الصلاة هيه صلة بالله عزوجل عارف يعنى ايه ؟ الصلاة صلة برب العالمين يعنى موصول بالله بأسماؤه الحسنى.. لو مكسور!! حتبقى موصول بالجبار..مظلوم!! حتبقى موصول بالمنتقم..ضعيف !! حتبقى موصول بالقوى .. الصلاه دى ليك عشان تقويك و تمدك بكل اللى ناقصك .. عرفتوا ليه حتى وفت الخوف ربنا من رحمته خلى فى طريقه للصلاه..الصلاه فرض ليك انت و عشانك قال تعالى: "وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ "
      الفرض ليك انت عشان تقدر تعيش مرتاح دنيا و اخره.. عشان تتقوى و تقدر على الفتن اللى حواليك و تنجا منها.. انت مخير تصلى او متصليش ..و ربنا خلاك مخير فى العباده عشان تجيله بإختيارك و تجيله بحبك له.. اصل اختيارك للشئ دليل حبك ليه و اول حاجه حيتحاسب عليها العبد هى الصلاة .. ربنا بيحبك و رايد يشوف انت اختارت ايه .. اصل دى الغايه "الحب و الجنة")

      يتبع ..

      حذف
    40. طيب دلوقتى عباد خلى عامر يصحى و انتبه الجيش و صحى و اللى كان بيرمى السهام جرى و هرب و انتهى الموضوع.. و دلوقتى جيش المسلمين خلاص قرب من المدينه..فالنبي لما كان بيخرج فى غزوه كان بيبقى في أول الجيش و لما بتخلص الغزوه و يبقى الجيش راجع..فاالنبى بيبقى فى اخر الجيش.. شايفين الشجاعه .. صلى الله على محمد.. فالنبي لقى حد من جيش المسلمين ماشى ورا و شكله مضايق و عنده مشكله .. فقال النبي :من؟ فقال : انا جابر بن عبد الله يا رسول الله.. فالنبي قرب منه و قال له : ما بك يا جابر؟ فقال : أبطئ جملي يارسول الله، فالرسول قال له : لماذا يا جابر؟ فجابر قال :ناقتي ضعيفة يارسول الله ،فقال النبى : يا جابر اعطنى هذه العصى التى في يدك..

      فأخد النبي العصاية و نغز الجمل بتاع جابر تلات نغزات.. و راح قايل أركب يا جابر و يركب جابر ..و بيحكى جابر و يقول: فأصبحت ناقتي سريعه فكانت تسابق ناقة النبي ^_^و كنت استحي و أشد اللجام حتى لا تسبق ناقتى ناقه رسول الله .. والنبي فضل يضحك .. اللهم صل على نبيك المبارك.. و يفضل جابر مع رسول الله فالنبي هيتسامر مع جابر و يسأله عن أحواله الشخصية فقال النبي : هل تجوزت يا جابر؟ فقال: أجل يارسول الله، فقال من يا جابر؟

      فقال جابر: أيم كانت في المدينة( يعني ست كبيره و كانت أرمله ) فقال النبى: لماذا أيم يا جابر !!. لما لم تتزوج بكرآ تلاعبها وتلاعبك و تضاحكها و تضاحكك؟.. فقال جابر : يارسول الله مات أبي "عبدالله بن حرام"( فاكرينه؟ اللى عمل قرعه مع ابنه جابر عشان يطلع يحارب فى غزوه احد .. اللي بعد وفاته النبى قال عنه ان ربنا كلمه من غير حجاب) فيكمل جابر كلامه و يقول : مات ابى و ترك لي تسع بنات خُرق (مش بيعرفوا يعملوا حاجه خالص، بنات صغيره ) فكرهت يا رسول الله أن آتي بخرقاء مثلهن �� ( بنت مش بتتحمل مسئوليه ). فتزوجت يا رسول الله بأيم تقوم عليهن و تهتم بهن..

      فإبتسم النبي و قال: أصبت يا جابر .. و راح قايل والله ياجابر لا نعود إلى المدينه حتى نخبر زوجتك بمجيئك فتعد لك النمارق ( يعنى المخدات .. يقصد إنها توضب البيت و تهتم ان زوجها على وصول) فرد جابر و قال :ليس عندنا نمارق يارسول الله فقال النبى له : سيكون عندكم يا جابر ..

      فيرجعوا المدينه و يدخلوا يصلوا ركعتين في المسجد النبوي عشان كل الزوجات يعرفوا ان المجاهدين رجعوا عشان محدش يطب علي اهل بيته فجأه .. (و دى من اخلاق النبوه ... مش شئ لطيف ابدآ ان زوج يدخل بيته و يفتح بمفاتيحه ويدخل فجأه، الأفضل أنه يرن الجرس وبعدين يفتح...مثلا لو اللى بتساعد مراته فى شغل البيت مش حطه طرحه مثلا..او حد بيعمل حاجه.. فالافضل يستأذن #اتيكت من 1400 سنه )

      بس فى حاجه حصلت فى الطريق قبل الوصول للمدينه.. النبى قال لجابر : يا جابر هل تبعني جملك؟( اصل كان النبى عايز يساعده بفلوس بس كان يستحى انه يكسر بخاطره.. فحب ان يبقى مساعدته لجابر بيع و شراء) فالمهم فجابر قال: أبيع جملى لك!! هو لك هدية يارسول الله ..فقال النبى : لا بل أشتريه منك يا جابر..و يصر جابر انه يعطي الجمل هديه للنبى. و يصر النبى انه يشتريه ،فالنبى يهزر و يعرض مبالغ رخيصه جدا على جابر و يقول :اشتريه منك بدرهم يا جابر �� ؟ فيقول جابر درهم؟ فالنبي يقول له إذن درهمين يا جابر �� ، فجابر يقول له : خذه هديه يا رسول الله.. فيقول النبى اذن آخذه يا جابر، فيقول جابر سأنزل من عليه يا رسول الله فيقوله النبى : لا.. إركب عليه فإذا وصلنا إلى المدينه أعطنى إياه..

      فلما وصل الجيش للمدينه.. حيرجع جابر على بيته و فى تانى يوم الصبح حيروح جابر بالجمل بتاعه اللى اعطاه هديه للنبى و يربطه فى عمود المسجد النبوى ، فالنبى يخرج و يسأل بتاع مين الجمل ده ؟ فيقولوا له :دا بتاع جابر ، فينادى النبي على سيدنا بلال و قاله خد الفلوس دى و الجمل ده و روح لجابر و قول له " رسول الله يُقرأك السلام ويعطيك ثمن الجمل ويقول لك أمسك عليك جملك بارك الله لك في أهلك ومالك و جملك"

      نكمل بكره إن شاء الله ❤

      حذف
    41. الحلقة (142)

      *يلا صلوا على النبى* ��
      *رد شبهه تعدد زوجات النبى و الجمع بين 9 نساء (ج1)*

      حندخل على أحداث السنة الرابعة من الهجرة, و حيحصل أحداث إجتماعيه و هيه زواج رسول الله صلى الله عليه و سلم من السيده "زينب" و السيدة "أم سلمة" و السيده "جويرية" رضى الله عنهم و أرضاهم ..بس قبل ما نحكى زواج النبى من 3 سيدات, لازم نقول الحكمة من تعدد الزوجات..ليه النبى عليه الصلاة والسلام تزوج أكثر من واحدة و جمع بينهم؟ النبى تزوج 11 إمرأه و جمع بين 9 زوجات، لأن 2 من 11 زوجه ماتوا قبل جمع النبى بباقى الزوجات..

      أولآ : الرجل المسلم شرعآ مسموح له يتزوج أربع نساء فقط.. و زمان كان من العاده ان الرجال بيتزوجوا عدد كبير جدا من النساء ممكن يوصل لعشرين زوجة. وبالتالى كانت بتحصل مشاكل زى مشكله أختلاط الأنساب , فالإسلام حدد عدد معين للزوأج بأن الرجل يتزوج اربع نساء فقط.. و ده للحد من المشاكل دى و كمان ربنا خلى التعدد حل لمشاكل بظروف خاصة جدا و شروط صعبه لو اتوفرت ساعتها بتسمح للراجل انه يتزوج اكتر من واحده لحد 4 نساء فقط .. يعنى التعدد رخصة وليس سنة .. يعنى أيه؟

      يعنى التعدد مش سنه النبى عملها فأى حد يعملها من بعده. لأ..تعدد النبى بزواجه من 9 نساء كان حكم شرعى يخص النبى فقط وكمان كان لأسباب حنعرفها سوا.. إذن التعدد مش سنه... التعدد رخصه ربنا شرعها للمسلم عشان تكون رخصه و حل بيبقى مسموح بيه فى وجود مشاكل و ظروف خاصه و تنفيذها له شروط و مش حندخل فيها دلوقتى.. وبيبقى مسموح له ان يتزوج لحد 4 نساء فقط..

      طيب النبى عليه الصلاه و السلام له وضع خاص، النبى تزوج تسع نساء ..و قلنا قبل كده فى رد شبه زواجه من السيده عائشه فى سن مبكره أن النبى لا يستوى مع غيره من الرجال.. و ان النبى حياته كلها عبارة عن منهج, و تفسير عملى للقرآن الكريم محتجاه البشريه كلها .. طيب احنا عندنا فى السنة حاجة اسمها "سنة قولية" وحاجة اسمها "سنة فعلية". السنة القولية هى الحاجات اللى النبى قالها, و السنه الفعلية هى الحاجات اللى النبى عملها. فالنبى وهو خارج بيته اللى بينقل أقواله وأفعاله مين ؟ الصحابة. (المسلمين فى غزوة بدر كانوا 313, أما فى حجة الوداع قبل وفاه النبى المسلمين حيوصلوا ل 30,000 بنى آدم) يعنى بره البيت فى 30,000 بنى آدم بينقلوا سنة النبى و احاديث النبى, طيب ده بره البيت .. طب معقول ان زوجة واحدة فقط داخل البيت تكفى لنقل سنة النبى و كل اقواله و افعاله اللى جوه بيته؟

      طبعا يستحيل, لأن كل كلمة النبى بيقولها وكل حركة بيعملها دى رسائل للأمة, فمفيش شخص يقدر لوحده يرصد كل أقوال وأفعال النبى, يعنى ممكن الزوجه تنسى حاجه أو فى حاجات النبى يعملها تفوتها و متشوفهاش .. فأكيد زوجة واحدة لا تكفى لنقل السنة النبوية للبشرية..و من الدلائل على ان زواجه من 9 نساء كان عشان رساله هو ان مفيش زوجة من زوجات النبى كانت بتخلف و خلف بس من السيده خديجه, طيب يعنى بقيت الزوجات كانوا كلهم عقيم؟ بالعكس, دول كانوا بيخلفوا عادى من أزواجهم اللى قبل النبى, طيب ايه الحكمة؟

      الحكمة هى تفرغ الزوجات الكامل لنقل السنة عن الرسول عليه الصلاة والسلام, فكل زوجاته مخلفوش منه ما عدا السيدة "ماريا القبطية" و هيه كانت جارية أهداها المقوقس عظيم مصر إلى النبى صلى الله عليه وسلم و كانت ملك يمين و حنحكى عنها بالتفصيل فى الحلقه رقم (237 ) المهم النبى قبل وفاته بفتره خلف من مارية.. طيب اشمعنا؟ عشان محدش يفتكر ان دة كان ضعف جسمانى عند النبى او كبر السن و انه خلف من خديجه لمجرد انه كان لسه شاب.. بل بالعكس ، ماريه خلفت.. فده يدل ان النبى يقدر يخلف عادى جدا و كمان رغم سنه مكنش بيعجز حتى قلنا قبل كده ان النبى مات و عنده 17 شعره بيضه بس ..فعدم خلفة زوجاته كان لحكمه التفرغ الكامل لنشر السنه النبوية

      يتبع ..

      حذف
    42. طب عارفين الأحاديث اللى نقلتها أمهات المؤمنين عن النبى صلى الله عليه وسلم وعددهم أكثر من 3000 حديث .. كان أغلبهم فى الفقه, فقه الوضوء, الطهارة, الغسل, التيمم, الحيض, النفاس والجماع و غيرهم من الأمور الخاصة جدا بالنساء والتى لا يصلح للرجال الحديث عنها. مرة السيدة عائشة كانت قاعدة بتفتى فى الحيض وتتحدث نقلا عن النبى, فقالوا لها:" يا أم المؤمنين! الصحابى الفلانى أفتى بأمر آخر", فقالت: "وما يدريه هو؟" يعنى وهو هيفهم منين, أنا امرأة وأنا أدرى بالأمور دى..و كان معاها النبى و بتسأله و بيفهمها و يعلمها.

      المهم نفهم من ده أن النبى كان محتاج نساء ينقلوا عنه السنة الداخلية... أحنا النهاردة بفضل ده عارفين النبى كان بيأكل ازاى, وبيشرب ازاى, بينام على أنهى جنب, بيغتسل ازاى, يعنى أدق تفاصيل حياته كانت كتاب مفتوح لينا منقول عن أمهات المؤمنين...و ده يدل ان التعدد ب9 زوجات كان لحكمه إلهيه و رساله كبيره بتحملها أمهات المؤمنين للبشريه ..

      ثانيآ ، ربنا فى القرآن قال: "لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا" , فالنبى يتزوج المطلقة مثلا, طيب ليه يا رسول الله؟ عشان يقول للعالم قلدونى, يعنى ممكن تتزوجوا مطلقة, المطلقة دى مش المفروض انها تكون منبوذة فى المجتمع، بالعكس, دة النبى نفسه تزوج من مطلقة. و النهاردة أى امرأة مطلقة المفروض مش تتحرج أبدا, يكفيها ان واحده من امهات المؤمنين (زوجات الرسول) كانت مطلقه قبل زواجها من النبى.. شايفين قد ايه النبى رفع من قدر المطلقة و المرأة عموما فى المجتمع.

      طيب مين من أمهات المؤمنين كانت مطلقة والنبى تزوجها؟ السيدة "زينب بنت جحش" اللى طلقها سيدنا "زيد بن حارثة" ...طيب النبى قدوه كمان بإنه تزوج النبى من الأرملة اللى مات زوجها, زى مين؟ السيدة "أم سلمة", فالمجتمع مينفعش يقلل من قدر الأرملة لأن النبى رفع من شأنها بزواجه منها... طيب و يتزوج النبى كمان من اليهودية بعد إسلامها.. زى مين؟ زى السيدة "جويرية" والسيدة "صفية بنت حيى بن أخطب" , عشان لما امرأة يهودية تدخل فى الاسلام, المجتمع لا يحقر من شأنها عشان من نسل يهودى..

      و تزوج النبى كمان من واحده أكبر منه فى السن ب 15 سنة, زى السيدة "خديجة بنت خويلد" ليرفع قدر المرأة الكبيرة فى السن و أن مفيش مشكله أنك تتزوج واحده اكبر منك مدام بتحبوا بعض و متفاهمين..و كمان تزوج النبى من اللى كانت مسيحية زى السيدة "ماريا القبطية".. طيب ربنا شاء ان النبى يعمل ده ليه ؟ عشان بكده حيبقى النبى جمع كل طوائف النساء فى المجتمع ورفع من قدرهم, فبالتالى مش من حق أى بنى آدم انه يقلل من قدر المرأة بجميع طوائفها و جميع حالاتها الإجتماعيه .

      نكمل بكره الجزء التانى إن شاء الله❤

      حذف
    43. الحلقة (143)

      يلا صلوا على النبي :)
      رد شبهه تعدد زوجات النبى و الجمع بين 9 نساء (ج2)

      اتكلمنا امبارح عن أن النبى عليه الصلاة و السلام مش زى باقى الرجال و أن الله عزوجل زى ما خصه بنزول الوحى، خصه كمان بالزواج و الجمع بين 9 نساء و كان له أسباب كثيرة... و قلنا أن تعدد الزواج ليس سنة بل رخصة.. طيب حنقول النهاردة حكمة كمان للتعدد و هى إثبات تمام الكمال للنبى صلى الله عليه وسلم..طب يعنى ايه ؟ أصل العلماء بيقولوا أن الزوجة لديها عين ناقدة, يعنى لو عايز تعرف حقيقة راجل اسأل زوجته هى أكتر واحدة عرفاه.. أنت مثلا دلوقتى بتسأل عن راجل, فممكن الناس تقولك ده رجل صالح و يشكروا فيه, و تيجى تسأل بقى زوجته حتلاقيها بتظهر حقيقته اللى بتبان جوة البيت. فالرجل مهما تجمل أمام الناس, ميقدرش أبدا انه يتجمل أمام زوجته. فصدق النبى حين قال: "خيركم خيركم لأهله" الشخص الطيب بجد هو اللى طيب مع أهله فى البيت وده أحسن واحد فيكم..

      طيب النبى صلى الله عليه و سلم بقى تزوج من تسع نساء، والتسعة أجمعوا على كمال أخلاق النبى و رقة معاملته و حسن خلقه المبهر و تعاونه..و كان يوصفوه بأنه "كان قرآنا يمشى على الأرض", فنفهم من ده أن لو النبى كان قاصد يتجمل أمام السيدة عائشة, فميقدرش يتجمل أمام السيدة حفصة بنفس الطريقة و هكذا مع الباقى.. فصدق و كمال النبى كان فى ثبات معاملته بنفس الاخلاق مع كل زوجاته.

      حاجة كمان مهمة جدا .. يعنى إيه الحديث المتواتر.. الأحاديث النبوية وصلت لنا إزاى؟ عن طريق التواتر .. و دقة الأحاديث دى مدروسة فى علم اسمه علم الحديث .. و الحديث المتواتر ده أعلى درجات الصحة فى الحديث..طب ليه؟ عشان شروطه بتحدد ان 9 أو 10 أشخاص ينقلوا كلام النبى مباشرة و يكون كلامهم متطابق .. يعنى مثلا النبى يقول حديث, فيسمعه 10 من الصحابة, و كل واحد منهم يبلغ 10 تانيين و هكذا بيستمر التواتر لحد ما يوصل لنا حديث النبى عليه الصلاة و السلام .. فبسبب الشرط الدقيق ده لا يمكن أن الأعداد دى كلها تكذب أو تألف الحديث. طيب وده علاقته إيه بالتعدد؟..النبى متزوج 9 فالنبى لما يقول حديث, التسع زوجات يتفقوا عليه, وكل زوجة تبلغه ل 9 أشخاص, وكل شخص من ال9 يبلغ 9 تانيين, فلو كان عدد نساء النبى اقل من 9 مكنوش حيبلغوا حد التواتر..

      و النبى محمد هو نبى آخر الزمان يعنى مفيش نبى تانى حيجى للبشرية من بعده .. فعشان كدة لازم كل اللى يخصه يوصل لنا بدرجة عالية و موثوق منها..و دى حكمة ربنا من اختيار 9 زوجات بالذات عشان الأحاديث اللى حينقلوها تبلغ حد التواتر.. طيب كمان فى حاجه مهمه جدا بتثبت أن تعدد زوجات النبى كان بأمر إلهى أو غرض سياسى أو إجتماعى هو أن الوحيدة اللى النبى اختارها بنفسه زوجه هى "السيدة خديجة بنت خويلد". فاكرين زواج النبى من السيدة عائشة؟ لما النبى قال لها: "يا عائشة انى أريتك فى المنام ثلاث, يأتى بك الملك فى سرقة من حرير, و يقول يا محمد هذه زوجتك فى الدنيا و الآخرة, فأقول إن يكن هذا خير من عند الله يمضه" ,

      ويقول ابن عباس: "رؤيا الأنبياء وحى", يعنى زواج النبى من السيدة عائشة كان أمر من الله..والدليل أن تعدد زوجات النبى أمر إلهى يخص النبى فقط هو أن غير مسموح للنبى أنه يطلق واحدة من زوجاته و لو واحدة ماتت مينفعش يتزوج مكانها واحدة تانية زى أى مسلم .. ربنا قال للنبى: "لَّا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاءُ مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ رَّقِيبًا" سورة الأحزاب ..يعنى ربنا أمر النبى انه ميطلقهمش ...

      يتبع ..

      حذف
    44. طيب هل فى زوج من المسلمين ربنا أمره بعدم الطلاق؟ لا .. طيب يبقى النبى زى ما ربنا خصه بحكم الزواج من تسع نساء .برده خصه بحكم أنه ميطلقش ولا واحدة فيهم..فده دليل أن كل ده كان خصائص نبوية..زى نزول الوحى، هو ينفع أى حد ينزل عليه الوحى ؟ لا طبعا دى أمور تخص النبى فقط .. كذلك برده زواج النبى من 9 نساء كان من خصائصه وليست سنة تتبع.. مينفعش حد يتزوج تسعة غير رسول الله فقط.. كمان النبى بس من حقه أن سيدة تهب نفسها له و تعرض نفسها عليه للزواج, يقول الله فى القرآن: "وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا" سورة الأحزاب. يعنى دلوقتى البنت لا تهب نفسها لأحد, ولا ينبغى أن تعرض الزواج على أحد, يعنى دى من خصائص النبى فقط, و رغم كدة النبى لما كانت بتيجى امرأة توهب نفسها له.. كان بيرفض أنه يتزوجها إلا امرأة واحدة فقط و هى السيدة "ميمونة بنت الحارث" وهنحكى قصتها يوم فتح مكة بعد كدة..

      فى حاجة مهمة لازم نعرفها و هى ان فى حديث عن السيدة عائشة بيقول: "والله, ما مات رسول الله إلا و قد أحلت له النساء" دة معناه إيه؟ إحنا قولنا أن النبى كان بيتزوج بأمر إلهى.. وربنا أمره أنه لا يطلق و لا يتزوج تانى أبدا، فالسيدة عائشة قالت أن النبى قبل ما يموت بفترة ربنا سمح له بالزواج يعنى يا محمد لو عايز تتزوج لك الحرية فى الزواج .. بس النبى اختار أنه ميتجوزش تانى.. طب ليه ربنا سمح له بالجواز بعد ما أمره بأنه ميتجوزش؟

      عشان ربنا حب يبين أن النبى هو اللى رفض الزواج بعد التسع زوجات بإرادته.. طيب إيه الحكمة من انه يبان أن النبى رفض بإرادته؟ الحكمة هى أن ربنا بيحمى النبى من أن أى حد يقول أن النبى متجوزش عشان بس ربنا كان مقيد النبى بال9 زوجات فقط.. فيقولوا ان محتمل أن النبى يكون كان عايز يتجوز 20 أو 30 ست بس كان غير مسموح له بده..فربنا بعد كدة سمح للنبى بالزواج بعد ال9 عشان يحميه من الكلام ده ♡، ويخلى البشرية تعرف قد إيه النبى كان لا يقبل أبدا التعدد بهدف الرغبة..

      و على فكرة النبى كان من السهل جدا أنه يتزوج لأنه كان جميل وكان لا يشيب, على الأقل كان ممكن يقبل السيدات اللى عرضوا نفسهم عليه(وهبوا نفسهم له) لكن النبى اختار أن لا يتزوج بعد ال 9 زوجات أبدا.. صلى الله عليه و سلم و بكدة خلصت رد شبهة التعدد♡

      ميعادنا الحلقة الجاية إن شاء الله ❤

      حذف
    45. (لما اراد الله ان يتجلى فى العالم اقتضى كماله الذاتى ان يتجلى بكماله الذاتى فى اكمل موجود ذاتى من العالم فخلق سيدنا محمد من نور ذاته لتجلى ذاته ) * اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد معدن الاسرار المخصوص من ربه بقاب قوسين

      حين وصف (الله) القمر قال (قمرا منيرا)

      وحين وصف الشمس قال (سراجا وهاجا)


      اما حين وصف (الحبيب المصطفى صلى الله علية وسلم )

      ( قال (سراجا منيرا)

      فجمع لة بين الصفتين ليكتمل الجمال بالجلال


      وينشر نورة على العالم اجمع

      صلو على كامل النور

      حذف
    46. الحلقة (144)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :) ��
      زواج السيدة "زينب بنت خزيمة" و زواج السيدة" أم سلمة "رضي الله عنهما
      اللهم أجرنى فى مصيبتى و أخلفنى خيرا منها.

      ندخل على أحداث السنة الرابعة هجريا, منها زواج النبى من السيدة "زينب بنت خزيمة". السيدة "زينب" كانت متزوجة مرتين قبل النبى والاثنين ولاد عم النبى ..اتزوجت الطفيل بن الحارث بن عبد المطلب و بعد ما مات اتجوزت اخوه "عبيدة بن الحارث بن عبد المطلب", الصحابى دة إحنا حكينا عنه فى غزوة بدر،

      فاكرين لما وقف تلاتة من الكفار فى تحدى و قالوا : " من للمبارزة" و كان منهم "شيبة بن ربيعة"، و النبى يطلع 3 من المهاجرين وهم: "حمزة بن عبد المطلب", "على بن أبى طالب" و " عبيدة بن الحارث بن عبد المطلب" ابن عم رسول الله. وأثناء المبارزة, أصاب "شيبة" سيدنا "عبيدة" زوج زينب , ومسك "شيبة " سيفه و قطع رجل سيدنا عبيدة, وقعد ينزف دم كتير فحملوه إلى النبى, فبكى النبى وقال: "لا تضعوه على الأرض, بل ضعوه فى حجرى" فالنبى مسك سيدنا عبيدة ووضعه فى صدره, وسيدنا عبيدة يصرخ من الألم .. لكنه لما حس أنه فى حضن النبى, فتح عينيه ونظر للنبى وقال: "يا رسول الله, أراض عنى؟" فيبكى النبى, ويضم سيدنا عبيدة ويقول: "اللهم إنى أشهدك أنى راض عن عبيدة فأرض عنه" , ويفتح سيدنا عبيدة عينيه ويبتسم للنبى ثم يموت رضى الله عنه وأرضاه ... وبعد موته, تترمل السيدة زينب للمرة الثانية.

      والسيدة زينب تعبت نفسيا جدا بعد موت زوجها التانى، وكانت امرأة عظيمة وكريمة جدا, وكانت تلقب ب "أم المساكين" من كتر ما بتتصدق على الفقراء و فعلها للخيرات. فيقرر النبى أنه يرفع قدرها ويكافئها على صبرها, ويتزوجها. وكان عمرها 30 سنة لما تزوجها النبى, و مكانتش جميلة وعاشت فى بيت النبى 8 شهور بس و ماتت .. تزوجها النبى إكراما لها عشان تبقى يوم القيامة من أمهات المؤمنين.

      و تموت السيدة زينب, ويغسلها النبى ويكفنها بيديه الشريفتين, ويحفر قبرها بنفسه, وينزل إلى قبرها ويضطجع فيه حتى يكون سكينة لها و طمأنينة. وتكون أول امرأة تدفن فى البقيع... شايفين رقة النبى و حنيته الشديدة عليها... عليه أفضل الصلاة والسلام. بعد وفاة السيدة "زينب" تزوج النبى من السيدة "أم سلمة".. ام سلمة دى اللى كانت من أوائل اللى هاجروا هى و أبو سلمة زوجها و حصل مشكلة..فاكرين؟؟ لما أهل أبو سلمة خدوا ابنها منها، و أبو سلمة هاجر بعد ما أهلها صدوه انه ياخدها للمدينة و كانت مأساة كبيرة..

      يتبع ..

      حذف
    47. المهم بعد كده حتقدر تهاجر لزوجها و حيحارب أبو سلمة فى غزوة أحد و حيستشهد فى الغزوة و حتبقى أرملة..بس كان بينهم حب كله رحمة و صدق.. السيدة أم سلمة ليها قصة جميلة جدا مع زوجها أبو سلمة. القصة هى: ان سيدنا أبو سلمة قبل ما يطلع غزوة أحد ويستشهد فيها, راح لأم سلمة يوصيها بوصايا فى حالة استشهاده فى الحرب, فالسيدة أم سلمة كانت بتحبه جدا، فبصت له و قالت: "يا أبا سلمة, إنى علمت, أنه ما من امرأة, يموت زوجها ولا تتزوج غيره, إلا و كانت زوجته فى الجنة, فتعالى نتعاقد إن مت أنا, فلا تتزوج بعدى. وإن مت أنت, فلا أتزوج بعدك" فيقول لها أبو سلمة: "لا يا أم سلمة, هل لك فى خير من ذلك؟ " فقالت: "وما هو؟ ", فرفع أبو سلمة يده إلى السماء وقال: "اللهم إن أنا مت, فلا تذر أم سلمة وحيدة بعدى, و ارزقها بعدى زوجا, لا يؤذيها ويحميها, ولا يحزنها",

      و فعلا استجاب رب العالمين.. مين الزوج الذى دعا به أبو سلمة؟ سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام خير البشر.. أصل بعد ما تترمل أم سلمة و هى كانت ست كبيرة فى السن ساعتها كمان قام تزوجها النبى. طيب ليه اتجوزتها يا رسول الله؟ أصل "أم سلمة" من قبيلة اسمها "بنى مخزوم" من أعز قبائل قريش, وكانت من أكتر القبائل شدة و عنف على المسلمين, وكانت صاحبة الانتصارات فى معظم الحروب.. فلما تزوج النبى أم سلمة, شعرت قبيلة بنى مخزوم بشىء من الألفة. و لاقوا أن النبى قد أكرم أم سلمة كرما شديدا وعاملها معاملة حسنة, فكانت النتيجة أن كل قبيلة بنى مخزوم أسلمت. و ده معناه أن نص قوة كفار قريش اتدمرت ، بسبب إسلام قبيلة قوية زى دى..

      طيب ممكن حد يسأل: "يعنى هو مكنش فى أى طريقة تانية لعمل الألفة بين المسلمين وقبيلة بنى مخزوم غير الزواج من أم سلمة؟ والجواب: "أيوة" مكنش فيه..طيب ليه ؟ لأن أيام العرب, وسيلة الاتصال الاجتماعى كانت الزواج, ودى كانت الطريقة الوحيدة لقرب القبائل من بعضها لبعض. والموضوع دة كان عالمى فى الغرب كمان, مكنش عند العرب بس ... يبقى النبى بكدة أفاد الإسلام فائدة عظيمة جدا عليه أفضل الصلاة والسلام...
      و السيدة أم سلمة لما زوجها أبو سلمة مات, قالوا لها: "قولى إنا لله وإنا اليه راجعون. اللهم أجرنى فى مصيبتى واخلفنى خيرا منها" فقالت: " من خير من أبى سلمة؟" ... فكان الذى خيرا من أبى سلمة هو رسول الله وكل واحد يمر ببلاء يقول الدعاء الجميل ده و يرضى بالله<3

      نكمل بكرة إن شاء الله❤

      حذف
    48. الحلقة (145)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :) ��
      غزوة "بني المصطلق"
      زواج النبى من السيدة جويرية رضى الله عنها.

      من أجمل أحداث السنة التالته و الرابعة من الهجرة ميلاد الحسنيين : الحسن والحسين "سيدا شباب أهل الجنة" وأحفاد النبى صلى الله عليه وسلم. والنبى كان فرحان بيهم جدا وكانوا أولاد فاطمة و على. و كان النبى بيحبهم أوى لدرجة أن الناس كانوا بيقولوا عليهم "أبناء النبى" . وكان سيدنا أبو بكر بيمسك سيدنا الحسن, ويحضنه ويقبله و يقول له: "فداك أبى وأمى, شبيه النبى و لست شبيها لعلى" ..

      و يوم ما جه خبر ولادة السيدة فاطمة للحسن, فيفرح النبى جدا و يجرى على بيت فاطمة , ويدخل فيحمل "الحسن" قبل ما يحمله أبوه سيدنا "على".. و يقول النبى لسيدنا على: "يا على, ما سميته؟", فيقول سيدنا على: "يا رسول الله, سميته حربا..! أريد أن ينادونى بأبى حرب". فيقول النبى: "يا على, هلا سميته ^_^ حسن؟" فيوافق سيدنا على.. و بعد 9 أشهر يتولد سيدنا الحسين, و يفرح النبى جدا ويجرى على بيت فاطمة و يدخل فيحمل "الحسن" و يقول سيدنا محمد لسيدنا على: "يا على, ما سميته؟", فيقول سيدنا على: "يا رسول الله, سميته حربا! أريد أن ينادونى بأبى حرب". فيقول النبى: "يا على, هلا سميته حسين؟" فيوافق سيدنا على. و بكدة كان لقبهم بالحسنيين، أحفاد النبى والنبى كان دايما بيحضنهم ويشمهم زى ما بتشم الأم أولادها (دى حاجة مش حيحسها غير الأمهات)، و كان النبى يقول: "اللهم إنى أحبهما فأحبهما" ..و فى ولادة أطفال فاطمة عرفنا حاجتين من السنن و هما التحنيك والآذان.. النبى حنك الحسن والحسين وأذن فى أذنيهما..

      التحنيك :يعنى تاخد تمرة, وتمسك لب التمرة الطرى و تضعه فى سقف فم الرضيع, فيبدأ الرضيع باستطعام التمرة ويكون أول ما يدخل فى جوف الرضيع هو التمر. و ده له قيمة عظيمة لأنها السنة و الولد بيبقى مبارك, يرضى بأقل شىء ويكون قنوعا ... التحنيك كان شرف للحسنين, لأن أول حاجة امتزجت بريقهم هو ريق النبى لأنه خلى لب التمرة طرى أكتر بريقه صلى الله عليه و سلم قبل ما يحطها فى فم أحفاده.. و سنة الآذان فى أذن الرضيع اليمنى, فيكون أول ما يطرق أذن الطفل كلمة: "الله أكبر" .

      و ندخل دلوقتى على أهم أحداث بداية السنة الخامسة من الهجرة, وهى غزوة "بنى المصطلق", طيب إيه أحداثها ؟ ان كان فى قبيلة اسمها "بنى المصطلق و كان قائدها "الحارث بن أبى ضرار", و الحارث جهز جيش لمحاربة المسلمين.. و المسلمين عرفوا بده وقبل ما يخرج النبى للقتال, بعت صحابى اسمه "بريدة الأسلمى" عشان يتأكد من خروج بنى المصطلق, وفعلا اتأكد بريدة و أخبر النبى بده.. فجهز النبى عليه الصلاة و السلام جيش لرد العدوان من 700 مقاتل و خرج و اعتمد على عنصر السرعة والمفاجأة وعسكر أولا .. و الجيشين حاربوا بعض وانتهى القتال بانتصار النبى والمسلمين.

      وقام المسلمون بأسر 100 من قبيلة بنى المصطلق, وكان من بين الأسرى "جويرية بنت الحارث بن أبى ضرار" بنت قائد الجيش..وعادة فى الحرب الأسرى كانوا بيتقسموا على جنود المعركة, عشان نعمل تبادل أسرى, أو ان الأسير يدفع مبلغ من المال مقابل حريته, عشان القبائل تفكر ميت ألف مرة قبل ما تحارب النبى مرة تانية، لأن الفلوس بتوجع ومش من السهل ان أى حد يدفع فلوس, وكان النبى بيوصلهم فى النهاية للسلام و يفهمهم أن الحرب و العدوان مش هو الحل..

      جويرية اتأسرت و يطلع نصيبها مع صحابى اسمه " ثابت بن قيس بن شماس"وسيدنا ثابت ده كان له قصة جميلة أوى. سيدنا ثابت بطبعه صوته عالى. ففى مرة, كان قاعد مع النبى فى المسجد النبوى بيتكلم معاه, وهم قاعدين تنزل الآية: " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ" , ففزع سيدنا ثابت, وبكى و رجع لبيته وحبس نفسه 3 أيام. فالنبى افتقده وسأل عنه,

      يتبع ..

      حذف
    49. فسيدنا "سعد بن عبادة" جار سيدنا ثابت راح عشان يطمن عليه. فخبط على بابه فسمع صوت شهيق وبكاء شديد, و فتح سيدنا ثابت الباب فلاقاه بيبكى و وشه أصفر ..فقال سيدنا سعد: "ما لك يا ثابت ،رحمك الله؟" فقال سيدنا ثابت: "لا تكلمنى يا سعد, أنا من أهل النار!" فقال: "ولم؟" فقال سيدنا ثابت: نزلت فى الأية" لا ترفعوا أصواتكم فوق صوت النبى, وكنت أرفع صوتى فوق صوت النبى.. فلا تكلمنى أنا من اهل النار" . فراح سيدنا سعد و حكى للنبى كل اللى سمعه من سيدنا ثابت, فابتسم النبى وقال: "لا والله, ليس من أهل النار, بل هو من أهل الجنة" فالصحابة بيحكوا ويقولوا على سيدنا ثابت: "والله, كنا نراه يمشى بيننا, ونحن نعلم أنه من أهل الجنة"..

      طيب دلوقتى جويرية اتأسرت و بقت من نصيب ثابت بن قيس بن الشماس، فسيدنا ثابت قال لجويرية لو عايزة ترجعى لقبيلتك لازم تدفعى فلوس الأول. و جويرية كانت متضايقة جدا و عايزة تمشى، فقالت لسيدنا ثابت: "أكاتب نفسى. (يعنى أعطيك مبلغ وأرحل)" فقال لها: "أجل" . بس جويرية مكنش معاها مبلغ يكفى, فقالت أنها حتروح للنبى تستلف منه فلوس عشان تحرر نفسها.

      فالسيدة عائشة هى اللى حكت القصة دى, و قالت "كنت جالسة, فإذا بجويرية بنت الحارث بن أبى درار قد أتت", وكانت جويرية جميلة حلوة مليحة. ما يراها أحد من الناس إلا أخذ بنفسه (من شدة جمالها) فرأيتها تقف على باب النبى, فكرهتها" ^_^ وبالفعل دخلت جويرية و كانت قد أسلمت، و حكت للنبى كل اللى حصل وأنه وقع عليها بلاء شديد لأنها بنت سيد القبيلة ..و قالت أنها جت عشان تستعين بالنبى على مكاتبتها من ثابت بن قيس بن شماس، و يديها المال أو يشوف حل، فالنبى عليه الصلاة والسلام رد على جويرية وقال لها: "يا جويرية, هلا أخبرك بخير من هذا؟" فقالت: "وما يا رسول الله؟", فقال لها: "أقضى كتابك أو أتزوجك" يعنى يا إما أديكى فلوسك وتروحى قبيلتك, يا إما أتزوجك وتحصلين على حريتك, فاختارت أن تتزوج النبى عليه الصلاة والسلام.

      و بالفعل تزوجها النبى و السيدة جويرية بقت أم من أمهات المؤمنين رضى الله عنها و أرضاها.. طيب ما هى فايدة الزواج ده و إيه الهدف منه؟ انتشر بسرعة فى قبيلة بنى المصطلق خبر زواج السيدة جويرية و النبى و كمان المسلمين عرفوا , فالصحابة اللى كان معاهم 100 أسير قالوا: هؤلاء الأسرى أصبحوا أصهار رسول الله, ارفعوا أيديكم عنهم", يعنى إحنا أسرين دلوقتى أقارب النبى, مينفعش, أطلقوا ال100 أسير. وبالفعل اتحرر ال100 اسير.. فالأسرى تعجبوا من حب الصحابة الشديد للنبى فأسلموا كلهم. وأسلم بعدهم كل قبيلة بنى المصطلق كلها ..و بتقول السيدة عائشة: "والله, ما علمت امرأة, أكثر بركة على قبيلتها من جويرية بنت الحارث" فقد أسلم على يديها كل قبيلتها ما عدا أبوها "الحارث بن أبى درار" .وبالتالى كان زواجا له هدف عظيم جدا ..

      " الحارث بن أبى ضرار" سيد القبيلة رجع قبيلته وفكر انه يفدى ابنته جويرية فطلب صدقة وجمع مبلغا من المال ومجموعة من النوق و راح للنبى. و فى طريقه للمدينة أعجب بناقتين, فربطهم فى وادى و نوى على انه ياخدهم لنفسه. وبعد ما وصل للنبى دخل عليه وقال: "جئت أفدى جويرية" , فابتسم النبى وقال له: "يا حارث, وأين الناقتين اللذين خبأتهما فى الوادى؟" و وصف له النبى مكان الوادى و وصف الجملين, فقال الحارث: " أشهد أن لا اله الا الله, وأنك رسول الله. لم يكن معى إلا الله ولم يرانى إلا الله" .. يعنى كدة سيد القبيلة كمان أسلم ... شايفين زواج النبى من جويرية كان بهدف خير قد إيه ❤

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    50. بوركتي اختي الحبيبة قطر انا استفيد كثيرا من هذه السلسلة المباركة ..
      جزاكي الله خيرا كثيرا..
      تحياتي لكي..

      حذف
    51. وبوركت وجزاك بالمثل اختي خديجة ♡

      حذف
    52. الحلبة( 146)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :) ��
      "حادثة الإفك " الإفتراء على أم المؤمنين عائشة زوجة رسول الله(ج1)

      اتكلمنا امبارح عن زواج النبى من السيدة جويرية رضى الله عنها..كانت السيدة جويرية من القانتات العابدات السائحات, صاحبة حديث مشهور جدا فى السنة. السيدة جويرية كانت تصلى الفجر وتفضل قاعدة تذكر الله لحد صلاة الظهر.

      فمرة النبى عليه الصلاة و السلام صلى الفجر وخرج، فلما رجع النبى لاقى السيدة جويرية لسة قاعدة قى مكانها تذكر الله، فقال لها النبى: "يا جويرية, إنى قلت بعدك كلمات, لو وزنت بما قلتيه جميعا لوزنتهن(أنا بعد ما صليت قلت كلمات لو اتوزنوا حيبقوا قد الوقت اللى قعدتى تذكرى فيه) وهم : سبحان الله, عدد خلقه ورضاء نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته" (إحنا كمان لازم نعمل ورد تسبيح لأن الحسنات تمحو السيئات و أى عمل صالح يبقى قربى لله عزوجل فينصلح حال قلبك و تعيش قادر على مواجهة أى شئ لأنك قوى بالله). دلوقتى الجيش راجع من غزوة بنى المصطلق, ولازم طول الطريق نعسكر و نقف فى مكان كل شوية ..

      و كان من ضمن جيش المسلمين رجل هو رأس المنافقين وهو "عبد الله بن أبى بن سلول", كان طالع مع المسلمين عشان يفرق بين المسلمين ومكنش هدفه أبدا الجهاد فى سبيل الله. فيقف ويقول للنبى : "يا هذا! لا تغبر علينا مجالسنا!" . تخيلوا بيقول كدة للنبى! طبيعى النبى وهو راكب خيله, الحصان بيعمل غبرة من التراب على الأرض, وسلول كان قاعد مع مجموعة من أصحابه, فتخيلوا بيقول للنبى يا هذا!؟. ويقول له: "انصرف عنا! اذا أرادك أحد جاء إليك!" .. (إيه الجرأة دى على سيد البشر!!).. فالنبى يبص له و يقول له : "نعم" يعنى حاضر و يسكت النبى .. طب ليه ؟ لأن النبى كان نفسه ان سلول يهتدى فكان بيصبر عليه، فلم يسىء له أبدا عليه الصلاة والسلام.

      فيسمع و يشوف الكلام ده صحابى اسمه سعد بن عبادة فيقف و يرد على " عبد الله بن أبى بن سلول " و يقول له : "كذبت يا عدو الله,.. و يبص للنبى و يقول : يا رسول الله, افعل ما شئت و اغشانا ما شئت, فإنا نحب مجالستك يا رسول الله" .. و بدأوا فى الخناق فأسكتهم النبى وقال: "اسكنوا, اسكنوا" ، ودى كانت أول مرة عبد الله بن أبى بن سلول يتطاول فيها على النبى. ويقف مرة تانية وسط المسلمين ويقول: "والله, لئن رجعنا إلى المدينة, ليخرجن الأعز منها الأذل" (قصده أنه هو العزيز وأن النبى هو الذليل استغفر الله). فيسمعه واحد من الصحابة اسمه "زيد بن الأرقم", ويروح يحكى للنبى فالنبى يتضايق طبعا, ويذهب لعبد الله بن سلول ويقول له: "أقلت هذا؟" فيقسم سلول على أنه ماقلش! فالنبى يقول لسيدنا زيد: "يا زيد, لقد أقسم بالله" فسيدنا زيد يزعل ويبكى لأنه فكر أن رسول الله مش مصدقه.

      ففى اليوم اللى بعده ، يقوم النبى رايح لزيد يجبر بخاطره و يفهمه و يقول له : "يا زيد, إن الله قد صدقك" و يقرأ عليه قول الله تبارك و تعالى بعد نزول الآية الكريمة : " يَقُولُونَ لَئِن رَّجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُون".. طيب هتعمل إيه مع عبد الله بن سلول يا رسول الله بعد ما عرفت ده ؟ سيدنا عمر بن الخطاب متضايق جدا فيقوم قايل : "يا رسول الله, دعنى أضرب عنق هذا المنافق" , فيقول النبى: "لا ياعمر, حتى لا يتحدث الناس فيقولون إن محمدا يقتل أصحابه" (لأن سلول ظاهريا مسلم )... وبعد الأحداث دى و بعد ما عسكر الجيش شوية.. أذن النبى بالرحيل.

      فيجى سيدنا "أسيد بن حضير" ويقول له: "يا رسول الله, لما نرحل فى هذا الوقت بالتحديد؟ ماذا حدث؟" فيحكى له النبى ما حدث مع عبد الله بن سلول, فقال له أسيد:" لا تحزن يا رسول الله, أنت العزيز وهو الذليل ،ففى اليوم الذى دخلت فيه المدينة, كانوا يتوجون عبدالله بن أبى بن سلول ليصير ملكا, فلما دخلت, انفض الناس من حوله ليذهبوا إليك فامتلأ حقدا عليك...(وكان ده سبب كره عبد الله بن سلول للنبى(. طيب الصحابة بعد ما عرفوا كلام عبد الله بن سلول .. كلهم عمالين يتكلموا بينهم و بين بعض و الكلام بقى كتير و حيحصل مشاكل فالنبى يعمل أمر عجيب جدا. النبى مشى بالجيش من ساعة موضوع سلول لغاية ما وصلوا المدينة من غير راحة خالص, طيب ليه؟ النبى كان عايز يطلع من المسلمين الطاقة السلبية من خلال المشى وفعلا هدأوا وناموا بمجرد ما أجسامهم لمست الارض من كتر المجهود.. و محدش منهم كان قادر يتكلم أو يفكر حتى.. و بكدة النبى أخمد الفتنة.

      يتبع ..

      حذف
    53. عبد الله بن سلول المنافق ده ،كان عنده ابن، و الابن ده كان مسلم صادق من صحابة رسول الله فبعد ما يعرف اللى أبوه عمله ، يقوم واقف على باب المدينة ويقول :" والله يا أبى, لا يؤويك ظلها, ولن تستظل بسمائها حتى يأذن لك رسول الله", (إيه ده.. ده بجد!؟ أيوه بجد ابن عبدالله بن سلول بيحب النبى أكتر من أى حاجة فى الدنيا) فلما يرفض انه يخلى أبوه يدخل المدينة، فأبوه يقول له :" ويحك يا بنى, أدخلنى!" فيرفض و يقول: لن تدخل حتى يعلم النبى.. فالنبى يقول له : ويحك ! لا تفعل, لا تفعل.. دعه يدخل .. بر أباك و أحسن صحبته, لعل الله أن يهديه" . طيب اللحظة اللى النبى أمر فيها الجيش أنه يستعد للرحيل من المعسكر..بتحكى السيدة عائشة و بتقول : "وضعت يدى على صدرى, فوجدت أن عقدى سقط فقلت أنزل سريعا أبحث عنه حتى يستعد الجيش, وفعلا نزلت و وجدته, ولكن عندما عدت, وجدت أن الجيش قد رحل, فقلت فى نفسى الآن سيفتقدنى الجيش وسيعودوا من أجلى, فجلست تحت شجرة, ومن خوفى نمت"..

      ومن عادة النبى يا جماعة أنه بيسيب جندى فى آخر الجيش عشان لو حصلت مشكلة يلحقها.. فبتحكى السيدة عائشة عن اللى حصل بعد ما نامت تحت الشجرة: فما فقت إلا على صوت" صفوان بن المعطل " (ده الراجل اللى النبى سايبه فى آخر الجيش) . فصفوان لما لاقى عائشة نايمة قام قايل: "إنا لله وإنا اليه راجعون" , فبتقول عائشة: "فقمت على استرجاعه ووالله ما سمعت منه إلا هذه الجملة. فقمت, وكان يعرفنى قبل الحجاب, فما إن رأيته, خمرت وجهى بجلبابى، فاستدار صفوان وأناخ لى الجمل ووالله ما سمعت منه إلا إنا لله وإنا اليه راجعون, حتى وصلت الى المدينة وانضممت للجيش"..طيب مين شافهم بقى ؟ سلول المنافق فقام قايل "والله ما سلمت منه, وما سلم منها, فجرت عائشة مع صفوان" !! والسيدة عائشة معرفتش ان اتقال عنها كدة ومن رحمة ربنا جاتلها حمى شديدة وفضلت قاعدة فى بيتها شهر ... و دى اتسمت حادثة الإفك و الإفتراء على أشرف و أطهر امرأة ، حبيبة رسول الله و أم المؤمنين.. طيب حيحصل إيه والنبى والصحابة هيعملوا إيه بعد ما يسمعوا الإشاعة و الإفتراء ده ؟

      ده اللى حنعرفه بكرة إن شاء الله. ❤

      حذف
    54. الحلقة (147)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :) ��
      "حادثة الإفك " الإفتراء على أم المؤمنين عائشة زوجة رسول الله(ج2)

      جيش المسلمين راجع من غزوة بنى المصطلق و فى طريقه للمدينة ..و عائشة بتقول أن النبى كان ممشى الجيش بسرعة عشان كان عايزهم يفرغوا الطاقة السلبية وشحنة الغضب بعد كلام عبدالله بن أبى بن سلول "المنافق" لما قال لئن رجعنا إلى المدينة ليخرجن الأعز منها الأذل (يقصد بالأذل النبى عليه الصلاة و السلام :'( (،فلما الجيش وقف ناموا شوية ولما صحيوا.. النبى قال يلا نكمل الطريق ، ،فعائشة بتحط يدها على رقبتها .. ملقتش العقد بتاعها و نزلت تدور عليه والجيش اتحرك و مخدوش بالهم أن عائشة مش فى الهودج .. جه صفوان بن المعطل وكان صحابياً جليلاً ، النبى كان مخليه فى آخر الجيش عشان لو حاجة وقعت منهم ، فيبقى متابع.. فجه صفوان وشاف السيدة عائشة ، و راح قايل :إنا لله وإنا اليه راجعون و أناخ ليها الجمل و منطقش بكلمة لحد ما وصلها لغاية المدينة ، خلال الوقت ده كان النبى مشغول جداً بسلول فمحسش بغياب عائشة من الجيش..

      و وصل صفوان وعائشة للمدينة، فأول ما دخل بيها على باب المدينة أناخ لها الجمل ونزلت عائشة من غير ما يبصلها ... عائشة مش فى دماغها حاجة ،لما نزلت راحت على بيتها وبالنسبالها الموضوع خلص خلاص .. سلول شافهم وهما داخلين فبص كدة وقال : والله ما سلِمت منه وما سلِم منها ، فجر بها صفوان (يعنى زنى ) .. وبدأ يقول للى حواليه و يفترى عليها رضى الله عنها و يقول : دى مش أول مرة يبقوا سوا ، ده صفوان كان بيروح لعائشة البيت والنبى مش موجود وفضل بن سلول يتكلم يتكلم والإشاعة تنتشر و تنتشر .. طيب فين عائشة من كل ده ؟ هى بتقول : كان مِن فضل الله علي أن مرضتُ بالحمى (جاتلها حمى فقعدت 5 أو 6 أيام غايبة عن الوعى متعرفش إيه اللى بيتقال و ده من فضل و رحمة ربنا على عائشة )

      ويمشى الموضوع فى المدينة والناس بتتكلم .. ربنا فى القرآن بيصور المشهد بيقول عزو جل : "إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ (سورة النور) .. طيب هم الصحابة كانوا بيتكلموا .. صح ؟ يعنى الصحابة كانوا مصدقين ؟ لا طبعا.. اللى حصل انهم نقلوا الكلام .. زى مثلا لما واحدة تميل على واحدة تانية وتقول لها: أنا سمعت كذا وكذا عن فلانة، أنا مش مصدقة بس سمعتهم بيقولوا كدة ، أهو ده فى حد ذاته حرام ،نقل الكلام نفسه حرام لأنه تشهير ..الشيخ الشعرواى قال فى تفسير الحتة دى أن المفروض الكلام بيتنقل من اللسان للأذن يعنى اللى بتتلقى الكلام هى الأذن مش اللسان بس ربنا بيقول إذ تلقونه بألسنتكم ،فده دليل على السرعة فى انتشار الكلام بينهم ، وأنه بيتنقل من حد للتانى للتالت بسرعة من لسان للسان ) فانتشر الخبر..

      طيب فينك يا رسول الله دلوقتى؟؟

      يتبع ..

      حذف
    55. الكلام وصل للنبى ، النبى زعل و تعب وكان يبكى ليل نهار .. طيب والصحابة ؟ فى من الصحابة اتكلموا (نقلوا الكلام) منهم مسطح بن أثاثة و حسان بن ثابت (ده اللى قال بيت الشعر المعروف فى رسول الله " وأجمل منك لم ترى قط عينى وأفضل منك لم تلد النساء ،خلقت مبرأً من كل عيبٍ كأنك قد خُلقت كما تشاءُ ) تخيلوا حسان كان من ضمن اللى اتكلموا !! أيوة حسان بشر ..أخطأ ..و على فكرة حسان مش مصدق الكلام هو مجرد بس نقل الكلام . عائشة بتحكى و بتقول : قعدت أيام فى الحمى فلما حسيت بشوية تحسن فأردت أن أقوم فأذهب الى المناصع (المناصع دى منطقة فى المدينة فيها حمامات نسائية فزمان مكنش فى حمامات فى البيوت فكانت الحمامات فى منطقة بعيد شوية عن البيوت) فخدت عائشة معاها واحدة ست اسمها أم مسطح .. فماشيين سوا ،فأم مسطح اتكعبلت فقامت قايلة : تَعِس مسطح (زى ما بنقول مثلا يخربيت فلان )

      فتقولها عائشة : اتقى الله يا أم مسطح أتسبين مسطح وهو من أصحاب بدر ؟ ( اصل عائشة متعرفش حاجة من اللى نقله عنها مسطح.. بس شوفتوا أد إيه السيدة عائشة رقيقة وطيبة بتدافع عنه) فأم مسطح بصت لها وقالت : يا بُنية أولا تعرفى ما قاله فيكى ؟ قالت عائشة : لا والله !! وما يقول فىّ ؟ قالت يا بُنية أو ما عرفتى ما يقوله الناس ؟! قالت: لا والله وما يقول الناس ؟؟ قالت يقولون كذا وكذا وكذا (حكيتلها كل الى فات) ..فبتقول عائشة ، فلم أصدق أذنى وعدت أسوأ مما كنت و بكيت و بكيت وقلت يا أم مسطح أو يتكلم الناس فى هذا ؟؟ قالت نعم يا بُنية .. قالت أو بلغ ذلك رسول الله ؟؟ ... قالت نعم يا بُنية ، قالت أو بلغ ذلك أبى ؟؟ قالت نعم .. فبتقول عائشة: ظللت أمشى كأنى لا أرى (مش شايفة قدامى) وجعلت أبكى حتى عُدت الى بيتى (بيت النبى صلى الله عليه وسلم ) وجعلت أبكى وأبكى أنتظر قدوم النبى (خلى بالكم مش هتحصل مواجهة.. مش هتقدر.. صعب ..) ،

      طب والوحى ؟ الوحى خلال الشهر ده كان بينزل على الرسول ﷺ بس مافيش حاجة بخصوص موضوع عائشة. بينزل عادى بآيات تانية لكن شهر كامل مفيش وحى يبرأ عائشة ... وبتقول عائشة أنها قبل ما تعرف اللى حصل من أم مسطح .. : وما كان يُريبُنى من رسول الله (مافيش حاجة كانت مخليانى مستغرباه) إلا أنى لا أجد منه اللطف الذى كنت أجده (ماكنش بيدلعنى زى الأول .. تخيلوا زوج سمع كدة عن مراته وأقصى حاجة عملها أنه قلل دلعه ليها شوية )

      بس فى نقطة مهمة هو النبى زعلان منها ليه؟هو صدق اللى اتقال ؟ طبعا لا .. أمال زعلان ليه؟ النبى زعلان عشان مش بيطيق على حبيبته الهوا ، مابالكم بئه باللى بيتقال ؟! عارفة لما يبقى ليكى صاحبة و بتحبيها أوى و فى يوم تحط نفسها فى موقف تخلى الناس يفهموها غلط.. بتلاقى نفسك بتعاتبيها و زعلانة منها و ممكن تزعقيلها عشان مبتستحمليش عليها حاجة وحشة.. أو ابنك يتأخر و من قلقك عليه تزعقيله و تخاصميه ❤.. أهو الموقف كده بالظبط .. قصة حب كبيرة بينه صلى الله عليه و سلم و بين عائشة رضى الله عنها ..

      فاكرين لما عمرو بن العاص سأل النبى : يا رسول الله أى الناس أحبُ اليك ؟ فيقول عائشة (بمنتهى الرجولة ..لو شاب دلوقتى اتسأل السؤال ده هيتكسف يقول انه بيحب مراته حتى لو بيحبها فعلا لكن النبى كان سيد الرجال صلى الله عليه وسلم وكمان قالها باسمها .. مش عيب <3) فيقول عمرو : من الرجال يا رسول الله ؟ فيرد و يقول :أبوها ...فاكرين كان النبى يدلعها و يقولها يا عائش إنى أعلم متى تكونين عنى راضية ومتى تكونين عنى غضبى، فقالت وكيف تعلم ذلك يا رسول الله .. فقال : إن كنتى عنى راضية قلتى لا ورب محمد وإن كنتى علىّ غضبى قلتى لا ورب إبراهيم ..فضحكت عائشة وقالت والله لا أهجر إلا اسمك يا رسول الله ( انا بخاصم اسمك بس يا رسول الله لكن مقدرش أخاصمك أنت ابداً .. صلى الله عليه وسلم) ..

      فاكرين لما مرة راحت له وقالتله يا رسول الله كل نسائك لهن كًنية إلا أنا فصعبت عليه عشان ربنا مرزقهاش بالخلفة فحب يطيب بخاطرها فقال لها يا عائش أنت أم عبد الله (عمل لها كُنية باسم ابن أختها عشان ما تزعلش ،شوفتوا أد إيه بيحب يراضيها !! <3)

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    56. الحلقة (148)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :) ��
      "حادثة الإفك " الإفتراء على أم المؤمنين عائشة زوجة رسول الله(ج3)

      نكمل سوا حادثة الإفك ، على فكرة حادثة الإفك من أشد المواقف على رسول الله (وكلمة إفك معناها غير كلمة كذب ، كذب يعنى حاجة موجودة واتحورت لكن إفك يعنى حاجة مالهاش أى وجود ..حاجة حد ألفها و اخترعها تماماً يعنى مالهاش أى أساس من الصحة. ( ، العلماء بيقولوا أيهم أشد على النبى .. غزوة أُحد أم تعذيب الطائف أم الإفك ؟؟عائشة سألت النبى مرة و قالت يا رسول الله هل مر عليك يوم أشد من أُحد ؟ فقال لها ؛نعم يوم لقيت القوم بالطائف فخرجت أهيم على وجهى و يكمل النبى كلامه لآخر الحديث إنه تعب أوى ... فنقدر نقول أن يمكن لو كان النبى اتسأل أيام الإفك نفس السؤال ده ؟ كان قال: أن حادثة الإفك كانت أشد حاجة عليه .. عارفين فى ناس بتقول أن إيذاء سلول للنبى كان أشد من أبى جهل لأن أبو جهل أذاه راجل لراجل فى حرب لكن سلول أذاه فى شرفه وعِرضه وأن التعب النفسى اللى مر بيه النبى فى حادثة الإفك كان أشد من تعب غزوة أُحد لأن الوجع البدنى أهون من الوجع النفسى و عائشة دى كانت مراته حبيبته و الموضوع استمر شهر كامل.. يعنى معاناة كبيرة ..و أكتر شئ بيوجع كسرة القلب <3.. أصل ربنا سمى نفسه الجبار عشان القلوب المجروحة المكسورة محتاجة جبر <3.. تعالوا نفتكر سوا أد إيه النبى كان بيحب عائشة وأد إيه عائشة كانت بتحب النبى علشان نحس أد إيه النبى اتعذب واتأذى فى مشاعره ، و أد إيه عائشة اتألمت لدرجة أنها قالت : كاد البكاء فالق كبدى :'( ..يبقى مرة النبى عند عائشة فى البيت وعايز يقوم يصلى فيستأذنها قبل ما يقوم يصلى (صلاة السنة مش الفريضة، طبعاً الفريضة مافيهاش استئذان ..طب إيه المشكلة ليه استأذنها فى صلاة السنة !! طب ما يقوم يصلى على طول ؟
      النبى صلى الله عليه وسلم استأذن احتراما لوجود زوجته.. شوفتوا أدب مع الزوجة أكتر من كدة !! )

      فحيقولها يا عائش أتأذنين لى أن أقوم أصلى لربى ساعة ؟ فتقوله: يا رسول الله إنى لأحبُ قربك وأكره فراقك ولكنى أُحب الذى تحب ، قم بأبى أنت وأمى يا رسول الله.. فيقوم يصلى ويصلى، فهى شيفاه طول الصلاة بيبكى فبعد الصلاة بتسأله و تقول : يا رسول الله بتبكى ليه ؟ أنت معندكش ذنوب و قد غفر لك الله ما تقدم من ذنبك وما تأخر ؟؟ فقال لها: يا عائش أفلا أكون عبداً شكوراً ♡ .. ويوم وفاة النبى حنحكيه بالتفصيل بعد كدة..حيبقى بيموت صلى الله عليه و سلم و كان يتصبب عرقاً ويغمى عليه ويفوق ويغمى عليه ويفوق فعائشة قاعدة جمبه و وخداه فى حضنها و عمالة تبكى و تمسح العرق و تدعى له فيفتح عينيه ويقول لها : والله يا عائش إنه ليهون علىّ الموت أنك زوجتى فى الآخرة <3 ( بيحبها لآخر لحظة فى حياته .. و بيراعى مشاعرها و بيصبرها على فراقه رغم تعبه الشديد و يطمنها بأنهم حيبقوا سوا فى الجنة :') )

      و بعد وفاته صلى الله عليه و سلم حتقول السيدة عائشة : والله مات رسول الله وهو بين سحرى ونحرى (بين صدرى ورقبتى يعنى كانت حضناه ) و تحكى عائشة و تقول أن قبل ما النبى ما يموت بلحظات دخل عليهم عبد الرحمن بن أبى بكر (أخوها) وفى يده السواك فأخدته عائشة و قطمته ولينته ببقها وبعدها إدته للنبى فاستاك (غسل سنانه) وكانت آخر حاجة تدخل فمه.. فتقول عائشة : من كرم الله علىّ أن النبى مات فى حجرتى وفى ليلتى بين سحرى ونحرى وأن الله جمع بين ريقى وريقه قبل أن يموت (آخر حاجة دخلت فى جوف النبى كانت ريق عائشة لما لينت السواك ببقها).. شايفين الرومانسية <3..شايفين أد إيه كان حبه لعائشة و تخيلوا الجرح الكبير اللى حيتعرضوا له بعد ما يتقال أن عائشة زنت مع صحابى (حاشاها رضى الله عنها وأرضاها)

      يتبع ..

      حذف
    57. طيب دلوقتى امبارح اتكلمنا على أن النبى مصدقش اللى اتقال فى عائشة.. بس هو كان تعبان و مهموم.. شايل هم كبير .. مراته حبيبته حد اتجرأ يمسها بسوء ، السيدة عائشة بتقول: كنت أجد فى عينيه صلى الله عليه و سلم الحزن والهم.. ولا أدرى ما الذى به ؟ وأرى الدموع فى عينيه ولا أدرى ما به ؟ (مارضيش ﷺ حتى يقولها علشان هى كانت عندها حمى و تعبانة فخايف لما تعرف تتعب أكتر ) ...

      فيوم ما عرفت من أم مسطح اللى اتقال عليها.. استنت النبى يرجع البيت فقالت له يا رسول الله أتأذن لى أن أُمرض فى بيت أبى ؟ (عايزة تروح بيت أبوها .. عايزة تتأكد من أبوها وأمها يمكن أم مسطح غلطانة ..عائشة مش قادرة تصدق) فقال النبى :نعم يا عائشة (مقلهاش لا مش هتخرجى غير لما أعرف حقيقة الكلام ده إيه.. شايفين اهو أنه سمح لها بالخروج ده دليل أن النبى متأكد أنها بريئة ♡) ..

      فبتقول عائشة : فخرجت حتى وصلت إلى بيت أبى فمكنش فى البيت كان فوق السطح بيصلى ويبكى، فقلت يا أماه (فأمها لقيتها بتبكى ففهمت أن عائشة عرفت) فقالت: هونى عليكى يا بُنية ، قلت يا أمى أحقاً ما يقوله الناس ؟؟ فقالت نعم يا بُنية ، قالت: أو عَلِم ذلك رسول الله ؟؟ قالت نعم يا بُنية،، يا بُنية هونى عليكى ، فما من إمراةٍ وضيئة (حلوة) عندها زوج يحبها ولها ضرائر إلا وأكثرن عليها ( طبعا هى بس بتقول أى حاجة، كانت عايزة تلاقى مخرج تهون بيه على عائشة) فقالت عائشة : ولِمَ لم تخبرينى ؟؟ فقالت: ما استطعت (مش قادرة أقولك ، خفت عليكى، أنتى مريضة)،، فدخل أبو بكر الصديق (وكان سمع كلامهم)

      فقالت عائشة :يا أبتى أو حقاً ما يقوله الناس ؟؟ أوعَلِم رسول الله ؟ قال نعم .. فبتقول عائشة : فظللت أبكى وأبكى حتى كاد لا يرقأ دمعى ولا أكتحل بنوم ولا آكل طعاماً ولا أشرب شراباً.. كنت أبكى ليل نهار حتى ظن أهلى أن البكاء فالق كبدى (حموت من كتر البكاء) ..ده كان وضع عائشة ،طب النبى كان بيعمل إيه دلوقتى ؟

      حنعرف بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    58. الحلقة (149)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :) ��
      "حادثة الإفك " الإفتراء على أم المؤمنين عائشة زوجة رسول الله(ج4)

      شفنا امبارح عائشة بعد ما استأذنت النبى عليه الصلاة و السلام انها تروح لبيت أبوها و هناك فضلت بتبكى و مش قادرة تصدق أن اللى اتقال عليها ده صحيح ..طب النبى كان بيعمل إيه دلوقتى ؟ يا ترى كنت مصدق يا رسول الله ؟ .. استحالة.. طبعا مكنش مصدق..اوعوا تصدقوا أن النبى كان مصدق الكلام ده .. فى ناس بتحكى حادثة الإفك دى وتقول أن النبى صدق وأنه بشر فوقع فى قلبه ما يقع للبشر !! .. أبدا أبدا ..طبعا مكنش مصدق.. استحالة.. أومال مالك يا رسول الله ؟؟ شوفوا بقى عظمة محمد اللى كل مرة بتبان أكتر ، محمد الزوج مصدق جداً أن عائشة ماعملتش كدة ، محمد الزوج يقدر دلوقتى يعاقب كل اللى بيتكلم فى مراته لكن محمد القائد ، قائد الدولة لازم يكون عنده دليل علشان يحكم حكم ، عندك دليل يا رسول الله ؟ لا معنديش دليل ... فهو ﷺ ماكنش حاكم ديكتاتورى ..حاشاه ﷺ ،

      أى حاكم ديكتاتورى دلوقتى لو حد اتكلم عن مراته كلمة ، أبسط حاجة يعملها يدخل الحد ده السجن و يوقف الفتنة دى .. سواء دخل الشخص ده ظلم أو لا مش مهم .. القائد له وضع سياسى.. زى قصة سيدنا يوسف عليه السلام لما اتسجن ظلم لمجرد أن الناس بدأت تتكلم عن حب امرأة العزيز له ..مع أنها هى اللى كانت غلطانة.. و رغم كدة اتسجن سيدنا يوسف رغم أنه برئ .. "قَالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَن نَّفْسِي ۚ وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِّنْ أَهْلِهَا إِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ (26) وَإِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ (27) فَلَمَّا رَأَىٰ قَمِيصَهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِن كَيْدِكُنَّ ۖ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ (28) يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَٰذَا ۚ وَاسْتَغْفِرِي لِذَنبِكِ ۖ إِنَّكِ كُنتِ مِنَ الْخَاطِئِينَ (29)" و بعدين سجنوووه
      ثُمَّ بَدَا لَهُمْ مِنْ بَعْدِ مَا رَأَوُا الآيَات ِلَيَسْجُنُنَّهُ حَتَّى حِينٍ (35) (سوره يوسف)

      فالعزيز كان مصدق سيدنا يوسف ومع ذلك سجنه وظلمه علشان كرامته و وضعه السياسى .. فكان النبى يقدر يعمل كده.. صح؟ أه يقدر بس هل النبى ديكتاتور ؟ لا أبدا.. صلى الله على محمد هو اللى بيعلم البشرية العدل.. فإزاى ما يبقاش عادل .. طيب معاك دليل يا رسول الله ؟ معاك دليل أن حد سمع سلول بيقول الكلام ده فنعاقبه ؟ للأسف لا ..أصل سلول حكى الكلام ده للمنافقين و محدش منهم حيقول عليه وهم بسرعة نشروا الكلام، فالنبى بقى متكتف ، النبى الزوج يقدر ياخد رد فعل عنيف لكن النبى القائد لازم يبقى محايد لأنك يا رسول الله قائد الدولة لازم يكون معاك دليل وبناءً عليه تحكم ..

      طيب إيه الحلول اللى قدامك يا رسول الله ؟؟ دلوقتى النبى قصاده 3 حلول .. الحل الأول أنه يطلقها (مش فى سياسيين بيعملوا كده؟ ..لو حد اتكلم عن مراته يطلقها ويريح نفسه ويبعد عن وجع الدماغ.. سواء كانت مظلومة أو لا) بس النبى مش حيظلم عائشة أبدا، طيب و الحل التانى هو أنه بكل عنف و قوة يحاسب أى حد يجيب سيرة مراته، بس أنت مش معاك دليل يا رسول الله ولو عملت كدة تبقى أنت ديكتاتور.. وحاشاه صلى الله عليه وسلم... طيب الحل التالت إيه ؟ انه يكون على الحياد لحد ما يبقى فى يده دليل يثبت بيه براءة عائشة وده اللى النبى حيختاره ﷺ (شوفتوا عظمة قائد أعظم من محمد ﷺ..مفيش أعظم منه صلى الله عليه وسلم ) .. هيفكر النبى فى فكرة جميلة أوى ..

      يتبع ..

      حذف
    59. هو دلوقتى محتاج يثبت براءة عائشة طيب هيثبتها إزاى ؟النبى عايز المجتمع نفسه هو اللى يثبت براءة عائشة ..فحيحاول النبى صلى الله عليه و سلم يعمل رأى عام ، شريحة من المجتمع تأيده وتبقى فى صفه وهم اللى يحفزوا باقى الناس أنهم يثبتوا براءة عائشة.. طيب فى اتنين جمال أوى قاعدين بيتكلموا مع بعض الاتنين دول هما أبو أيوب الأنصارى وأم أيوب (فاكرينهم الى استضافوا النبى لما هاجر للمدينة ) أبو أيوب بيقول لأم أيوب: أسمعتى ما قيل يا أم أيوب ؟ قالت نعم ، وقالت يا أبا أيوب أتصدق ما قيل فى عائشة ؟؟ قال لا والله ،

      فقال : يا أم أيوب لو كنتى مكان عائشة أتفعلين ما قيل فى عائشة ؟ قالت لا والله حاشى لله، فقال : وعائشة خيرٌ منكِ عند الله .. قالت أعلم.. وأنت يا أبا أيوب أكنت تفعل الذى قيل فى صفوان ؟؟ قال : لا والله وصفوان خيرٌ منى عند الله (يبقى لو أنا وأنتى اللى أقل منهم.. عمرنا ما نعمل كده .. يبقى إزاى عائشة وصفوان يعملوها !!) طيب قلنا أن النبى ﷺ عايز يعمل رأى عام و الناس هى اللى تبرأ عائشة.. طيب هيسأل مين؟ عُمر بن الخطاب (خلوا بالكم لحد اللحظة دى محصلش مواجهة بين الصحابة والنبى فى الموضوع ده .. الموضوع محرج جدا ) حيقول النبى لعُمر: يا عُمر أسمعت ما قيل ؟ فيقوله نعم يا رسول الله .. فما تقول يا عُمر (رأيك إيه؟ ) (فعُمر يرد رد مبهر جداً عُمر )

      فيرد عُمر و يقول : يا رسول الله من الذى زوجك عائشة ؟ فيقول له الله ... فيبتسم عُمر (يعنى إيه ؟ يعنى بيقول له اللى جوزك عائشة هو ربنا. فإستحالة يجوزك واحدة مش كويسة) فالنبى يقول له: قل لهم يا عُمر (يبقى أهو النبى متأكد من براءة عائشة)يروح النبى لأسامة بن زيد ويقول له: يا أسامة أسمعت ما قيل ؟ نعم يا رسول الله ، فيقول له و ما قولك يا أسامة ؟ قال يا رسول الله أهلك وما علمنا عنهم إلا الخير ..فيفرح النبى كدة بقى معايا عُمر وأسامة..

      و يروح النبى لمين كمان ؟لعلىّ بن أبى طالب ..(بس لازم نستوعب رد علىّ صح و لو عرفنا على بيفكر إزاى ،ساعتها حنفهم قصده كويس ) سيدنا علىّ كل اللى شاغل باله أن النبى يبقى كويس، أى حاجة تعكر مزاج النبى ،نمحيها أحسن.. يعنى دلوقتى عندنا هدف يا رسول الله و هو أن الرسالة تكمل و الدعوة للإسلام تنتشر، فأياً كان التمن ممكن ندفعه علشان الإسلام .. ندفعه..(ودى فى حد ذاتها وجهة نظر مش وحشة، يعنى لو حطينا نفسنا مكان سيدنا علىّ بإنى أقعد أفكر فى الموضوع ده والإسلام يقف ...وللا نكمل ؟ إحنا عايزين نفتح مكة، عايزين الإسلام يستقر .. فسيدنا علىّ له وجهة نظر )

      فالنبى يروح لعلىّ و يقول له: يا علىّ أسمعت ما قيل ؟ فقال: نعم يا رسول الله ، فيقوله: فما قولك يا علىّ ؟فيقول على:" يا رسول الله أهلك وما علمنا عنهم إلا خيراً وإن الله لم يضيق عليك ..طلقها وتزوج غيرها " سيدنا علىّ متأكد أن عائشة ما عملتش كدة وعارف أن ربنا أكيد مش هيسيبها وهيتولاها بس علىّ بيوازن بين أمرين.. الأسوأ أن الدعوة تتوقف والسئ أن عائشة تتظلم.. فإحنا ممكن نيجى على عائشة علشان الدعوة تستمر .. فعلىّ مش قصده أنه مابيحبش عائشة..حاشاه بالعكس علىّ كان بيحبها جداً وعائشة كانت دايماً تقول على علىّ كل الخير وهما الاتنين أهل بيت النبى هو ابن عم النبى وهى زوجة النبى ... بس كأن النبى مكنش عايز الإجابة دى فقام راح لبريرة.. مين دى؟

      دى خادمة عائشة .. فسألها: يا بريرة أسمعتى ما قيل ؟ فقالت : نعم يا رسول الله ،فقال: وما تقولين ؟ فتقول بريرة: يا رسول الله أهلك وما علمنا عنهم إلا الخير ، فقال لها : هل رأيتى شئ رابك من عائشة ؟؟ (يعنى شفتى أى تصرف منها خلاكى تستغربى .. طيب بتسأل ليه يا رسول الله ؟ علشان يثبت أن حتى اللى عايشة معاها و اللى هى أدرى بيها بتقول كذا يا جماعة ..فالنبى لما بيسألها مش معنى ده أنه شاكك لكن هو عايز رد مقنع للناس) فقالت نعم (فى حاجة استغربتها ) .. فقال: خير يا بريرة ؟ فقالت: كنت كلما عجنت العجين آتى به لعائشة وأقول يا عائشة احفظى العجين (لحد ما يخمر علشان نخبزه ونعمله عيش) فكانت عائشة لا تهتم وتنام وتأتى الدواجن فتأكله (عائشة بتنام فبتيجى الفراخ ^_^ فابتسم النبى و قال :أرأيتى شئ غير ذلك يا بريرة؟ فقالت : لا..

      و بعدين راح النبى الى زينب بنت جحش "زوجة النبى" ودى اللى بتنافس عائشة على قلب النبى (شوفوا أخلاق زينب ) فقال النبى: يا زينب أسمعتى ما قيل ؟؟ فقالت : نعم يا رسول الله ، فقال : وما تقولين يا زينب ؟ فقالت أصون سمعى وبصرى (أنا مش حأذى ودانى بالكلام ده يا رسول الله ) أهلك ، وما علمنا عنها إلا الخير والله ما رأيت من عائشة إلا كل الخير والدين والتقوى والعفاف ..و دلوقتى حيروح النبى و يقف على المنبر ويبدأ يواجه الناس و يحاول أنه يكسب الناس فى صفه.. علشان يعاقب ابن سلول المنافق..طيب حيقول إيه صلى الله عليه و سلم ؟

      حنعرف بكرة إن شاء الله❤

      حذف
    60. الحلقة (150)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :) 🌷
      "حادثه الإفك " الإفتراء على ام المؤمنين عائشة زوجة رسول الله(ج5)

      شفنا إمبارح النبى عليه الصلاة و السلام و هوه بيحاول يعمل رأى عام عشان يقدر يعاقب سلول المنافق ، و بدأ يسأل اكتر من حد عشان يضمن ان فى ناس مأيداه فى تبرئة عائشة..النبى محمد و حبيبته عائشة فى معاناة و ازمة و جرح كبير النبى ﷺ حزين ان حد مس حبيبته بكلمة و عائشة ميتة من العياط عشان مش قادرة تتخيل ان ممكن حد يفكر انها تعمل شئ يمس حبها لرسول الله.. و مش مصدقة انها حطته فى موقف صعب بالشكل ده..

      و انقطع الوحى و مفيش وحى بينزل على رسول الله بالآيات.. و الأزمة دى حتستمر لمدة شهر ..طيب النبى عمل رأى عام و حيقف دلوقتى على المنبر و يبدأ يواجه الناس بالآراء الى معاه ويحاول أنه يكسب الناس فى صفه و يقف النبى على المنبر و يقول : أيها الناس إن هناك رجلاً بلغ أذاه الى أهل بيتى ووالله ما علمت عن عائشة إلا خيرا (هو بنفسه بيبرأها فده أكبر دليل أنه مكنش مصدق الكلام ده) ولقد ذكروا لى رجلاً من أصحابى (يقصد صفوان بن المعطل) وما علمت على صفوان الا خيراً (وكمان برأ صفوان ، يعنى النبى مش مصدق أن هما الاتنين يعملوا كده وبرأهم الاتنين)

      و يكمل النبى كلامه و يقول : أيها الناس والله إن صفوان كان لا يدخل البيت الا معى (بيقولهم كده علشان الكلام اللى اتقال أن صفوان كان بييجى لعائشة البيت والنبى مش موجود .. شوفتوا الموقف الصعب الى اتحط فيه النبى.. اضطره انه يتكلم لحد تفاصيل صعبه ازاى( !!
      فسيدنا سعد بن معاذ مش قادر يستحمل الكلام ده فقام وقال يا رسول الله فداك أبى وأمى وعِرضى إن كان هذا الرجل من الأوس (لأن سعد أوسى) مُرنى آتيك برأسه وإن كان من إخواننا من الخزرج فمرنى أفعل ما تشاء

      (اصل المنافق بن سلول يبقى خزرجى ..فسعد نسب الأمر للنبى .. عشان يبان ان سعد قتل بن سلول الخزرجى تنفيذ لأمر النبى فبتالى مش حتحصل مشاكل بين الاوس و الخزرج ) فقام واحد تانى اسمه سيدنا سعد بن عُبادة ( وكان خزرجى بس هو حيحصل منه تصرف مش صح عشان خدته النعرة القبيلية فحيقوم يرد على سعد بن معاذ و يقول : كذبت يا سعد بن معاذ ، فأنت لا تستطيع أن تقتل رجلاً منا فأنا سيد الخزرج .. فيقوم واحد تالت اسمه أُسيد بن حضير (صاحب سعد بن معاذ .. وكان أوسى برده) فقال يا سعد بن عُبادة : كذبت أنت منافق تدافع عن منافق (أسيد يقصد ان مدام بتدافع عن سلول يبقى أنت اكيد زيه !) و كلمة من هنا و كلمة تانية من هنا فقامت خناقة ... والنبى مش ناقص ﷺ.. فنظر اليهم النبى ودمعت عيناه

      و راح قايل: أبدعوى الجاهلية وأنا بين أظهركم ؟ (هترجعوا للجاهلية وانا فى وسطكم) اسكتوا اسكتوا ما لهذا جئت.. ما لهذا جئت.. فسكتوا ونزل من على المنبر يبكى :'(، و دخل الى بيته ... و فى حاجة مهمة حصلت هيه ان صفوان بن المُعطل " اللى اتهموه مع عائشة رضى الله عنها" لما عرف أن حسان بن ثابت نقل كلام عليه ،مقدرش يمسك اعصابه فأخد القوس بتاعه وراح ضرب حسان ،فراح حسان أشتكى للنبى، فجاب النبى صفوان و قال له : يا صفوان.. هل ضربته؟

      فقال : نعم يا رسول الله ، فقال له و لماذا يا صفوان؟ (شوفوا رد صفوان وأخلاقه وأخلاق الصحابة مع النبى ) وطى صفوان وشه فى الأرض وقال يا رسول الله لقد أتهمنى فى عِرضى (مش قادر يقوله فى عِرضك !!) فقاله شتمنى فى عِرضى انا ، فقام النبى قال له : عليك دية يا صفوان، بس النبى هو اللى حيتحمل الدية و حيدفعها لحسان بن ثابت..شايفين اد ايه النبى بيشق على نفسه و بيتحكم فى اعصابه..

      طيب دلوقتى النبى ﷺ تعبان .. و فى بيته لا بياكل و لا بينام .. طيب فين عائشة بقى ؟ عائشة فى بيت باباها أبو بكر الصديق و بتقول : والله ظللتُ ثلاثون يوماً لا يرقأ دمعى ولا أكتحل بنوم ولا آكل طعاماً ولا أشرب شراباً.. كنت أبكى ليلآ و نهارآ حتى ظن أهلى أن البكاء فالق كبدى .. فبتقول حتى إن كان فى اليوم الثلاثين دخلت عليا صاحبتى من الأنصار (واحدة صاحبتى) فرأت حالى فأشفقت علي.. فلم تتكلم و جلست تبكى معى فجلسنا نبكى سوياً وأبى يبكى وأمى تبكى..

      حتى دخل علينا رسول الله ( و دلوقتى أول مواجهة فى الموضوع ده حتحصل بين عائشة و رسول الله)

      و حنعرف تفاصيلها بكرة إن شاء الله❤

      حذف
    61. الحلقة (151)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :) ��
      "حادثه الإفك " الإفتراء على أم المؤمنين عائشة زوجة رسول الله(ج6)

      شفنا امبارح إن مفيش وحى بآيات تنزل تحل موضوع كذب و إفتراء بن سلول.. و حاول النبى عليه الصلاة والسلام يعمل رأى عام بس مش حينفع بسبب الخناقة اللى كانت حتحصل بين الأوس و الخزرج .. و شفنا عائشه بتبكى فى بيت باباها و بتبكى أمها و يبكى أبو بكر الصديق أبوها و يدخل عليهم النبى صلى الله عليه وسلم فبتقول عائشة فسلم عليّ ونظر إلىّ (وأول مرة يبص لعائشة عينه فى عينها و يكلمها كلام مباشر و يتفتح الموضوع بينهم)

      فقال النبى : يا عائشة علمتِ ما قيل ؟ فقالت: نعم يا رسول الله ، فقال: يا عائشة إن كنتى بريئة فسيبرأك الله تعالى وإن كنتى قد ألممتى بذنب فأستغفرى الله وتوبى إليه فإن العبد إذا أذنب وتاب غفر الله له ..(هوه فيه إيه؟ شاكك فيها ؟ لأ .. أومال في إيه ؟ فى مشكلة .. إحنا عايزين دليل نواجه بيه المجتمع..الحادثة و التهمة دى مش سهلة و كفاية إنها حصلت فى مجتمع مغلق.. يعنى لو فى مجتمعنا دلوقتى واحدة رجعت مع واحد بالليل حتبقى كارثة خصوصآ لو فى منطقة ريفية . فمابالك إن ده يحصل فى مجتمع بعاداته اللى من 1400 سنة)

      فبتقول عائشة فنظرت إليه وجف دمعى (عايزة تقول هو فى احتمال!! ) فقلت : ما تقول يا رسول الله !! فلم يرد .. فراحت لأمها فقالت: ياأمى أجيبى عنى رسول الله ،فقالت والله يا بُنية لا أدرى ما أقول .. يا أبتى أجب عنى رسول الله ، فقال يا بُنية لا أدرى ما أقول لرسول الله فحست عائشة أنها لوحدها و مفيش فى اللحظة دى ملجأ ولا منجا من الله إلا إليه سبحانه وتعالى.. فبصتلهم وبكت وقالت والله إنى أرى فيكم أنكم سمعتم أمراً وصدقتموه حتى أستقر فى أنفسكم .. ووالله لو قلت لكم أنى بريئة والله يعلم أنى بريئة ، ما صدقتمونى ...ولو أعترفت على نفسى بذنبٍ لم أفعله ،صدقتمونى والله يعلم أنى منه بريئة.. فوالله لا أجد لكم إلا كما قال أبو يوسف ( تقصد سيدنا يعقوب) و قالت : فصبرٌ جميل والله المستعان على ما تصفون،،

      فبتقول عائشة : فتركتهم و ذهبت إلى فراشى وأعطيتهم ظهرى وأضطجعت وغطيت رأسى و ظللت أبكى وأبكى وأبكى ووالله ما قام أحد ولا دخل أحد ولا خرج أحد .. فنظرت إلى رسول الله فإذا تلبسه الوحى فأرتجفت أطرافه و تصبب عرقاً كما كان يحدث حين يتنزل به الوحى، فعلمنا أنه يُوحى إليه .. فظل النبى يتصبب عرقاً و يوحى إليه.. يوحى إليه .. يوحى إليه (آيات كتيرة ) حتى إذا سُرى عنه ( جبريل مشى) رأيته يضحك وما ضحك منذ ثلاثين يوماً (تعبان و مضغوط من موضوع الإفك) فقال : يا عائش أبشرى أبشرى لقد أنزل الله برائتك ،

      بتقول عائشة فقالت أمى قومى إلى رسول الله .. وقال أبى قومى إلى رسول الله .. فقلت: والله لن أقوم إلا لربى الذى برأنى فسجدت شكر لله عز وجل ..طيب إيه الآيات اللى نزلت فى عائشة ؟ تأملوا الآيات الجميلة قال تعالى : " إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّكُم بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿١١﴾ لَّوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَـذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ ﴿١٢﴾ لَّوْلَا جَاءُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاءِ فَأُولَـئِكَ عِندَ اللَّـهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ ﴿١٣﴾وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَا أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿١٤﴾ إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّـهِ عَظِيمٌ ﴿١٥﴾ وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَـذَا سُبْحَانَكَ هَـذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ ﴿١٦﴾ يَعِظُكُمُ اللَّـهُ أَن تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿١٧﴾ وَيُبَيِّنُ اللَّـهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿١٨﴾" (سوره النور(.

      والذى تولى كبره منهم .. المقصود بيها عبد الله بن أبى بن سلول "المنافق " فربنا بيتوعده بعذاب عظيم ، و الآية اللى بتقول لولا إذ سمعتموه ظن المؤمنون والمؤمنات بأنفسهم خيراً...دى المقصود بيها الناس اللى زى أبو أيوب الأنصارى وأم أيوب .. فاكرين لما قالوا إن مستحيل ده يحصل من صفوان وعائشة.. و أما الآية : لولا إذ سمعتموه قلتم ما يكون لنا أن نتكلم بهذا سبحانك هذا بهتان عظيم .... يعنى زى زينب لما قالت إن ده محصلش و مشفناش من عائشة غير كل خير، و قالت عايزة أحفظ ودنى من الكلام ده..،

      يتبع ..

      حذف
    62. و ينزل تشريع حد قذف المحصنات، قال تعالى: " وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُولَـئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿٤﴾" فبعد ما تتحمل عائشة كل البلاء دة و تدفع التمن دة و تتعذب نفسياً عشان بعد كدة كل بنت مسلمة تعيش بكرامة.. وربنا يحميها إن حد يقول عليها ربع كلمة.. نزل تشريع يحمى الأعراض بإن اللى يتكلم على أى واحدة أو واحد من غير أربع شهود فحيبقى جزاؤه انه يتجلد 80 جلدة (ومن لم يُجلد فى الدنيا حيجُلد يوم القيامة) .. طيب وبعد التشريع ده فى ناس هتتجلد فعلاً ؟ اه زى سيدنا حسان بن ثابت الصحابى الكريم حيتجلد (الحق عند ربنا ما بيتقسمش مش علشان ده صحابى مش هجلده لا الحق حق ..و الحق أحق أن يُتبع)

      و يُجلد مسطح بن أثاثة (اللى حارب فى بدر) وتًجلد حِمنة بنت جحش دى أخت زينب بنت جحش زوجة النبى ﷺ... طب واحدة ست تتجلد ؟؟ أه .مدام غلطت.. إحنا ماعندناش فى الإسلام ست و راجل..طب ليه الحد أتطبق عليهم وهما لما أتكلموا مكنش لسة الحد نزل وماكنوش يعرفوا ؟؟ لأن حادثة الإفك دى تطبيق عملى دى قصة عملية علشان تفضل ليوم القيامة لأى حد اتكلم على واحدة فكان لازم
      ينزل الحكم ويتطبق وكمان دى الحادثة الوحيدة فى حياة النبى ، علشان لما نيجى بعدها نقول أن ربنا بيقول : و لكم فى رسول الله أسوةٌ حسنة ..

      فتبقى كل حاجة فى حياتنا حنلاقيها فى سيرة النبى عليه الصلاة والسلام ، فلو كان الحكم مش اتطبق ، يبقى ساعتها كان حيبقى عندنا كدة حاجة ناقصة ، فالإفك حادثة عملية مكتملة ، حصلت الإشاعة والناس اتكلمت ونزل الحد و تم تطبيق الحد وربنا سامح فى الآخر ،،حسان بعد ما اتجلد كان ندمان وعايز يعتذر لعائشة فيقول لها بيت شعر جميل فإن كان قد بلغوكمُ أننى كنت أهجوكمُ فلا رفعت صوتى إلىّ أناملى .. طيب حسان ومسطح وحِمنة ، الناس شهدت عليهم وهما كمان أعترفوا على نفسهم علشان كده أتجلدوا ،

      لكن عبد الله بن ابى بن سلول معترفش، ولا حد أشهد عليه فما اتجلدش (أحنا دينا دين عدل مطلق .. بس عارفين حاجة الحد فى الإسلام بيكفر ويطهر فحسان ومسطح وحِمنة اتطهروا من الذنب لكن سلول ربنا أعطى له فرصة بس برده أصر على الذنب..و كأن ذنب عائشة لازم يشيله سلول يوم القيامة )..طيب ليه استمر الإفك والإفتراء ده لمدة شهر كامل و منزلش الوحى بسرعة ؟ فى حكمة جميلة أوى من ده ..فى مستشرق(عالم أجنبى بيهتم بعلوم الشرق) بيقول كلما أردت أن أُكذب محمد واجهتنى حادثة الإفك أقول هو صادق (كل ما أقرأ عن الإسلام و أقول إن محمد مش نبى و أكيد بيكذب ألاقى نفسى بفكر فى حادثة الإفك.. طب ليه؟ أصل لو محمد هو اللى مألف القرآن .. كان ألف بسرعة آية تبرأ عائشة وخلاص و يحمى شرفه و عرضه لكن يفضل شهر مافيش قرآن بينزل .. فدة أكبر دليل أن القرأن من عند الله تبارك وتعالى
      أجمع العلماء على كفر من سب و شتم عائشة وكفر من سب أبو بكر الصديق و فسق من سب الصحابة ..لأن سب عائشة والصديق تكذيب للقرأن..طب ليه ؟ لأن سب عائشة تكذيب بالإفك أما سب أبو بكر فربنا قال "إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا " فربنا أثبت للصديق الصُحبة لرسول الله. فاللى يسبهم و يشتم فيهم يبقى بيفترى على الله .. شوفتوا ربنا كرم عائشة ازاى! رضى الله عنها

      يتبع ..

      حذف
    63. فى قصة جميلة عن عفو عائشة .. مرة كانت ماشية مع عُروة بن الزبير" ابن أختها" وكان بعد وفاة النبى .. و كان حسان بن ثابت جى من بعيد فشافته فأنفعل عُروة وافتكر اللى حصل أيام الإفك.. فراح و بقى عايز يتخانق مع حسان فمسكته عائشة وسألته إلى أين يا عُروة ؟ قال :تذكرت ما قاله يا خالة ، فقالت يا بنى دعه فإنه كان يدافع عن رسول الله أما سمعت آخر بيت فقد قال إن أبى وأخى وعمى وعرضى لعرض محمد منكم فداء .. (عرض أبويا وعرض عمى وعرض خالى وعرضى لعرض محمد منكم فداء ، أفديه بعرضى)
      آخر حاجة هنحكى عنها هي مسطح بن أثاثة .. مسطح بقى كان أبو بكر بيصرف عليه (تخيلوا.. قال كدة على عائشة وأبو بكر بيصرف عليه) فلما نزلت الآيات وأتأكد أبو بكر أن مسطح متورط .. فأقسم بالله أنه ميصرفش على مسطح أبداً .. اسمعوا بقى رحمة ربنا وعفو الله عز وجل " ولا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَالسَّعَةِ أَنْ يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيم " (سوره النور- آية 22)ٌ
      الآية دى نزلت فى أبو بكر والمهاجرين فى سبيل الله دى المقصود بيها مسطح ربنا ما نزعش منه لفظ المهاجر مخدش منه اللقب ..و فى الآيات ربنا بيقول إن أبوبكر الأحسن إنه يعفى عن مسطح و يصرف عليه وربنا وعد ان اللى يعفى عن حد ظلمه .. ربنا حيعفى عنه.. فبكى أبو بكر وقال : بل أحب أن تغفر لى يا رب ،فرجع أبو بكر الصديق وبقى بيصرف على مسطح أضعاف ما كان بيصرفه قبل كدة ..عارفين الإمام الشافعى بيقول بيت جميل أوى عن العفو .. بيقول : "من نال مني أو علقت بذمتـــــه، أبرأتــــه لله شاكـــرا منتـــــه، أأُرَانى معَوِقَ مؤمن يوم الجزاء، أو أن أسوء محمدا في أمته"

      اللى شتمنى أو علقت فى ذمته يعنى هاخد منه حسنات يوم القيامة ، أبرئته الى الله .. مش عايز منه حاجة ، معقولة أنا أأخر مؤمن يخش الجنة ؟؟ أو أن أسوء محمدا فى أمته .. مش النبى هيزعل لو حد دخل النار فمعقولة أنا أسوئه فى أمته؟؟.. والله يا جماعة لو أخدنا النية دى .. إننا حنسامح عشان ربنا يعفو عنا وعشان ميزعلش النبى .. حنسامح الناس كلها
      و بكدة خلصت حادثة الإفك رضى الله عن عائشة
      و ارضاها

      ميعادنا المرة الجاية إن شاء الله❤

      حذف
    64. الحلقة (152)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :) 🌷
      تلخيص غزوة الأحزاب أو الخندق ❤

      عشان نقدر نستوعب الغزوات سوا.. فاحنا اتفقنا اننا حنزل بوست يبقى فيها تفاصيل كل غزوة فى نقاط مختصرة و كمان أسبابها .. و بعدين حننزل يوميا بتفاصيل الغزوة كلها على حلقات بإذن الله

      #غزوة_الاحزاب
      1- سميت باسم غزوة الأحزاب لأن فيها اتجمع كل حزب من أحزاب الكفار واتفقوا على محاربة المسلمين.. و سميت أيضًا بغزوة الخندق لأن قام المسلمين بحفر خندق يصد العدوان من شمال المدينة و كانت خطة لم يعتاد عليها العرب فهى خطة فارسية.

      2- طرفي القتال :الطرف الأول... اتحاد الكفار من قبائل مختلفة منها (قريش / غطفان / بنى سليم /أشجع) و عددهم 10,000 مقاتل.
      و الطرف التانى..المسلمين فى المدينة و عددهم 3000 جندى.

      3- أسباب الغزوة :
      بعد محاولات الكفار فى الاعتداء على المدينة من بعض القبائل و هزيمتهم على يد جيش المسلمين.. الكفار بدأوا يلاحظوا أن كل قبيلة منهم لو بتحارب النبى لوحدها مش حتقدر تنتصر عليه و على جيش المسلمين..فقرروا يتحدوا ضد المسلمين

      4- أحداث الغزوة:
      **بادر حيي بن أخطب قائد مستوطنة اليهود فى خيبر بانه يجمع الكفار لمحاربة محمد و بدأ يعرض الفكرة على كل قبيلة و كلهم وافقوا على الإتحاد ضد محمد.

      **علم النبى عليه الصلاة و السلام أن الكفار بيستعدوا للإعتداء على المدينة فأخذ بمشورة المسلمين، و كان فى صحابى اسمه سلمان الفارسى اقترح فكرة حفر الخندق لحماية المدينة من الشمال (لأن ربنا أنعم على المدينة بحصون طبيعية و تضاريس تحميها من الشرق و الغرب و الجنوب) و تم أيضًا عمل حصن لحماية النساء و الأطفال جوه المدينة

      ** اتفاجئ الكفار بالخندق و قرروا يفكروا فى حل لدخول المدينة فقرروا يتفقوا مع يهود بنى قريظة و يحاولوا يقنعوهم بأنهم ينقضوا العهد بينهم و بين رسول الله (بنى قريظة عايشين فى جنوب المدينة و بينهم و بين رسول الله معاهدة سلام)
      ** نقض اليهود العهد و كانت نكبة كبيرة فى وسط الغزوة و حاول اليهود فى التخطيط للهجوم على نساء و أطفال المسلمين .

      ** أنعم الله على المسلمين بإسلام نعيم بن مسعود فراح للنبى و قال الشهادة :) .. فالنبى ﷺ قال له يحاول يصد العدوان عن المسلمين و إن الحرب خدعة (يعنى يخفى إسلامه و يحاول يكون وسط الكفار و يعمل أي شئ يصد العدوان).
      ** استطاع نعيم انه يفكك جيش الأحزاب و يوقع بينهم و بين يهود بنى قريظه بطريقه فى منتهى الذكاء.

      ** أرسل الله تعالى الرياح على جيش الكفار فكانت تقتلع خيامهم.

      ** قررت بعض القوى فى جيش الأحزاب أنها تنسحب بعد حصار طويل على المسلمين و بكدة اتفكك جيش الكفار.

      ** نصر الله تعالى المسلمين و كفاهم القتال فبدأ جيش المسلمين فى وضع السلاح..فنزل جبريل على رسول الله يقول : إن الملائكة لم تضع أسلحتها بعد ،" بنو قريظة غدرت إن الله لا يحب الخائنين" فيروح النبى لجيش المسلمين و يأمرهم بقتال بنى قريظة بعد غدرهم بالمسلمين و يتم حصار بنى قريظة لحد ما حيستسلموا ..

      هنعرف بكره ان شاء الله ❤

      حذف
    65. الحلقة (153)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلو على النبى :) ��
      غزوة الأحزاب أو الخندق (ج1)

      إحنا دلوقتى فى سنة 5 هجرية..الكفار بدأوا يلاحظوا إن كل قبيلة منهم لو بتحارب النبى لوحدها..مش بتقدر على النبى, مثلاً أبو سفيان سيد قريش أيقن أنه لوحده مش حيقدر يعمل حاجة, وكمان "حيي إبن أخطب- قائد اليهود" تيقن إنه لوحده مش حيقدر على محمد, وكمان قبيلة " أشجع" و قبيلة"غطفان" وكل دى قبائل يهودية عرفت إنها لوحدها مش حتقدر على المسلمين, طيب إيه الحل ؟ حيقرروا كلهم أنهم يتجمعوا ضد محمد عليه الصلاة و السلام.. و صاحب الفكرة دى كان "حيي إبن أخطب" , و حيي إبن أخطب هو قائد اليهود فى مستوطنة إسمها خيبر, و المستوطنة دى نشأت بعد ما نقض اليهود المعاهدات مع النبى فى المدينة و غدروا وحاولوا يقتلوا رسول الله و أمر رسول الله بطردهم من المدينة فإجتمعوا فى خيبر .. كان حيي إبن أخطب نفسه ينتقم من النبي ويقتله, فجمع قوى عربية ضخمة جداً , جمع كل قبائل اليهود من أشجع وغطفان وبنى سُليم وكمان أبو سفيان سيد قريش ضد النبى.. حقول لكم قصة عن حيي إبن أخطب عشان تعرفوه كويس .. أصل حيي مش يهودى عادى.. ده واحد من كبار أحبار اليهود ( حبر يعنى عالم دين يهودى ) و حافظ التوراة, و زمان أوى سمع حيي عن النبى محمد, فحيي إبن أخطب خد أخوه و راح للنبى.. ( أصل سبحان الله ربنا عز و جل قال فى القرآن :{الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ وَإِنَّ فَرِيقاً مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ} سوره البقره 146... "يَعْرِفُونَهُ" المقصود بها: سيدنا محمد لإن ربنا ذكر مواصفاته كلها فى التوراة ..وفعلاً راح حيي إبن أخطب للنبى فعرفه, فاخو حيي قال : يا حيي ..هو نبى..فماذا تنوى الآن؟ فقال حيي بن أخطب: نويت عداوته ما بقيت.. ( ياااه شايفين الكبر و الإستكبار.. و هوه ده معنى الكفر .. كفر يعنى ستر و غطى .. الكافر هو شخص عرف الحق و ستره و مشى ورا الباطل.. )

      طيب نرجع للغزوة, حيي إبن أخطب عايز ينتقم من النبى و حيبدأ يجمع القبائل .. فراح لأبى سفيان فى مكة, و دعاه للتحالف معاه ضد سيدنا محمد, فوافق أبو سفيان طبعاََ.. و يروح حيي بن أخطب بعد كده لقبيلة غطفان اليهودية, وعرض نفس العرض و وافقوا , و بعدها راح لقبيلة أشجع اليهودية ووافقوا , وبعدها لقبيلة بنى سُليم اليهودية ووافقوا. وجمعت قريش كل حلفائها و بقى عددهم 4000 مقاتل و جمعت قبيلة غطفان حلفائها و بقى عددهم 6000المهم وصل عدد جيش الكفار فى الاخر ل10.000 مقاتل، طبعاً دى كارثة, ووصل الخبر لرسول الله .. طبعا إنتو عارفين إن كان فى أيام رسول الله حاجات شبهه المخابرات دلوقتى, طب حتعمل إيه يا رسول الله بعد ما عرفت الأخبار دى؟ طيب حترد العدوان؟ لأ.. مش حاخد قرار غير بالمشورة .. فيجمع المسلمين ويقول لهم : أشيروا علي أيها الناس, (رغم اللى حصل فى غزوة أُحد من خساير كتير بعد المشورة فى الخروج لمقابلة جيش قريش بس برده ربنا قال: فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ" سورة آل عمران 159 فالمهم بدأ كل واحد من الصحابة يقول رأيه, بس النبى لسة موصلش لحل مناسب, لحد ما يقوم صحابى جميل جداً اسمه "سلمان الفارسي", وكان من بلاد فارس, حكينا عن قصة إسلامه الرائعة قبل كده.. المهم قال فكرة حلوة آوى,

      يتبع ..

      حذف
    66. قال: يا رسول الله إنا كنا فى الفرس إذا حاصرونا .. حفرنا خندقناً حولنا..يعنى إيه؟ يعنى لما ييجى عندنا جيش أضعاف أضعافنا كنا بنحفر خندق حوالينا يعنى حفرة فبالتالى محدش يقدر يوصل لنا..ودى فكرة فارسية ، و النبى عجبته الفكرة, بالرغم إنها فكرة من أفكار بلاد كفار, لكن عجبت النبى وده يدل على إن النبى عليه الصلاة والسلام كانت شخصيته مرنة, طالما الفكرة مش ضد شريعة الإسلام ولا ضد منهجه ومفيهاش حاجة حرام فخلاص مفيش مشكلة لو نعملها، طيب المدينة كلها كانت محاطة بحاجة اسمها "الحارَّة" ربنا سبحانه وتعالى أحاط المدينة بحصون طبيعية من الشرق والغرب والجنوب .. المدينة محاطه بأرض صخرية جداً ومدببة و دى كانت لونها أسود و محدش يعرف يعدى من عليها لا خيول ولا حتى دبابات ^_^ , ومينفعش غير الطيران ووقتها مكانش فيه طيران.فكده كأن المدينة محاطة بمربع ناقص منه ضلع واحد وهو شمال و هنا بقى حنحتاج ننفذ فكرة سلمان الفارسي عشان نقدر نحمى المدينة من الشمال, فحيحفر المسلمين خندق بطول المدينة من الشمال و الحفرة حتكون عمقها 5 متر وعرضها 5 متر و طول الخندق 5 كيلو ..إنتو متخيلين إن وسيله الحفر الوحيده اللى فى إيد المسلمين حتكون الفاس !! تخيلتوا ^_^ ؟ رضى الله عنهم و أرضاهم .. طيب ليه حنحفر ونعمل خندق أصلاً ؟ عشان لما العدو ييجى يتفاجئي بالخندق وأصلاً عرض الخندق كخمسة كيلو فإستحالة يقدر حصان ينط للناحية التانية , فساعتها حيضطر العدو ينزل يمشى فى الخندق عشان يطلع يوصل الناحية التانية ويدخل المدينة, وده حيعمل فرصة للمسلمين اإنهم يسيطروا على العدو فحيتحول الخندق لمقبرة جماعية. و حتى لو العدو قدر يطلع من الخندق برده لا يمكن يقدر يعدى من السهام اللى المسلمين حيضربوها عليهم..طيب الخندق حيتحفر إزاى ؟ أحنا شوفنا رحمة النبى و رأفته مع الأطفال ومع زوجاته ومعاملته للصحابة, تعالى نشوفه عسكرياً كان عظيم إزاى..إيه فكرة الرسول فى تنفيذ الحفر؟

      حنعرف سوا بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    67. الحلقة (154)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :) ��
      غزوة الأحزاب أو الخندق (ج2)

      شفنا المرة اللى فاتت المسلمين و همه بيحاولوا صد العدوان ..النساء والأطفال حيتعمل لهم حصن فى المدينة عشان يحتموا فيه و على أطراف المدينة حيبدأ المسلمين بحفر خندق فى شمال المدينة.. و شفنا على مدار السيرة رحمة النبى و رأفته مع الاطفال ومع زوجاته ومعاملته للصحابة, تعالوا نشوفه عسكرياً كان عظيم إزاى..إيه فكرة الرسول فى الحفر؟

      أول حاجه لازم نخلى بالنا إن حفر الخندق مش سهل، مفيش اى أدوات غير الفاس، فحيقسم النبى حفر الخندق لمجموعات, كل 10 مسلمين حيحفروا 40 ذراع, ومحدش يتدخل فى شغل التانى, ويحفرو 40 ذراع بالظبط مش 39 ولا 41, ومحتاجين ناس تشرف و يكون مراقب على الحفر, وطبعاً النبى عليه الصلاة و السلام أختار عمربن الخطاب لقوة شخصيته و معاه أبو بكر الصديق, ومين يراقب على أبو بكر وعمر؟
      النبى عليه الصلاة والسلام.. فى جبل إسمه "جبل سلع", وده قمته عالية فى المدينة,

      فكان بيقف النبى عليه الصلاة و السلام على الجبل كل يوم وقت المغرب, عشان يراقب الحفر اللى كان بيبدء من الفجر وينتهى المغرب.وكان لازم الحفر يخلص فى خلال 10 ايام لأنهم ظبطوا الوقت على حسب المعلومات اللى وصلت عن وقت خروج جيش الكفار للهجوم على المدينة .. فلازم الحفر يخلص قبل وصول العدو.بس هل النبى حيشتغل مراقب بس؟ أكيد لأ..النبى كان بيعدى على مجموعة مجموعة و يضحك معاهم و يرفع من روحهم المعنوية و حيبدأ يشتغل معاهم و يشيل التراب معاهم على ضهره ويرفعه لبره الخندق وده أصعب من الحفر نفسه..

      الصحابة بيقولوا كنا ننظر الى رسول الله و كان يملأه التراب صلوات الله عليه.. طيب حيبدأ الصحابة يتعبوا و يجوعوا بس مفيش أكل, فكان أحياناً بعض الصحابة يروحوا لرسول الله رابطين على بطونهم حجر عشان يقولوله إنهم تعبوا و جعانين, فيرفع رسول الله رداءه ، فيلاقوه حاطط 3 احجار على بطنه من شدة الجوع ،فطلع صحابى جميل إسمه "عبد الله بن رواحة" و ألف بيت شعر حلو أوى و فضل المسلمين يغنوا بيه طول الحفر عشان يتحمسوا و تترفع روحهم المعنوية.. كان بيت الشعر بيقول:اللهم لولا أنت ما أهتدينا ** ولا تصدقنا ولا صلينا، فأنزلن سكينةً علينا ** وثبت الأقدام اإن لاقينا،إن الطغاة قد بغوا علينا ** وإن أرادوا الفتنة أبينا ..

      و بدأ يقول عبد الله الأبيات ويكررها لحد ما الصحابة حفظوها, وقالوها معاه, و عجبت النبى عليه الصلاة والسلام, فبدأ يرد عليهم على آخر بيت و يقول : أبينا..أبينا.... أصل النبى مبيعرفش يقول شعر لسانه مش بيعرف ينطق شعر, ربنا بيقول: وما علمناه الشعر وما ينبغى له, وده كان فى مصلحة الإسلام عشان الكفار دايما كانوا بيتهموه إنه شاعر، بس كان النبى عايز يشاركهم فكانوا أول ما يوصلوا لحد أخر بيت ،كان يرد عليهم و يقول: أبينا أبينا, فالصحابة ينبسطو جداً.. ممكن نكون إحنا شايفنها حاجات بسيطة، بس فعلاً مشاركة النبى معاهم فى أبسط حاجة كانت بترفع من روحهم المعنوية جداً لإنهم كانوا بيحبوه أوى, وبيعتبروه جبران خاطر ليهم, وهو فعلاً كان دايماً يجبر بخاطرهم عليه الصلاة والسلام...

      المهم من فرحه الصحابة.. ألفوا بيت شعر تانى رائع: نحن الذين بايعوا محمدا ** على الجهاد ما حيينا أبدا، نحن الذين بايعوا على الهدى ** نحن دعاة الله أبطال الفدا .. فيفرح النبى أوى, فرد عليهم و يقول : "اللهم لا عيش إلا عيش الاخرة** فأكرم الأنصار و المهاجرة "..( ودى كلمات مش على أوزان الشعر ) طيب النبى رد عليهم بالجملة دى كإنه عايز يقولهم أنا عارف إنكو تعبتوا من غزوة لغزوة وإن شاء الله الجزاء هو الجنة

      فيفرح الصحابة جداً و يألفوا أبيات شعر و يشتغلوا أكتر و أكتر..و من ضمن الشعر اللى ألفوه شعر عن صحابى, كان صحابى إسمه "جعيل" هو إسمه وحش آوى معناه حشرة, وكان زمان لما النبى عرف إسمه زعل آوى فنهى النبى عن تسمية الأبناء بأسماء قبيحة زى دى, فالنبى قال له : أنت لست جعيلاً, وإنما أنت عمرو", فألفو بيت شعر و قالوا : سمّــاه من بعد جعيل عمرا** وكان للبائس يـوم ظـهـرا.
      ، فبيت الشعر ده عجب النبى آوى و بقى يردد بردو أخر كلمة منه..طبعاً جعيل ساعتها فرح آوى وكان بيحفر وهو مبسوط وسعيد. فدى كانت الحالة النفسية والروح الموجودة طول ما الحفر شغال.

      كمان حصلت قصة حلوة آوى من أروع قصص الخندق لإنها معجزة.كان فيه صحابى إسمه "جابر بن عبد الله" , جابر بيقول وأنا بحفر وشايف النبى بيحفر قدامى , فعباءة النبى سقطت من كتفه وكشفت بطنه, والنبى كان بيستحى و مش بيكشف جسمه للناس, فغطاها بسرعة بس جابر بيقول: إنى رأيت بطن النبى ضمرت ضموراً شديداً من قلة الطعام فلم أتحمل ما رأيت, فراح جابر للنبى يستأذنه بإنه يجي عنده البيت عشان يأكله..فالنبى وافق ..

      يتبع ..

      حذف
    68. فبسرعة جابر رجع بيته و دخل يجرى على زوجته, وقال لها : أدركينى أدركينى, قالت له : مالك يا جابر؟ قال لها : والله رأيت على رسول الله ما ليس لى به صبر, رأيت الجوع فى وجه رسول الله, (شايفين الجوع فى وجه رسول الله يعتبر عند جابر مصيبة ..رضى الله عن صحابة رسول الله ) ، فسأل لها: هل عندك طعام؟ قالت: نعم, شىء من شعير و عناق صغيرة للأولاد ( العناق هو الجدى.. عندها حته لحمه منه) , فقال جابر: الحمد لله, لا تطعمى الأولاد و نيميهم, و سآتى برسول الله ليأكل.. ( يعنى النبى عند جابر أغلى من أولاده, هو ده المسلم الحق ) ..

      فيروح جابر يجيب النبى و قبل ما يمشى أكددت مراته عليه، أنه يجيب النبى بس , وقالت له إياك أن تفضحنى, يعنى إياك تجيب حد كمان ..لأن الأكل مش حيكفى.. فقال لها أطمئنى لن أفعل..و يرجع جابر للخندق, كان الرسول واقف على جبل سلع, فراح له جابر وقال له: يا رسول الله, عندى فى بيتى شىء من شعير وعناق, هيا يا رسول الله لتأكل.فإبتسم النبى وقال: وحدى يا جابر؟ فاتكسف جابر و قاله جيب اللى تحبه .. على اساس إن النبى حيجيب أبو بكر وعمر بس فتمام يعنى , فإبتسم النبى .. بس جابر إتخض.. يدوب وافق من هنا.. و بص لاقى النبى وقف على جبل سلع و نادى على الناس و قال: يا أهل الخندق يدعوكم جابر لبيته, طبعاً كل الناس فرحت وقامت تجرى, فجابر حيتجنن ^_^ فقال: يا رسول الله إنها شىء من شعير وشىء من عناق, فأبتسم النبى وقاله: لا تخف يا جابر, ولكن قل لأمراتك أن تترك الطعام و تنتظرنى حتى أتى..(يعنى متحطش الاكل ..و تستنى النبى يجي الأول) فبسرعه يرجع جابر لبيته, فسألته زوجته أين رسول الله؟ فحكى لها جابر اللى حصل, فمراته إضايقت جداً ،وقالت له ألم أقل لك لا تفضحنى أمام رسول الله؟ و قالت: أخبرته أن الطعام قليل؟ قالها نعم و قال لى لا تخف يا جابر, فأطمأنت مراته و هديت.. (شايفين الإيمان و الثقة فى رسول الله <3 )

      و بعد شوية وصل رسول الله والجيش وراه, فدخل النبى البيت و سأل على الإناء اللى فيه الأكل, فكشف الغطاء و بدا يظبط الاكل .. اصل يا جماعه النبى ﷺ مبارك.. و الاكل ده حيكفى الجيش كله.. و يبدأ النبى ينظم دخول العدد الكبير ده للبيت إزاى؟ النبى قال لجابر يقف على باب البيت ويدخل الناس 10 ورا 10, فجابر مستغرب مش متخيل إن الأكل حيكفى كل دول.. فيبدأ الناس يدخلوا و ويطلعوا و يدخل عشرة غيرهم.. فبيقول جابر: والله كنت بشوف الصحابة بيقوموا من على الأكل و الأكل لسه موجود ، فيسألهم أشبعتم؟ فيقولوا له: نعم يا جابر جزاك الله عنا خيرا ،شبعنا الحمد لله,

      وكل 10 يسألهم فيطمنوه إنهم شبعوا ، لحد ما كل الجيش أكل ،و يخش أخر حد عشان ياكل و هو رسول الله صلى الله عليه و سلم وبعد ما يخلص فيقول : يا جابر بارك الله لك فى أهلك وفى طعامك ، و الآن أجلس لتأكل أنت و أولادك..فبيقول جابر والله نظرت إلى الطعام فوالله وجدته كما هو..ودى من أجمل معجزات الخندق, طيب ..فيه سؤال؟ ليه الصحابة إتعذبوا و تعبوا طول الوقت طالما فيه معجزات زى دى ممكن تحصل؟ لإن الصحابة دول قدوة لكل المسلمين، فربنا مخلاش حياتهم كلها معجزات عشان نقدر نشوفهم قدوة و نقلدهم و نصبر على البلاء زى ما صبروا عليه .

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
  9. جزاك الله خيرا استاذ خالد
    رسالة مهمة جدا لكل انسان ليفهم اساليب الشيطان في تزيين شهوات النفس وايقاعه في المعاصي.
    اللهم ات نفوسنا تقواها وزكها انت خير من زكاها انت وليها ومولاها

    ردحذف
  10. الفرق بين التواضع والمهانة

    أن التواضع يتولد من بين العلم بالله سبحانه ومعرفة أسمائه وصفاته ونعوت جلاله وتعظيمه ومحبته وإجلاله ومن معرفته بنفسه وتفاصيلها وعيوب عملها وآفاتها فيتولد من بين ذلك كله خلق هو التواضع وهو انكسار القلب لله وخفض جناح الذل والرحمة بعباده فلا يرى له على أحد فضلا ولا يرى له عند أحد حقا بل يرى الفضل للناس عليه والحقوق لهم قبله وهذا خلق إنما يعطيه الله عز و جل من يحبه ويكرمه ويقربه
    وأما المهانة فهي الدناءة والخسة وبذل النفس وابتذالها في نيل حظوظها وشهواتها كتواضع السفل في نيل شهواتهم وتواضع المفعول به للفاعل وتواضع طالب كل حظ لمن يرجو نيل حظه منه فهذا كله ضعة لا تواضع والله سبحانه يحب التواضع ويبغض الضعة والمهانة وفي الصحيح عنه وأوحى إلى أن تواضعوا حتى لا يفخر أحد على أحد ولا يبغي أحد على أحد والتواضع المحمود على نوعين:-

    النوع الأول تواضع العبد عند أمر الله امتثالا وعند نهيه اجتنابا فإن النفس لطلب الراحة تتلكأ في أمره فيبدو منها نوع إباء وشراد هربا من العبودية وتثبت عند نهيه ! طلبا للظفر بما منع منه فإذا وضع العبد نفسه لأمر الله ونهيه فقد تواضع للعبودية

    والنوع الثاني تواضعه لعظمة الرب وجلاله وخضوعه لعزته وكبريائه فكلما شمخت نفسه ذكر عظمة الرب تعالى وتفرده بذلك وغضبه الشديد على من نازعه ذلك فتواضعت إليه نفسه وانكسر لعظمة الله قلبه واطمأن لهيبته وأخبت لسلطانه فهذا غاية التواضع وهو يستلزم الأول من غير عكس والمتواضع حقيقة من رزق الأمرين والله المستعان

    ردحذف
  11. زدنا يا أستاذى الجليل و اكشف حجب قلوبنا .. و إرتقى بنا الى أعلى المقامات ..
    جعلك الله من اهل الحضرة القدسية و من أهل التمكين .. آمين

    تحياتى لك 🌷

    ردحذف
  12. جزاك الله خيروبارك الله في علمك....

    ردحذف
  13. جزاك الله خيروبارك الله في علمك....

    ردحذف
  14. مع حكم إبن القيم

    ٦٤ - للقلب ستة مواطن يجول فيها لا سابع لها :
    • ثلاثة سافلة ، وثلاثة عالية
    ¤ فالسافلة :
    • دنيا تتزين له ، ونفس تحدثه ، وعدوٌ يوسوس له
    • فهذه مواطن الأرواح السافلة التى لا تزال تجول فيها
    ¤ والثلاثة العالية :
    • علم يتبين له ، وعقل يرشده ، وإله يعبده
    • والقلوب جوالة فى هذه المواطن

    ٦٥ - إذا استغنى الناس بالدنيا
    • فاستغن أنت بالله
    • وإذا فرحوا بالدنيا فافرح أنت بالله
    • وإذا أنِسُوا بأحبابهم فاجعل أنسك بالله

    ٦٦ - الصبر عن الشهوة أسهل من الصبر على ما توجبه الشهوة
    • فإنها إما أن توجب ألماً وعقوبةً

    اللهم احفظنا بكل حافظ هو لك فى الارض والسماءمن شر النفس وشر العالمين

    ردحذف
  15. حين يشاء الله

    حين يشاء الله يستبدل أسباباً بأسباب

    وحين يشاء الله يغلق باباً ويفتح أبوابا

    كن راضياً ، وكأنك تملك كل شئ

    فكل ما يكتبه الله لنا ألطف مما نشاء

    رزقكم الله التقوى والإيمان
    فتلك هى الولاية

    وحفظكم الله من شر الإنس والجن
    فتلك هى الوقاية

    وكف عنكم شرور الظالمين
    فتلك هى الحماية

    ووضع الله لكم القبول فى الأرض
    فتلك أعظم آيه

    آحّبگم الله وأكرمكم بجنة الفردوس
    فتلك هى الغاية

    ردحذف
  16. *«أمراضُ الفؤاد الثلاثية»*
    قال الله "تعالى": {لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا أَتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ}، من هذه الآية الكريمة نأخذ ثلاثة أمراض متلازمين يُصِيبُوا "عَيْنَا الفؤاد" إصابةً مباشرة، ويُحْدِثُوا لهما:
    1) حَجْبٌ.
    2) عَزْلٌ.
    3) عَمَهٌ.

    ↩ المرض الأول : "الحرص":*
    قال الحق "سبحانه": {لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ}
    و"الحرص" ينشأ من: حُزْنٍ على كل مَا ضاع منك ، وغاب عنك ، ولم يكن نصيبك ، وإنما هو نصيب غيرك من الموجودات ؛ فـ:
    - تحيا مكتئبًا.
    - تعيش حزينًا.
    - تُكْثِرُ من "لو" في حياتك ، وسيدنا رسول الله "صلى الله عليه وسلم" قال : «إِنْ أَصَابَكَ شَيْءٌ؛ فَلاَ تَقُلْ: "لَوْ" أَنِّي فَعَلْتُ كَانَ كَذَا وَكَذَا ، وَلَكِنْ قُلْ : قَدَرُ اللهِ وَمَا شَاءَ فَعَلَ ؛ فَإِنَّ "لَوْ" تَفْتَحُ عَمَلَ الشَّيْطَان».
    - والحزن والشيطان صِنْوَان متلازمان .. والشيطان يحيا في حالة "نمو، وقوة، وغَلَبَة" في صدور الذين يَحْمِلُون الأحزان بين جنباتهم على فَقْدِ الموجودات ؛ ولذلك يقول الحق "جَلَّ وعَزَّ": {فَأَثَابَكُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِّكَيْلَا تَحْزَنُوا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا مَا أَصَابَكُمْ وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ} ؛ فليكن حُزْنُكَ على:
    1) خطيئةٍ جَنَتْهَا جوارحك.
    2) أو ذنب إقترفته.
    3) أو عقوقٍ مارسته.
    4) أو عملٍ ضَيَّعْتَه.
    5) أو وقتٍ بَدَّدَته.
    6) أو بَدَنٍ أهلكته.
    7) أو توبةٍ أَجَّلْتَهَا.
    8) أو قرآنٍ هَجَرْتَه.
    9) أو سُنَّةٍ خالفتها.
    10) أو فرضٍ ضَيَّعْتَه.
    11) أو شذوذ فِطْرَةٍ مارسته.
    12) أو لسان أَحْدَثَ جُرْحًا في إنسان.
    كل ذلك هى الأشياء التي من حقك أن تمارس "الحزن" عليها، أمَّا الموجودات والأشياء الفانية الزائلة فإنها "مُقَدَّرَة" :
    *«فَمَا كان لك سيأتيك، وما كان لغيرك لن يأتيك»*
    مَادُمْتَ أنك : ما أهملت ، ولا وَدَّعْتَ الأسباب، وإنما:
    • إتخذت الحِيْطَة.
    • وأدَّيْتَ الجهد.
    • وأخذت بالأسباب.
    أمَّا النتائج فَعِلْمُهَا "مُقَدَّرٌ".

    ⤵ يتبع إن شاء الله

    ردحذف
    الردود
    1. ↩ المرض الثاني: "الفرح":*
      قال الحق "جَلَّ وعَزَّ": {وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا أَتَاكُمْ}، إن النعمة "عطاء" قد تَحْمِلُ "بلاء"، والبلاء "عطاء" قد يَحْمِلُ "نعمة"، قال "تعالى": {وَعَسَى أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ}، والفرح مُحَدَّدٌ في القرآن الكريم في قول الحق "تبارك وتعالى": {قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ} ..
      أَمَّا فرحك :
      ⏪ بشئٍ تَمْلِكهُ بحلالٍ وحرامٍ.
      ⏪ بشئٍ في يدك اليوم، وفي يَدِ غيرك غدًا.
      ⏪ بشئٍ يُنْسِيكَ المُنِّعِم "سبحانه"؛ فتتعالى بالنعمة على الناس.
      - بمصائب الناس.
      - بألم الأخرين.
      - لأنك تعيش وحدك ومن بعدك الطوفان.
      - بِصُحْبَةِ رَجُلٍ سيء الخُلُق؛ لأن مصلحتك عنده –كما تظن-.
      حيث أهملت بيتك وضَيَّعْتَ الأصول.
      - بعمل تعمله في الخفاء يُخَالِفُ شرع السماء.


      **المهم**
      أنك تفرح بكل "مفقود"، وتحزن على كل ما "كان بين يديك موجود"؛ فإن حَزِنْتَ فأنت:
      *"ساخط"*
      والساخط في النار مُعَذَّب ، وإن فَرِحْتَ فأنت:
      *"مُختَال، مُعْجَب، مغرور"*
      أمَا قال الحق "جَلَّ وعَزَّ": {وَلَا تَمْشِ فِى الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا}، وقال سيدنا لقمان لابنه: {وَلَا تَمْشِ فِى الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا ُيِحُّب كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ}.

      ↩ المرض الثالث: "الخُيَلاء والعُجْب":*
      قال الحق "جَلَّ وعَزَّ": {وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ}، فالعُجْب، والتعالي، والتباهي بكل نعمة أنت بها بين أمرين:
      🌿الأول:*
      إِمَّا أن تَتْرُكَكَ النعمة وتزول.
      *🌿 الثاني:*
      وإمَّا أن تتركها أنت لورثتك.

      أمَا قرأت يومًا قصة "قارون":
      💥 عندما تَمَنَّى قومه أن يكون لهم مثل ما كان له ؛ فقالوا: {يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِىَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ}.
      💥 فكان العقاب: {فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ}.
      💥 ثم إعترف الجميع الذين تَمَنَّوا أن يكونوا مكانه؛ فقال الله "جَلَّ وعَزَّ" عنهم: {وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ}.

      ♡ فيا كل عالِمٍ: لا تُعْجِبُ بعلمك؛ فالحق "جَلَّ وعَزَّ" قال: {وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا}؛ فاعلم علم يقين: أن علمك هديةٌ لك من رَبِّ العالمين لِهِدَايَةِ خَلْقِهِ؛ فلا تتطاول عليهم.

      ♡ واعلم يا كل مالكٍ للمال: أن الله "جَلَّ وعَزَّ" جعلك موظفًا على هذا المال؛ حتى تُؤَدِّي حق الفقير؛ فلا تُبَشَّرُ بالعذاب الأليم.
      * واعلم يا كل مسئولٍ، ويا كل حاكمٍ، ويا كل قاضٍ: أن الذي وَلَّاكَ: {أَحْكَمَ الْحَاكِمِينَ}.
      ♡ واعلم يا كل مُؤتَمَن أنك سَتُسْاَل عن "الأمانة"؛ لأنها يوم القيامة "خِزيٌ وندامة".
      ♡ فيا مَن تريدون *"جلاء الفؤاد"* عليكم بمعرفة الأمراض الثلاثة:
      - المرض الأول هو: "الحزن".
      - المرض الثاني هو: "الفرح".
      - المرض الثالث هو: "الخُيَلَاء والعُجْب".
      ♡«فلا تَحْرِصُوا على "مفقود" يزول من الوجود»*
      **وإنما**
      ♡«إِحرِصُوا على موجود يَحْمِلُكُم إلى رَبِّ الوجود»*

      الدكتور/ فتحي الحلواني

      حذف
    2. جزاكى الله خيرا على هذا النقل وجزى من كتبه وجميع المسلمين امين

      حذف
  17. الصبر مفتاح الفرج فرق العلماء بين الصبر الجميل و الصبر العادي أن الصب الجميل هو الذي ليس فيه جزع ولا شكوى .

    ردحذف
  18. البشارة دائمًا بالأمر السار و يجوز إعطاء من جاءك بالبشرى مالًا حيث أن النبي صلّ الله عليه وسلم خلع بردته لكعب بن مالك لما جاءه يبشرة بتوبته .

    نجى الله تعالى نبي الله يوسف و جعله يتربى في كنف العزيز حتى لا يعيش ذليل .

    ردحذف
  19. جزاك الله خيرا

    ردحذف
  20. جزاك الله خيرا ..رسالة من اعظم الرسائل التى قرأتها وخاصة هذا الجزء ..انار الله بصيرتك وايدك بروح من عنده وعلمك من علمه المكنون
    اللهم بروح من عندك ايدنا ومن علمك المكنون علمنا وعلى دينك الذى ارتضيته لنا ثنتنا واجعلنا من اهل الحسنى وزيادة
    ما شاء الله لا قوة الا بالله ...فالله خير حافظا وهو ارحم الراحمين
    اللهم قنا شر انفسنا وشر الشيطان وشركه
    استغفر الله واتوب اليه

    ردحذف
  21. 🌹محمـد ســـيد طـابـت مناقـبـهُ 🌹محمد صــاغه الرحـمن بالنعم
    🌹محمد صـفــوة الباري وخيرتـه 🌹محمد طـاهــر من سائر التهم
    🌹محمد ضـاحـك للضيف مكرمه 🌹محمد جــاره والله لــم يضــم
    🌹محمد طـابـت الدنيــا ببعـثتـه 🌹محمد جــاء بالآيــات والحكـم
    🌹محمد يوم بعث الناس شافعنا 🌹محمد نـوره الهادي من الظلم
    🌹محمد قـائـم للـه ذو هــــمم🌹 محمد خـاتــم للرسـل كلهم
           🌹اللَّهُــمَّ صَلِّ وَسَـــلِّمْ وَبَارِكْ عليه وعلى اله 🌹

    ردحذف
  22. النفاثات في العقد
    --------

    إذا .. فماذا؟

    اذا قرأت تفسير سورة الفلق وقيل لك بأن "النفاثات في العقد" هم الدجالين والمشعوذين وعبدة الشيطان الذين يحرفون الكلام عن مواضعه.
    فماذا لو علمت بان الأخطر منهم اليوم هم القائمون على وسائل إعلام العنف والكراهية بين الناس وتأجيج نار الفتنة فيما بينهم بما ينفثون من عقد الزيف والكذب وتعطيل منطق العقل والعلم والدين الحق ..؟؟
    فماذا انت فاعل يا انسان دفاعا عن اعظم نعمة انعم بها الله عليك...وهو عقلك؟؟

    ردحذف
  23. جزاكم ربّ العالمين ما يجازي به أوليائه الصّالحين والصدّيقين يا أستاذي الأكرم خالد،

    إستيعاب وفهم جديد لمعاني قصّة آدم عليه السّلام، وربط دقيق جدّا بين أسباب تغرير الشيطان له وللروحانيين، مفاهيم جديدة نتعلّمها منكم في كلّ رسالة؛ بارك الله فيكم ولكم وعليكم وجعلكم مباركين أينما حللتم وزادكم علما ونورا، اللهم آمين آمين آمين يا ربّ العالمين.

    ردحذف
  24. خطورة الخلو بالمرأة في البيت قال الرسول صلّ الله عليه وسلم سبعه يظلهم الله بظله يوم لا ظل إلا ظله رجل دعته امرأة ذات مال و جمال فأبى و قال إنى أخاف الله و هذا ما فعله يوسف عليه السلام ، قال سيدنا يوسف في هذا أن عليه حقان حق الله تعالى معاذ الله أن يعصيه و حق الذي أكرمه و أحسن مثواه .


    لولا معونة الله تعالى للعبد فلا يثبت على الحق “كذلك لنصرف عنه السوء والفحشاء “.

    ردحذف
  25. 17) يحتاج المرء أن يعرف بنفسه حتى لا يتسلط عليه السفهاء لما ذهب أصحاب الرؤيا لسيدنا يوسف قالوا له إنا نراك من المحسنين لم يقل سيدنا يوسف تفسير الرؤية مباشرة بل بين فضل الله عليه أولًا : “قَالَ لاَ يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلاَّ نَبَّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَن يَأْتِيكُمَا ذَلِكُمَا مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي إِنِّي تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لاَّ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَهُم بِالآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ وَاتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبَآئِـي إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ مَا كَانَ لَنَا أَن نُّشْرِكَ بِاللّهِ مِن شَيْءٍ ذَلِكَ مِن فَضْلِ اللّهِ عَلَيْنَا وَعَلَى النَّاسِ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَشْكُرُونَ”، من أراد الله تعالى به خيرًا جعل في قلبه تعظيم الله .

    ردحذف
  26. 18) أن الرؤيا فتوى لقول يوسف عليه السلام قُضِيَ الأَمْرُ الَّذِي فِيهِ تَسْتَفْتِيَانِ فلا يجوز قص الرؤيا على أي حد بل للعلماء لقول الرسول صلّ الله عليه وسلم ” إن الرؤيا على جناح طير إذا فسرت وقعت ”

    19) رؤيا الملك ليست كرؤيا الرعية لأنها تتعلق بالدولة و الرعية .

    20) ختام السورة الكريمة بتفسير رؤيا سيدنا يوسف عليه السلام و تحقيق الحلم بدأت السورة بالحلم و انتهت بتحقيق هذا الحلم ، كما كان القميص سببًا في حزن يعقوب عليه السلام كانت سببًا في فرحه

    ردحذف
  27. غير معرف16/10/18 8:05 ص

    ۞ يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ


    اللهم صل على محمد وال محمد
    يااارب بالمصطفى بلغ مقاصدنا

    ردحذف
  28. ربنا يذيدكم سيدي /خالد
    من فضله يا رب و يتم نوره عليكم
    امين يا رب العالمين

    ردحذف
  29. مدد يا سيدي احمد البدوي مدددد
    بنحتفل في مصر
    بمولد سيدي احمد البدوي
    ال من منكم من مصر و هيروح يقرالي الفاتحه
    و ادعولي اروح و باذن الله اهديكم كلكم الفاتحه
    بحبكم كلكم اهل المدونه الكرام ❤️❤️😍😍😍😍
    سيدنا محمد صلوا عليه
    اللهم صل و سلم عليك يا سيدي يا حبيبي يا رسول الله
    💖💖💖💖💕💕💕💕💕

    ردحذف
  30. عاوزه احكلكم موقف مضحك شويه
    حدث معي علي الفيس بوك 😊

    دخلت علي تعليقات سيده ناشره بوست
    في جروب ديني مش عاجبها
    كلمه مدد و عماله تسب و تلعن و تكفر
    كل ال بيقول مدد 😟
    و طبعا الفيس بوك لا يخلو من التطبيل
    و كل واحد و تعليقه و نقاش بقي داير
    حول كلمه مددد 🙄
    فانا دخلت كتبت
    مدددددددددددد 😂😂😂
    و كررت التعليق عده مرات
    مددددددددد 😜
    كتير بقي دخلوا ورايه و لقتهم
    كاتبين طب مدددددد 😂😂
    حقيقي انا سيبت البوست بعدها
    و معرفش حصل ايه 😎😎
    و لا كاني عملت حاجه
    😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣
    و مددددددددددد مدددددددددد
    يا رسول الله مددددد يا اولياء الله مدددد
    مددددددددددددددددد

    ردحذف
    الردود
    1. غير معرف16/10/18 9:16 م

      هههههههه
      شيئ لله ..مدد ياااهل الله ...مدد ياال بيت رسول الله وعترته
      مدد يااحبيب الله مددددد مدددد

      حذف
    2. ونحن ايضا نحبكي في الله الغيبة طالت شوية يا مروة الطيبة ..اضحكتيني..الله يسعدكي ولبي رغبتكي وتدعي للجميع وفي كل الاحوال هههه
      الله يرحم كل الصالحين ويفسح ليهم في الجنان ويهدينا لنقتدي بهم يارب..غفرانك يارب..
      تحياتي ليكي نسيم الطيبة وللجميع 😘💚💕🌷🙌

      حذف
    3. اللهم صلي وسلم على سيدنا وحبيبنا وشفيعنا خير خلق الله محمدا ..وعلى اله وصحبه وسلم..

      حذف
  31. جزاك الله خيرا كثيرا أستاذ خالد... مااجمل ربط القصة بالواقع ..بوركت 🌷👍

    ردحذف

ادارة الموقع - ا/ خالد ابوعوف