الروحانيات فى الإسلام: ج13: تجربتي الروحية مع الصلاة - مقام العز الثالث في الصلاة (السجود بين يدي الله) - حكمة الإنتقال من أعلى إلى أسفل ومن أسقل إلى أعلى - حكمة السجود على سبعة أعضاء - لماذا تكرر السجود مرتين - السجود بين الجسد والقلب - لماذا قال النبي (سبحان ربي الأعلى) - ما الفرق بين ربوبية الركوع وربوبية السجود - علاج ضيق الصدر بالتسبيح والسجود - هل تريد مرافقة النبي في الجنة - هل يجوز السجود لله بغير صلاة وبغير وضوء .

بحث في المدونة من خلال جوجل

الأحد، 11 نوفمبر 2018

Textual description of firstImageUrl

ج13: تجربتي الروحية مع الصلاة - مقام العز الثالث في الصلاة (السجود بين يدي الله) - حكمة الإنتقال من أعلى إلى أسفل ومن أسقل إلى أعلى - حكمة السجود على سبعة أعضاء - لماذا تكرر السجود مرتين - السجود بين الجسد والقلب - لماذا قال النبي (سبحان ربي الأعلى) - ما الفرق بين ربوبية الركوع وربوبية السجود - علاج ضيق الصدر بالتسبيح والسجود - هل تريد مرافقة النبي في الجنة - هل يجوز السجود لله بغير صلاة وبغير وضوء .


بسم الله الرحمن الرحيم
من رسائل التنبيهات في الطريق إلى الله
حتى لا تسقط نفسيا وتنحرف عن الطريق
(الرسالة الثالثة)
(تجربتي الروحية في تذوق الصلاة)
(5)
" الجزء الثالث عشر "
* فهرس :
..:: الفصل الخامس عشر ::..
(متابعة شرح رمزية أفعال الصلاة "السجود لله" ) ..
1- مقام العز الثالث في الصلاة .. (السجود بين يدي الله) ؟
2- ما معنى السجود لله ؟
3- لماذا قال النبي (سبحان ربي الأعلى) ؟
4- من الإشارات في هيئة السجود ؟
5- الإنتقال من أعلى إلى أسفل .. فما حكمته ؟
6- من الإشارات في السجود ؟
7- السجود على سبعة أعضاء .. فما حكمة ذلك ؟
8- السجود بين الجسد والقلب ؟
9- ما الذي يفعله المؤمن في السجدتين ؟
10- دعاء بين السجدتين ؟
11- لماذا تكرر السجود مرتين ؟
12- لماذا تكرر السجود مرتين والركوع مرة واحدة ؟
13- ما الفرق بين ربوبية الركوع وربوبية السجود ؟
14- تسبيح الرب في الركوع والسجود ؟
15- الإشارة في الإنتقال من أسفل إلى أعلى ؟
16- علاج ضيق الصدر بالتسبيح والسجود ؟
17- هل تريد مرافقة النبي في الجنة ؟
18- هل يجوز السجود لله بغير صلاة وبغير وضوء ؟
*********************************
* السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. نستكمل مع بعض .. التجربة الروحية الخاصة في تذوق أفعال الصلاة .. وهذه المرة نتكلم عن مقام وحضرة العز الثالثة وهي (السجود بين يدي الله) ..

* وهو المقام الذي تدعو فيه الله وتطلب منه سبحانه ما تريد وأنت راجيا أن يجيب لك مطلبك ..

* نبدأ بسم الله .. توكلت على الله ..

**************************
..:: الفصل الخامس عشر ::..
*****************************

..:: مقام العز الثالث في الصلاة ::..
(السجود بين يدي الله)

* قال سيدنا علي رضي الله عنه  .. واصفا توجه النبي إلى الله في السجود .. فقال رضي الله عنه : ( وإذا سجد قال " اللهمَّ لك سجدتُ . وبك آمنتُ . ولك أسلمتُ . سجد وجهي للذي خلقَه وصوَّره ، وشقَّ سمعَه وبصرَه . تبارك اللهُ أحسنُ الخالقِين " . رواه مسلم .

* ما معنى السجود لله ؟
هو خضوع وانقياد مصحوب بتذلل أمام الرب الأعلى ..!!

* نعود فنقول :
* الآن بعد أن استوفيت وقفة الحمد راضيا بفعل الله معك ومعترفا أن فعله له حكمة وأنك رضيت بأحكامه عليك .. فقد حق لك أن تطلب ما تريد من رب العالمين ..


* وكأن الحق سبحانه يقول لك :
عبدي أراك قد فعلت ما طلبت منك واجتهدت في عبوديتك لي .. فماذا تريد من مولاك جزاء عبودتيك لي .. ؟!! تعالى فاسجد واقترب .. !!!

***************************

..:: لماذا قال النبي (سبحان ربي الأعلى) ؟ ::..

* أصل الذكر في الركوع والسجود جاء من الآيات القرآنية .. كما جاء في الحديث الشريف عن عقبة بن عامر قال ( لمَّا نزلَتْ ( فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ ) قال رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليْهِ وسلَّمَ : اجعَلوها في الركوعِ ، فلمَّا نزلَتْ ( سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الأَعْلَى ) قال النبيُّ صلَّى اللهُ عليْهِ وسلَّمَ : اجعَلوها في سُجودِكمْ ) رواه أبو داوود بسند صحيح .


* وقد شرحنا من قبل ذلك لماذا جاء بالتسبيح وجاء بالربوبية وهنا نكمل الحكمة من ذكره وصف الأعلى .. وذلك لأسباب :

1- لأن كان عادة بعض الملوك أن يسجد لهم الناس ولا يكتفوا بركوعهم .. فأراد أن يبطل في نفوس الناس هذا الأمر بإيقاظ قلوبهم .. بأن الأعلى دائما هو الخالق وليس المخلوق ..

2- الشهادة لله بالكمال المطلق الذي لا يعتريه أي نقص .. وكأنك تقول أنت الكامل ودونك هو ناقص وأشهد لك بذلك ..

3- إظهار العبودية لله .. كأنه يقول .. انكسرت واظهرت ذلي لك ودنوت بنفسي إليك .. لأنك أنت ربي الأعلى من له الكمال المطلق .. شاهدا لك بذلك .. وكل ما سواك فهو الأدنى من له النقص المطلق .. فبحق ذلي إليك وعزتك علي .. إلا وتجبرني فيما سألتك وطلبته منك .. من خيري الدنيا والآخرة يا رحيم .. آمين .


* انتبه لأمر مهم :

صفة العلو في حق الله معناها علو المكانة والمنزلة والقدر الإلهي .. وليس معناها أنه يعلو علينا في مكان آخر .. فانتبه !!
ولذلك قال النبي : سبحان ربي الأعلى .. أي الأعلى عن كل ما هو موجود .. فلا سبيل لإدراك ذاته .. وإنما السبيل للتعرف إليه من خلال أسماءه وصفاته ..!!
والله أعلم .

********************************
..:: ومن الإشارات في هيئة السجود ::..
:: الإنتقال من أعلى إلى أسفل .. فما حكمته ؟ ::

1- قد جعلك تسجد إليه حتى يعزك عن السجود لغيره .. فيبقى عزك دائما بالله وإلى الله .. في قضاء حاجتك .

2- في هذا الهبوط يظهر إنكسار الكبر فيك وانصياعك إلى أوامر الله .. فتكسر الأنا في نفسك استحضارا لمعاني الأنا الإلهي في قلبك .. أي تمحو نفسك فلا تعتقد أنك شيء .. وكن بين يديه شاهدا له بالعلو الذاتي والكمال المطلق .. وكأنك تسمع منه (لا إله إلا أنا فاعبدني) .. فتحدث يقظة في القلب .. فيلهمك ما يستجيب لك به .. !!

********************************

..:: من الإشارات في السجود ::..
:: السجود على سبعة أعضاء .. فما حكمة ذلك ؟!! ::

* هناك سبعة أعضاء يسجد عليهم الإنسان .. وهم : الجبهة مع الأنف ، واليدان ، والركبتان ، وأطراف القدمين .. لحديث النبي صلى الله عليه وسلم ( أمرتُ أن أسجُدَ على سَبعةِ أعظُمٍ .. على الجبهَةِ وأشارَ بيدِهِ علَى الأنفِ ، واليدينِ ، والرُّكبتينِ ، وأطرافِ القدمينِ ) رواه النسائي والبخاري ومسلم ..

* ولما كانت هذه الأعضاء السبعة تشمل كلية جسم الإنسان التي يتوجه بها في سعيه في الحياة .. وبالتالي تكون هي سبب الكسب للإنسان وهذا الكسب قد يكون منه السيئات بفعل المعاصي أوالنقصان لغلبة الغفلة .. فشرع الله السجود على هذه الأعضاء للتكفير من خطاياها والتطهير مما علق بها من ذنوب .. ولجبر ما صادفها من نقص في الأعمال .

* ولذلك يقول النبي الجميل شارحا هذه الحقيقة في إرشاده لخادمه ثوبان حينما سأله عن أحب الأعمال إلى الله .. فأجابه النبي فقال ( عليك بكثرةِ السجودِ للهِ ، فإنك لا تسجدُ للهِ سجدةً إلا رفعَك اللهُ بها درجةً وحطَّ عنك بها خطيئةً ) رواه مسلم .

* ويقول النبي صلى الله عليه وسلم : ( ما تواضَع أحدٌ للهِ إلَّا رفعه اللهُ ) رواه مسلم .   
وهذا ليس خاص بعلاقتك مع المخلوق فقط .. لأنه لا تخصيص في الحديث .. بل طالما أنت تواضعت وتأدبت .. فالله سيرفع من مقامك وقدرك .. والإحسان لا يقابله الله إلا بالإحسان .. سبحانه كريم ذو فضل عظيم .

************************* 
..:: هل تريد مرافقة النبي في الجنة ؟ ::..

* هل تعلم أن كثرة السجود تجعلك مرافق للنبي في الجنة ؟

نعم إن كثرة السجود تمنحك مرافقة النبي في الجنة .. ودليل ذلك .. ما قاله ربيعة بن كعب الاسلمي ( كنتُ أبِيتُ مع رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ آتِيه بوَضوئه وبحاجتِه فقال سَلْني فقلتُ مُرافقتَك في الجنَّةِ قال أوَ غيرَ ذلك قلتُ هو ذاك قال فأعِنِّي على نفسِك بكثرةِ السُّجودِ) رواه مسلم .

* فكلما سجدت .. كلما محا الله خطاياك ورفع من قدرك ومقامك .. حتى يجعلك طاهرا .. وبذلك تستحق مرافقة النبي الطاهر ..

******************************

..:: هل يجوز السجود لله بغير صلاة وبغير وضوء ؟ ::..

* نعم يجوز في غير صلاة وفي غير وضوء .. كسجدة الشكر لله على نعمة أنعم بها عليه .. أو شيء بُشِّر به .. أو خبر سار سمعه .. أو لرفع بلاء حدث له .. أو ما شابه ذلك .. ودليل ذلك :

1- عن نفيع بن الحارث الثقفي ( أنَّ النَّبيَّ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ  كانَ إذا أتاهُ أمرٌ يسرُّهُ أو بشِّرَ بِه خرَّ ساجدًا شُكرًا للَّهِ تبارَك وتعالى ) صحيح بن ماجه وأبي داوود .

2- وعن عبد الرحمن بن عوف ( خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فَتَوَجَّهَ نَحْوَ مَشْرَبَتِهِ فَدَخَلَ فَاسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ فَخَرَّ سَاجِدًا فَأَطَالَ السُّجُودَ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّ اللَّهَ قَبَضَ نَفْسَهُ فِيهَا، فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَرَفَعَ رَأْسَهُ قَالَ: " مَنْ هَذَا؟ " قُلْتُ: عَبْدُ الرَّحْمَنِ قَالَ: " مَا شَأْنُكَ؟ " قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ سَجَدْتَ سَجْدَةً خَشِيتُ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ قَدْ قَبَضَ نَفْسَكَ فِيهَا قَالَ: " إِنَّ جِبْرِيلَ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - أَتَانِي فَبَشَّرَنِي فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ - عَزَّ وَجَلَّ - يَقُولُ: مَنْ صَلَّى عَلَيْكَ صَلَّيْتُ عَلَيْهِ وَمَنْ سَلَّمَ عَلَيْكَ سَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَسَجَدْتُ لِلَّهِ شُكْرًا ) رواه أحمد والحاكم والبيهقي .. بسند حسن

3- وعن فعل الصحابة .. فقد روي في صحيح بن ماجة أن كعب بن مالك ( لمَّا تاب اللهُ عليهِ خرَّ ساجدًا) .. وفي رواية البخاري حينما سمع البشرى قال كعب بن مالك ( فخررت ساجدا ) ..

* روشتة روحية :
وكلما غلبك الهم وعجزت عن الوضوء والصلاة .. فادخل إلى الله من خلال سجدة الشكر .. واشكره على ما أنعم به عليك ثم اطلب منه ما تريد .. فهو حبيبك ولا يرد سؤالك ..

والله أعلم .


************************************

..:: السجود بين الجسد والقلب ::..

* نجد أن مقام السجود له حالتين كما كان لمقام الوقوف والركوع ..

* فالسجود له حالين مع المؤمن :
أ- سجود الجسد : إشارة لكمال ذلك بين يدي مولاك .. وكأنك قد خارت قواك .. وفقدت الأسباب ولم يعد غيره بابا لتلجأ إليه .. فتظهر ذلك أمام عظيم جلال الله ..

ب- سجود القلب : إشارة لكمال افتقارك إليه واستغناءك بقلبك عمن سواه .. راضيا بقضاءه فيك .. راجيا من فضله أن يُنعم به عليك .. لأنك لا ترى بقلبك غيره أنه لا حول ولا قوة إلا بالله ولا منجا ولا ملجا منه إلا إليه ..!!

* ومعنى (لا منجى ولا ملجا منه) : أي لا سبيل للنجاة ولا مكان فيه أمان .. من غضب الله لو عصيته .. ( إلا إليه) إلى رحمته وعفوه وغفرانه وذلك بطاعته وطاعة نبيه .. مثل قوله تعالى :(ففروا إلى الله) .. فدائما سبيل النجاة والأمان لا تكون إلا وأنت في معية الله وقربه بالطاعة .. وحالك يكون راضيا بقضاءه ومخلصا في طاعتك .. وليس هناك نجاة ولا أمان في بعدك عن الله وجحودك له بالعصيان ..!!
والله أعلم .

***********************************

..:: ما الذي يفعله المؤمن في السجدتين ؟ ::..

* قال النبي ( أمَّا الرُّكوعُ فعظِّموا فيه الرَّبَّ ، وأمَّا السُّجودُ فاجتَهِدوا في الدُّعاءِ .. فقَمِنٌ أنْ يُستجابَ لكم) . رواه مسلم .

* ومعنى (فقَمِنٌ أن يُستجابَ لكم) أي: جَدِيرٌ وحَقِيقٌ أن يُستجابَ لِمَن دَعَا في سجودِه ..!!

* وكان النبي يتوجه إلى الله في السجود فيقول ( اللهمَّ لك سجدتُ . وبك آمنتُ . ولك أسلمتُ . سجد وجهي للذي خلقَه وصوَّره ، وشقَّ سمعَه وبصرَه . تبارك اللهُ أحسنُ الخالقِين ) رواه مسلم .

*****************************

..:: دعاء بين السجدتين ::..

* من الأذكار النبوية المندوبة أن تقال بين السجدتين كما جاء عن بعض الصحابة مثل :

1- عن حذيفه بن اليمان عن فعل النبي فقال :( كانَ يقولُ في سجودِهِ سبحانَ ربِّيَ الأعلى سبحانَ ربِّيَ الأعلى ..، وَكانَ يقولُ بينَ السَّجدتينِ ربِّ اغفر لي ربِّ اغفر لي ) رواء النسائي .

2- عن عبد الله بن عباس عن فعل النبي فقال : ( أنَّ النَّبيَّ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ كانَ يَقولُ بينَ السَّجدَتينِ : اللَّهُمَّ اغفِر لي ، وارحَمني ، وعافِني ، واهدِني ، وارزُقني ) رواه أبو داوود بسند صحيح .
وفي روايةِ الترمذيِّ : (واجبرْنِي) بَدلَ (وعافِني) ..
وفي روايةِ ابنِ ماجه : (وارفعْنِي) بَدلَ (واهدِني) ..

*********************************
..:: لماذا تكرر السجود مرتين ؟ ::..

* قلنا أن من كرامة السجود .. هو رفع الدرجات ومحو الخطيئات .. فكانت من أعظم القربات إلى رب العالمين .. ولذلك حينما سأل ثوبان مولى النبي عن أحب الاعمال إلى الله فقال له النبي : ( عليك بكثرةِ السجودِ للهِ .. فإنك لا تسجدُ للهِ سجدةً إلا رفعَك اللهُ بها درجةً وحطَّ عنك بها خطيئةً ) رواه مسلم .

* والآن تأمل الكلام الآتي جيدا ..

* أريدك أن تشهد في نزولك للسجود قوله تعالى (إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ) البقرة156 ..
وكأن السجدة الاولى لها (إنا لله) .. أي عبدا مملوكا لله .. والسجدة الثانية (إنا إليه راجعون) ..
فتكون جمعت بين خيري الدنيا والآخرة في توجهك إلى الله ..

* فكانك تقول : سبحانك ربي فأنت الأعلى .. معترفا لك بذلي وفقري ومقرا لك بأني عبدا مملوكا لك .. شاكرا لك على نعمة الإيجاد وأسألك دوام نعمة اللطف والإمداد ..!!

* ثم كأنك تسمع بقلبك أن الله يقول لك هذا لدنياك .. فاذا لآخرتك .. ؟!!
فتكبر لترفع رأسك ..
* وفي جلسة السجدتين تقول : رب اغفر لي .. كأنك ترجوه أن يغفر لك تقصيرك في الوفاء بما يستحق من نعمة الإيجاد والإمداد . 

* ثم تسجد ثانيا .. سبحانك ربي فأنت الأعلى .. معترفا بذلي وفقري فاختم لي بخاتمة السعادة يا مولاي فإني إليك راجع .. فقد توسلت إليك بعلو ذاتك واعترفت لك بذلي .. فاقبلني ..

* واذكر لك معاني بسيطة للسجدتين حتى تتذوقهما إن لم تستطع تذوق ما سبق ..
1- وكأن السجدة الأولى اعتراف .. والثانية اغتراف .. !!
أي اعتراف بالفضل الإلهي على كونك عبده .. والثانية اغتراف من الفضل الإلهي رجيا حسن الخاتمة ..

2- أو تقول السجدة الأولى تخلية .. والثانية تحلية .. !! 
أي تخلية من رؤية النفس بإظهار ذلها وفقرها أمام الرب الأعلى .. والثانية تحلية بطلب الكرامة والمكانة من الرب الأعلى ..

3- ويمكنك أن تقول أن السجدة الأولى خوفا من قهره وغضبه .. والثانية رجاء في عفوه ورحمته ..

4- ويمكنك ان تقول أن السجدتين إشارة للنشأتين الاولى والآخرة .. فالأولى سجدة للعز بالله في الدنيا .. والثانية للعز بالله في الآخرة ..

* والعز بالله يكون من خلال التوسل إلى الله بربوبيته وعلو ذاته .. وانكسار نفسك وذلها وإظهار حقيقة عبوديتك له وأنك من تراب عاجز لا حيلة لك إلا به ..!!
والله أعلم .
 
*********************

..:: لماذا تكرر السجود مرتين والركوع مرة واحدة ؟ ::..

* الركوع هو تعظيم الذات الإلهية .. ولذلك لم يتكرر الركوع وكأن مرة واحدة دلالة على الواحدية في تعظيم الذات .. (بخلاف الركوع مرتين في صلاة الخسوف والكسوف فلهذا حكمة جليلة .. نذكرها في موضعها إن شاء الله ) ..!!

* ففي السجود هو إذلال نفسك أنت في حضرته لاحتياجك إليه في الدنيا والآخرة ..

* فكان الركوع دلالة على المولى .. والسجود دلالة عليك أنت ..
والله أعلم .

*****************************

(ما الفرق بين ربوبية الركوع وربوبية السجود ؟)
..:: تسبيح الرب في الركوع والسجود ::..

* إذا كان الركوع : دليل انكسار وخضوع اعترافا من العبودية لكمال الألوهية ..

* فالسجود : دليل افتقار وتذلل اغترافا لطلب الفضل من كمال الربوبية ..

* ولهذا المعنى يرشدنا سيدنا النبي الأمي صلى الله عليه وسلم فيقول ( إنِّي نُهيتُ أنْ أقرأَ راكعًا أو ساجدًا .. أمَّا الرُّكوعُ فعظِّموا فيه الرَّبَّ ، وأمَّا السُّجودُ فاجتَهِدوا في الدُّعاءِ .. فقَمِنٌ أنْ يُستجابَ لكم)  . رواه مسلم .
ومعنى (فقَمِنٌ أن يُستجابَ لكم) أي: جَدِيرٌ وحَقِيقٌ أن يُستجابَ لِمَن دَعَا في سجودِه ..!!

* فإذا انتهيت من سجودك ودعوت وطلبت حاجتك .. فأنت بذلك تكون أتممت ركعة كاملة .. ثم تتجه إلى لترفع نفسك من أسفل إلى أعلى قياما للركعة الثانية .. ولكن ما الإشارة في هذا الرفع ؟!!
 
**************************
..:: علاج ضيق الصدر بالتسبيح والسجود ::..

يقول تعالى لحبيبه (  وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ . فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ ) الحجر97-98

* وذلك لأن في السجود رفعه مقام بين يدي الله .. وعزة بالله .. فيرتفع الضيق من الصدر ..

* والتسبيح لما كان معناه تبرئة الله وتنزيهه عن كل نقص .. كان ذلك يقابلة إحسان من ربك بأن ينزهك عما يضايقك بإنزال اللطف والرحمة عليك .. فجزاء الإحسان يكون بالإحسان ..!!

*********************************
..:: الإشارة في الإنتقال من أسفل إلى أعلى ::..

* هو ارتقاء القلب للوقوف عزيزا بالله جزاء خضوعه بذل الإنكسار لمولاه .. فيسمح له مرة أخرى للوقوف والمناجاة في حضرة العز الأعلى .. وهكذا في كل ركعة .. !!

* ثم بعد ذلك تكن حضرة الأنس بالله وهي التشهد .. وله تفصيل آخر في رسالة أخرى ..

* والتسليم يكون على الناس الذين يجالسونك يمينا ويسارا .. وكذلك الملائكة الحاضرة في الصلاة .

* ويتبين لك مما سبق في الفصول السابقة .. أن الصلاة ليست مجموعة حركات ولا طالع نازل .. كما يخدع الشيطان بعض الناس .. بل هي انتقالات لمقامات مختلفة وكل مقام وله ذوق إيماني خاص به ..

***************************
..:: الفصل السادس عشر ::..
***************************

يتبع إن شاء الله تعالى
**********************
والله أعلم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وسلم

هذا الموضوع مصدره - مدونة الروحانيات فى الاسلام -  ولا يحق لأحد نقل أي موضوع من مواضيع أو كتب أو رسائل المدونة .. إلا بإذن كتابي من صاحب المدونة - ا/ خالد أبوعوف .. ومن ينقل موضوع من المدونة أو جزء منه (من باب مشاركة الخير مع الآخرين) فعليه بالإشارة إلى مصدر الموضوع وكاتبه الحقيقي .. ولا يحق لأحد بالنسخ أو الطباعة إلا بإذن كتابي من الأستاذ / خالد أبوعوف .. صاحب الموضوعات ..

هناك 61 تعليقًا:

  1. ما شاء الله لا قوة الا بالله ..موضوع اكثر من رائع والله وكنت اعرف انه نزل متأخرا لدسامته وكثرة ما فيه من تذوقات
    فتح الله عليك فتوح العارفين بين وزادك علما به وقربا له ورزقك خيرى الدنيا والاخره
    اللهم امين يارب العالمين

    ردحذف
  2. ماشاء الله ..

    كما أن الغيث يحل بالخير إينما نزل .. كذلك أنت يا أستاذى الجليل تأتينا بالخير مع كل موضوع كتبت ..

    بارك الله فيك و يرضى عنك و يراضيك .. آمين

    تحياتى لك 🌷

    ردحذف
  3. غير معرف11/11/18 3:20 ص

    بارك الله فيك

    اللهم زد في علمه وتقبل اعماله كلها خالصة لك يا رب .

    اللهم ارزقه السعادة في الدارين

    امين

    ردحذف
  4. * من وصايا الرسول صلى الله عليه وسلم *
    عن عمرو بن عوف رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال لبلال بن الحارث يومًا:
    «اعلم يا بلال»، فقال: ما أعلم يا رسول الله؟ قال: «اعلم أنه من أحيا سنة من سنتي قد أميتت بعدي، كان له من الأجر مثل من عمل بها من غير أن ينقص من أجورهم شيء، ومن ابتدع بدعة ضلالة لا يرضاها الله ورسوله كان عليه مثل آثام من عمل، بها لا ينقص ذلك من أوزار الناس شيء».
    [رواه الترمذي وابن حبان وقال الترمذي حديث حسن]
    وإتمامًا للفائدة نروي الحديث الآتي:
    عن ابن عباس رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «من تمسك بسنتي عند فساد أمتي فله أجر مائة شهيد»
    [رواه البيهقي والطبراني من حديث أبي هريرة رضي الله عنه بإسناد لا بأس به إلا أنه قال: «فله أجر شهيدٍ»].

    ردحذف
    الردود
    1. عن أبي العباس سهل الساعدي رضي الله عنه قال: جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسول الله، دلني على عمل إذا عملته أحبني الله وأحبني الناس، فقال:
      «ازهد في الدنيا يحبك الله، وازهد فيما عند الناس يحبك الناس».
      [حديث حسن رواه ابن ماجه وغيره بأسانيد حسنة]
      وإتمامًا للفائدة نروي الحديث الآتي، في زهد سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم في الدنيا:
      عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال: نام رسول الله صلى الله عليه وسلم على حصير فقام وقد أثر في جنبه، فقلنا يا رسول الله، لو اتخذنا لك وطاءً فقال:
      «ما لي وللدنيا، ما أنا في الدنيا إلا كراكب استظل تحت شجرةٍ ثم راح وتركها».
      [رواه الترمذي وقال حديث صحيح]
      والحديث الآتي يحثنا على الزهد في الدنيا:
      عن عبيد الله بن محصن الخطمي رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:
      «من أصبح منكم آمنًا في سربه، معافى في جسده، عنده قوت يومه، فكأنما حيزت له الدنيا بحذافيرها».
      [رواه الترمذي وقال حديث حسن غريب]
      ونروي كذلك الحديث الذي رواه جابر رضي الله عنه في القناعة:
      روي عن جابر رضي الله عنه قال: قال النبي صلى الله عليه وسلم:
      «القناعة كنز» وقد ورد «مال لا يفنى».
      [رواه البيهقي في كتاب الزهد]

      حذف
  5. غير معرف11/11/18 5:54 ص

    سجدت لله فاخذت اقول

    ربي وخالقي سجدت لك على سبع فانت رب السبع وخالق الكون واستويت على عرشك في سبع ايام وهاانا ربي جاتك بسبع وهبتهن لي فسلمت امرهن لك اذ سجدت لك بهم واحاول ان اسخرهن لطاعتك واولهم عرشي ايضا بين بين يديك اضعه في رحابك اقرع به بابك هو وسيلتي وجهي وجبهتي فهو اول ماخلقته فيا بكلامك في كتابك خلقت لي عينين وانف ولسان وشفتين وهديتني النجدين ...وهنا انا استجدي رحمتك وغفرانك بالذل اقرع بابك ...اسالك الغفران والرحمه ...وينطلق لساني وقلبي لاهي غافل ياارب السرائر عالم بسرريتي جاهله لما فيها ...جاتك اتقرب لك اقدم قربان فتقبله مني خالقي هو نقصي وعدم خشوعي وحب الهوى في نفسي هو ماجاتك به اقدمه بين يديك ...لعلمي بانك انت الكامل وانت القادر على ان تصلح هذا الخلل الذي اكتسبته نفسي من حب الدنيا بدنوها...الالهي وجاهي من احبك رفتعه ومن اعرب عنك انتظرته وناديته حتى لو لو يسمعك ...ربي كيف ساخاطبك وباي لسان ساسالك فاتخذت لك الوسيله من عندك هي ..
    وسلتي هي ماخاطبك به خير خلقك وحبيبك محمد فهل ساسالك خير منه ..فلذا اناجيك وسمحت لنفسي ان اخاطبك بما خاطبك واسالك بما سالك ..وشفاعتي وحجتي هي اشهد ان لااله الا انت واشهد انه نبيك ورسولك ....فاغفر ياااالالهي...ياامنزل الرحمات ورحمتك هي نور الهدى محمد اعظم الرحمات ..فهو بشير نذير ...اللهم صل على محمد وال محمد ....استغفر الله واتوب اليه يااارحمن ياارحيم

    ردحذف
    الردود
    1. آمين يارب العالمين
      مناجاة رقيقة يا نسيم
      اكرمك الله بالمزيد .. فمن عظيم كرم الله ان يرفع البين بينه وبين عبده .. فيحبب له الخلوات ..و يشق له سبيل العبرات .. ويلهمه رقيق العبارات .. .. جعلك الله واهل مدوتنا الجميلة من أهل الصفو والحضرات .. آمين

      حذف
    2. غير معرف11/11/18 2:02 م

      قطر الندى

      جزاك الله كل خير فهي ابسط من اسميها مناجات...بل هي فضفضه له وعسى اوفق لو بلساني ان ابلغ مبلغ الخشوع والحظور الوجدي ياارب
      اشكرك من قلبي وربنا يزيدك من نعيم وكرم وفضل العلم وادبه وتواضعه فعالم من غير ادب وتواضع لايسمى كذلك
      احبك فالله ياااروح الندى الزهر 🌺🌸

      حذف
    3. أَسْأَلُكَ يا غافِرَ الذَّنْبِ الْكَبِيرِ، وَيا جابِرَ الْعَظْمِ الْكَسِيرِ، أَنْ تَهَبَ لِي مُوبِقاتِ الْجَرآئِرِ، وَتَسْتُرَ

      عَلَيَّ فاضِحاتِ السَّرآئِرِ، وَلا تُخْلِنِي فِي مَشْهَدِ الْقِيامَةِ مِنْ بَرْدِ عَفْوِكَ وَغَفْرِكَ، وَلا تُعْرِنِي مِنْ جَمِيلِ صَفْحِكَ وَسَتْرِكَ.

      إلهِي ظَلِّلْ عَلَى ذُنُوبِي غَمامَ رَحْمَتِكَ، وَأَرْسِلْ عَلى عُيُوبِي سَحابَ رَأْفَتِكَ.

      إلهِي هَلْ يَرْجِعُ الْعَبْدُ الابِقُ إلاَّ إلَى مَوْلاهُ أَمْ هَلْ يُجِيرُهُ مِنْ سَخَطِهِ أَحَدٌ سِواهُ؟

      إلهِي إنْ كانَ النَّدَمُ عَلَى الذَّنْب تَوْبَةً، فَإنِّي وَعِزَّتِكَ مِنَ النَّادِمِينَ، وَإنْ كَانَ الاسْتِغْفارُ مِنَ الْخَطيئَةِ حِطَّةً، فَإنِّي لَكَ مِنَ الُمُسْتَغْفِرِينَ، لَكَ الْعُتْبى حَتّى تَرْضى.


      إلهِي بِقُدْرَتِكَ عَلَيَّ تُبْ عَلَيَّ، وَبِحِلْمِكَ عَنِّي اعْفُ عَنِّي، وَبِعِلْمِكَ بِي ارْفَقْ بِي.

      إلهِي أَنْتَ الَّذي فَتَحْتَ لِعِبادِكَ بَابَاً إلَى عَفْوِكَ سَمَّيْتَهُ التَّوْبَةَ، فَقُلْتَ: ( تُوبُوا إلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحَاً )، فَما عُذْرُ مَنْ أَغْفَلَ دُخُولَ الْبابِ بَعْدَ فَتْحِهِ.


      إلهِي إنْ كانَ قَبُحَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ.

      إلهِي ما أَنَا بِأَوَّلِ مَنْ عَصاكَ، فَتُبْتَ عَلَيْهِ، وَتَعَرَّضَ بِمَعْرُوفِكَ، فَجُدْتَ عَلَيْهِ، يا مُجِيبَ الْمُضْطَرِّ، يا

      كَاشِفَ الضُّرِّ، يا عَظِيمَ الْبِرِّ، يا عَليمَاً بِما فِي السِّرِّ، يا جَمِيلَ السِّتْرِ اسْتَشْفَعْتُ بِجُودِكَ وَكَرَمِكَ

      إلَيْكَ، وَتَوَسَّلْتُ بِجَنابِكَ وَتَرَحُّمِكَ لَدَيْكَ، فَاسْتَجِبْ دُعآئِي، وَلا تُخَيِّبْ فِيكَ رَجآئِي وَتَقَبَّلْ تَوْبَتِي وَكَفِّرْ

      خَطيئَتِي، بِمَنِّكَ وَرَحْمَتِكَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

      حذف
    4. اخى واستاذى وحبيبى الطيب

      ليت يصل هذا الكلام الى ائمة المساجد الان

      كان تغير مفهوم العبادة عند اجمع الناس

      ما اراء الان نفور بين الناس والمساجد

      ارا حركات سريعة ليس فيها خشوع

      ارا الصلاة المفروضة فى 4 حركات الله اكبر .. سمع الله لمن حمد الله اكبر والتسليم

      كل ما املكة لغيرتى على دينى هو ... افوض امرى الى الله

      يا من بسلطانه ينتصر المظلوم، وبعونه يعتصم المكلوم، سبقت مشيّتك، وتمّت كلمتك، وأنت على كلّ شيءٍ قدير، وبما تمضيه خبير، يا حاضر كلّ غيبٍ، وعالم كلّ سرٍّ، وملجأ كلّ مضطرٍّ، ضلّت فيك الفهوم، وتقطّعت دونك العلوم، أنت الله الحيّ القيوم، الدائم الديّموم، قد ترى ما أنت به عليم، وفيه حكيم، وعنه حليم ... برحمتك استغيث

      حذف
  6. عذرا استاذي الفاضل لن اوفيك حقك من الشكر على ما تجود به علينا من وقفات .. وأعظم ما فيها أنها عرفتني على [ الأدب مع الله ] .. فأسأل الله ان يجازيك ما هو أهله .. آمين

    ولقد راقت لي جداا معاني تكرار السجود .. فقد جعلتني أوقن بأن لله في كل حركة ( رفع وخفض ) او قراءة ( جهر وسر ) تجلي تلو تجلي من الله تعالى لا يتكرر .. وان تكررت الصورة الظاهرة للفعل .. فإن المعاني الباطنة أعمق مما نتصور .. وفيها من الاسرار ما يمكن ان نتيه فيها ونتحير .. حكم ومعارف يؤتيها الله من يشاء ويختار ؛ جعلك الله من أهلها على الدوام لا ينقطع مددها .. بل وجعلها موصولة بحبيبه ومصطفاه صلوات ربي وسلامه عليه .. آمين

    فكما ان السجود الاول يختلف معناه واذواقه عن الثاني ؛ فلا بد إذن لكل ركعة موقف وتجلي يختلف عن أختها السابقة .. بل ولعدد ركعات الصلاة في مواقيتها المحددة مثل ذلك من الحكم والتجليات .. فآمل من الله العليم الحكيم ان يمن عليكم مزيدا من النفحات وتحيطنا بها في الرسائل التالية ..

    فرسائلك هذه انوار تشرق في القلب .. تجعلك تتمنى ان يسرع بك الوقت شوقا للوقوف .. بل وتفتح بابين يحبهما الله : باب التوبة ( مما لا يليق بجلال الله وجمال الله وكمال الله ) .. !! وباب الحمد ( على ما أنعم وأفهم وألهم ) ♡ ..

    اللهم اغفر وارحم من تجاوز مثلي وأساء الأدب ( يحسبون أنهم يحسنون صنعا ) .. !! ..

    اللهم أدبنا بتأديبك
    وأصلحنا بإصلاحك
    آمين يارب العالمين

    ردحذف
    الردود
    1. الحلقة (203)

      يلا صلوا على النبى
      سرية ذات السلاسل (ج1)

      - انهاردة إحنا سنة 8 هجريا. السنة دى عندنا فى حدث مهم حصل فيها و هو خروج المسلمين فى سرية اسمها "ذات السلاسل" سبب الغزوة دى ان فيه قبيلة اسمها قضاعة غدرت بالمسلمين و هجمت على 15 صحابى و قتلتهم.. و لما وصلت الأخبار للنبى عليه الصلاه و السلام قام مجهز جيش لردع قبيلة قضاعة ...
      خرجت سرية (يعنى جيش صغير بقيادة واحد من الصحابة.. و زى ما قلنا السرايا مش بيخرج فيها النبى) مين القائد بتاعها ؟ القائد كان عمرو بن العاص .. و كان يدوب عدى على إسلامه شهور.. و على فكرة مكنش الجيش كبير لأن المسلمين راجعين من مؤتة فكانوا تعبانين ..

      فالمهم كون النبى جيش صغير و بعت لسيدنا عمرو و قال له : "يا عمرو، إني أريد أن أبعثك بجيش إلى قضاعة ،و إنى أرجو الله أن ينصرك عليهم و تأخذ غنائم من الحرب".
      فحزن سيدنا عمرو و افتكر أن النبى فاكر ان عمرو حيرضى يطلع عشان مكاسب مادية ..فقال عمرو: "والله يا رسول الله ما على هذا أسلمت معك و إنما أسلمت لله عزوجل". فقال النبى: "أعلم هذا يا عمرو, ولكن يا عمرو نعم المال الصالح للرجل الصالح" .. طيب ليه النبى اختار عمرو بالذات؟ لأن عمرو كان من دهاة العرب و ذكى جدا فالنبى واثق فى قدراته.. و كمان لأن أم عمرو من قبيلة قضاعة..فلما الناس تلاقى ان عمرو قائد على المسلمين و فى بينه و بينهم قرابة فده حيألف قلوبهم للإسلام..
      و فعلا خرج سيدنا عمرو بن العاص و معاه 300 فارس، و وصل عند أطراف منطقة المعركة و لقى أن أعداد الأعداء كبيرة جدا.. فبعت سيدنا عمرو إلى رسول الله يطلب المدد، فبعث النبى مدد ب200 فارس و على رأسهم سيدنا "عبيدة بن الجراح".و بدأ القتال، ووقت القتال كان قصير جدا وانتهى بانتصار حاسم للمسلمين بفضل الله عز وجل ..
      و اتسمت المعركة بذات السلاسل لأن كان موجود فى موقع المعركة بئر اسمه السلاسل.. و كمان اتقال من كتر خوف الأعداء من المسلمين .. فجيش العدو عمل حاجة عجيبة أوى هى أن كل عشرة ربطوا نفسهم فى سلسلة حديد، عشان لو واحد هرب، التسعة يشدوه و يثبت فى المعركة.. طيب والنتيجة كانت إيه؟ نتيجة اللى عملوه كانت أن لما المسلمين يقتلوا واحد, كان يقع و يشد معاه التسعة اللى مربوطين فى السلسلة.. فعشان كده اتسمت بذات السلاسل

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    2. الحلقة (204)

      يلا صلوا على النبى :)
      سرية ذات السلاسل (ج2 و الأخير)

      انتصر المسلمين فى معركة ذات السلاسل بس حصل موقف عجيب أوى.. لما الجيش كان فى طريق رجوعه من المعركة، كانت الدنيا برد جداً ..بس كل ما الجيش يحاول يشعل نار عشان يدفوا.. يغضب سيدنا عمرو و يأمرهم إنهم يطفوها.. فالصحابة يطيعوه بس و هما مضايقين.. و تانى يوم لقوا سيدنا عمرو كان بيدور على ماء عشان يتوضأ بس ملقاش، بعدها بشوية سمعوه و هو بيقيم الصلاة، و حيقف بالناس إمام فافتكروا إنه بيصلى بيهم من غير وضوء، فقالوا: "لنشكونه إلى رسول الله" و فعلاً وصل المسلمون المدينة و بسرعة حكوا للنبي، فأستدعى النبي عليه الصلاة و السلام سيدنا عمرو بن العاص وقال له: "يا عمرو، أمنعتهم أن يشعلوا نيرانا فى البرد؟"، فرد سيدنا عمرو: "يا رسول الله، إنا انتصرنا على العدو، و كانوا أضعاف أضعاف أعدادنا، وأنا لا آمن مكرهم، ولا آمن الكمائن. فإني خشيت أن يكونوا متربصين بنا فيعرفون مكاننا من النيران"، فقال النبي: "أحسنت يا عمرو. ولكن هل صليت بدون وضوء؟"، فقال سيدنا عمرو: "لا والله يا رسول الله. ولكني رأيت الماء قد تجمد، و رأيت أنني لو توضأت به سأصيب بأذى، فتيممت و صليت بالناس " فقال النبي:"أحسنت يا عمرو".
      المسلمين شافوا سيدنا عمرو و هو بيدور على الماء ولكن مشفهوش وهو بيتيمم... شفتوا بقى فقه سيدنا عمرو بن العاص رضي الله عنه وأرضاه، مع إنه أسلم من فترة قصيرة، تعرفوا إن العلماء أخذوا منه أنه يجوز للمتيمم أن يكون إمام المسلمين في صلاة الجماعة لأن النبي أقر بالفعل ده ♥
      - من نتائج إنتصار المسلمين أن زادت الهيبة للمسلمين، وأسلمت و حتسلم قبائل ضخمة جداً منها قبيلة: خزاعة، بني مرية، بني ذبيان، أشجع، غفار،.. و في حدث تانى مهم جداً حيحصل.. دلوقتى عدى على صلح الحديبية سنتين، رسول الله بقى عنده كام سنة؟ 60 سنة... يعنى باقى على وفاته 3 سنين عليه أفضل الصلاة والسلام.. ربنا هيسبب الأسباب عشان مكة تفتح سنة 8 هجريا.. طيب إيه إللي هيحصل؟
      حنعرف المرة الجاية بإذن الله ❤

      حذف
    3. الحلقة (205)

      يلا صلوا على النبى :)
      تلخيص #فتح_مكة

      عشان نقدر نستوعب الغزوات و الفتوحات سوا.. فإحنا اتفقنا إننا حنزل بوست يبقى فيها تفاصيل كل غزوة فى نقاط مختصرة و كمان أسبابها .. و بعدين حننزل يومياً بتفاصيل الغزوة كلها على حلقات بإذن الله

      #فتح_مكة ♡
      الأسباب : - نقض كفار قريش لصلح الحديبية اللي كان بينها و بين النبي صلى الله عليه و سلم و كان مدته 10 سنين و كانت من شروطه: ألا تقاتلونا و لا نقاتلكم و لا تعينوا أحد على قتالنا.
      الأحداث : - أسلمت قبيلة خزاعة و انضمت للمسلمين و كان يوجد خلاف بينها و بين قبيلة اسمها بني بكر فلما أسلمت خزاعة، رفضت بني بكر الإسلام و أشتد كفرها و تحالفت مع قريش..
      -خرجت قبيلة خزاعة لأداء العمرة. فلما بني بكر عرفت ده.. فراحت لعكرمة بن أبي جهل من كبار قريش و طلبت منه الإذن لقتال قبيلة خزاعة.. و وافق عكرمة و كان ده معناه إن قريش نقضت معاهدة "صلح الحديبية" اللي بينها و بين المسلمين.
      - أمدت قريش قبيلة بني بكر بالسلاح و هجمت بني بكر على مسلمي بني خزاعة و قتلوهم في الحرم و هما راكعين و ساجدين و انتهكوا حرمة الحرم.. (و كان دين الكفر بينهى عن القتل فى الحرم زي الإسلام)
      - ذهب عمرو بن سالم إلى رسول الله و أخبره إن قريش غدرت و نقضت العهد و بعد ما سمع النبي ﷺكلام عمرو، غضب غضباً شديداً و احمر وجهه الشريف، وقال: "نُصِرت يا عمرو بن سالم".
      - حيأخد النبي عليه الصلاة و السلام قرار بفتح مكة و ده حيحصل من غير نقطة دم واحدة.. و حيخرج النبيﷺ ب 10 اَلاف مسلم
      -و اجتمعت قريش عشان بسرعة يفكروا فى حل، قبل ما يعرف النبيﷺ خبر غدر قريش، فقال أبو سفيان نطلب من محمد أن يمد الصلح إلى عشرين عاماً بحيث تنتهي المعاهدة الأولى و تبدأ معاهدة تانية بتاريخها الجديد فساعتها الغدر حيبقى قبل المعاهدة الجديدة فيخدعوا النبي ﷺ أنه بعد ما يعرف القتل اللى حصل فساعتها مش حيقدر يقتص منهم.. لكن فشلت الخطة لأن النبي ﷺوصلت له أخبار الغدر و القتل من بدري.
      - اتحرك جيش المسلمين و كان فى تعتيم جامد على خبر فتح مكة لدرجة إن النبىﷺ خرج بالجيش و ماقالش إنهم رايحين على مكة.. و أمرهم إنهم يتجهوا إلى منطقة ذي مُرٌة.. و بعد أيام أمر الجيش بالإنتقال فجأة فى إتجاه مكة.. فتضاربت الأخبار على جواسيس قريش لدرجة إن قريش عرفت بقدوم النبي ﷺ بعد قربه مسافة أميال من مكة ..
      - طلع أبو سفيان بره مكة عشان يشوف الأخبار، فوجئ بجيش المسلمين بإستعداده المهيب و قرر أبو سفيان إنه يعلن إستسلام مكة و فعلاً سلم مكة للنبي ﷺو قال النبي صلى الله عليه و سلم للكفار: من دخل بيته و أغلق عليه بابه فهو آمن و بسرعة راح أبوسفيان على مكة ينقل الكلام.. إن النبىﷺ جي بالسلام.
      وصل المسلمون فى هيبة و استعداد عسكرى كبير هز قلوب قريش و تتكسر الأصنام حول الكعبة و يقف النبي فوق جبل الصفا و يكلم كفار مكة و يقول ما تظنون أني فاعل بكم؟ قالوا أخٌ كريم و بن أخٌ كريم.. فقال صلوات ربي عليه و سلامه: اذهبوا فأنتم الطلقاء.. فى أعظم حدث شاهدته البشرية من أعظم البشر.. صلى الله عليه سيدنا محمد ♡

      هنعرف الحلقة الجايه ان شاء الله ❤

      حذف
    4. الحلقة (206)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى
      فتح_مكة (ج1)
      طبعاً إحنا عارفين المعاهدة (صلح الحديبية) اللي بين النبي عليه الصلاة و السلام و كفار قريش و كان من شروطها أن لا تقاتلونا و لا نقاتلكم و لا تساعدوا أحداً على قتالنا.. و كانت مدتها 10 سنوات.. دلوقتى عدى سنتين على المعاهدة دي.. يعنى باقى على وفاة النبي 3 سنين عليه أفضل الصلاة والسلام.. فربنا حيسبب الأسباب عشان مكة تتفتح (8 هجرياً) و بسبب كفر و غدر أهل مكة.. طيب إيه إللي هيحصل؟
      اللي هيحصل إن بعد معركة ذات السلاسل أسلمت قبيلة خُزاعة و إنضمت لحلف سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم، و كان فى قبيلة تانية اسمها "بنى بكر"، دي رفضت الإسلام عشان تتحدى قبيلة خزاعة لأن هما دايماً فى خلاف معاهم و يعتبروا أعداء.. فلما إنضمت خزاعة لحلف النبي و بقت تدافع عن الله و رسوله.. اشتد كفر قبيلة بنى بكر و انضمت كمان لحلف قريش.
      - وفى يوم ذهبت قبيلة خزاعة للنبي تطلب إذنه عشان يطلعوا عمرة. و فعلاً طلعت خزاعة العمرة، و أثناء الطواف بالكعبة عرفت بني بكر بوجود خزاعة في مكة.. و فى نص الليل.. قائد قبيلة بني بكر إسمه "نوفل بن معاوية" راح لواحد من كبراء قريش اسمه "عكرمة بن أبى جهل".. يطلب الإذن للهجوم على خزاعة فى مكة و قتلهم.. فخلوا بالكم لو قريش وافقت على القتل ده، حيبقى ده نقض للمعاهدة (لأن من شروطها زى ما قلنا أن لا تقاتلونا ولا تعينوا على قتالنا).. و خزاعة أسلمت فبقت تبع النبيﷺ ..
      فالمفاجأة إن قريش وافقت!! و أخد نوفل الإذن و مش بس كده دي أمدتهم بالسلاح كمان.. و هيأت لبني بكر الطرق عشان تهجم على خزاعة .. و وسط ما قبيلة خزاعة بيصلوا فى الحرم و منهم اللي راكع و إللي ساجد.. يدخل عليهم فجأة نوفل بقيبلته بالسلاح فى الحرم و يقتلوا و يذبحوا خزاعة واحد ورا التانى.. ذبح و قتل غير عادى و غدر للمسلمين..
      فبدأت خزاعة تجرى ناحية الكعبة عشان تتحامى فيها لأن القتل فى الحرم محرم برده عند الكفار.. لكن نوفل كمل جرى وراهم جوه الحرم! فنادته قبيلته بني بكر و قالت له: "يا نوفل، إلهك إلهك! الحرم الحرم!" ( يعنى قوانين الآلهة بتحرم القتل عند الكعبة)
      فقال نوفل: "أيها الناس، إنكم تسرقون فى الحرم، أفلا تقتلون فيه؟! " ( شوفوا بني بكر كانوا الأول بيسرقوا فى الحرم ودلوقتى حيقتلوا فيه .. فماحدش يحقر أي ذنب بيعمله لأن ممكن بعد كده الذنب ده يوصله لذنب أكبر. زي الكذب قال صلى الله عليه و سلم: الكذب يهدي إلى الفجور. و فعلاً دخلت بني بكر الحرم و ذبحت خزاعة، فبسرعة جرى ناس من خزاعة ..قدروا يهربوا من القتل.. و حتوصل أخبار غدر قريش بالمسلمين للنبي عليه الصلاة و السلام.. و حتحاول قريش تخدع النبى عشان تخفي جريمة إتفاقها مع بنى بكر.. بس يا ترى إزاى؟

      حنعرف التفاصيل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    5. الحلقة (207)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبي
      #فتح_مكة (ج2)

      وقفنا المرة اللي فاتت عند الغدر اللي شاركت فيه قريش مع قبيلة بني بكر لقتل المسلمين من قبيلة خزاعة في وقت أدائهم للعمرة فى الحرم عند الكعبة و قتلوهم ساجدين .. و كان ده نقض لكفار مكة لصلح الحديبية اللي كان بين النبي وكفار مكة و كانت مدة الصلح 10 سنين و قريش خانت العهد بعد سنتين..
      اتملى الحرم بالدماء وجرى واحد اسمه عمرو بن سالم على المدينة عشان يبلغ النبي عليه الصلاة والسلام بالمجزرة اللي حصلت.. ووقف وهو بيتقطع قدام النبي وقال الخبر بطريقة عجيبة.. قال له من خلال أبيات شعر ألفها..(الشعر هو أعلى وسيلة للتعبير عن أعمق الاحاسيس) قال عمرو: يا ربي إن ناشد محمدا.. حلف أبيه وأبينا الأتلدا... قد كنت ولدا وكنا والدا ... ثم أسلمنا ولم ننزع يدا ... ولكن قريش أخلفوك الموعدا ... ونقضوا ميثاقك المؤكدا ... هم قتلونا بالوتير سجدا ... وذبحونا ركعا سجدا... فانصرنا هداكا الله نصرا أيدا ... وادعوا عباد الله يأتوك مددا.

      بيسمع النبي كلام عمرو، و بيحمر وجهه الشريف من الغضب وقال: "نصرت يا عمرو بن سالم " لو تلاحظوا طول السيرة، النبي عليه الصلاة والسلام بيتماسك ويصطبر على أى أذى إلا الغدر، دايما رد فعله بيكون شديد جدا، عشان محدش يفكر يغدر بالمسلمين تاني، وعشان محدش يتجرأ ويستحل دماء ولا أعراض المسلمين تاني... طيب هتعمل إيه يا رسول الله؟ هفتح مكة ...

      طيب تعالوا نشوف بيحصل إيه دلوقتي عند قريش. بعد ما قبيلة بني بكر قتلت مسلمين قبيلة خزاعة.. فاقت قريش على الكارثة اللي حصلت وأدركوا أنهم خانوا العهد مع النبي وإن أكيد النبي حيحاربهم، وقالوا اللي ورطنا فى الكارثة دي "عكرمة" ، فبسرعة عملوا اجتماع طارئ وكان رئيس الاجتماع "أبوسفيان"، فقال لهم: "أيها الناس، ويحكم! محمد لن يتركنا، أسمعوني آراءكم".
      فقال الأول: " يا أبا سفيان، انى أرى أن ندفع الديّة لمحمد"، فقالوا: "والله ليست معنا حقها". وقال الثانى: "إذًا، ندفع القتلة لمحمد يقتص منهم ونسلم بني بكر له"، فقالوا : "مستحيل، فبهذا لن يدخل فى حلفنا أحد بعد اليوم". فقال الثالث: "إذًا محمد لن يترككم وسيحاربكم لا محالة"، فردّ أبو سفيان وقال : "ولكنى عندي حل، اتركوني أذهب إلى المدينة، وأقابل محمد وأطلب منه أن يمد الصلح لعشرين عاما، وبالتأكيد سيقبل محمد لأنه يحب السلام!"... طيب دلوقتي إيه استفادة قريش من فكرة من مد المعاهدة (صلح الحديبية)؟

      حنعرف المرة الجاية إن شاء الله ❤

      حذف
    6. الحلقة (208)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبي :)
      #فتح_مكة (ج3)

      شوفنا إمبارح كفار قريش و هم خايفين من عواقب غدرهم بالنبي عليه الصلاة و السلام و نقضهم لصلح الحديبية و مشاركتهم في قتل مسلمين خزاعة .. فبسرعة عملوا اجتماع قبل ما خبر الغدر يوصل للنبي... و اقترح أبو سفيان فكرة و هي إنه يروح للنبي المدينة و يقترح عليه إنه يمد صلح الحديبية ل20 سنة.. طيب حيستفيدوا إيه من مد الصلح ؟ حيستفيدوا أن لما يتفقوا مع النبي على اتفاق جديد فى المعاهدة الجديدة، ف المعاهدة الجديدة حتلغى المعاهدة القديمة، فبالتالي لما يوصل للنبى خبر غدر قريش..ساعتها حيكون اتفق اتفاق جديد فمش حيقدر يحاربهم بناءا على نص الاتفاق الجديد..

      المهم انبسطت قريش بالاقتراح ده و وافقوا عليه.. بس طبعا هم مايعرفوش إن خلاص خبر غدرهم وصل للنبي من بدري ..

      المهم فعلا طلع أبو سفيان من مكة و وصل للمدينة و لما كان فى الطريق .. شافوه المسلمين .. بس محدش ضايقه بكلمة عشان العهد اللي بين المسلمين و بين قريش، عشان فى معاهدة سلام بينهم، و كمان كان الخبر بتاع قتل مسلمين خزاعة لسه موصلش لكل المسلمين .. المهم دخل أبو سفيان المدينة و راح لابنته "رملة" دى زوجة النبي وكان بقاله سنين ماشفش بنته.. المهم دخل أبو سفيان بيتها فلقى فرش على الأرض ولسة جاي أبوسفيان يقعد ..
      جريت رملة بنته بسرعة وسحبت الفراش من تحته! فغضب أبو سفيان و قال: "يا بنية، ما بك؟ أرغبتي بي عن الفراش أم رغبتي بالفراش عني؟"، فقالت: "بل رغبت به عنك.. لأنك مشرك و هذا فراش رسول الله صلى الله عليه و سلم". ( يعنى خايفة من انك تؤذى الفراش و ده فراش طاهر)، فيرد ابو سفيان و يقول لها: "يا بنية، لقد أصابك بعدي شر "، فقالت: "لا والله، ما أصابني بعدك مع رسول الله إلا كل الخير".

      و يخرج أبو سفيان و يروح على المسجد النبوي. و كان قاعد فيه النبي عليه الصلاة و السلام، و قبل ما يدخل أبو سفيان، قام النبي للصحابة: "يأتيكم الآن أبو سفيان، يريد أن يشدّ فى العهد و يزيد فى المدة"، فقال الصحابة: "نشهد أنك رسول الله "

      و بعدين دخل أبو سفيان المسجد و سلم على النبي أصل النبي عارف كله الخدعة بتاعة أبو سفيان بوحي من الله .. فقال أبو سفيان: "يا رسول الله، لم أحضر صلح الحديبية، و قد بدا لي أنه صلح خير.. فإنى أتيتك لنزيد فى المدة"، فسكت النبي و مردش .. و فضل أبو سفيان يحاول.. و بردو النبي ساكت و مردش.. لأنه عارف إن أبو سفيان جي يخدعه..
      - النبي بيلعب بأعصاب أبو سفيان و مرضيش يمد العهد.. فأبو سفيان مكنش عارف يعمل إيه ..فمشى و راح لأبو بكر لعله ينقذه.. و لكن سيدنا أبو بكر رفض .. فأبو سفيان فقد الأمل فى سيدنا أبو بكر، فسابه و راح لسيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه و أرضاه ... ففتح سيدنا عمر لأبو سفيان وقال له: "أبو سفيان! ماذا تريد ؟!"، فقال: "يا عمر، جئتك فى خير" و يحكى له القصة و إن النبي لم يقبل عرضه و أنه عايز يتوسط له عند النبي. فردّ سيدنا عمر و قال: " ألم تجد غيري؟! والله لو لم أجد إلا الذر (أصغر حاجة) لقاتلتكم به!
      أبوسفيان فقد الأمل من سيدنا عمر، فيروح لسيدنا "علي بن أبى طالب".. طب يا ترى علي حيعمل إيه

      نكمل بكرة إن شاء الله❤

      حذف
    7. الخلقة (209)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبي :)
      #فتح_مكة (ج4)

      شفنا المرة اللي فاتت أبو سفيان قبل إسلامه و هو بيحاول يخدع النبي عليه الصلاة والسلام بأنه يقنعه يمد صلح الحديبية لعشرين سنة وعرفنا ليه.. المهم النبي ما وافقش و راح أبو سفيان لأصحاب النبيﷺ و ماحدش وافق إنه يتوسط له.. لحد ما راح لآخر واحد يرجوه وهو سيدنا "علي بن أبى طالب". مين فى بيت سيدنا علي دلوقتي ؟ سيدنا علي وفاطمة والحسن كان بيلعب ما بينهم. المهم دخل أبو سفيان وسلم على سيدنا علي، وقال له: "والله يا علي، لقد أصابني أمرا شديدا. وجئت إليك يا علي لأنك أقرب الناس إليّ فى المدينة" و حكى له اللي حصل مع النبيﷺ وأبو بكر وعمر.
      فقال علي: " يا أبا سفيان، إنى لا أملك أن أراجع رسول الله أبدا". - فبص أبو سفيان لفاطمة وقال لها: "يا فاطمة.. هل يمكنك أن تأمري الحسن أن أكون فى حمايته؟!" (عشان عايز يضمن إن المسلمين ما يحاربوش أهل مكة بعد ما يعرفوا خبر الغدر بخزاعة) فقالت: "هو طفل ولا يجير بين الناس!" ...فقال أبو سفيان: "يا علي، إنى والله فى كرب شديد!". ففكر سيدنا علي وقال: "وجدت لك حلا. اذهب الآن إلى المسجد، وقف وقل " أنا أبو سفيان بن حرب، سيد قريش، قد أجرت بين الناس، لا يعتدي أحد على أحد، ولا يقاتل أحد أحدا ". فقال أبو سفيان: "أأقول ذلك ؟! وهل تنفع إجارتى يا علي؟". فقال علي: "لا!"، قال: "ولِم تأمرنى بها؟!" . فقال علي: "لأنى لا أجد لك غيرها"
      و فعلا دخل أبو سفيان المسجد النبوي و قدام الناس كلها قال: "أيها الناس، أنا أبو سفيان بن حرب، سيد قريش، قد أجرت بين الناس، لا يعتدي أحد على أحد، و لا يقاتل أحد أحدا". فالناس بصوا له و ماحدش اهتم بكلامه ..

      خرج أبو سفيان من المدينة و رجع لمكة فلاقى كبراء قريش مستنيينه على الباب، فحكى لهم اللي حصل، فقالوا له: "خبت وخسرت! إن علي بن أبى طالب يلعب بك ..وفهموا أن طبعا كل اللي حصل مش حيأثر فى حاجة وإن أكيد النبي ﷺمش حيسكت لما يوصل له خبر الغدر ..(أصل قريش فاكرة إن النبي ﷺ ماوصلتلوش لسة أخبار الغدر عشان كانوا حاولوا يخبوا على المسلمين الخبر )

      طيب بيحصل إيه فى المدينة دلوقتي؟ النبي بيجهز جيش كبير و في قبائل كتيرة أسلمت و انضمت لجيش المسلمين.. فاكرين قبيلة غِفَار، لما بايعوا النبيﷺ فقال لهم : "جاءت غفار غفر الله لها"،و تأتى قبيلة أسلم، فيدعو لها النبي: "جاءت أسلم سالمها الله".. و كل القبائل دى كانت منضمة لحلف النبي..النبي ﷺ هدفه إنه يوصل بالجيش لمكة و يفاجئ قريش .. فبردو عمل تعتيم شديد على خبر فتح مكة.. لدرجة أن أثناء تجهيز الجيش.. النبي عليه الصلاة والسلام مش حيقول لحد إنه خارج لفتح مكة إلا المقربين منه فبعض الصحابة عملوا قصيدة مدح النبي وفي آخرها بيسألوه إلى أين يا رسول الله؟ فيسمع النبي ﷺ القصيدة و يبتسم و يسكت... أصل النبي قلقان من المنافقين اللي فى المدينة إنهم يسربوا الخبر.. لكن حتحصل حاجة مش فى الحسبان

      حنعرفها المرة الجاية إن شاء الله❤

      حذف
    8. الحلقة (210)

      يلا صلوا على النبى :)
      #فتح_مكة (ج5)
      لعل الله أطلع إلى أهل بدر فقال:أعملوا ما شئتم..قد غفرت لكم 😊

      شفنا الحلقة اللى فاتت إستعداد جيش المسلمين للخروج لمكة و قلنا إن النبى عليه الصلاة و السلام حاول يخفى خبر فتح مكة و ماقالش حتى لغالبية الجيش إنهم خارجين لمكة أصلاً،
      لكن حتحصل حاجة مش فى الحسبان و هي إن يوم ما عمرو بن سالم قال للنبى ﷺعلى خبر غدر مكة بمسلمي قبيلة خزاعة ... كان موجود صحابى اسمه حاطب بن أبى بلتعة.. فلما عرف حاطب بغدر قريش.. ففهم إن النبى ﷺ حينوى فتح مكة .. فقام باعت رسالة لأبو سفيان و قال فيها إن رسول الله يجهز جيشاً لقتالكم و معه 10 آلاف جندى من العرب

      و يبعت حاطب الجواب مع إمرأة و قال لها خبى الجواب فى هدومك لحد ما توصليه لأبو سفيان.. بس تفتكروا حتقدر توصل بالجواب لمكة؟ لأ الحمدلله مش حتوصل.. بس إزاى.. نزل سيدنا جبريل على النبى ﷺ و بلغه باللى عمله سيدنا حاطب بن أبى بلتعة.. و قال له إن الجواب مع الست و أخبره بمكانها.. فبسرعة يبعت النبىﷺ سيدنا على ابن أبى طالب و سيدنا الزبير عند مكان المرأة و فعلاََ يروحوا فيلاقوها .. فيقولوا لها : أعطنا الرسالة

      فقالت : ليست معى رسالة.. فقالوا : كذبتى.. و والله ما كذب رسول الله ..فاعطنا الرسالة أو سنأخذها منك بالقوة .. فخافت و قامت مطلعة الجواب .. و بسرعة راح علي للنبى ﷺ و بدأ يقرا الجواب للنبى ..ﷺو يقف حاطب و حواليه بعض المسلمين بيسمعوا الجواب.. و حاطب ده مش مسلم عادى.. ده مجاهد حارب فى غزوة بدر و الخندق و خيبر.. فيسمع النبىﷺ الرسالة و يبص له و يقول : ما هذا يا حاطب؟ ..فيقول حاطب : يا رسول الله لا تعجل و أسمع منى..فيقول النبىﷺ : تكلم يا حاطب..

      فقال حاطب : يا رسول الله إنى لى قرابة من الأهل يعيشون فى مكة و خشيت عليهم أن تقتلهم قريش فأردت أن أفعل معروف يتذكروه لى.. و علمت أن الله سيحميك يا رسول الله و لن يخزيك أبداً و لكنى أردت أن أحمى قرابتى .. ( و ده ذنب ضعف مش خيانة )

      فسيدنا عمر بن الخطاب مضايق جداً فقال : يا رسول الله دعنى أضرب عنقه.. فراح النبىﷺ قايل : مهلاً يا عمر فهو ممن حارب فى غزوة بدر.. فلعل الله أطلع إلى أهل بدر فقال : اعملوا ما شئتم فقد غفرت لكم .. (يعنى ذنب حاطب ممكن يكون مغفور بسبب تعبه مع المسلمين فى جهاده فى غزوة بدر ) فاتأثر سيدنا عمر قوى بمغفرة و رحمة ربنا الواسعة.. شايفين كأن حاطب له عند ربنا رصيد من الأعمال الحسنة بترفعه عند ربه. قال تعالى : إن الحسنات يذهبن السيئات.. و عدت المشكلة و الناس بقت تتعامل مع حاطب عادى .. و نشوف هنا جمال المجتمع المسلم وهو بيحتوى اللى بيغلط و يسامحه..

      حيخرج الجيش من المدينة بس النبى ﷺ حيوجّه سرية بأتجاه منطقة ذى مروة ..عشان لو مكة بتراقب النبى ...تتشتت و تتلخبط.. و ينخدعوا أن النبى ﷺ مش رايح ناحية مكة و يفكر أهل مكة و المنافقين اللى فى جيش المسلمين أن النبىﷺ هدفه منطقة عند ذى مروة.. و فى طريق النبى لمكة بقى يريح الجيش و بيفطروا و يرتاحوا فترات طويلة.. و يبدأ النبىﷺ يتوجّه لمكة فى جيش من 10 آلالاف جندى .. و تحصل حاجة جميلة قوى ..

      حنعرفها بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    9. الحلقة (211)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :)
      #فتح_مكة (ج6)

      جيش المسلمين فى طريقة لمكة .. 10 آلاف جندى مسلم .. طبعاً كفار قريش لا يمكن تتصور إن كل العدد ده على بعد أربع أميال من مكة.. طيب مين طالع مش قادر يصبر و عايز يعرف الأخبار؟ سيدنا العباس عم رسول الله.. و ده كان مسلم و كاتم إسلامه علشان يساعد المسلمين و يبقى زى المخابرات وسط كفار قريش ..
      بس مابقاش قادر يقعد كل ده بعيد عن النبى عليه الصلاة و السلام فخرج من مكة و جمع ولاده و مراته و هاجر للمدينة فقابل النبي ﷺ فى الطريق. . و حضنه النبى عليه الصلاة و السلام و قال له : يا عمى أنت آخر مهاجر .. فلا هجرة بعد فتح مكة ..سبحان الله لو سيدنا العباس كان أتأخر شوية ماكانش هيتكتب من المهاجرين.. هو آه صحابي بس ماكانش هيبقي مهاجر،،
      قال تعالى :{ لاَ يَسْتَوِي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُولَئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذِينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَقَاتَلُوا وَكُلاًّ وَعَدَ اللهُ الْحُسْنَى وَاللهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ} [الحديد: 10]
      علشان كده لازم ما نتأخرش على الطاعة عشان ثوابها ما يقلش أو يضيع ثوابها الكبير مننا..

      دلوقتى خلاص إنضم العباس لجيش النبىﷺ.. و النبى ﷺقرب قوى من مكة .
      هتعمل إيه يا رسول الله؟ حعمل حرب نفسية.. طب إزاى؟.. حيأمر النبى ﷺ الجيش.. إشعلوا النيران ،،عشرة آلاف شعلة نار فى إيدهم..منورة بالليل .. النبىﷺ ليه عمل كده؟ علشان أهل مكة يخافوا و يستسلموا.. و ده أكبر دليل على إن النبى ﷺ عايز يفتح مكة بسلام بدون نقطة دم واحدة..

      فالعباس ركب بغلة النبىﷺ و راح يفهم أهل قريش الوضع عشان ما يقلبوهاش حرب .. فيقابل مين؟ أبو سفيان .. أصل الاخبار إنقطعت عن مكة ..فطلع بنفسه يشوف فى إيه ! و طبعاً ميعرفش إن النبيﷺ على أبواب مكة..المهم طالع أبو سفيان و معاه حكيم بن حزام ،،فشاف النيران فدب الفزع جواه فقال أبو سفيان: ما هذه النيران!!، فقال حكيم: لا أدري لعلها قبيلة خزاعة.. فقال أبو سفيان : خبت و خسرت فإن خزاعة أقل من ذلك وأذل ،، فقال: لعلها قبيلة هوازن ، قال :خبت وخسرت هوازن أقل من ذلك و أذل ..

      فيسمعهم العباس رضى الله عنه و يقول: يا أبا حنظلة (دى كنية أبو سفيان) فقال أبو سفيان من الصوت ؟ فقال أنا العباس.. فقال أبو سفيان ..لمن هذه النيران؟ فقال: هذا رسول الله و معه عشرة آلاف مسلم من العرب لفتح مكة، و والله لو فتحها عنوة لهلكت قريش... يا أبا سفيان بيدك الأمر ،فقال ماذا أفعل ؟ قال العباس: سلم مكة للنبى محمد الآن!..
      فقال: سأفعل!!
      ((ياه .. إنتم متخيلين ..شايفين كام صحابى إتقتل و إتعذب فى قريش.. قد إيه الرسولﷺ أتأذى من قريش..دلوقتى جه يوم النصر للمسلمين و جبر الخاطر )) فرد العباس على أبو سفيان و قال: إذاً تعالي معي..

      أبو سفيان كان خايف أنه يتقتل ف علي بن أبي طالب.. يقول له : يا أبا سفيان لا تخف إذهب إلى رسول الله ، فقل له كما قال إخوة يوسف ليوسف: {قَالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ آَثَرَكَ اللَّهُ عَلَيْنَا وَإِنْ كُنَّا لَخَاطِئِينَ} [يوسف: 91]. فإنَّه لا يرضى أن يكون أحد أحسن منه قولاً..

      وافق أبو سفيان إنه يسلم مكة و ركب ورا العباس .. مين قائد المعسكر اللى فيه النبىﷺ ؟ سيدنا عمر بن الخطاب.. طب و حيعمل إيه لما يشوف أبو سفيان ،

      حنعرف المرة الجاية إن شاء الله ❤

      حذف
    10. الحلقة (212)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :)
      #فتح_مكة (ج7)
      فقال العباس :هو ليس بملك بل هو رسول الله ❤

      شفنا إمبارح أبو سفيان وهو مخضوض إن المسلمين جايين يفتحوا مكة..و إن سيدنا محمد ﷺ مش حيسكت على غدرهم بالمسلمين ..فعرض العباس على أبو سفيان إنه يسلم مكة للنبيﷺ ووافق أبو سفيان و ركب ورا العباس فى طريقهم للنبى عليه الصلاة و السلام .. من قائد معسكر اللى فيه النبى ﷺ ؟ سيدنا عمر بن الخطاب..؟ جه العباس للمعسكر فقال عمر بن الخطاب و من معك .. فبص لاقى أبو سفيان!! فقال عمر إنتظر هذا أبو سفيان! فبسرعة جرى عمر على النبىﷺ علشان يسبقهم..لأنه حس إن سيدنا العباس حيخلى أبو سفيان فى حمايته...

      فيدخل سيدنا عمر على النبى عليه الصلاة و السلام و يقول : هذا أبو سفيان اعطني رقبته أقتله يا رسول الله! (عمر منفعل لأن اللى عملته كفار مكة مش شوية) فقال العباس مهلاََ يا عمر والله يا عمر لو كان من "بني عدي" من قومك لمهلته و لكنك تفعل ذلك لأنه من بني عبد مناف!! فبكي عمر و قال : سامحك الله يا عباس، فيوم إسلامك يا عباس كان أحب الأيام إليّ من إسلام "الخطاب" لو أسلم (أبو سيدنا عمر ).

      فالنبى ﷺ باصص لأبى سفيان و طبعاً النبىﷺ مش ناسى إن من أيام قليلة كان أبو سفيان جاى يخدعه فى موضوع مد مدة العهد زى ما حكينا.. فبسرعة قال أبو سفيان: تَاللَّهِ لَقَدْ آثَرَكَ اللَّهُ عَلَيْنَا وَإِن كُنَّا لَخَاطِئِينَ...فيرد النبى العظيم ﷺعليه و يقول: لا تثريب عليكم اليوم ،،يغفر الله لكم و هو أرحم الراحمين.. و النبي سامحه !! تخيلوا !! المهم قال أبو سفيان أنه حيسلم مكة ..بس فى شئ أهم من كده عند النبىﷺ.. إيه هو ؟
      هو إن أبو سفيان يسلم و يهتدى لله :)..

      فيقول النبى ﷺ: أما آن لك أن تسلم يا أبا سفيان؟ فقال أبو سفيان ما أحلمك و ما أرحمك و ما أوفاك، حقاً لو كانت الأصنام آلهة لأغنت عنا اليوم!! و قال أشهد إنه لا إله إلا الله،،فقال النبيﷺ أتشهد يا أبا سفيان إني رسول الله؟! فقال أبو سفيان : و لكن فى القلب منها شئ ! (برده بقى له سنين ضد النبىﷺ .. مش قادر فجأة يتقبل إنه يخضع للحقيقة و إن النبىﷺ رسول الله) ، فقال له العباس: قلها يا أبا سفيان.. فقال أشهد أن محمد رسول الله،، بس مش طالعة من قلبه ! والنبي ﷺ عارف كده ،،بس النبى ﷺ صبر عليه.. و راح العباس وأخد النبى ﷺ و قال له: إن أبا سفيان رجل يحب الفخر فهو سيد قريش.. فأعطه شئ.. ،،

      فالنبي مرن جداً فوافق و قال لأبو سفيان : أخبر أهل مكة أنه من دخل دار أبو سفيان فهو آمن (يعني أنت لسه سيد قريش) .. و قال النبىﷺ : و من أغلق عليه بابه فهو آمن.. (كأن النبىﷺ عايز يعمل حظر تجوال.. عشان ما يحصلش أى تصادم بين الكفار و المسلمين..
      و قال : و من دخل الحرم فهو آمن..

      ففرح أبو سفيان و بسرعة خرج علشان يروح لمكة .. بس النبيﷺ قلقان أن يكون أبو سفيان خاف و أول ما يدخل مكة ممكن يرجع فى كلامه و يغدر،، أصل النبي ﷺ فطن جداً.. النبي ﷺ بياخد بالأسباب،،فقال للعباس : إنه يروح ورا أبا سفيان و ما يخليهوش يدخل مكة .. و شوف أى حجة و خده و اطلع على قمة الجبل.. و جيش المسلمين حيعمل إستعراض عسكري ،،علشان لو أبو سفيان فكر يغدر تانى..فيكون شاف الجيش و عرف حجمه فيتراجع و يخاف..

      و بسرعة جرى العباس ورا أبو سفيان و أقنعه إنه يبات معاه على الجبل لحد ما كتائب جيش المسلمين تعدى ،، وأبا سفيان مافيهوش حيل يكمل الطريق لمكة فوافق،، فطلعوا الجبل و بدأ يعدي جيش المسلمين .. الجيش متقسم قبائل وكل ما قبيلة تعدي من تحت الجبل تقول الله أكبر.. طيب ليه يا رسول الله ؟ علشان نهز أبو سفيان لأن ثباته من ثبات قريش.. المهم أبو سفيان واقف يتفرج فى ذهول و بدأ يسأل : قبيلة من هذه ؟ فيقول العباس: أشجع.. فيقول أبو سفيان : أسلمت أشجع!!.. و يفضل يسأل كده مع كل قبيلة تعدي، فيسأل أبو سفيان : أمتي حتعدى كتيبة النبيﷺ ؟

      فعدت كتيبة ضخمة ماسكة رايات خضر،،يلبسون الحديد،، قائدو المقدمة" النبى عليه الصلاة و السلام " ، و قائد الميمنة "خالد بن الوليد "،،و الميسرة "الزبير بن العوام " و كتيبة قائدها أبو عبيدة بن الجراح .. و حامل اللواء فى مقدمة الجيش مين؟! سعد بن عبادة الأنصاري! و كان قائد كتيبة من المهاجرين و الأنصار..طب ليه اخترت واحد أنصارى يا رسول الله ؟ ليه ما اختارتش من مسلمي مكة اللى هاجروا للمدينة ..علشان النبى ﷺ عايز يقول أن أه حفتح مكة لكنة يا أهل المدينة يا أنصار النبىﷺ ماتفتكروش إني هرجع لأهلي و أنساكم،،
      و مين المشرف على الكتيبة دى؟ عمر بن الخطاب .. و فى نص كل ده مكان سيدنا رسول الله صلي الله عليه وسلم.. حاجة فى منتهى القوة و الهيبة و العظمة ..فقال أبوسفيان للعباس: لقد أصبح ابن أخيك ملكاً عظيم (أبو سفيان مصمم إن النبى ﷺ ملك).. فيرد العباس و يقول : هو ليس بملك بل هو رسول الله.

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    11. الحلقة (213)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى :)
      #فتح_مكة (ج8)
      فقال أحدهم :اليوم يوم الملحمة يذل الله قريش، فغضب النبى ﷺو قال: بل اليوم يوم المرحمة يعز الله قريش بالإسلام ♡

      نبدأ حلقتنا النهاردة و أبو سفيان مبهور بمنظر جيش المسلمين.. و بسرعة يتحرك أبو سفيان علشان يبلغ أهل مكة بقدوم المسلمين.. يقوم سامع سيدنا سعد بن عبادة الأنصاري و هو يقول :اليوم يوم الملحمة،اليوم يذل الله قريش.. فالنبيﷺ يزعل جدا فيقول النبىﷺ : بل اليوم يوم المرحمة ،اليوم يعز الله قريش ..يعزها بدخول الإسلام فيها..
      طب دي قريش اللي آذتك و عذبتك يا رسول الله .. مع أنك ماكنتش زمان عايز حاجة غير أنهم يسيبوك تبلغ الدعوة للناس و من شاء فليؤمن و من شاء فليكفر .. فيأخذ النبى ﷺ من سعد الراية علشان كده نفسية سعد مش هادية للسلام.. بس حيديها لواحد تانى من الأنصار.. هو مين؟ لأبنه.. قيس بن سعد بن عبادة... ابن سعد .. فقال سعد : فحين أخذ الراية منى و أعطاها لأبنى فكنت لا أدري أأضحك أم أبكي!
      خلاص جيش المسلمين على أبواب مكة فيجرى أبو سفيان و يدخل مكة و يصرخ بصوت عالى و يقول : هذا محمد جاءكم فيما لا قِبَل لكم به، (يعنى بجيش كبير من المسلمين) فمن دخل دار أبو سفيان فهو آمن و من دخل الحرم فهو آمن و من أغلق عليه بابه فهو آمن..
      و يدخل النبيﷺ في منظر مهيب ..قائد منتصر راكب الناقة بتاعته،، موطى راسه لله عز وجل .. فى قمة التواضع،، و يقرأ سورة الفتح " إنا فتحنا لك فتحا مبينا " لحد ما يوصل لآخر آية " محمد رسول الله والذين معه أشداء على الكفار رحماء بينهم" .. و يدخل الجيش .. أنتم متخيلين.. سيدنا بلال بيعدي على المكان اللى كان بيتعذب فيه زمان ،، و هنا استشهدت سُمية فى سبيل الله..هنا استشهد جوزها أبو عمار من التعذيب.. و هنا كان أبو لهب بيرمى على النبى ﷺ طوب لدرجة أن رجل النبىﷺ تنزل دم .. و النبى ﷺ يصبر رغم أنه فى قوة أربعين رجل.. و يوصلوا الحرم و الحرم حواليه ثلاثمائة و ستين صنم .. فالنبىﷺ كان فى إيده عصاية .. فكل ما يشاور على صنم يقع و يتكسر ..معجزة.. و يقف النبىﷺ و الكفار فى الحرم..لأن النبى ﷺ مديهم الأمان .. و هم مش خايفين هم مصدقينه.. هم اللى سموه زمان الصادق الأمين.
      و يبدأ النبىﷺ يبص لهم و يقول : يا معشر قريش ما تظنون أني فاعل بكم؟ فقالوا: أخ كريم و ابن أخ كريم ..فقال النبيﷺ: يغفر الله لكم و هو أرحم الراحمين...أذهبوا فأنتم الطلقاء.. ( فى أعظم مشهد عرفته البشرية و بيحكى عنه الغير مسلم قبل المسلم.. عفو النبى الكريمﷺ .. رغم العذاب و الأذى اللى أتعرض له هو و أصحابه و باقى المسلمين)
      بس حيقف النبي ﷺ و يهدر دم أشخاص معينة.. طب أشمعنى دول؟ لأنهم مجرمين حرب.. كان منهم واحد اسمه عكرمة بن أبى جهل.. عكرمة ده اللى شارك فى قتل المسلمين غدراً و هم فى العمرة ساجدين قدام الكعبة.
      عكرمة عرف أن النبىﷺ أهدر دمه ، فبسرعة ركب سفينة و هرب للحبشة، بس مراته "أم حليم " كانت قلقانة عليه جدا بس هي أسلمت.. فراحت للنبى ﷺو قالت إن زوجي عكرمة قد أهدرت دمه يا رسول الله و هو خائف و كان سيد فى قومه هل ممكن أن تعطيه الأمان يا رسول الله؟

      يتبع ..

      حذف
    12. فوافق النبىﷺ من غير شروط .. و لا حتى اشترط عليها أنه يسلم الأول.
      فالمهم طلعت" أم حليم" أيام تدور على جوزها ،بس ما لحقتهوش للأسف. و سافر عكرمة فى عرض البحر..، و الموج هايج.. فالمركب كانت حتغرق.. فواحد من الركاب قال اخلِصُوا ( يعنى ادعوا الله بإخلاص لله وحده) ،، فلا ينجّينا من هلكة البحر إلا الله،، فقال عكرمة : اذا نجانا الله فسأبايع محمد و أدخل فى دين الإسلام.. فواضح أن عكرمة كان صادق،،فهدأ البحر و أستقرت السفينة و رجع عكرمة و مراته قالت له أن الرسول عليه الصلاة و السلام يعطيك الأمان
      فقبل ما يوصل عكرمة للنبىﷺ .. فيقوم النبىﷺ قايل للصحابة: يأتيكم الآن عكرمة بن أبى جهل مسلما مخلصا .. فلا يسب أباه أحد.. ( تخيلوا !! طيب ده أبو جهل كتير آذاك يا رسول الله ده من كبار الكفار..) بس النبيﷺ قال أن سب الميت لا يصل للميت ولكنه يؤذى الحي.. و فعلا ماحدش جاب سيرة أبو جهل بسوء ،، و دخل عكرمة على النبي ﷺ فوجد النبيﷺ فاتح له ذراعيه،،فاحتضنه النبيﷺ ،، فسأل عكرمة النبى ﷺ و قال له: بمَ يدعو دينك؟ فقال النبي ﷺ: يدعو إلي مكارم الأخلاق،صلة الارحام،،الصلاة،، فبكي عكرمة و قال: الشهادة.. و يأخذ عكرمة عهد على نفسه أنه على قد ما وقفت للصد عن سبيل الله حيقف للدعوة إلي الله،، و كل مال أنفقه للصد عن الله حينفق أضعافه فى سبيل الله..
      و فعلاً حيشارك عكرمة فى حروب المرتدين بعد وفاة النبى عليه الصلاة و السلام ،، حيشارك فى معركة اليرموك كان المسلمين حينهزموا فقال عكرمة من يبايعني على الموت، فالناس روحها المعنوية أرتفعت..و بعد المعركة لاقوا عكرمة واقع فى الأرض و فيه اتنين و سبعين طعنة.. يعنى فضل يقاتل لآخر لحظة فى حياته و ثابت قدام اللى بيحاربه.. رضى الله عن عكرمة بن أبى جهل ♡

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    13. الحلقة (214)

      #يللا_بينا_نعرف_نبينا
      يلا صلوا على النبى
      #فتح_مكة (ج9)
      قال ﷺ لنساء كفار قريش حديثات الإسلام : أبايعكن على ألا تزنين.. فقاطعت هند النبى ﷺ وقالت: أتزنى الحرة !!
      نبدأ حلقتنا مع كفار قريش اللى بدأوا يدخلوا الإسلام زى هند بنت عتبة ..دى زوجة أبو سفيان.. و لما أسلم أبو سفيان فضلت تزعق و تقول: لا تتبعوه إنه مجنون،، بس بعد ما الإسلام دخل مكة جلس النبي ﷺ فى مجلس و قعد مع مجموعة من السيدات بيبايعوه على الإسلام.. فلبست هند النقاب و قعدت وسطهم ،،فالنبي ﷺ بدأ يقول للنساء :أبايعكن على ألا تشركوا بالله شيئا .. و يقول: أبايعكن على ألا تزنين.. فقاطعت هند النبى عليه الصلاة و السلام و قالت : أتزنى الحرة !! (هند مستغربة لأن أيام الكفر العلاقات اللى بدون جواز كان اللى بيعملها العبيد.. فهند كأنها عايزة تقول أننا ما بنعملش ده أصلاً.. لكن النبىﷺ عارف اللى حيحصل بعد مئات السنين بين شباب و بنات المسلمين..فبص النبىﷺ لهند و سكت)
      و يكمل النبي ﷺ كلامه فيقول النبي ﷺ : أبايعكن علي ألا تسرقن،،فقالت هند من غير ما تركز : يا رسول الله إن أبا سفيان رجل بخيل ،أتري إن أخذت من ماله.. أهذه سرقة؟.. فلما سمع النبى ﷺ كده عرف أنها هند زوجة أبو سفيان، فقال لها : أنتِ هند بنت عتبة !! (هي اللى قتلت عم النبى ﷺ سيدنا حمزة و نذرت أنها تمثل بجثته.. و النبى ﷺ بكى كتير على عمه و كان قلبه محروق) فالمهم بسرعة قالت هند :أقسمت عليك أن تعفو عني ،عفا الله عما سلف،، فقال النبيﷺ عفوت عنكي .. تخيلوا بعد كل ده عفا عنها !! صلى الله على حبيبنا محمد
      فالنبي كمل كلامه و قال؛ ولا تقتلن أولادكم فقالت هند: ربيناهم صغاراً و قتلتهم أنت فى غزوة بدر كبارا،، فعمر بن الخطاب ضحك لحد ما كان حيقع على ظهره من الضحك.. فرحان بعزة المسلمين و أصلا غزوة بدر كفار قريش هم اللى أتسببوا فيها و ربنا نصر المسلمين... المهم يكمل النبىﷺ كلامه و يقول : و لا تعصون رسول الله فى معروف.. فترد هند و تقول: والله جئنا نبايعك و ليس فى أنفسنا إلا أن نطيعك... و أسلمت هند و باقى النساء.
      و حتشارك هند فى معركة من معارك جيش المسلمين.. و كان فى مجموعة من جيش المسلمين راجعة بسبب شدة المعركة فتقوم تقف هند مع السيدات المسلمات صف و تخليهم يمسكوا السيوف و وصتهم أن اللي تلاقي جوزها راجع بسبب شدة المعركة تهوشه بالسيف و تشجعه أنه يرجع.. أسلم كمان أبو قحافة و ده يبقى أبو سيدنا أبو بكر الصديق.. فجه يُسلِم بين يدي رسول الله، و بكي سيدنا أبو بكر فسأله النبيﷺ عليه الصلاة و السلام : لماذا تبكي يا أبا بكر؟.. فقال: تمنيت لو كان أسلم عمك أبو طالب بدلاً من أبى لأن هذا سيسعدك أكثر يا رسول الله..

      دلوقتى المسلمين فى مكة و يطلع سيدنا بلال بن رباح و يأذن .. يااا أخيرا بعد سنين صوت الآذان بيجلجل فى أنحاء مكة، و بعد ما خلص الآذان فى واحد واقف على جنب و عمال يخطط.. مين؟ أبو سفيان.. رغم أنه أسلم بس قلنا قبل كده أن النبى ﷺ حس أنه ماقالش الشهادة من كل قلبه و ما زال مش قادر يخضع أن محمد رسول الله بعد كل سنين الحرب دى..

      المهم سيدنا بلال أذِّن و كان قاعد على جنب أبو سفيان و معاه واحد اسمه عتاب بن أسيد و كانوا قاعدين لوحدهم و مامعهمش حد.. فيقول عتاب: الحمد لله الذي أمات أبي أُسيد قبل أن يسمع من بلال ما يغيظه.. فقال أبو سفيان: يا عتاب أخشي إن تكلمت أن تخبر الحصي محمد بما نقول!
      فبعد شوية جه النبيﷺ و قال : يا عتاب الحمد لله الذي أمات أباك قبل أن يسمع شرف بلال فوق الكعبة،، و يا أبو سفيان لو تكلمت لأخبرني الحصي!! فقال عتاب: نشهد أنك رسول الله..

      و فى مرة تانية كان أبو سفيان قاعد لوحده بيخطط أنه يحارب المسلمين علشان يخرجهم من مكة ..فكان قاعد سرحان و هو بيفكر فى كده فى سره.. فمين يعدى من جنبه؟ سيدنا النبي عليه الصلاة و السلام .. فبص له النبي ﷺ و قال له: إذاً يخزيك الله يا أبا سفيان! فقال أبو سفيان: أشهد أن لا اله الا الله و أنك رسول الله..( ربنا أوحى للنبى ﷺ كل اللى بيفكر فيه أبو سفيان) و على فكرة أبو سفيان كان مسلم بس بلسانه لكن بعد كده حيسلم من كل قلبه و حتروح عيونه فى سبيل الله فى معركة اليرموك حنحكيها فى خلافة أبو بكر الصديق بعد كده ..

      نكمل بكرة ان شاء الله ❤

      حذف
    14. غير معرف15/11/18 3:21 م

      وبعد كل هذا الكلام يطعنون في قصيده البردهالمقبوله باذن الله لانه قال فيها مقطع ...عنده علم اللوح والقلم ...


      صل الله على طه 💚💚خير الخلق واحلاها
      ***************
      نور الله المتقدم 💚💚💚قبل الخلق المتعلم
      بدر النور المتلثم 💚💚💚هادي الخلق لمولاها
      ********************

      صل الله على طه 💜💜 🌺🌺 اللهم صل على محمد وال محمد

      حذف
    15. الحلقة (215)

      يلا صلوا على النبى
      #فتح_مكة (ج10)
      فقال حين أسلم : والله فما إن وضع النبىﷺ يده على صدرى ودعا لى فأصبح أحب أهل الأرض إلي ♡.

      نبدأ حلقتنا النهاردة الحمد لله أن اتكسرت الأصنام حوالين الكعبة.. و يطوف النبىﷺ حوالين الكعبة و يردد وَيَقُولُ {جَاءَ الْحَقّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا} [الْإِسْرَاءَ: 81] ..

      و بقى النبى عليه الصلاة و السلام عايز يصلى فى الكعبة بس مفاتيح الكعبة مع واحد اسمه عثمان بن طلحة و كان من بنى شيبة ، ( فاكرين زمان لما النبىﷺ طلب المفتاح من عثمان علشان يصلى فى الكعبة و كان ساعتها عثمان كافر فرفض عثمان فالنبىﷺ قال له:َ يَا عُثْمَانُ لَعَلّك سَتَرَى هَذَا الْمِفْتَاحَ يَوْمًا بِيَدِي أَضَعُهُ حَيْثُ شِئْت فقال عثمان:ُ لَقَدْ هَلَكَتْ قُرَيْشٌ يَوْمَئِذٍ و َذَلّتْ فَقَالَ النبىﷺ: بَلْ.عَمَرَتْ وَعَزّتْ يَوْمَئِذٍ بالإسلام )

      فلما طلب النبىﷺ منه المفتاح، ..و جاب عثمان المفتاح و أخذه النبىﷺ و فتح الكعبة و بعد ما النبىﷺ خلص صلاة ،قام سيدنا العباس (عم النبى) فقال: يا رسول الله لا تعطى المفتاح لعثمان و اجعله مع قبيلتك بنى هاشم "، فرفض النبىﷺ و قال : لا، اليوم يوم بر و وفاء ، و وقتها نزلت الآية، قال الله عز وجل : "إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الأمانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا" و رجع النبى المفتاح لبنى شيبة و فضل المفتاح قبل و بعد الإسلام مع نفس الناس..و أخذ عثمان المفتاح من تانى ..و بعدين النبىﷺ نادى عليه و قال له أن اتحقق كلامى اللى قلتهولك زمان يا عثمان ..
      يااا يا جماعه ..اللهم انا نشهد ان محمد رسول الله..
      طيب هو إزاى بني شيبة بقى معاها المفتاح أيام الكفر؟! زمان حصلت مشكلة فى قريش ، و حصل إتفاق أن المفتاح يبقى مع بني شيبة ، فأصبح من تقاليد البلد ، فالنبى ﷺ جه مكة و لاقى العادة دى و دى مش ضد الدين فمش حرام فساب النبى ﷺ المفتاح مع كفار بنى شيبة ،،يعنى التزم باللى كان كفار مكة متفقين عليه مع نفسهم..فأعطى النبى عليه الصلاة و السلام المفتاح لعثمان و يقول لبنى شيبة : خذوه فلا يأخذه منكم إلا ظالم إلى يوم القيامة..و لحد دلوقتى ما حدش يقدر يدخل الكعبة مهما كانت مكانته إلا لما يأخذ المفتاح من سلالة بني شيبة و حيفضل ده ليوم القيامة....

      فى قصص مهمة حصلت برده لازم نعرفها و هى أن النبى عليه الصلاة و السلام اتعرض للإغتيال ..كان فى شاب اسمه فضالة ادعى أنه أسلم ، و خطط أنه يقتل النبى غدر.. فكان النبى ﷺ بيطوف حوالين الكعبة، ففضالة طاف وراه ..فالنبي عليه الصلاة و السلام كان عنده خاصية إنه يري من خلفه كما يرى من أمامه ، فوقف النبىﷺ ، فوقف فضالة ،فاستدار النبى ﷺ، وقال: ما بك يا فضالة ..بماذا تحدثك نفسك؟ فقال: لا شئ إنى أذكر الله ،،فقال النبىﷺ: اتق الله يا فضالة ، استغفر الله يا فضالة و رفع النبىﷺ كفه و حطها على صدر فضالة و قال: يغفر الله لك يا فضالة! (( تخيلوا النبىﷺ يدعى لواحد كان حيقتله!! ).
      المهم قال فضالة : والله قبل أن يضع النبىﷺ يده على صدرى كان أبغض أهل الأرض إلي ، وما أن رفع يده حتى صار أحب أهل الأرض إلي ... و مشى فضالة و أسلم من كل قلبه ..و بعد كده فضالة قابل بنت كان بينه و بينها زمان علاقة حرام.. فشافته فقالت: هلم للحديث يا فضالة.. تعالى عندى شوية ، فبيحكى فضالة الموقف فى أبيات شعر و يقول : قالت هَلُمّ إلَى الْحَدِيثِ فَقُلْتُ لا *** يَأْبَى عَلَيْك اللّهُ وَالإِسْلامُ *** لوْ قَدْ رَأَيْتِ مُحَمّدًا وَقَبِيلَهُ *** بِالْفَتْحِ يَوْمَ تُكَسّرُ الأَصْنَام ُ***لَرَأَيْتِ دِينَ اللّهِ أَضْحَى بَيّنًا *** وَالشّرْكُ يَغْشَى وَجْهَهُ الإِظْلامُ ..

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
    16. الحلقة (216)

      يلا صلوا على النبى
      #فتح_مكة (ج11)
      فأسلم صفوان و قال لقومه: إن محمداً يعطى عطاء من لا يخشى الفقر.

      نكمل كلامنا النهاردة بعد ما اتفتحت مكة و شفنا عفو النبى عليه الصلاة و السلام عن كفار مكة و شفنا نماذج من بعض الكفار اللى أسلموا .. و شفنا إن فى 6 أشخاص بس النبىﷺ أهدر دمهم لأنهم مجرمين حرب..و ده بيحصل على فكرة عالمياً لحد دلوقتى. المهم من 6 دول فى ناس طلبوا الأمان من النبىﷺ و النبى أمنهم.. و منهم اتنين كانوا من قرايب واحدة اسمها أم هانيء بنت أبى طالب.. دى تبقى أخت سيدنا علي بن أبى طالب..
      المهم خبطوا على بيت أم هانئ علشان يدخلوا فى حمايتها و ماحدش يتعرض لهم..فالمهم دخلتهم بيتها و خرجت و قالت : هم فى حمايتى.. فسيدنا علي قال لها أن ما ينفعش الست يدخل فى حمايتها حد ،و قال منذ متى تجير النساء!! الست ماعندهاش الحق ده ( كان زمان فى حاجة اسمها حق الإجارة .. يعنى تقول فلان فى حمايتى بالظبط زى حق اللجوء السياسى بس ماكانش من حق النساء ) بس لما أم هانئ سمعت كده قامت رايحة للنبى عليه الصلاة و السلام و قالت هذان الرجلان فى حمايتى يا رسول الله ... فقال النبىﷺ : أجرنا من أجرتي يا أم هانئ، ومن هنا أعطى النبى للمرأة حق اللجوء السياسى .. شايفين بقى حقوق المرأة.. اللى أصلاً حق اللجوء ده مش من حقها دلوقتى.. الإسلام هو اللى عمل للمرأة حقوق..و لكن بيتوه الدين وسط جهل الناس بالدين الإسلامى الصحيح..دين سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم..
      مين كمان أسلم من كفار قريش واحد اسمه سهيل بن عمرو.. فاكرينه؟ ده اللى فى صلح الحديبية زمان رفض أن يتكتب جنب اسم سيدنا محمد ﷺ كلمة رسول الله و النبى ﷺ مسالم وافق و مسح الكلمة بيده الشريفة صلى الله عليه و سلم .. أسلم سهيل و اتعرف عنه أنه كان عابد و زاهد ، صوام ، قوام.

      حنختم كلامنا عن فتح مكة بإسلام واحد من كفار قريش اسمه صفوان كان أكبر تاجر سلاح و مجرم حرب ، فاكرين زمان بعد غزوة بدر لما قعد واحد اسمه عمير مع صفوان ... و عمير قال: لولا إنى خايف على أولادى لذهبت إلى المدينة و قتلت محمد..فصفوان قال له : عيالك عيالى حتكفل بهم و أربيهم.. بس أنت روح اقتل محمد .. و فعلاً أخذ عمير فرسه و راح المدينة و أول ما وقف قدام النبى ﷺ بدأ النبى يحكى له عن تفاصيل الحوار اللى دار بين عمير و صفوان و اتفاقهم على قتل النبىﷺ..فعمير استغرب أن النبىﷺ عرف كل الحوار و عرف أن ربنا اللى أخبره.. فأسلم عمير و رجع لصفوان و حكى له.. بس صفوان رفض أنه يسلم .. و كمان شارك ضد المسلمين فى غزوة أحد و الأحزاب.
      بس بعد فتح مكة صفوان خاف جداً أنه يتقتل.. فكان أهون عليه أنه يموت نفسه بدل ما المسلمين يقتصوا منه.. فيروح فى اتجاه البحر علشان ينتحر.. فيلاقى واحد جاى من بعيد..مين؟ عمير بن وهب..صاحبه القديم ..فعمير لاقى صفوان حيرمى نفسه، فقال له: ويحك ..قد أمّنَك رسول اللهﷺ.. جئتك من عند أبر الناس و أرحم الناس و قد قلت له : يا رسول الله، سيد قومي خرج هاربًا ليقذف نفسه في البحر، و خاف ألّا تُؤَمِّنه، فأمِّنْهُ فداك أبي وأمي. فقال لى رسول الله: "قَدْ أَمَّنْتُهُ" . فخاف صفوان، وقال: لا والله لا أرجع معك حتى تأتيني بعلامةٍ أعرفها..فرجع عمير للنبىﷺ فالنبى قال له : "خُذْ عِمَامَتِي إِلَيْهِ".. و قال: قل لصفوان أنى أدعوه للإسلام و هو فى أمان لمده شهرين حتى يفكر
      فلما صفوان بن أمية عرف كده .. وافق يروح للنبى ﷺ مع عمير بن وهب و لاقى النبىﷺ بيصلى بالمسلمين صلاة العصر، وصفوان بدأ يسأل عمير : كم تصلون في اليوم والليلة؟ قال: خمس صلوات. فلما خلص النبى عليه الصلاة و السلام صلاته، فوقف صفوان يكلم النبى ﷺ من فوق الفرس.. و طبعاً ده فيه سوء أدب بس النبىﷺ عند حلم و صبر و تقدير أن صفوان خايف و عايز يدى لنفسه فرصة للهرب .فقال له بهدوء و لين : "انْزِلْ يا صفوان " فقال صفوان: لا والله حتى تبين لي أنى بأمان لمدة شهرين كما أخبرني عمير ..فقام النبى ﷺ قال له "بَلْ لمدة أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ يا صفوان.. و مد النبى ﷺ لصفوان المدة لشهرين زيادة كمان و من حسن معاملة النبى ﷺ و أخلاقه.. حيسلم صفوان فى وقت قصير جداً.. طب إزاي ؟

      يتبع ..

      حذف
    17. فى غزوة حنين اللى حنتكلم عنها بالتفصيل الحلقات الجاية .. حيتعرض المسلمين لحرب حتقوم بها قبيلتين ثقيف و هوازن و دول عدد الجيش بتاعهم كان 20 ألف مقاتل ..فالنبى عليه الصلاة و السلام كان محتاج سلاح.. و طبعاً زى ما قلنا أن صفوان تاجر سلاح.. فراح له النبى عليه الصلاة و السلام و قال له : أعطنى سلاح.. بس تفتكروا بقى النبى ﷺ حيقول يا صفوان هات سلاح مقابل انى أديتك الأمان؟ لا طبعا حاشاه صلى الله عليه و سلم أنه يبقى بالأخلاق دى..
      فيروح النبى ﷺ و يطلب من صفوان السلاح، فقال صفوان : تريده غصباً يا محمد؟ فقال النبىﷺ : لا والله .. إنما أريد أن أستعيره مقابل أجر.. النبى ﷺ حيأجر السلاح.. هنا نشوف أن مافيش مشكلة أنك تتعامل مع كافر فى التجارة.. الإسلام مش بيضطهد حد .. الإسلام بيتقبل كل الناس.. المهم وافق صفوان بشرط أنه يحضر الغزوة مع المسلمين علشان يراقب سلاحه ،، بس صفوان فى الحقيقة عاوز يحضر علشان يشوف أخلاق المسلمين،،
      المهم طلع صفوان و أنتصر المسلمون و بدأت تتوزع الغنائم على الجيش.. فصفوان بقى باصص على الغنائم .. و يعدي صفوان على وادي بين جبلين فيه حوالى 600 ناقة فيبص صفوان ،فالنبي ﷺ يقول أيعجبك هذا الوادي ؟ فقال نعم . فقال النبىﷺ : إذاً هو لك ،،فبكي صفوان وقال والله ما نفس تنفق و تهب بهذا العطاء إلا نفس نبي..و أسلم صفوان و راح لقبيلته يقول : إن محمد عليه الصلاة و السلام يعطي عطاء من لا يخشي الفقر..

      نكمل المرة الجاية إن شاء الله ❤

      حذف
    18. الحلقة (217)

      يلا صلوا على النبى
      #فتح_مكة(ج12والأخير)
      فى قصة جميلة حصلت وقت فتح مكة ناس كتير أسلمت و ناس النبى عليه الصلاة و السلام عفا عنها..و وسط ما النبىﷺ مشغول كده.. فيشوف من بعيد سيدة عجوزة قوى بتتعكز كده على عصاية فابتسم لها النبى عليه الصلاة والسلام وبدأ يشاور لها يعنى بيقول لها تعالي تعالي، و جت المرأة و كان النبى ﷺ لابس وشاح على كتفه ،قام فارشه على الأرض.. و قعد يتكلم معاها و يسألها عن أحوالها.. طيب هى مين الست دي؟ دي صاحبة السيدة خديجة رضي الله عنها. تخيلوا يا جماعة دي خديجة ماتت من 10 سنين و لسه النبىﷺ فاكرها..النبى عليه الصلاة والسلام هو اللي علم البشرية الوفاء ♡

      فالنبى كان قاعد مع المرأة العجوز و بيتكلم معاها بس مين كانت واقفة و متضايقة  ؟ السيدة عائشة طبعاً.. فبعد ما النبى ﷺ رجع قالت له: من هذه السيدة يا رسول الله؟ فقال النبىﷺ : يا عائشة هذه السيدة صاحبة خديجة..فقالت له: و فيم كنتم تتكلمون؟ فقال: يا عائشة كنا نتذكر أيام خديجة ..شوفتوا وفاء النبى صلى الله عليه وسلم !!.. سنين و لسه النبى ﷺ فاكرها..النبى عليه الصلاة والسلام هو اللي علم البشرية الوفاء ♡

      فى واحد كمان من كفار مكة اسمه هبار بن الأسود فاكرينه ؟ ده اللى خرج وراء السيدة زينب (بنت النبىﷺ ) لما خرجت فى عز النهار علشان تهاجر للنبىﷺ من مكة للمدينة .. فمشى وراها هبار بن الأسود و لحقها و فضل يضرب ناقة زينب كذا مرة علشان يوقع زينب .. أصل عيب عند العرب أن الرجل يقتل امرأة فعلشان كده هبار لجأ لفكرة ضرب الناقة دى.. و فضل يضرب لحد ما الناقة خافت و جريت بسرعة شديدة فوقعت السيدة زينب من فوق الناقة و كانت زينب حامل و جالها نزيف جامد جدا و حصل إجهاض.. و مين لحقتها؟ هند بنت عتبة و كانت ساعتها كافرة.. بس كان عندها إنسانية..
      فالنبى ﷺ بعت لحد يجيب زينب من مكة.. و لما النبىﷺ شافها بكى بكاء شديد على حالة زينب .. و بعدين فضل الجرح مأثر على زينب لمدة كذا شهر و بعدين ماتت..و حزن الرسول عليه الصلاة والسلام عليها وقال: من رأى هبار بن الأسود فليحرقنه بالنار بس النبى ﷺ قال كده من حرقة قلبه على بنته.. بس لما هدى عليه الصلاة والسلام قام قايل " أيها الناس إنى أمرتكم أنه من رأى هبار بن الأسود فليحرقه بالنار، وإنه لا يحرق بالنار إلا رب النار، ولكن من رأى منكم هبار بن الأسود فليقتله ( و ده طبعا قصاص ) "

      فلما فتح النبى عليه الصلاة و السلام مكة .. فهبار بن الأسود كان عارف أن المسلمين حيقتصوا منه ..فحاول يتخفى .. بس فضل هبار يدور على النبى عليه الصلاة والسلام لحد ما عرف مكانه و وراح له، و أول ما وقف قدامه كشف اللثام عن وجهه ..فقال هبار :يا محمد! أنا هبار بن الأسود..فالنبىﷺ اتخض و افتكره و افتكر اللى قتل زينب بنته حبيبته رضى الله عنها..فبسرعة قال هبار: اعف عني يا رسول الله فيرد النبي صلى الله عليه وسلم: عفوت عنك ♡..و من عفو و سماحة النبىﷺ أسلم هبار بن الأسود ..ويتحول هبار من كافر لصحابى و بقى يروى أحاديث كمان ♡

      نكمل بكرة إن شاء الله ❤

      حذف
  7. فائدة:
    لا تطلب من السكران أخلاق الصاحي!!

    "كثير من الناس يطلب من صاحبه - بعد نيله درجة الرياسة - الأخلاقَ التي كان يعامله بها قبل الرياسة؛ فلا يصادفها؛ فينتقض ما بينهما من المودة، وهذا من جهل الصاحب الطالب للعادة، وهو بمنزلة من يطلب من صاحبه - إذا سكر- أخلاقَ الصاحي، وذلك غلط؛ فإن للرياسة سكرة كسكرة الخمر أو أشد، ولو لم يكن للرياسة سكرة لما اختارها صاحبها على الآخرة الدائمة الباقية، فسكرتها فوق سكرة القهوة [الخمر] بكثير، ومحال أن يُرى من السكران أخلاق الصاحي وطبعه".

    بدائع الفوائد 1060/3.

    وقد قيل:

    فــإن تــكُــن الــدنـــيـــا أنالتْكَ ثروةً
    فأصبحت ذا يُسْر وقـد كنتَ ذا عُسْر

    لــقــد كــشــف الإثراءُ مـنـك مخازياً
    من اللؤم كانت تحت ثوب من الفقر!

    ردحذف
  8. النبي يا هل الهوى يا هل الهوى

    النبي مدحه دواء

    كلكم قولو سوا / قولو سوا

    صل ياربي عليه

    ردحذف
  9. غير معرف11/11/18 7:38 م

    دكتور خالد .
    سؤال?

    الاحظ في المسجد الكثير وقت الصلاة وخصوصا صلاة الجمعة يشتكون من النعاس والتثائب ومنهم حتى من ينامون وقت الخطبتين . ولكن بعد الانتهاء من الصلاة يصيرون عاديون ويزول النعاس وكل شيء فما سبب ذلك ؟

    ردحذف
    الردود
    1. بسبب خنقة المكان .. وكثرة التنفس داخل المسجد .. وهذا يسبب انخفاض في الاكسجين في محيط المسجد المغلق .. مما يسبب حالة خمول ونوم ودوخه ونعاس ..
      ويزيد من الأمر سوءلو يوجد بخور في المسجد ..!!

      لكن لو الخطبة في مكان مفتوح .. فلن يحدث ذلك ..

      * هذا على افتراض أن خطيب الجمعة ليس انسان معتدي على السنة التي كانت لا تزيد الخطبة فيها تقريبا عن ثلث ساعة الى نصف ساعة على الأكثر .. !!
      وعلى افتراض أنه شخص غير منفر ..!!
      وعلى افتراض أن المسجد نظيف ..!!

      تحياتي لك .

      حذف
  10. 🌷همسة الضحى............


    {قل يا عبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله يغفرالذنوب جميعاً إنه هو الغفور الرحيم}


    ينادي المسرفين ب( يا عبادي )


    ويعطيهم الأمل ب( لا تقنطوا)


    ثم يبشرهم ( إن الله يغفر الذنوب جميعاً)


    فكيف بالمقبلين إليه ؟؟


    🌷🌷🌷 الضحى صلاة الاوابين 🌷🌷🌷

    ردحذف
  11. السلام عليكم اول مرة اكتب تعليق في هذه المدونة رغم اني اتابعها منذ مدة واستفدت منها كثيرا .
    لدي سؤال : ما رايكم في كتاب صدر العام الماضي في المغرب بعنوان "صحيح البخاري نهاية اسطورة " للكاتب رشيد ايلال
    وقد تم منعه في المغرب وطبع ونشر في كل من تونس والجزاءر .
    وصاحب الكتاب يستعد الان لاصدار بحث جديد بعنوان "قصة المعراج اسطورة من؟" ينتقذ فيه قصة المعراج ويتساءل عن الديانة التي سبقت
    اليها هل الزراديشتية ام اليهودية ام المسيحية ام الاسلام خاصة وان قصة المعراج في الاسلام والزرادشتية متطابقة تماما.

    ردحذف
    الردود
    1. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
      أخي الفاضل عمر فهيم ..
      1- لم يتنسنى لي الوقت لمراجعة الكتاب المشار إليه بالطعن في البخاري . ولكنه ليس الأول ولن يكون الأخير .. فقد سبقه آخرون .. والغرض سيكون منه هو الطعن في السنة النبوية لا غير ..
      2- أما عن المعراج النبوي . وكذبته التي كذبها فهي أيضا ليست بجديدة .. لأنه إذا أنت علمت أن العقيدة الزرادشتية لم يظهر عنها أي كتابات منذ أن حرق الاسكندر الاكبر ما كتبه زرادشت نفسه .. وأقدم مخطوطة كتبت كانت منذ ألف عام أو أقل من ذلك (لا أذكر صراحة المده تحديدا) .. يعني بعد مبعث النبي بأربعمائة عام أو أكثر ..!!

      * ولذلك كل القصص التي تحكى عن زرادشت لا دليل توثيقي عليها أبدا ..!!

      * وبالعقل البسيط : نقول هل نصدق ما هو موثق أم غير موثق ؟!!
      فالتوثيق الاسلامي أقدم من الزرادشتي في هذه المسألة التي تسأل عنها .. !!
      فمن الذي نقول أنه أخذ عن الآخر ؟!!

      * ولكنك لا تتعجب من المعراج فقط .. وإنما ستجد متطابقات كثيرة مثل الصراط والجنة والنار مع اختلاف بعض الامور .. !!
      ولكن هذا التعجب يتم إزالته حينما تعرف أن زرادشت تقابل مع أتباع الانبياء في ذلك الوقت وأخذ عنهم .. !!
      فلا حرج ان تجده يذكر ما قاله اهل الدين في ذلك الوقت .. لأنه ببساطة أخذ عنهم ..!! وإن لم يؤمن باليهودية في ذلك الوقت ..!!

      تحياتي لك

      حذف
  12. جزاكم الله عنّا مالانهايات ما تستحقّون أستاذي خالد الأكرم، ووالله إنّي لأعلم أنّ كلماتي لن توفيكم حقّكم من تسخيركم لكلّ هذا الوقت لنا، لخدمة هذا الدّين العظيم، كتبكم الله من مجدّدي هذا الدّين، وكتبكم من حرّاسة القائمين، وكتبكم في أعلى درجات الصدّيقين، اللهم آمين آمين آمين يا ربّ العالمين

    ردحذف
  13. * من وصايا الرسول صلى الله عليه وسلم *
    عن الحارث بن مسلم التميمي رضي الله عنه قال: قال لي النبي عليه الصلاة والسلام:
    «إذا صليت الصبح فقل قبل أن تكلم أحدًا من الناس: اللهم أجرني من النار سبع مرات، فإنك إن مت من يومك ذلك كتب لك الله جوارًا من النار، وإذا صليت المغرب فقل قبل أن تكلم أحدًا من الناس: اللهم أجرني من النار سبع مرات، فإنك إن مت من ليلتك كتب الله لك جوارًا من النار»
    [رواه النسائي وهذا لفظه]
    ****************************
    عن أبي هريرة رضي الله عنه ، أن أعرابيًا أتى النبي صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسول الله، دلني على عمل إذا عملته دخلت الجنة، قال:
    «تعبد الله لا تشرك به شيئًا، وتقيم الصلاة المكتوبة، وتؤتي الزكاة المفروضة، وتصوم رمضان» قال: والذي نفسي بيده لا أزيد على هذا ولا أنقص منه، فلما ولى، قال النبي صلى الله عليه وسلم: «من سره أن ينظر إلى رجل من أهل الجنة فلينظر إلى هذا».
    [رواه البخاري ومسلم]

    ردحذف
  14. 🌴 قصة مريض القلب مع الصدقة
    يحكي الشيخ محمد حسان : اقترب مني أستاذ جامعي ، وقال لي: والله لي سنتين وأنا أسافر إلى لندن لأتعالج ؛ لأني أعاني من مرض في القلب، وفي يوم من الأيام كنت أجلس مع صاحبٍ لي إلى جوار رجل يعمل جزاراً، فرأيت امرأة كبيرة فقيرة إلى جوار هذا الجزار الذي يبيع اللحم، تنقب عن قطعة لحم على الأرض أو على عظمة صغيرة، فشد انتباهي هذا المشهد، وناديت على المرأة وقلت لها: سبحان الله! ماذا تصنعين تبحثين عن قطع اللحم النيئ المرمي على الأرض؟ فقالت: والله إن أبنائي في شوق لقطعةٍ من اللحم، وما ذاقوا اللحم منذ ستة أشهر ، يقول: فبكيت، وقمت على الفور، وقلت لهذا الجزار: يا أخي! هذه المرأة ستأتيك في كل أسبوع فأعطها من اللحم ما تريد، وأنا أحاسبك على كل ما تأخذه عاماً بعام، فقالت المرأة: أحتاج إلى كيلو واحد فقط، فقال هذا الرجل: كلا
    بل أعطها اثنين، فسعدت المرأة وبكت، ورفعت رأسها إلى السماء، وتضرعت بالدعاء لهذا الثري الكريم الشهم، وأخرج الرجل من حافظة نقوده مبلغاً من المال ليكفي هذه المرأة عاماً بكامله، وعادت المرأة إلى بيتها سعيدة، وسعد الأبناء بهذا اللحم الوفير.
    وعاد الرجل إلى بيته، دخل ووجهه يتلألأ، يشعر بشيء غريب في جسده كله، فقالت له زوجته: ما شاء الله! أراك نشيطاً، وقالت له ابنته: ما الذي غير وجهك يا أبي؟! فقص عليها القصة فبكت الأم وبكت البنت، وقالت البنت: أسأل الله -يا أبي! – أن يسعدك بشفاء مرضك كما أسعدت هذه المرأة الفقيرة وأولادها، يقول: بعد أيام قليلة أشعر بتحول كامل في بدني كله.
    يقول: وبالرغم من ذلك أصر الأحبة أن أسافر إلى لندن لأجري الجراحة.
    فلما ذهب إلى هنالك، ونام بين يدي طبيبه الخاص، صرخ طبيبه وقال: عند أي الأطباء في مصر قد أجريت جراحتك؟
    قال: لقد تاجرت مع الله فأغناني الله وشفاني..
    الحمد لله النافع الضار الشافي المانع المعطي، والصلاة والسلام على نبينا وقدوتنا ومعلمنا الخير كله، وعلى آله وصحبه أجمعين
    * عن أبي أمامة الباهلي رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم يقول:" دَاوُوا مَرضاكُمْ بِالصَّدقةِ "

    ***************
    🌲 القصة منقولة..

    ردحذف
    الردود
    1. 🌴 عن أبي أمامة الباهلي رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم يقول( دَاوُوا مَرضاكُمْ بِالصَّدقةِ "

      حذف
  15. 🌴 لأول وهلة قد يستغرب قارئ أو سامع هذا الحديث بلسان حاله أو مقاله " ما علاقة الصدقات بعلاج الأمراض؟
    * لكن عندما نعلم أن نبينا عليه الصلاة والسلام طبيب القلوب التي إذا مرضت كان خطرها على الإنسان أشد بكثير من أمراض الجوارح، لأن القلب ملك والجوارح جنود، وقد علّمنا عليه الصلاة والسلام كيف نعالج قلوبنا من الأمراض المعنوية.

    حقيقة اليقين والتسليم بما جاء به نبينا عليه الصلاة والسلام تقودنا للإيمان الصادق والعلم النافع والعمل الصالح، كيف لا وما من خير إلا دلنا عليه صلى الله عليه وسلم وما من شر إلا حذرنا منه.

    علاج الأمراض له صلة وثيقة بالعقيدة وحسن التوكل على الله، يقول سبحانه عن إبراهيم عليه السلام :" وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ "(2) ، أي: إذا وقعت في مرض فإنه لا يقدر على شفائي أحد غيره ، بما يقدر من الأسباب الموصلة إليه..

    والقرآن كما أخبر الرحمن علاج لأهل الإيمان إذا صدق القلب وانشرح الصدر بالقبول والإذعان قال تعالى:" وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ "(4)،
    🌴 قال ابن القيم:" فالقرآنُ هو الشِّفاء التام مِن جميع الأدواء القلبية والبدنية، وأدواءِ الدنيا والآخرة، وما كُلُّ أحدٍ يُؤهَّل ولا يُوفَّق للاستشفاء به، وإذا أحسن العليل التداوي به، ووضعَه على دائه بصدقٍ وإيمان، وقبولٍ تام، واعتقادٍ جازم، واستيفاءِ شروطه، لم يُقاوِمْهُ الداءُ أبداً..

    ********************
    🌲 مقتطف..من وقفات مع حديث " دَاوُوا مَرضاكُمْ بِالصَّدقةِ "
    ايمن الشعبان..

    ردحذف
    الردود
    1. 🌲 لابد من التنبيه والتنويه لبعض المسائل السريعة في هذا مقام الصدقة..
      🌴 الصدقة طاعة عظيمة وقربة جليلة، وحتى تؤتي ثمارها ينبغي أن يتحقق فيها الإخلاص والاتباع كشروط لقبول أي عمل..
      🌴احرص على أن تتصدق من طيب مالك "فإن الله طيب لا يقبل إلا طيبا"(111)..
      🌴 اجعل نيتك في هذه الصدقة العلاج والشفاء وتنفيس هموم الآخرين..
      🌴 ليكن لديك ثقة تامة ويقين صادق بأن الله سيشفي مريضك مع ضرورة عدم استعجال النتيجة..

      🌴 العلاج بالصدقة توجيه نبوي شبه مهجور حبذا الاهتمام بهذا الجانب..
      🌴الصدقة من شكر نعمة المال ، بأدائها ترفع نقمة وابتلاء المرض بإذن الله..
      🌴 كما يهتم الإنسان بالطبيب الحاذق، ينبغي للمتصدق أن يتحرى المحتاج فعلا والمستحق

      **********************************
      🌳 مقتطف ..من وقفات مع حديث " دَاوُوا مَرضاكُمْ بِالصَّدقةِ "
      ايمن الشعبان..

      حذف
    2. (قصة وعبرة) مثل هذا فليعمل العاملون
      لا أجد لكم محبة وثناءا على صنيعكم إلا أن أدعوا الله سبحانه وتعالى أن يبارك في اعماركم وحسناتكم وابنائكم وازواجكم وأن يحسن خواتيم اعمالكم وأن يكون جزاؤكم الجزاء الأوفى يوم القيامة مع شفاعة نبينا محمد صلى الله عليه وسلم يوم الدين وأن يحشركم وإياه يوم لقاه ومن

      لقيت ست قاعدة ع الأرض ...حاطه قدامها قفص و عليه بطتين بلدي..أيوة بطتين 2 بالعدد و كانوا كبار شويه
      انا مش بحب البط الكبير فقولت لها عاوز بط أصغر شوية من فضلك .... قالتلي مفيش غير دول قولت لها خسارة يمكن لو كنت جيت بدري شويه كنت لقيت حاجة تاني ... راحت مدارية وشها و معيطة .... ليه يا حاجه بتعيطي و الله ما أقصد حاجة وحشة .... قالت اصل لو كنت جيت الصبح بدري كنت برضه هتلاقيهم دول هما هما
      أنا قاعدة كده من بعد الفجر و انا مش بياعة ....دول كنت مربياهم بقالي 5 شهور علشان اوكلهم للعيال و لما راحوا المدرسة بهدومهم و شنطهم القديمة اتكسفوا من صحابهم ورجعوا مكسورين الخاطر ودبلانين
      صحيتهم الفجر و سألتهم :
      اجيبلكم لبس وشنط و لا تاكلوا البط؟
      قالولي البس والشنط
      فطلعت ع السطح جبت البطتين و استأذنت صاحب المحل ده اقعد قدامه ابيعهم و اروح
      و كل اللي يعدي يخسف بيهم الأرض و خايفة يموتوا من الحر .... و لا العيال تأكل و لا تتعلم. ... قولت لها عاوزه فيهم كام؟
      قالتلي الواحدة ب 70 و الله دول تربية بيتي و بلدي و الواحدة ترمي يجي 2 كيلو لحم. .... بس بالله عليك ما تفاصل فيهم
      قولت لها طيب انا مش بعرف ادبح ممكن تدبحيهم و تنضفيهم و اديتها 200ج و هجيلك بعد شوية بس هجيب حاجة و اجيلك .... فرحت جدا و قالتلي حاضر هدبحهم عند الفرارجي اللي ع الناصية و استناك بس متتأخرش عليا
      طلعت جري ع التوحيد والنور
      اخدتلها شنطتين و شوية أدوات دراسية و اخدت فلوس زيادة و نزلت جري برضو
      اشتريت شوية خضار و سمنة و زيت و رز و رجعت لها لقيتها ماسكه كيس فيه البط و فرحانه قوي اديتها الحاجة و قولتلها روحي اطبخي البطتين للعيال قالت دول بتوعك قولتلها ما انا قولتلك من الأول مش بحب البط الكبير
      عيطت وقعدت تدعيلي
      بعدها خرج صاحب المحل اللي مراقب الموقف كله من أوله. .... قالها مش قولتلك ربك كريم
      مشيت و هي في منتهي السعادة بعد لما اديتها رقمي
      وقفت شويه ابصلها و هي بتبعد ....
      صاحب المحل بصلي وقالي عرضت عليها الصبح فلوس .... رفضت سيبتها تقعد و كل شوية أطل عليها و الله كان في نيتي اديها تمنهم بس عفتها منعتني و لما شوفتك طولت معاها. ..دخلت صليت و دعيت ان ربنا يرقق قلبك عليها
      و الحمد لله ..... استجاب
      اللهم رقق قلوب خلقك علي خلقك
      و لا تول علينا من لا يخافك و لا يرحمنا

      منقول

      حذف
    3. أخى الطيب / عادل ..

      جزاك الله خيرا على نقلك الطيب .. و جزى فاعل الخير خيري الدنيا و الاخرة .

      قال رسول الله صلى الله عليه و سلم :"أحب الناس إلى الله أنفعهم، وأحب الأعمال إلى الله عز وجل سرور تدخله على مسلم، أو تكشف عنه كربة، أوتقضي عنه ديناً، أوتطرد عنه جوعاً، ولأن أمشي مع أخي المسلم في حاجة أحب إلي من أن أعتكف في المسجد شهراً، ومن كف غضبه ستر الله عورته، ومن كظم غيظاً، ولو شاء أن يمضيه أمضاه، ملأ الله قلبه رضى يوم القيامة، ومن مشى مع أخيه المسلم في حاجته حتى يثبتها له، أثبت الله تعالى قدمه يوم تزل الأقدام، وإن سوء الخلق ليفسد العمل، كما يفسد الخل العسل "

      تحياتى لك

      حذف
  16. * من وصايا الرسول صلى الله عليه وسلم *
    عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال: جاء ثلاثة رهط إلى بيوت أزواج النبي صلى الله عليه وسلم ، يسألون عن عبادة النبي صلى الله عليه وسلم ، فلما أخبروا كأنهم تقالوها(1) وقالوا: وأين نحن من النبي صلى الله عليه وسلم ؟ قد غفر له ما تقدم من ذنبه وما تأخر. قال: أحدهم: أما أنا فأصلي الليل أبدًا، وقال الآخر: وأنا أصوم الدهر ولا أفطر، وقال الآخر: وأنا أعتزل الناس فلا أتزوج النساء أبدًا، فجاء رسول الله صلى الله عليه وسلم إليهم فقال:
    «أنتم الذين قلتم كذا وكذا؟! أما والله إني لأخشاكم لله وأتقاكم له، ولكني أصوم وأفطر، وأصلي وأرقد، وأتزوج النساء، فمن رغب عن سنتي(2) فليس مني».
    [متفق عليه]

    ــــــــــــــــــــــــــــــ
    (1) تقالوها: وجدوها قليلة بالنسبة إلى فهمهم.
    (2) من رغب عن سنتي: من أعرض عنها واتبع هواه مخالفًا إياها متنكرًا لها مستخفًا بها فليس بمسلم.

    ردحذف
    الردود
    1. روى الأصبهاني من حديث أنس رضي الله عنه: أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:
      «يا علي ألا أعلمك دعاء: إذا أصابك غم أو هم تدعو به ربك فيستجاب لك بإذن الله ويفرج عنك: توضأ وصل ركعتين واحمد الله واثن عليه، وصل على نبيك واستغفر لنفسك وللمؤمنين والمؤمنات، ثم قل: اللهم أنت تحكم بين عبادك فيما كانوا فيه يختلفون، لا إله إلا الله العلي العظيم، لا إله إلا الله الحليم الكريم، سبحان الله رب السموات السبع ورب العرش العظيم، الحمد لله رب العالمين، اللهم كاشف الغم مفرج الهم مجيب دعوة المضطرين إذا دعوك، رحمن الدنيا والآخرة ورحيمها فارحمني في حاجتي هذه بقضائها ونجاحها، رحمة تغنيني بها عن رحمة من سواك».
      وإتمامًا للفائدة نروي الحديث الآتي:
      عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
      «جاءني جبريل عليه السلام بدعوات، فقال: إذا نزل بك أمر من أمر دنياك فقدمهن، ثم سل حاجتك: يا بديع السموات والأرض، يا ذا الجلال والإكرام، يا صريخ المستصرخين، يا غياث المستغيثين، يا كاشف السوء، يا أرحم الراحمين، يا مجيب دعوة المضطرين، يا إله العالمين، بك أنزل حاجتي، وأنت أعلم بها فاقضها».
      [رواه الأصبهاني وله شواهد كثيرة]

      حذف
  17. سُئل الحسن البصري : ماعلامة حبُ الله ؟
    قال : ان يُذنب العبد فيُلهمه الإستغفار .

    ردحذف
    الردود
    1. غير معرف15/11/18 12:35 ص

      سبحانك اللهم ربنا وبحمدك استغفرك واتوب اليك

      ربنا يرضا عنك يا هالة على التذكرة

      حذف
    2. اللهم ءامين ..
      و لك مثل ذلك حبيبتى نجوى ، و لكل أهل المدونة كذلك و على رأس القائمة أستاذنا الجليل .. آمين

      تحياتى لك و للجميع🌷

      حذف
  18. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
    الردود
    1. * من وصايا الرسول صلى الله عليه وسلم *
      عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قلت: يا رسول الله، إني إذا رأيتك طابت نفسي، وقرت عيني، أنبئني عن كل شيء. قال: «كل شيء خلق من الماء» فقلت: أخبرني بشيء إذا عملته دخلت الجنة؟ قال:
      «أطعم الطعام، وأفش السلام، وصل الأرحام، وصل بالليل والناس نيام، تدخل الجنة بسلام».
      [رواه أحمد وابن أبي الدنيا وابن حبان في صحيحه واللفظ له]
      وإتمامًا للفائدة نروي الأحاديث الآتية:
      الأول: عن أبي مالك الأشعري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال:
      «إن في الجنة غرفًا يرى ظاهرها من باطنها، وباطنها من ظاهرها، أعدها الله لمن أطعم الطعام، وأفشى السلام وصلى بالليل والناس نيام».
      [رواه ابن حبان في صحيحه]
      الثاني: عن جابر رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول:
      «إن في الليل لساعة لا يوافقها رجل مسلم يسأل الله خيرًا من أمر الدنيا والآخرة إلا أعطاه إياه وذلك كل ليلة».
      [رواه مسلم] الثالث: وروى الطبراني في الكبير عن أبي مالك الأشعري رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
      «ما من رجل يستيقظ من الليل فيوقظ امرأته، فإن غلبها النوم نضح في وجهها الماء، فيقومان في بيتهما فيذكران الله عز وجل ساعة في الليل إلا غفر لهما».
      الرابع: وروي عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: أمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم بصلاة الليل ورغب فيها حتى قال: «عليكم بصلاة الليل ولو ركعة».
      [رواه الطبراني في الكبير والأوسط]

      حذف
    2. وعن أبي ذر رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
      «يا أبا ذر، إذا طبخت فأكثر المرق، وتعاهد جيرانك».
      [رواه مسلم]
      وفي رواية له قال: إن خليلي صلى الله عليه وسلم قال لي:
      «لا تدعن من المعروف شيئًا إلا فعلته، فإن لم تقدر عليه فكلم الناس وأنت إليهم طليق، وإذا طبخت مرقةً فأكثر ماءها واغرف لجيرانك فأصبهم منها بمعروف».
      [ابن النجار]

      حذف
    3. عن أبي ذر رضي الله عنه قال أوصاني خليلي محمد صلى الله عليه وسلم بسبع:
      1- أن أنظر إلى من هو أسفل مني ولا أنظر إلى من هو فوقي.
      2- وأن أحب المساكين وأن أدنو منهم.
      3- وأن أصل رحمي وإن قطعوني وجفوني.
      4- وأن أقول الحق وإن كان مرًّا.
      5- وأن لا أخاف في الله لومة لائم.
      6- وأن لا أسأل أحدًا شيئًا.
      7- وأن أستكثر من (لا حول ولا قوة إلا بالله) فإنها من كنوز العرش.
      [رواه أحمد والطبراني]

      حذف
    4. وعن أبي ذر رضي الله عنه قال: قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم:
      «يا أبا ذر أترى أن كثرة المال هو الغنى؟» قلت: نعم يا رسول الله قال: «وقلة المال هو الفقر؟» قلت: نعم يا رسول الله قال: «إنما الغنى غنى القلب والفقر فقر القلب، ومن كان الغنى في قلبه فلا يضره ما لقي من الدنيا، ومن كان الفقر في قلبه فلا يغنيه ما أكثر من الدنيا، وإنما يضر نفسه شحها».
      [رواه ابن حبان في صحيحه]

      حذف
    5. وعن أبي ذر رضي الله عنه قال: قلت: يا رسول الله، أوصني؟ قال:
      «أوصيك بتقوى الله، فإنه رأس الأمر كله» قلت يا رسول الله زدني؟ قال: «عليك بتلاوة القرآن، وذكر الله تعالى، فإنه نور لك في الأرض وذكر لك في السماء». [رواه ابن حبان في صحيحه في حديث طويل].
      وإتمامًا للفائدة نروي الحديثين الآتيين في فضل تلاوة القرآن:
      الأول: عن أبي أمامة رضي الله عنه قال: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول:
      «اقرءوا القرآن فإنه يأتي يوم القيامة شفيعًا لأصحابه، اقرءوا الزهراوين البقرة وآل عمران، فإنهما يأتيان يوم القيامة كأنهما غمامتان أو غيايتان أو كأنهما فرقان من طير صواف يحاجان عن أصحابهما، اقرءوا سورة البقرة فإن أخذها بركة، وتركها حسرة ولا تستطيعها البطلة».
      [رواه مسلم] الثاني: وعن عبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
      «يقال لصاحب القرآن اقرأ وارتق ورتل كما كنت ترتل في الدنيا، فإن منزلتك عند آخر آية تقرؤها».
      [رواه الترمذي وأبو داود وابن ماجه وابن حبان في صحيحه وقال الترمذي حديث حسن صحيح]

      حذف
  19. غير معرف15/11/18 4:31 م

    قال الفضيل بن عياض رحمه الله:
    رهبة العبد من الله على قدر علمه بالله،
    وزهده في الدنيا على قدر رغبته في الآخرة.

    ردحذف
  20. (سيدنا بلال) بعد وفاة النبي عليه الصلاة والسلام
    ذهب بلال إلى أبي بكر رضي الله عنه
    يقول له:”يا خليفة رسول الله،
    إني سمعت رسول الله
    صل الله عليه وسلم- يقول:
    "أفضل عمل المؤمن الجهاد في سبيل الله“
    - قال له أبو بكر: (فما تشاء يا بلال؟)
    - قال:أردت أن أرابط في سبيل الله حتى أموت
    - قال أبو بكر: (ومن يؤذن لنا؟؟).
    - قال بلال وعيناه تفيضان من الدمع:
    إني لا أؤذن لأحد بعد رسول الله
    - قال أبو بكر: (بل ابق وأذن لنا يا بلال).
    -قال بلال:إن كنت قد أعتقتني لأكون لك
    فليكن ما تريد، وان كنت أعتقتني لله فدعني
    وما أعتقتني له.
    -قال أبو بكر: (بل أعتقتك لله يا بلال).
    فسافر إلى الشام حيث بقي
    مرابطا ومجاهدا يقول عن نفسه:
    ( لم أطق أن أبقى في المدينة بعد
    وفاة الرسول صل الله عليه وسلم )
    وكان إذا أراد أن يؤذن وجاء إلى:
    "أشهد أن محمدًا رسول الله"
    تخنقه عَبْرته، فيبكي، فمضى إلى الشام
    وذهب مع المجاهدين،،
    وبعد سنين رأى بلال النبي
    صل الله عليه وسلم- في منامه
    وهو يقول: (ما هذه الجفوة يا بلال؟
    أما آن لك أن تزورنا؟).فانتبه حزيناً،
    فركب إلى المدينة المنورة ، فأتى قبر
    النبي صل الله عليه وسلم-
    وجعل يبكي عنده ،
    فأقبل الحسن والحسين فجعل يقبلهما
    ويضمهما فقالا له: (نشتهي أن تؤذن في السحر!).
    فَ علا سطح المسجد فلمّا قال:
    (الله أكبر الله أكبر) ارتجّت المدينة المنورة
    فلمّا قال: (أشهد أن لا آله إلا الله) زادت رجّتها
    فلمّا قال: (أشهد أن محمداً رسول الله)
    خرجت النساء من خدورهنّ . .
    فما رؤي يومٌ أكثر باكياً وباكية من ذلك آليُـۆم
    وعندما زار الشام
    أمير المؤمنين عمر-رضي الله عنه-
    توسل المسلمون إليه أن يحمل بلال رضي الله عنه
    على أن يؤذن لهم صلاة واحدة،
    ودعا أمير المؤمنين بلال،
    وقد حان وقت الصلاة ورجاه أن يؤذن لها،
    وصعد بلال وأذن .. فبكى الصحابة رضوان الله عليهم
    الذين كانوا أدركوا رسول الله
    -صل الله عليه وسلم-وبلال يؤذن،
    بكوا كما لم يبكوا من قبل أبدا،
    وكان عمر أشدهم بكاء ..
    وعند وفاته تبكي زوجته بجواره، فيقول: r
    "لا تبكي،غدًا نلقى الأحبة محمدا وصحبه"
    ”هذا ما تقشَعر له الابدَان
    وتفيّض له الأعيّن

    جمعة مباركة على جميع اخواتى

    ردحذف
  21. جزاك الله خيرا .بانتظار الجزء القادم ان شاء الله

    ردحذف
  22. غير معرف6/12/18 8:28 م

    كان عُمر بن يعقوب يتهجد الليل ، ويبكي مُرددًا :
    إلهي أنا عُمر الّذي تعلمُه ، ولستُ الذي يعرفه الناس .

    فيا خسارة من يعيش موهومًا بثناء الناس ..
    مغترًا بجميل ستر الله عليه ..له ذكرٌ في الأرض
    وأهل السماء لا يعرفونه

    اللهم سلم

    ردحذف
    الردود
    1. غير معرف6/12/18 8:32 م

      إذا نجاك الله من شي فلا تقل بسبب صلاتي للفجر ، أو صدقتي ، أو ملازمة أذكاري؛

      قل : نجاني الله برحمته

      ((فلما جاء أمرنا نجينا صالحا والذين آمنوا معه برحمةٍ منا))

      حذف
    2. غير معرف6/12/18 8:36 م

      أشَدّ سُجون الحَياة قسوةً، فِكرَةٌ بائسةٌ يسجنُ المرءُ مِنَّا نفسَه بداخِلها.

      الرافعي

      حذف

ادارة الموقع - ا/ خالد ابوعوف